Turbon ylipainekytkimestä

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tutkin vuotavaa turbon ylipainekytkintä ja tajusin, että sehän on sama, kuin joissain kodinkoneissa käytetty.
Paikallinen kodinkonehuoltaja veikkasi samaa ja katseli kuvastoista, että 80- luvun Cylinda tiskikoneissa saattaisi olla sama kytkin, tosin eri säädöillä.
Vanhempi osanumero oli 74 803 16 ja uudempi 800874 (tai 80 087 14)
Hinta oli 26€.
Onkos kukaan töissä jossain firmassa, joka voisi varmistaa asian?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Onko kellään tietoa, millä ahtopaineella ylipainekytkin menee takaisin kiinni?
Ts. katkaisupaine on n. 1,0 - 1,1 bar, mutta mihin lukemaan imusarjan paineen pitää pudota, ennenkuin katkaisija menee uudestaan kiinni?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös katkaisupaine ole 1,1 bar +-0,05 bar. Muistelisin, että jos katkaise tasan 1,1 bar, niin kyllä se uudestaan kytkee ennen kuin paine laskee alle 1,0 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Svc »

jus kirjoitti:Eikös katkaisupaine ole 1,1 bar +-0,05 bar. Muistelisin, että jos katkaise tasan 1,1 bar, niin kyllä se uudestaan kytkee ennen kuin paine laskee alle 1,0 bar.
Ainahan mekaanisessa kytkimessä on jonkinasteista hystereesiä. Tuossa kytkimessä hystereesiä voi vieläpä säätää niillä pienillä ruuveilla.
Eilen sitä vuotavaa kytkintä mittaillessani, se kytki takaisin vasta 0,82 - 0,83 bar:issa.

1,5 bar poksautti kytkimen sitten lopullisesti...

PS: Ahtopainemittarissa keltaisen ja punaisen raja oli 0,75 bar, punaisen yläraja 1,4 bar ja tappiin neula koski 1,5 bar paineella
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

PS: Ahtopainemittarissa keltaisen ja punaisen raja oli 0,75 bar, punaisen yläraja 1,4 bar ja tappiin neula koski 1,5 bar paineella
Offtopiccia, mutta tuo oli kyllä sellaista "nice to know" tietoa. :o
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mitäpä ei netistä löytyisi:
http://www.beck-sensors.com
Kytkimen speksejä ja säätöohje

EDIT: Suomalainen maahantuoja: http://www.swoy.fi/
EDIT2: Pistin maahantuojalle kyselyä saatavuudesta ja hinnoista.
EDIT3: Ei myydä Suomessa vähittäismyyntinä. Menee lähinnä OEM valmistajille.
Viimeksi muokannut Svc, Pe Loka 12, 2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pakkohan tähän on kommentoida että melkoo turhaa uuteen tuollaiseen on rahojaan haaskata, projektista löytynee muitakin rahareikiä vielä riittävästi.

Tuolla kun tuskin tulet jatkuvalla syötöllä ajeleen nilkka suorana ja ahtomittarinkin aattelit asentaa niin eikun ohitat vaan niin on yksi murhe vähemmän.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja saabracing »

letku irti imusarjasta ja tulppaa sen, tai ottaa vaikka siitä ahtomittarille paikan.

turha koko kampe...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kylläpäs nyt tyrmätään, vaikka koitan selvittää, saisivatko halukkaat osaa jostain halvemmalla, kuin sen Saabin laskuttaman 108e . 8O
Ehkä se laitteena on täysin tarpeeton, mutta siltikin joku sen saattaa haluta siellä säilyttää...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Turbon ylipainekytkimestä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Svc kirjoitti:Kylläpäs nyt tyrmätään, vaikka koitan selvittää, saisivatko halukkaat osaa jostain halvemmalla, kuin sen Saabin laskuttaman 108e . 8O
Ehkä se laitteena on täysin tarpeeton, mutta siltikin joku sen saattaa haluta siellä säilyttää...
Tarkoitus oli vaan tuoda asia tiedoksi. :lol:
Mutta joo, kuuluu mielestäni samaan sarjaan jenkkien vaihtovalon kanssa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Vastaa Viestiin