Ongelma CO arvojen kanssa
Ongelma CO arvojen kanssa
Aeron moottorin vikavalo syttyi. Auto kulkee silti ihan niin kuin pitää. Kävin luetuttamassa vikakoodin ja syy Tech:n mukaan oli katalysaattorissa. Arvelin että vika olisi anturissa (katin jälkeinen Lamda), mutta päästömittaus osoitti, että CO arvot ovat kohollaan. Vikavalon voi resetoida pois ja pysyykin jonkin aikaa poissa. Vika uusii kun kaasu päästetään n. 80km/h nopeudessa lähes ylös. Autossa on sporttikissa, jossa takuu voimassa. Tältä osin homma ok, mutta silti arveluttaa että onko tuo kissa oikeasti rikki vai voikko jossain muualla vikaa? Onko joku muu törmännyt vastaavaan ongelmaan?
Viimeksi muokannut eklunto1, Pe Loka 12, 2007 22:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
CO2-arvo? Siis hiilidioksidi? Eihän sille katsastuksessa ole minun tietääkseni asetettu mitään raja-arvoa. CO-arvolle (häkä) kylläkin.
CO2:ta syntyy vain puhtaasta palamisesta ja tietysti myös katalysaattorissa, joten ainoa syy siihen että se olisi normaalia korkeammalla muiden arvojen ollessa kunnossa olisi se, että auto käy rikkaalla mutta hyvin toimiva katti hapettaa ylimääräisen CO:n hiilidioksidiksi.
Jos kuitenkin CO on koholla niin sitten katti ei toimi tai seos on niin rikas ettei katin teho enää riitä.
Kaasun päästäminen lähes ylös ruiskuautossa yleensä rikastaa seosta koska kovempi alipaine imee imusarjan seinämiltä sinne tiivistyneet bensakerrokset mukaansa ja syötön katkaisu ei välttämättä mene päälle jos kaasu ei ole täysin vapautettu. Spekulointia kuitenkin, koska riippuu moottorinohjauksen toiminnasta ja Trionic7 on melko fiksu järjestelmä.
CO2:ta syntyy vain puhtaasta palamisesta ja tietysti myös katalysaattorissa, joten ainoa syy siihen että se olisi normaalia korkeammalla muiden arvojen ollessa kunnossa olisi se, että auto käy rikkaalla mutta hyvin toimiva katti hapettaa ylimääräisen CO:n hiilidioksidiksi.
Jos kuitenkin CO on koholla niin sitten katti ei toimi tai seos on niin rikas ettei katin teho enää riitä.
Kaasun päästäminen lähes ylös ruiskuautossa yleensä rikastaa seosta koska kovempi alipaine imee imusarjan seinämiltä sinne tiivistyneet bensakerrokset mukaansa ja syötön katkaisu ei välttämättä mene päälle jos kaasu ei ole täysin vapautettu. Spekulointia kuitenkin, koska riippuu moottorinohjauksen toiminnasta ja Trionic7 on melko fiksu järjestelmä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelma CO2 arvojen kanssa
No nyt näytti tämä selvinneen. Vika oli Ilmamassa mittarissa. Vaihdoin uuden tilalle ja taas on arvot kohdallaan, eikä vikavaloa ole viikkoon näkynyt. Mitään vikakoodia ei ilmamassamittari ilmoittanut. Kulutus tippui hieman, taisi kone käydä rikkaalla.
Ajattelin aluksi ostaa säästömielessä osan purkaamolta. 180 - 250€ oli hinnat. Uuden sai 250€, joten aika kiskuri hinnat on purkuosilla..
Ajattelin aluksi ostaa säästömielessä osan purkaamolta. 180 - 250€ oli hinnat. Uuden sai 250€, joten aika kiskuri hinnat on purkuosilla..
Viimeksi muokannut eklunto1, La Loka 13, 2007 07:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Ongelma CO arvojen kanssa
Onneksi seokset oli noin päin. Viallinen IMM saattaa myös vetää seokset laihalle ja tämän tietää mitä tapahtuu pitemmässä juoksussa. 

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: Ongelma CO arvojen kanssa
Ja virisoftan ollessa kyseessä löytyy siinä tapauksessa pian yhdestä tai useammasta pytystä männänkappaleita..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ongelma CO arvojen kanssa
Vähän tämänkin takia omassa loistaa seokset koko ajan koetaulun päällä 

Saab 9-3 TTID Vector 2008