Hukkaportti Jumissa.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Jeps eli se on sit diagnoosi mun nykivään tonnariin.
Nyt sit mites saan sen toimimaan taas? Haulla löysin vaa ongelmia. En ratkaisuja.

itse toi hukkaportinkello toimii iha vapaasti. mut ei kokonaan ku on portti jumis tottakai.

Pitääkö vaihtaa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jos siis diagnoosi on todellakin jumissa oleva hukkis, niin hukkaportti on fyysisesti kiinni turbossa ja samaa kokonaisuutta. Hukkaporttia ei siis voi vaihtaa, ellei vaihda turboa. Joissakin malleissa on kyllä ulkoinen hukkis, mutta silloin puhutaan ihan eri vehkeistä, kuin mitä löytyy tonnarin pellin alta vakiona. Jos läppä ei liiku ollenkaan, niin keinoina on koittaa jollain CRC:n tapaisella aineella avustamalla väkisin käännellä hukkiksen varresta, kunnes alkaa liikkumaan vapaasti. Jos on sikajumissa, niin sitten koko turbo pöydälle ja hommiin. Ainetta kannattaa koittaa suihkuttaa hukkaportin akselin reikään, jos siellä olis sen verran välystä, että pääsee hitusen vaikuttamaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja nugge »

Se on niin hemmetin tiukas paikas. vaikeeta päästä sinne hukkiksen luo.
No huome koitan.
Ei oikee iinostais uutta turboo ostaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se läpyskä on kyl ainakin vakio T25:ssa niin yksinkertanen kapistus etten tajua miten se vois olla nii pahasti jumissa ettei lähde millään liikkumaan. Ja ainakin mitä oon t25:ssa kädessä pyöritelly nii aika väljältä se läpyskä tuntus etten tajua ees et miten sen saa jumittamaan ku nii paljo klappia :D Kuulemma se on kyl mahdollista mut silti....

Ettei ois hukkaportin kellossa se vika?
piethein2
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ke Elo 09, 2006 10:49

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja piethein2 »

Moro,

Ittelläni sama homma aika-ajoin, kun emäntä tuolla suurimmaksi osaksi ajelee. Kivasti kyllä lähtee, kun ei pääse paineet katoon, jos jumii niin, että on portti kiinni, jos taas jumii auki, niin voihan lehmä...

Eli mulla hoitokeinot seuraavassa:

- CRCtä
- Paineilmakompura ja siitä säätö n.1bar.
- Letkua kompuran ilmapyssyn ja hukkaportin kellon liittimen väliin.
- n.8mm täkkipultti ja n.10mm teräsputken pätkä, n300mm pitkä, sisähalkasija n.9mm, jotta täkkipultti menee sisään.

- Ensin CRCtä sinne kellon työntötangon hukkaportin puoleiseen linkkiin. On todella ahtaassa raossa, joten CRC ja pitkä pilli auttaa. Jos saat sen linkin akseli lukkosokan tai c-klipsin (en muista mikä siellä on) pois, niin ota. Jos saat sitten koko linkin purettua, varo ettei hukkaportti pääse avautumaan liikaa, joissakin malleissa saattaa portin vipu irrota tällöin sisältä. (Tietävämmät korjatkaa, isot pojat kertoneet ;) ).
- Paineilmapyssyllä ja letkulla kelloon n.1bar. Jos työntötanko ei liiku hukkaportin puolella n.20mm, niin jumissa on.
- Tuo täkkipulttin lierireuna menee sen hukkaportin linkin alle (siis ylle alhaalta katsottaessa) ihan kuin vasara tai sorkkarauta naulan kannan alle, jolloin sillä saa varovasti liikutettua linkin silmää akselilla päittäin ja saa taas CRCtä väliin. Omassani vaati parikymmentä edestakas nitkuttelua, ennekuin kuului rämäys ja hukkaportti sulkeutui. Sitten vielä lisää CRCtä ja paineilmalla n.100 toistoa, portti auki, portti kiinni, niin siitä se herkisty. Itse en saanut koko linkkiä vielä auki. Olisin laittanut sinne kuparirasvaa, mutta toistaseksi olen pärjänny CRCllä ja sprayvaseliinilla. Lopuksi akselin lukkorengas / sokka paikalleen.
j0ne kirjoitti:Se läpyskä on kyl ainakin vakio T25:ssa niin yksinkertanen kapistus etten tajua miten se vois olla nii pahasti jumissa ettei lähde millään liikkumaan. Ja ainakin mitä oon t25:ssa kädessä pyöritelly nii aika väljältä se läpyskä tuntus etten tajua ees et miten sen saa jumittamaan ku nii paljo klappia :D Kuulemma se on kyl mahdollista mut silti....

Ettei ois hukkaportin kellossa se vika?
Itse hukkaportti ei jumi vaan sen vipuvarren akseli jumii kellon työntötangon linkkiin. Aika hyvin jumiikin.


T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja nugge »

pakko myöntää et koitin crct yms ja annan kyl nyt jonku toisen tehä tän.
Vapaa ehtoisia? Palkkiota vastaan tietty.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja nugge »

jumissa ja pahasti mut sain sen liikkuu noin tunniks ja sit taas jumitti.

Et vissiin joudun repii turbon tost irti. ja sit kysymykseen miten tää tapahtuu?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja Wege »

Omassa hukkaportti vidduili kans oikein kunnolla. Käytin föönin irti ja purin/rasvasin
hukkaportin akselin kuparitahnalla. Toimi about puoli vuotta ja taas alkanut jumittelemaan.

Kunnollinen korjausmetodi olisi että hukkaportin akselin reikä porataan isommaksi, asennetaan holkki jolla akseli/reikä saadaan jetiksi. Koneistamohommia siis.
Tuo väljä reikä aiheuttaa hukkaportin jumimista.

Tämmöistä infoa annettiin asiantuntevasta turbokorjaamosta.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja nugge »

pitääköhän toi fööni iha käyttää korjaamos sit :S
maksais varmaa maltaita.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja LR »

Siis onko totta, että hukkaportti on kumittunut hieman auki? Omassa 2.3T:ssä oli joskus jumittunut täysin kiinni ja ahtoi minkä jaksoi...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Hukkaportti Jumissa.

Viesti Kirjoittaja Wege »

Saattaa jumia mihin asentoon tahansa, välillä on aivan tehoton, ei ahtopainetta ja myöhemmin saattaa taas boostata aivan tappiin..
Tutkittu juttu, akseli jumissa.

Kyllä tuo holkitus ois poikaa, odottelen tässä että kajahtais koko turbo että sais laittaa vähän..köh..isompaa tilalle.. :wink:
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Vastaa Viestiin