Hukkaportti Jumissa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Hukkaportti Jumissa.
Jeps eli se on sit diagnoosi mun nykivään tonnariin.
Nyt sit mites saan sen toimimaan taas? Haulla löysin vaa ongelmia. En ratkaisuja.
itse toi hukkaportinkello toimii iha vapaasti. mut ei kokonaan ku on portti jumis tottakai.
Pitääkö vaihtaa?
Nyt sit mites saan sen toimimaan taas? Haulla löysin vaa ongelmia. En ratkaisuja.
itse toi hukkaportinkello toimii iha vapaasti. mut ei kokonaan ku on portti jumis tottakai.
Pitääkö vaihtaa?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Hukkaportti Jumissa.
Jos siis diagnoosi on todellakin jumissa oleva hukkis, niin hukkaportti on fyysisesti kiinni turbossa ja samaa kokonaisuutta. Hukkaporttia ei siis voi vaihtaa, ellei vaihda turboa. Joissakin malleissa on kyllä ulkoinen hukkis, mutta silloin puhutaan ihan eri vehkeistä, kuin mitä löytyy tonnarin pellin alta vakiona. Jos läppä ei liiku ollenkaan, niin keinoina on koittaa jollain CRC:n tapaisella aineella avustamalla väkisin käännellä hukkiksen varresta, kunnes alkaa liikkumaan vapaasti. Jos on sikajumissa, niin sitten koko turbo pöydälle ja hommiin. Ainetta kannattaa koittaa suihkuttaa hukkaportin akselin reikään, jos siellä olis sen verran välystä, että pääsee hitusen vaikuttamaan.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Hukkaportti Jumissa.
Se on niin hemmetin tiukas paikas. vaikeeta päästä sinne hukkiksen luo.
No huome koitan.
Ei oikee iinostais uutta turboo ostaa.
No huome koitan.
Ei oikee iinostais uutta turboo ostaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Hukkaportti Jumissa.
Se läpyskä on kyl ainakin vakio T25:ssa niin yksinkertanen kapistus etten tajua miten se vois olla nii pahasti jumissa ettei lähde millään liikkumaan. Ja ainakin mitä oon t25:ssa kädessä pyöritelly nii aika väljältä se läpyskä tuntus etten tajua ees et miten sen saa jumittamaan ku nii paljo klappia
Kuulemma se on kyl mahdollista mut silti....
Ettei ois hukkaportin kellossa se vika?

Ettei ois hukkaportin kellossa se vika?
Re: Hukkaportti Jumissa.
Moro,
Ittelläni sama homma aika-ajoin, kun emäntä tuolla suurimmaksi osaksi ajelee. Kivasti kyllä lähtee, kun ei pääse paineet katoon, jos jumii niin, että on portti kiinni, jos taas jumii auki, niin voihan lehmä...
Eli mulla hoitokeinot seuraavassa:
- CRCtä
- Paineilmakompura ja siitä säätö n.1bar.
- Letkua kompuran ilmapyssyn ja hukkaportin kellon liittimen väliin.
- n.8mm täkkipultti ja n.10mm teräsputken pätkä, n300mm pitkä, sisähalkasija n.9mm, jotta täkkipultti menee sisään.
- Ensin CRCtä sinne kellon työntötangon hukkaportin puoleiseen linkkiin. On todella ahtaassa raossa, joten CRC ja pitkä pilli auttaa. Jos saat sen linkin akseli lukkosokan tai c-klipsin (en muista mikä siellä on) pois, niin ota. Jos saat sitten koko linkin purettua, varo ettei hukkaportti pääse avautumaan liikaa, joissakin malleissa saattaa portin vipu irrota tällöin sisältä. (Tietävämmät korjatkaa, isot pojat kertoneet
).
- Paineilmapyssyllä ja letkulla kelloon n.1bar. Jos työntötanko ei liiku hukkaportin puolella n.20mm, niin jumissa on.
- Tuo täkkipulttin lierireuna menee sen hukkaportin linkin alle (siis ylle alhaalta katsottaessa) ihan kuin vasara tai sorkkarauta naulan kannan alle, jolloin sillä saa varovasti liikutettua linkin silmää akselilla päittäin ja saa taas CRCtä väliin. Omassani vaati parikymmentä edestakas nitkuttelua, ennekuin kuului rämäys ja hukkaportti sulkeutui. Sitten vielä lisää CRCtä ja paineilmalla n.100 toistoa, portti auki, portti kiinni, niin siitä se herkisty. Itse en saanut koko linkkiä vielä auki. Olisin laittanut sinne kuparirasvaa, mutta toistaseksi olen pärjänny CRCllä ja sprayvaseliinilla. Lopuksi akselin lukkorengas / sokka paikalleen.
T.Jussi
Ittelläni sama homma aika-ajoin, kun emäntä tuolla suurimmaksi osaksi ajelee. Kivasti kyllä lähtee, kun ei pääse paineet katoon, jos jumii niin, että on portti kiinni, jos taas jumii auki, niin voihan lehmä...
Eli mulla hoitokeinot seuraavassa:
- CRCtä
- Paineilmakompura ja siitä säätö n.1bar.
- Letkua kompuran ilmapyssyn ja hukkaportin kellon liittimen väliin.
- n.8mm täkkipultti ja n.10mm teräsputken pätkä, n300mm pitkä, sisähalkasija n.9mm, jotta täkkipultti menee sisään.
- Ensin CRCtä sinne kellon työntötangon hukkaportin puoleiseen linkkiin. On todella ahtaassa raossa, joten CRC ja pitkä pilli auttaa. Jos saat sen linkin akseli lukkosokan tai c-klipsin (en muista mikä siellä on) pois, niin ota. Jos saat sitten koko linkin purettua, varo ettei hukkaportti pääse avautumaan liikaa, joissakin malleissa saattaa portin vipu irrota tällöin sisältä. (Tietävämmät korjatkaa, isot pojat kertoneet

- Paineilmapyssyllä ja letkulla kelloon n.1bar. Jos työntötanko ei liiku hukkaportin puolella n.20mm, niin jumissa on.
- Tuo täkkipulttin lierireuna menee sen hukkaportin linkin alle (siis ylle alhaalta katsottaessa) ihan kuin vasara tai sorkkarauta naulan kannan alle, jolloin sillä saa varovasti liikutettua linkin silmää akselilla päittäin ja saa taas CRCtä väliin. Omassani vaati parikymmentä edestakas nitkuttelua, ennekuin kuului rämäys ja hukkaportti sulkeutui. Sitten vielä lisää CRCtä ja paineilmalla n.100 toistoa, portti auki, portti kiinni, niin siitä se herkisty. Itse en saanut koko linkkiä vielä auki. Olisin laittanut sinne kuparirasvaa, mutta toistaseksi olen pärjänny CRCllä ja sprayvaseliinilla. Lopuksi akselin lukkorengas / sokka paikalleen.
Itse hukkaportti ei jumi vaan sen vipuvarren akseli jumii kellon työntötangon linkkiin. Aika hyvin jumiikin.j0ne kirjoitti:Se läpyskä on kyl ainakin vakio T25:ssa niin yksinkertanen kapistus etten tajua miten se vois olla nii pahasti jumissa ettei lähde millään liikkumaan. Ja ainakin mitä oon t25:ssa kädessä pyöritelly nii aika väljältä se läpyskä tuntus etten tajua ees et miten sen saa jumittamaan ku nii paljo klappiaKuulemma se on kyl mahdollista mut silti....
Ettei ois hukkaportin kellossa se vika?
T.Jussi
9000 CS 2.0t -97, Automaatti ja Automaatti ilmastointi ACC
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
9-5 2.2 TiD -03 Linear Wagon Automaatti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Hukkaportti Jumissa.
pakko myöntää et koitin crct yms ja annan kyl nyt jonku toisen tehä tän.
Vapaa ehtoisia? Palkkiota vastaan tietty.
Vapaa ehtoisia? Palkkiota vastaan tietty.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Hukkaportti Jumissa.
jumissa ja pahasti mut sain sen liikkuu noin tunniks ja sit taas jumitti.
Et vissiin joudun repii turbon tost irti. ja sit kysymykseen miten tää tapahtuu?
Et vissiin joudun repii turbon tost irti. ja sit kysymykseen miten tää tapahtuu?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Hukkaportti Jumissa.
Omassa hukkaportti vidduili kans oikein kunnolla. Käytin föönin irti ja purin/rasvasin
hukkaportin akselin kuparitahnalla. Toimi about puoli vuotta ja taas alkanut jumittelemaan.
Kunnollinen korjausmetodi olisi että hukkaportin akselin reikä porataan isommaksi, asennetaan holkki jolla akseli/reikä saadaan jetiksi. Koneistamohommia siis.
Tuo väljä reikä aiheuttaa hukkaportin jumimista.
Tämmöistä infoa annettiin asiantuntevasta turbokorjaamosta.
hukkaportin akselin kuparitahnalla. Toimi about puoli vuotta ja taas alkanut jumittelemaan.
Kunnollinen korjausmetodi olisi että hukkaportin akselin reikä porataan isommaksi, asennetaan holkki jolla akseli/reikä saadaan jetiksi. Koneistamohommia siis.
Tuo väljä reikä aiheuttaa hukkaportin jumimista.
Tämmöistä infoa annettiin asiantuntevasta turbokorjaamosta.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Hukkaportti Jumissa.
pitääköhän toi fööni iha käyttää korjaamos sit :S
maksais varmaa maltaita.
maksais varmaa maltaita.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Hukkaportti Jumissa.
Siis onko totta, että hukkaportti on kumittunut hieman auki? Omassa 2.3T:ssä oli joskus jumittunut täysin kiinni ja ahtoi minkä jaksoi...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Re: Hukkaportti Jumissa.
Saattaa jumia mihin asentoon tahansa, välillä on aivan tehoton, ei ahtopainetta ja myöhemmin saattaa taas boostata aivan tappiin..
Tutkittu juttu, akseli jumissa.
Kyllä tuo holkitus ois poikaa, odottelen tässä että kajahtais koko turbo että sais laittaa vähän..köh..isompaa tilalle..
Tutkittu juttu, akseli jumissa.
Kyllä tuo holkitus ois poikaa, odottelen tässä että kajahtais koko turbo että sais laittaa vähän..köh..isompaa tilalle..

9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2