lämppäri?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Hiilet tuli vaihdettua ja puhallin pelittää taas. Aikaa vierähti jotain pari tuntia tuon parissa. Ohjeen mukaan oli helppo irroittaa se puhallin. Jokin pikku viba pääsi kuitenkin tulemaan, kun oikealle kurvattaessa vähän vauhdikkaammin puhaltimen siipi pääsee ottamaan johonkin kiinni. Semmonen hienoinen rapina kuuluu silloin. Pitänee tuota justeerata, jahka ehtii, jos ei itekseen hiljene. Vempele jokatapauksessa puhaltaa, joten sepä sitten siitä.

Otin jokatapauksessa uusien puhaltimien hinnat ylös etukäteistiedusteluna:

Saabin orggis puhallin Joensuusta hartikaiselta 272€
Motonetistä 189,90€
Paikallisesta pienestä varaosaliikkeestä koko puhallin 148€,
tai jos on Bosch, niin pelkkä moottori 98€. (Mulla olikin Valeo, joten toi pelkkä moottori ei kävisi.)

Pelkistä puhaltimen hiilistä piti kärsiä hiukan tavan laturihiiliä suolaisempi hinta, 14€.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JYK
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 12:15

Ei tuhnun tuhausta.

Viesti Kirjoittaja JYK »

No joo ropelli päästi viimeiset pörinät. Viestiketjun perusteella lähdin toiveikkaana haeskelemaan hiiliä, mutta tulos oli aika heikko jopa autosähköliikkeistä myytiin ei-oota. Kertokaahan onko joku löytänyt Tampereen ympäristöstä liikettä joka myisi hiiliä. Purkaamolta hain käytetyn joka varmaan taas leviää jossain vaiheessa.
Noissa moottoreissa tuntuu olevan pieniä eroavaisuuksia esim. hiilten kiinnityksessä valmistusmaakin näyttää olevan eri. Vanha englantilainen näyttäisi vastaavan kuvallisia ohjeita 'Uusikäytetty' on saksalainen.
Kollektori muuten näytti olevan todella jyrsityn näköinen engelsmannin vehkeessä joten tuskin siinä olisi hiilten vaihdolla selvittykään.
BTW moottoreiden kilometrilukemat melkein samat, molemmat Valeo:ita.
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Puhallin alkoi myös täällä lakkoilemaan, mutta näytti niin kulahtaneelta ettei viitti pelkkiä hiiliä vaihtaa (ei ne kyllä ollut edes lopussa). Kollektori väsähtäis joka tapauksessa varmaan parinkympin sisään.

Auto oli juuri tuulilasinvaihdossa joten pyyhkijän varret lähti kohtuuvoimalla irti, mutta samalla huomas kuinka tuo muovikaukalo oli runnottu rikki ja kiinnikkeet parsittu sialla kasaan :cry:
BMW 320dA Coupe LCI
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ei tuhnun tuhausta.

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

JYK kirjoitti: Kertokaahan onko joku löytänyt Tampereen ympäristöstä liikettä joka myisi hiiliä. Purkaamolta hain käytetyn joka varmaan taas leviää jossain vaiheessa.
Vähän vanha ketju, mutta jatketaan tähän kun itsekin tänne haulla löysin.

Tampereella on Aleksanterinkadulla joku sellainen todella vanhan näköinen autosähkökauppa, missä se myyjä vetelee kessua aina siinä ovella. Sieltä kuulemma löytyy hiiliä jos jonkinmoisia.

Itse taidan kyllä nyt tähän hätään käydä motonetista hakemassa koko paketin.
antti | 9-5 -98 | #2303
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ei tuhnun tuhausta.

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

ankeskit kirjoitti: Itse taidan kyllä nyt tähän hätään käydä motonetista hakemassa koko paketin.
Nyt on vaihdettu. Normisuoritus, eli pientä säätöä. Se siinä motonetin osassa oli siinä muovirungossa sellainen pieni nipukka, mikä piti mattopuukolla leikellä pois, että sai painumaan riittävän syvään sinne kaukaloonsa. Lisäksi siinä motonetin versiossa ei ollut moottorin ja muovikehikon välissä semmosia kumeja kuin alkuperäisessä -> nappasin ne kumit siitä alkuperäisestä.

Vanhassa näytti olevan hiilet loppu ja ankkurikin aika syvällä uralla. Heitän vanhan moottorin ja siivet roskiin, ellei joku halua?
antti | 9-5 -98 | #2303
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Jaaha. Meillä rupesi lämppäri kanssa pitämään melkoista flärrrrrr-ääntä... Täytynee maanantaiaamuna käydä renkaiden vaihdon jälkeen ihmettelemässä motonetin lämppäriä. Onneksi maanantaina tulee tili... Se oikeastaan kyllä menee samantien, mutta menköön.

Oletteko tarvinneet jotain erikoisia työkaluja noiden pyyhkimien irroittamiseen? Ja jos olette, saisiko joltakulta Tampereen suunnalla asuvalta lainata moista? ;)
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Kannattaa varmaan ekaksi katsoa ettei lehtiä tai muuta puusta pudonnutta ole moottorissa. Sinne pääsee aika helposti roskaa.
Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Pystyykö sen kattomaan irrottamatta moottoria tai muita ylimääräisiä osia?

Kyselee tyhymä. :P
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
YSI-VIIS
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Touko 16, 2006 07:18
Paikkakunta: Vantaa

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja YSI-VIIS »

Oli SAAB 9-5 2.3t ja nyt on Toyota Avensis 1.8 vvti 2001 wagon.
ankeskit
"Saabisti"
Viestit: 88
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 16:29
Paikkakunta: Lempäälä

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja ankeskit »

Olen jossain muussakin ketjussa mainostanut, että melkein passelisti niiden lasinpyyhkijöiden irroitukseen sopii bilteman raidetangonpään ulosvetäjä. Kyllä multa semmosen saa lainaan, jos tarvii.
antti | 9-5 -98 | #2303
pac
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Elo 22, 2007 00:04

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja pac »

Tota irrotusohjetta olen katsellutkin jo, hassusti täytyy tosiaan vaan irrotella joka ikunen pikku nippeli tosta pyyhkijöiden liepeiltä... Ja muuten, se räpätys loppui kun tyhjennettiin ne raitisilman ottoaukot siitä konepellin alta heti sen muovin päällä. Oli mielenkiintoinen määrä lehtiä siellä :mrgreen: Kokeillaan nyt josko vaikka vahingossa toimisi taas vaikkapa koko talven.
#3474 Heidi
9-5 -00 2.0t SE Wagon
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tänään alkoi omasta -99:stä puhallin pätkimään, välillä lähti pyörimään välillä ei. Uusi moottori siipineen Oulusta Tarviketorilta 127e (pelkän moottorinkin olisi saanut johonkin 40-50e, mutta ei ollut inspistä alkaa askarteleen). Aikaa vaihtoon vierähti about 1.5h. Jos vielä joskus joutuu vaihtaan niin varmasti nappaa alle tuntiin tuon ellei joku paikka mene särki. :D

Sinällään helppo homma, joka varmasti onnistuu jos osaa ylipäänsäkää mitään korjata. Pallnivelen ulosvetäjä oli suureksi avuksi pyyhkimen varsia irroittaessa, ilman sitä ois voinu pari vee -sanaa päästä.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Jahas. Tähän asti minäkin luulin, että puhaltimessa on vaan lehtiä.. No, toivoa on vielä kun en ole avannut. Parkkipaikka on kyllä sellaisessa paikassa, että lehtiä ja neulasia on joka kolossa.

Ei näyttänyt nyt enää olevan elossa tuo ohjeen linkki(?)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Janne T kirjoitti:Tänään alkoi omasta -99:stä puhallin pätkimään, välillä lähti pyörimään välillä ei. Uusi moottori siipineen Oulusta Tarviketorilta 127e
Ittekin vaihdoin eilen uuden käytetyn puhaltimen, ko rupes entinen räpättää... Ostettu täältä voorumilta joskus. Hyvin toimii muuten, mut vinkuu...
Onks toi tarviketorin puhallin Valeon tekemä?
Vaihtoon hommasin pienen 2 leukaisen ulosvetäjän ( 11 eke), josta joutu kynsiä rälläköimään ohuemmas et mahtu pyyhkijän ja kumilortsikan väliin....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vehe
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: La Touko 17, 2008 21:21
Paikkakunta: Oulu

Re: lämppäri?

Viesti Kirjoittaja Vehe »

Itselläni oli _ainakin_ lehti rupelissa. Otin pois -> hiljainen, laitoin takaisin -> juuri samanlainen räpätys kuin aiemmin (lopuksi otin pois :) ). Olisihan tuo nyt samalla hyvä todentaa moottorin kunto, mutta näyttäisi olevan työn takana jos oikein tulkitsen. Itse puhaltimen näkyville saaminen oli kyllä helppo homma. Pallonivelen työkalu on oiva vekotin pyyhkijöiden kanssa.

Kiinnikeklipsuja oli näimmä liimailtu ennenkin ja itsekin sain yhden (liimatun) irti. Ja taas ranetusta..

Imuroin kaukalon ja suunnittelen tässä nyt ainakin lehtisesongin ajaksi jotain "sääskiverkkoa" tuohon muoviritilän aukkoihin. Kaukalossa oli melkoinen ruska. Suosittelisin melkein itse kullekin kompostorin tyhjennystä aika-ajoin, oli lämppäriongelmia tai ei.
Vastaa Viestiin