T16 joskus sininen runsas pölläytys (Homma OK)
T16 joskus sininen runsas pölläytys (Homma OK)
Terve,
Autona -84 T16, aj. 417tkm
Voiko kannen huohotus aiheuttaa sinisen runsaan savupilven, joka loppuu myös ihan itsestään?
Savupilvi on tullut muutaman kerran kaupungilla ajellessa, kierrokset n. 2000 tai jopa alle. Painemittarin (taitaa olla enemmän osoitin) mukaanhan tuolla alueella mennään vielä alipaineen puolella.
Jos olisi turbo menossa, niin tätähän tulisi ahdoilla ja olisi valkoista. Eikö?
Olen nähnyt kuvia konehuoneista, joissa kannen huohotusputki on viety tulipellin viereen viritettyyn limupulloon tai tölkkiin. Mikä tarkoitus tällä on?
Nykyisillä öljyillä on ajettu n. 5 tkm.
Ilmeisesti öljyä voi joitua myös suoraan imusarjaan? Huohotin letkun juurestahan lähtee myös alipaineletku jossa on "takaiskuventtiili".
Autona -84 T16, aj. 417tkm
Voiko kannen huohotus aiheuttaa sinisen runsaan savupilven, joka loppuu myös ihan itsestään?
Savupilvi on tullut muutaman kerran kaupungilla ajellessa, kierrokset n. 2000 tai jopa alle. Painemittarin (taitaa olla enemmän osoitin) mukaanhan tuolla alueella mennään vielä alipaineen puolella.
Jos olisi turbo menossa, niin tätähän tulisi ahdoilla ja olisi valkoista. Eikö?
Olen nähnyt kuvia konehuoneista, joissa kannen huohotusputki on viety tulipellin viereen viritettyyn limupulloon tai tölkkiin. Mikä tarkoitus tällä on?
Nykyisillä öljyillä on ajettu n. 5 tkm.
Ilmeisesti öljyä voi joitua myös suoraan imusarjaan? Huohotin letkun juurestahan lähtee myös alipaineletku jossa on "takaiskuventtiili".
Viimeksi muokannut TapaniT, Su Marras 18, 2007 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 Turbo 16i -84
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Itseäkin kiinnostaisi ton huohotus järjestelmän parantaminen. Olisko jollakin ohjeita tai kuvia kyseiseen operaatioon?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Todennäköisimmin tuollainen pöllähdys alipaineella johtuu huonoista venttiilivarren kumeista..
Sitä kautta pääsee venttiilikoneiston puolelta imeytymään öljyä suoraan pyttyihin.
Sitä kautta pääsee venttiilikoneiston puolelta imeytymään öljyä suoraan pyttyihin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
tähän kyseiseen Tapani T:n satkuun on tehty kansi remontti keväällä jolloin venttiilivarren tiivisteet uusittu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Millä tavalla huohotinjärjestelmä tällä hetkellä toimii? Iso letku menee minne? Pikkuletku?
Orkkiksena kuuluisi siis ison letkun venakopasta mennä turbon imupuolelle, pikkuletku venakoppaan ja takaisku niin ettei imusarjasta pääse paine venakoppaan. Kannattaa tarkistaa myös ettei ole letkut tukossa.
Kyllä se turbokin voi aiheuttaa pölläyttelyjä alipaineilla ihan hyvin jos pakopuolen tiiviste on entinen, DP irrottamalla käynee ilmiselväksi. Myös noin paljon ajetussa männänrenkaat voivat olla entiset.. Ja vaikka venttiilivarren tiivisteet olisivat uusitut niin vika voi silti olla myös siellä, 400t+ ajetussa ovat myös ohjurit kuluneet monesti.
Orkkiksena kuuluisi siis ison letkun venakopasta mennä turbon imupuolelle, pikkuletku venakoppaan ja takaisku niin ettei imusarjasta pääse paine venakoppaan. Kannattaa tarkistaa myös ettei ole letkut tukossa.
Kyllä se turbokin voi aiheuttaa pölläyttelyjä alipaineilla ihan hyvin jos pakopuolen tiiviste on entinen, DP irrottamalla käynee ilmiselväksi. Myös noin paljon ajetussa männänrenkaat voivat olla entiset.. Ja vaikka venttiilivarren tiivisteet olisivat uusitut niin vika voi silti olla myös siellä, 400t+ ajetussa ovat myös ohjurit kuluneet monesti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
ohjurit ovat kyllä kunnossa tarkastettu ja mitattu välykset remontin yhteydessä. kansi on vähemmän ajetusta muutoinkin ja uudempaa mallia -89.
puristukset olivat remontin jälkeen todella hyvät ja tasaiset.
kun kerran savutusta on ilmennyt vain joskus, niin jos koneessa väljää olisi niin se savuttaisi koko ajan ajossa ja moottori jarrutuksessa. eikö näin?
huohotus menee ihan oikein ja letkut eivät ole tukossa. takaisku uusittu remontin yhteydessä ja on oikein päin.
turbo on kyllä todennäköisesti tuossa TapaniT:n autossa ihan alkuperäinen garret.
puristukset olivat remontin jälkeen todella hyvät ja tasaiset.
kun kerran savutusta on ilmennyt vain joskus, niin jos koneessa väljää olisi niin se savuttaisi koko ajan ajossa ja moottori jarrutuksessa. eikö näin?
huohotus menee ihan oikein ja letkut eivät ole tukossa. takaisku uusittu remontin yhteydessä ja on oikein päin.
turbo on kyllä todennäköisesti tuossa TapaniT:n autossa ihan alkuperäinen garret.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Todennäköisesti syypää on sitten turbo, vanhoissa Garreteissa monesti lakkaa se pakopuolen männänrengas pitämästä ja pöläyttelee juuri pahiten silloin kun ahtimella on vähän kierroksia eli tyhjäkäynnillä ja kevyessä ajossa. Sitten taas kun ahtimen kierrosluku nousee niin alkaa pitämään paremmin. Toimii siis päinvastoin kuin esim. mitsun ahtimien tiiviste joka hajotessaan alkaa savuttamaan ahdoilla mutta pitää kevyellä kuormituksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Tungen toisen topicciin, pahoitteluni:
Mikähän tuon minun ässäläisen pistää vähän savuttelemaan.
Kylmänä savuttaa sinertävää vähän aikaa.
Lämpimänä savuttaa tyhjäkäynnillä valkoista savua ja kun vedättää pölläyttää kerran, mutta loppuu siihen, sitten taas, kun puottaa tyhjäkäynnille, niin savuttaa valkoista. ja tämä on vielä kumma, kun joskus taas tyhjäkäynnillä pyöriessä ei tule putkesta mitään, sitten taas toisen kerran rupeaa valkoista tulemaan.
Ja jäähytysnesteet ei hupene, ei tee painetta, on puhtaat ja öljyssäkään ei ole merkkiäkään.
Joten savuttaako ahtimesta fuskaava öljynpalama sitten valkoisena?
Mikähän tuon minun ässäläisen pistää vähän savuttelemaan.
Kylmänä savuttaa sinertävää vähän aikaa.
Lämpimänä savuttaa tyhjäkäynnillä valkoista savua ja kun vedättää pölläyttää kerran, mutta loppuu siihen, sitten taas, kun puottaa tyhjäkäynnille, niin savuttaa valkoista. ja tämä on vielä kumma, kun joskus taas tyhjäkäynnillä pyöriessä ei tule putkesta mitään, sitten taas toisen kerran rupeaa valkoista tulemaan.
Ja jäähytysnesteet ei hupene, ei tee painetta, on puhtaat ja öljyssäkään ei ole merkkiäkään.
Joten savuttaako ahtimesta fuskaava öljynpalama sitten valkoisena?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Ootko mitannut pakokaasuarvoja?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Joo on paperit missä mitattu ilman kattia...ei tosin ole juuri täällä mukana. Ja mittauksesta on jonkun aikaa.
Ihan hyvältä näytti kaikki, mutta vähän laihalla käyvän arvot anto(johtuneeko katin puutteesta).
Mitä ajoit takaa?
Ihan hyvältä näytti kaikki, mutta vähän laihalla käyvän arvot anto(johtuneeko katin puutteesta).
Mitä ajoit takaa?

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Tuli vaan mieleen, jos HC arvo olisi ollut korkealla, niin välillä saattaisi olla palamatonta bensaa ja sitä välillä pölläyttelisi. Tosin tuokin voi olla kaukaa haettua.Saabinsti kirjoitti:Joo on paperit missä mitattu ilman kattia...ei tosin ole juuri täällä mukana. Ja mittauksesta on jonkun aikaa.
Ihan hyvältä näytti kaikki, mutta vähän laihalla käyvän arvot anto(johtuneeko katin puutteesta).
Mitä ajoit takaa?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2077
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
TapaniT:n tapauksessa on on pakokaasut kohdillaan sillä säädettiin seokset kohdilleen joku aika sitten ja muutkin arvot olivat hyvät.
autossa oli yksi viallinen tulppa joka vaihdettiin toiseen tuolloin nykimisen takia, tulppa oli toisen merkkinen kuin mitä muut ngk:platinat.
vaihdettu oli muistaakseni BOHSC vastaava tulppa.
tuskin aiheuttaa kuitenkaan savutus oireita.
auto on mitä ilmeisemmin jäämässä talveksi seisomaan joten uudet tulpat tulevat autoon ensi kevään huollon yhteydessä.
autossa oli yksi viallinen tulppa joka vaihdettiin toiseen tuolloin nykimisen takia, tulppa oli toisen merkkinen kuin mitä muut ngk:platinat.
vaihdettu oli muistaakseni BOHSC vastaava tulppa.
tuskin aiheuttaa kuitenkaan savutus oireita.
auto on mitä ilmeisemmin jäämässä talveksi seisomaan joten uudet tulpat tulevat autoon ensi kevään huollon yhteydessä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys
Öljyissäkin on huomattavia eroja, itselläni teki joskus samaa ja loppui kun vaihdoin "kalliimpaan mobiliin"...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: T16 joskus sininen runsas pölläytys (Homma OK)
Terve,
Kiitoksia vastanneille.
Samalla kun valmistelin auton seisontaan, niin tarkastelin puristukset (olivat kaikki n. 9) ja huohotus/alipaineputket eivät olleet hirveästi öljyisiä .
Tässä on nyt sitten talvi aikaa etsiä uusi ahdin.
Lisäys 25.7.09:
Meni sitten parikin vuotta, mutta nyt auto tullut heräteltyä unilta.
Saabille on ihan sama onko se palmun alla vai ladossa. Akku paikalleen ja ajoon.
Ahdin on nyt vaihdettu, uuteen Garretin T03:seen ja kun pakoputkesta oli palanut edellisen ahtimen roiskimat öljyt niin ainakaan koeajolenkillä ei tullut aikaisemmin kuvaamaani pölläytystä.
Asentaja mittasi vanhan turbon akselin päittäisvälyksen ja totesi, että kaksi milliä on liikaa. Myös pakopesä oli niin halki, että ihmetteli ettei auto ollut palanut. Tämä todellakin korostaa noissa öljyjäähdytteisissä ahtimissa jälkikäytön tarpeellisuutta.
Kiitoksia vastanneille.
Samalla kun valmistelin auton seisontaan, niin tarkastelin puristukset (olivat kaikki n. 9) ja huohotus/alipaineputket eivät olleet hirveästi öljyisiä .
Tässä on nyt sitten talvi aikaa etsiä uusi ahdin.
Lisäys 25.7.09:
Meni sitten parikin vuotta, mutta nyt auto tullut heräteltyä unilta.
Saabille on ihan sama onko se palmun alla vai ladossa. Akku paikalleen ja ajoon.
Ahdin on nyt vaihdettu, uuteen Garretin T03:seen ja kun pakoputkesta oli palanut edellisen ahtimen roiskimat öljyt niin ainakaan koeajolenkillä ei tullut aikaisemmin kuvaamaani pölläytystä.
Asentaja mittasi vanhan turbon akselin päittäisvälyksen ja totesi, että kaksi milliä on liikaa. Myös pakopesä oli niin halki, että ihmetteli ettei auto ollut palanut. Tämä todellakin korostaa noissa öljyjäähdytteisissä ahtimissa jälkikäytön tarpeellisuutta.
Saab 900 Turbo 16i -84