Turbon ylipainekytkimestä
Turbon ylipainekytkimestä
Tutkin vuotavaa turbon ylipainekytkintä ja tajusin, että sehän on sama, kuin joissain kodinkoneissa käytetty.
Paikallinen kodinkonehuoltaja veikkasi samaa ja katseli kuvastoista, että 80- luvun Cylinda tiskikoneissa saattaisi olla sama kytkin, tosin eri säädöillä.
Vanhempi osanumero oli 74 803 16 ja uudempi 800874 (tai 80 087 14)
Hinta oli 26€.
Onkos kukaan töissä jossain firmassa, joka voisi varmistaa asian?
Paikallinen kodinkonehuoltaja veikkasi samaa ja katseli kuvastoista, että 80- luvun Cylinda tiskikoneissa saattaisi olla sama kytkin, tosin eri säädöillä.
Vanhempi osanumero oli 74 803 16 ja uudempi 800874 (tai 80 087 14)
Hinta oli 26€.
Onkos kukaan töissä jossain firmassa, joka voisi varmistaa asian?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Onko kellään tietoa, millä ahtopaineella ylipainekytkin menee takaisin kiinni?
Ts. katkaisupaine on n. 1,0 - 1,1 bar, mutta mihin lukemaan imusarjan paineen pitää pudota, ennenkuin katkaisija menee uudestaan kiinni?
Ts. katkaisupaine on n. 1,0 - 1,1 bar, mutta mihin lukemaan imusarjan paineen pitää pudota, ennenkuin katkaisija menee uudestaan kiinni?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Eikös katkaisupaine ole 1,1 bar +-0,05 bar. Muistelisin, että jos katkaise tasan 1,1 bar, niin kyllä se uudestaan kytkee ennen kuin paine laskee alle 1,0 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Ainahan mekaanisessa kytkimessä on jonkinasteista hystereesiä. Tuossa kytkimessä hystereesiä voi vieläpä säätää niillä pienillä ruuveilla.jus kirjoitti:Eikös katkaisupaine ole 1,1 bar +-0,05 bar. Muistelisin, että jos katkaise tasan 1,1 bar, niin kyllä se uudestaan kytkee ennen kuin paine laskee alle 1,0 bar.
Eilen sitä vuotavaa kytkintä mittaillessani, se kytki takaisin vasta 0,82 - 0,83 bar:issa.
1,5 bar poksautti kytkimen sitten lopullisesti...
PS: Ahtopainemittarissa keltaisen ja punaisen raja oli 0,75 bar, punaisen yläraja 1,4 bar ja tappiin neula koski 1,5 bar paineella
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hirsch"
- Viestit: 997
- Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
- Paikkakunta: Kalajoki
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Offtopiccia, mutta tuo oli kyllä sellaista "nice to know" tietoa.PS: Ahtopainemittarissa keltaisen ja punaisen raja oli 0,75 bar, punaisen yläraja 1,4 bar ja tappiin neula koski 1,5 bar paineella

Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Mitäpä ei netistä löytyisi:
http://www.beck-sensors.com
Kytkimen speksejä ja säätöohje
EDIT: Suomalainen maahantuoja: http://www.swoy.fi/
EDIT2: Pistin maahantuojalle kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
EDIT3: Ei myydä Suomessa vähittäismyyntinä. Menee lähinnä OEM valmistajille.
http://www.beck-sensors.com
Kytkimen speksejä ja säätöohje
EDIT: Suomalainen maahantuoja: http://www.swoy.fi/
EDIT2: Pistin maahantuojalle kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
EDIT3: Ei myydä Suomessa vähittäismyyntinä. Menee lähinnä OEM valmistajille.
Viimeksi muokannut Svc, Pe Loka 12, 2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Pakkohan tähän on kommentoida että melkoo turhaa uuteen tuollaiseen on rahojaan haaskata, projektista löytynee muitakin rahareikiä vielä riittävästi.
Tuolla kun tuskin tulet jatkuvalla syötöllä ajeleen nilkka suorana ja ahtomittarinkin aattelit asentaa niin eikun ohitat vaan niin on yksi murhe vähemmän.
Tuolla kun tuskin tulet jatkuvalla syötöllä ajeleen nilkka suorana ja ahtomittarinkin aattelit asentaa niin eikun ohitat vaan niin on yksi murhe vähemmän.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Turbon ylipainekytkimestä
letku irti imusarjasta ja tulppaa sen, tai ottaa vaikka siitä ahtomittarille paikan.
turha koko kampe...
turha koko kampe...
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Kylläpäs nyt tyrmätään, vaikka koitan selvittää, saisivatko halukkaat osaa jostain halvemmalla, kuin sen Saabin laskuttaman 108e .
Ehkä se laitteena on täysin tarpeeton, mutta siltikin joku sen saattaa haluta siellä säilyttää...

Ehkä se laitteena on täysin tarpeeton, mutta siltikin joku sen saattaa haluta siellä säilyttää...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Turbon ylipainekytkimestä
Tarkoitus oli vaan tuoda asia tiedoksi.Svc kirjoitti:Kylläpäs nyt tyrmätään, vaikka koitan selvittää, saisivatko halukkaat osaa jostain halvemmalla, kuin sen Saabin laskuttaman 108e .![]()
Ehkä se laitteena on täysin tarpeeton, mutta siltikin joku sen saattaa haluta siellä säilyttää...

Mutta joo, kuuluu mielestäni samaan sarjaan jenkkien vaihtovalon kanssa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992