Ostinpa 9-3:n :)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nytpä sitten og-harrastajana tuli siirryttyä uudempaan aikakauteen, nimittäin ostin OG9-3:n. Kyseessä punainen 5-ovinen täyspaineturbo, vuosimallia -00 johon kuitenkin liittyy seuraavanlainen mysteeri.

Itse ainakin olin siinä käsityksessä, että kaikki MY00 (paitsi Viggen) 9-3:t olisivat vielä T5 koneella. Kuitenkin tässä yksilössä on päivänselvästi T7 kone, tunnistus mm. magneettiventtiilistä, ilmamassamittarin olemassaolosta, turbomittari ei pelkkä painemittari jne.

Osaisikohan joku selittää miten tällainen on mahdollista? Ei toki haittaa minua, olen vain utelias. Luovutuskirjassa lukee ensimmäisen omistajan olleen SAAB-Auto AB, luovutuspvm 15.10.1999 joka myöskin viittaisi siihen että kyseessä on tosiaan MY00. Samoin auton ohjekirja ja VIN-numero täsmäävät tämän kanssa. Olisikohan mahdollisesti jokin maahantuojan testiauto T7:lle tms.? Kilometrejähän tässä yksilössä on kertynyt, jo 278tkm. Auto on kuitenkin loistavassa kunnossa ja kun se ei tunnu kilometrejä pelkäävän niin en pelkää minäkään. :)

Päältä ja sisältä vaikutti tosiaan olevan asiallisessa kunnossa. Ainoat viat mitkä olen löytänyt ovat rahiseva ACC:n ilmanhaistelija (onko muuten normaalia että jää pyörimään vaikka auton sammuttaa ja ottaa avaimen pois, ilmeisesti sammuu kuitenkin sitten kun auto on pidempään seisonut?), moottoriantenni joka ei nouse ja tästä syystä radio kuuluu huonosti, kulunut tuulilasi ja hajonnut kuskinpuolen sumuvalon lasi. Toisessa etu-umpiossa myös kiveniskemä. Muuten ei kyllä kilometrejä huomaa kuin mittarista, kiillottuneesta ratista ja hiukan kuluneesta kuskin penkistä! Noihin "isoihin" :lol: vikoihin saa toki tehdä korjausehdotuksia, huohottimen toimintakin lienee syytä tarkistaa kun on kyseessä T7.

Varusteitahan tästä löytyi ihan mukavasti, nimittäin ACC, cruise, sähkölelut, AS3(?, kaiuttimet etuovissa). Plyyshipenkit tosin.

Kuviakin löytyy vielä nettiauton ilmoituksesta, eli tuolta: http://www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1573726

Loppuun vielä tyhmä kysymys moottoritakuusta, se 8v taisi olla ensirek. päivästä eteenpäin, eli meni juuri siis umpeen? Huoltokirja on kyllä täydellisesti täytetty, tosin viimeiset 3 leimaa ovat jostain nyrkkipajalta ja edellinen huolto on tehty 21tkm sitten joten olisi aika ainakin sitten itse vaihtaa öljyt jne.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Onnittelut uudesta ajopelistä. Rohkea veto :D
Ota ilmanhaistelija irti ja putsaa se paineilmalla.
Antennista lienee ruoto poikki. Uuden saa Motonetistä.
Moottoritakuu on 8v ensirekisteröinnistä.

Eski
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja LR »

MY00 pitäisi mielestäni ollakin T7. Itsellä -99 ja T5.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja patse »

Näin näyttäisi olevan, että 00-vuoden matalapaineiset ovat T5 ja nuo korkeapaineiset 185hv T7
Tekniikan Maailman vertailussa 1/2000 käy tuo asia ilmi parista pienestä kuvasta ja kuvatekstistä KUVA
01-vuonna sitten kaikki T7
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja hma »

Olikos jotenkin niin, että pienpaineet oli vielä -00 T5.5, täyspaineiset, viggenit T7 vuodesta -99 ja myöhemmin aerot T7?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Kovasti onnea uudelle autolle. Pysyykö vakiona vai joko pian löytyy steg:iä pellin alta?
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja rr »

jcarlson kirjoitti:Ainoat viat mitkä olen löytänyt ovat rahiseva ACC:n ilmanhaistelija (onko muuten normaalia että jää pyörimään vaikka auton sammuttaa ja ottaa avaimen pois, ilmeisesti sammuu kuitenkin sitten kun auto on pidempään seisonut?)
Jää se joskus hurisemaan. Voitelin tuota anturia aluksi vähänväliä ohuella öljyllä ja rahina palasi muutaman kuukauden välein. Pari vuotta sitten ennen Ruotsin matkaa, voitelin mobilin ykkösellä, eikä rahinaa ole sen jälkeen kuulunut.
jcarlson kirjoitti:moottoriantenni joka ei nouse ja tästä syystä radio kuuluu huonosti
Radio ei kuulu kunnolla hyvälläkään antennilla kunnolla(Clarion), mutta CD-soittimena menettelee. Jos kunnon radion haluaa, tuosta joutuu luopumaan.
jcarlson kirjoitti:Muuten ei kyllä kilometrejä huomaa kuin mittarista, kiillottuneesta ratista ja hiukan kuluneesta kuskin penkistä!
Itse kävin kesällä kokeilemassa -01 vuoden TiDiä, jossa mittarissa oli 128 tkm. En havainnut mitään eroa, joten en edes kysynyt välirahan määrää. Tässä ei ole edes penkki kulunut :)
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Komee

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Kivan näköinen peli. Selvititkö miksi auto on rekisteröity uudestaan? Kenties päivitetty em jutut silloin.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Juu, pitää kokeilla tuon ilmanhaistelijan voitelua ja putsausta alkuun. Pitänee WIS hommata jostain että selviää miten tuon edes purkaa esille. ;)

Radion kanssa pitänee purkaa moottoriantenni ulos ja katsoa mikä sitä vaivaa, lika vai hajonnut ruoto.. Penkin kanssakin taisin olla hiukan turhan kriittinen, ei siinä mitään kulumaa oikeasti edes näy, korkeintaan reunasta huomaa hiukan painuneen. Eli näkee että siinä on joskus istuttu, ei muuta. :)

Eli onkin siis aivan normaalia että tämä yksilö on T7 koneella, nuo täyspaineturbot taitavat tosiaan olla melko harvinaisia. Hienosti tässä kyllä tuo T7 kone toimii, mukavan sivistynyt käytökseltään. Stegiä ei ole eikä ihan heti tule, Aeron softan siihen voisi kyllä päivittää. Viripuljujen T7 taitoihin on luottamus pyöreä nolla, joten laajakaista-lambdan asennuksen jälkeen voisi ehkä uskaltaa jonkinsorttista viriohjelmaa laittaa. Pitäisi vain keksiä joku siisti asennuspaikka mittarille jotta näkee heti jos virisofta päättää vetää laihalle, T7 männät kun muuten kestävät loistavasti mutta nakutusta eivät siedä lainkaan.

Ei tätä käsittääkseni ole koskaan uudelleen rekisteröity, ainakaan rekisteriotteessa ei mitään sellaisesta puhuta.
EU-kilvethän sai vaihtaa muutaman euron maksusta vanhanmallisten tilalle kun sellaiset saataville tuli, näin on varmaan tämänkin kohdalla tehty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lisää löpinää, tuli tänään huollettua ja tutkailtua vähän huohotinjärjestelmän toimintaa.

Edellisestä öljynvaihdostahan oli vierähtänyt jo 22tkm ja sen huomasi lievästä venttiilinpainimien naputtelustakin jo. Öljyntäyttöputkessa oli myös kiitettävästi "smetanaa". Ilmeisesti jokin huohotinpäivitys oli jo tehty, koska venttiilikopan pikkunippa oli tulpattu ja öljyntäyttöputkeen oli tehty letkuliitäntä. Epäselväksi jäi vielä onko tässä nyt se uusin vai joku niistä vanhemmista iteraatioista.. Selviääkö tuo siitä kampanjakilvestä? Ainakin kolme eri merkintää siinä näkyi olevan, unohtui katsoa tarkemmin että missä kohdissa.

Noh, käytin STP engine flushit sisällä 15min tyhjää ja vaihdoin sitten uudet öljyt (Castrol Magnatec 5w40). Saa tästä lähtien olla 10tkm vaihtovälillä, kilometrejäkin tulee sen verran vähän että vuoden välein vaihtamalla ei juuri enempää kilsoja ehtisikään tulla. Ainakin venttiilinpainimet hiljenivät ja putsailin smetanat pois, pitää seurailla tilannetta kertyykö sitä vielä. Voi olla että sen syntyyn on vaikuttanut paljolti myös se, että iso huohotinletku oli mennyt täysin lakritsaksi ja haljennut heti nipan jälkeen. Pituutta riitti niin että ensiavuksi katkaisin vain hiukan päästä pois, mutta pitääpä uusia tuo letku ja samalla tutkia öljyloukon ja muiden letkujen kunto.

Lisäksi tuli vielä ostettua 3 litraa tuota uusinta synteettistä vaihteistoöljyä, jota täällä on myös "punaviiniksi" tituleerattu.. Eipä tuossa vaihteiston toiminnassa valittamista ole, mutta onhan se näillä kilometreillä hyväksi vaihtaa öljyt sinnekkin ihan vaan huollon nimissä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Venakopan ja läppäkotelon välistä takaiskulla varustettua pikkuletkua ei pitäisi olla tulpattu missään huohotinpäivityksessä. Sen tarkoitus on hoitaa huohotustyhjäkäynnillä. Huohotinpäivityksistä ei tule mitään merkintää kampanjakilpeen. Uusin huohotinpäivitys näyttää asennettuna tältä:
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... hotin6.jpg

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä se pikkuletku venakopasta on tulpattu päivityksessä nr. 3, kuten täällä kuvataan http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
Sen sijaan pikkuletku imuroi kampikammion paineita (ja sivutuotteena öljyä) suoraan öljypohjasta täyttöputken kautta.

Kuvauksen mukaan toimii kyllä alkuperäisen ongelman poistajana, mutta tuo lisäongelmina lisääntyneen öljynkulutuksen sekä tuon smetanan muodostumisen öljyntäyttöputkeen. Pitää käydä jokatapauksessa hakemassa se uusin päivitys, tuon tekstin perusteella pitäisi jopa saada asennus ilmaiseksi jos on tämä aikaisempi päivitys asennutettu.. Toisaalta ihan sama kyllä, helposti tuo asennus onnistuu itseltäkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja Eski »

Katohan vaan, niinpäs olikin. Tuo päivitys nro 3 on todettu täysin sudeksi, joten se ainakin kannattaa vaihtaa uusimpaan versioon.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, tulipa vähän roplattua taas.. Uusin huohotinpäivitys on nyt asennettu, uusin samalla sarjaan kuulumattoman huohotinletkun venakopalta öljyloukolle. Vanha oli täysin hapertunut ja irtosi palasina purkaessa. Eristemattoa ei ollut toivoakaan saada vesiletkujen ja huohotinletkun ympärille, mutta siinä vesiletkujen päällähän se venttiili makaa että tuskinpa tuo silti jäätyy. Pikkuletkun takaiskuventtiili oli myöskin hajalla, eli päästää ilmaa molempiin suuntiin, pitää uusia heti kun saapuu liikkeeseen. Sadan kilometrin koeajon jälkeen ei näkynyt tikussa eikä täyttöputkessa enää lainkaan "smetanaa", eli tuntuu toimivan päivitys.. Öljypohja tekisi kyllä mieli kuitenkin varmuuden vuoksi ottaa ensi öljynvaihdoin yhteydessä irti ja tarkistaa sekä putsata imusihti.

Vaihteistoöljyt vaihdoin niihin uusimpiin "punaviini"-litkuihin. Vanhat öljyt olivat kyllä nekin hyvännäköiset, ei yhtään vettä seassa ja kirkkaat. Näytti olevan sitä vanhempaa synteettistä mallia siellä. Öljytulpan magneetissa oli hiukan siiliä havaittavissa, mutta täysin normaalissa määrin. Vaikea kommentoida vielä mitään toiminnasta, mutta hiukan sulavammalta kyllä tuntuu etenkin vaihteiden pois päältä ottaminen.

Termarinkin vaihdoin, nyt nousee lämmöt puoliväliin ja myöskin pysyvät siellä, vanhalla jäi aina roikkumaan hiukan alaviistoon.
Moottoriantennin purin pois ja totesin maston olevan totaalijumissa, joten mäkeen lentää koko värkki ja tilalle tavallinen piiska. Näppärää kyllä että moottoriantennin vedenpoistoaukossa oli odottamassa jo valmiina tulppa jolla sen sai tukittua poiston jälkeen. :)

ACC:n rupellin käytin irti ja puhalsin paineilmalla. Olihan siinä kökköä, mutta ääni näyttää olevan pikemmin resonoimista johonkin tietyissä asennoissa koska on välillä hiljainen ja välillä surisee älyttömästi. Voitelua voisi tietty vielä kokeilla. Tällä hetkellä toistaiseksi vielä hiljainen..

Näiden korjausten jälkeen tuli nyt tietysti sitten löydettyä pari uutta vikaa, eli SID:stä välillä häviää joitain pikseleitä/pystypalkkeja. Ilmeisesti pitää ottaa irti ja kuumentaa juotokset. Samoin kuskinpuolen sähköpeili ei säädy eli lienee johto poikki jostain tai kytkimessä ongelmaa, en ainakaan usko että moottori olisi simahtanut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Ostinpa 9-3:n :)

Viesti Kirjoittaja peinu »

jcarlson kirjoitti:Näiden korjausten jälkeen tuli nyt tietysti sitten löydettyä pari uutta vikaa, eli SID:stä välillä häviää joitain pikseleitä/pystypalkkeja. Ilmeisesti pitää ottaa irti ja kuumentaa juotokset. Samoin kuskinpuolen sähköpeili ei säädy eli lienee johto poikki jostain tai kytkimessä ongelmaa, en ainakaan usko että moottori olisi simahtanut.
Sidin korjaamiseen on forumissa vallalla uusi käytäntö, jonka mukaan liitoksia painellaa jollain terävällä kärjellä, haulla löytyy.

Peilien säädössä huomasin takkuamista pitkän säätämättömyyden jälkeen. Hetken nappuloiden ropeltamisen jälkeen alkoi taas toimia. Toisaalta jos vika on vain ja ainoastaan kuskin puolella, niin vika varmaan eri puolenvaihtokytkimessa tai liitoksissa kuten sanoit. johdothan on läpi käyty aika nopeesti kun ne on kaikki siinä kolmion alla missä nappulatkin on.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin