Kannentiiviste vuotaa/kansi halki???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jus kirjoitti:Kun tuohon 2) tiivistelevyn nystyrän aukkoon puhaltaa, tuntuu virtaavan läpi turhan kevyesti, ei varmaankaan pysty pidättelemään speksin mukaista ~0,9 - 1,2 bar painetta.
Ylipaineventtiilin tiivistepinnan väliin oli jäänyt törkyä. Purin korkin ja putsasin paikat, nyt on tiivis eikä tirise.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
pjv
"Hölösuu"
Viestit: 2071
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 11:57
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pjv »

Tätä on nyt liikkeellä näköjään. Mulla todettiin 9kT -86 kannentiivisteen vuotavan eilen
kun olin 350km päässä kotoa eli Jyväskylässä PCS:n pihalla. Vesihöyryä tuli putkesta.

Sain vesikanisterin mukaan ja paisuntasäiliön korkki jätettiin vähän auki. Pääsin hyvin
eilen Tampereelle asti ja tänään kotiin, hiukan lisäsin vettä parissa kohtaa matkan
varrella. Aika rauhallisesti tuli ajeltua. Aamulla kävi muutaman hetken kolmella, joten
oireet ovat aika selvät. Nyt on auto omassa tallissa ja kohta tarkoitus aloittaa
kannen irroitus.


- Petteri #507
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sammahteluongelmaan etsin apua tänään näin:
- vaihdoin uudet tulpat BCP7ES 0,6mm kärkivälillä
- pyörijä, vj-kansi, puolan johto uusi
- alipainevuotojen etsintä starttisuihkeella ja vesisumuttimella
- huohotusletkun liitos turbon imuputkeen tiivistetty (onkos teillä joku klemmari siinä, mulla ei ollut)
- tyhjäkäyntimoottorin ja läppäkotelon puhdistus
- kaasuläpän asentokytkimen tarkastus, kytkimen sisältä löytyi vettä ja kylmä juotos täyskaasurikastuksen koskettimen juuresta. Kummallakaan ei silti liene ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, koska vaivat jatkuivat liittimestä tyhjäkäyntikoskettimet hyppylangalla sillattuna.
- kaasuläpän perussäätö

Luulisin että tuo viimeinen auttoi ainakin sammahteluun, perusasento oli sellainen että kone sammui kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytisti tai maadoitti testipistokkeesta yksinäisen navan. Nyt kone pysyy käynnissä ilman tk-moottoriakin, eikä siten notkahtele niin alas eilen kiusaa tuottaneissa tilanteissa (kompura pysähtyy, vaihde D:ltä P:lle).

Edelleenkin on kyllä mysteeri miksi tyhjäkäynti on noin epätasainen.
Nyt kaatosateen jälkeen tuli putken päästä paljon höyryä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

jus kirjoitti:- kaasuläpän perussäätö

Luulisin että tuo viimeinen auttoi ainakin sammahteluun, perusasento oli sellainen että kone sammui kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytisti tai maadoitti testipistokkeesta yksinäisen navan. Nyt kone pysyy käynnissä ilman tk-moottoriakin, eikä siten notkahtele niin alas eilen kiusaa tuottaneissa tilanteissa (kompura pysähtyy, vaihde D:ltä P:lle).

Edelleenkin on kyllä mysteeri miksi tyhjäkäynti on noin epätasainen.
Nyt kaatosateen jälkeen tuli putken päästä paljon höyryä.
Kyllä se minusta pitäisikin sammua jos letkua lytistetään. Itsellä ei tyhjäkäyntimoottoria ole mutta tietääkseni oikeaoppinen säätö on seuraavanlainen, korjatkaa jos väärässä:

1. Löysätään asentoanturin pultit, kaasuläpän hidastin ja kaasuvaijeri tarvittaessa jotteivat ne rajoita läpän sulkeutumista. Tämän jälkeen käännetään läpän säätö täysin kiinni säätöruuvista. Tästä asetuksesta pyöräytetään säätöruuvista läppää auki n. 2/3 kierrosta tai enemmänkin jos läppä takertelee.

2. Säädetään kaasuläpän hidastin niin pitkälle kuin se menee, ilman että se rupeaa avaamaan kaasuläppää. Jos hidastin on rikki (melkein aina ovat) ja ei pidättele kaasuläpän sulkeutumista n. 3-6s, auto tuppaa sammuilemaan kaasulta päästettäessä.

3. Säädetään asentoanturin asento siten, että siitä kuuluu napsahdus kun kaasuläppä on kiinni jolloin pinnien 1 ja 2 pitäisi olla oikosulussa. Tarkastetaan vielä, että täyskaasulla 2 ja 3 välillä on oikosulku.

Esa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokäsikirja käskee säätämään tyhjäkäyntikierrosluvun läpän säätöruuvista 750-775 r/min testipistokkeen liitin maadoitettuna, minkä vaikutus on ilmeisesti sama kuin tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistäminen.

Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria=joutokäynninsäätöventtiiliä, vaan lisäilmaventtiili, läpän perussäätö tehdään kuten mcfeast kuvasi. Tuolloin läppäkotelossa on myös ohivirtauskanava, josta tyhjäkäynnin saa säädettyä, minulla ei ole.

Kaasuläpän hidastin minulla on uusi ja hyvissä voimissa, säädettynä muutaman sekunnin viiveelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

jus kirjoitti:Korjaamokäsikirja käskee säätämään tyhjäkäyntikierrosluvun läpän säätöruuvista 750-775 r/min testipistokkeen liitin maadoitettuna, minkä vaikutus on ilmeisesti sama kuin tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistäminen.

Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria=joutokäynninsäätöventtiiliä, vaan lisäilmaventtiili, läpän perussäätö tehdään kuten mcfeast kuvasi. Tuolloin läppäkotelossa on myös ohivirtauskanava, josta tyhjäkäynnin saa säädettyä, minulla ei ole.
Hmm, onkohan näin, kahdesta LH-käsikirjasta katsoin niin missään ei ole puhuttu läpän rajoittimen aukaisuista sen enempää kuin se joku 1/3 kierrosta. Mutta tosiaan, ainakin niissä autoissa missä on tyhjäkäyntimoottori ja ohivirtauskanava, säädetään tyhjäkäynti 750-775rpm:n tyhjäkäyntimoottori suljettuna.

http://laivuri.homedns.org/mcfeast/SAAB ... 1838_2.jpg

Noihin kierroslukumittareihin ei sitten voi luottaa yhtään, kierrokset pitäisi katsoa jollain testerillä, heittävät 250rpm helposti sinne ja tänne.

Esa
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuota samaa ohjetta luin minäkin.

Ymmärrän tuon kohdan 8 tekstin niin, että jos nyt sattuisi samassa autossa olemaan sekä tyhjäkäyntisäätöruuvi ohivirtauskanavassa, että tyhjäkäyntimottori, säädetään se ruuvi täysin kiinni, jolloin tilanne vastaa ilman ohivirtauskanavaa olevaa (kuten minulla).

Kohta 9 sitten neuvoo joka tapauksessa autossa, jossa on tyhjäkäyntimoottori, ruuvaamaan läpän säätöruuvista tyhjäkäyntimoottori suljettuna tyhjäkäyntikierrosluvuksi tuon 750.

Kierrosluvut katselin digimittarista, jossa on kierroslukunäyttö. Se lienee ainakin keskimäärin jonkin verran luotettavampi kuin auton oma mittari.

Ajelut tänään sujuivat ilman sammahteluja, mutta tyhjäkäynti on epätasainen, ihan kuin sytytyksessä olisi vielä jotakin epämääräistä. Seosmittaus ei ainakaan paljastanut ongelmaa. CO 1,77% CO cor. 1.8% CO2 13.01%, HC 266 ppm, 02 0,8%, lambda 0,973, rpm 893
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Katos perhana, saattaahan se noin olla tosiaankin tuo tyhjäkäynnin säätö.

Tulpanjohdot kannattaa mitata vielä, pätkivältä kuulostava käynti voi olla hyvinkin myös kansi/venavian aiheuttamaa (kokemusta on), puristusmittaus ei varmaan olisi pahasta?

Esa
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Ansis kirjoitti:Omassa tonnarissa vesilämmitetty huohotinputki alkoi vuotamaan vettä turboon, ihmettelin kaikkien tulppien puhtautta ja meni hetki ennen kun tajusin syyn nestehukkaan. Ilmeisesti valmistaja on halunnut vanhankin tonnarin kirmaavan uuden lailla ajoittamalla automaattisesti syntyvän vesiruiskutuksen seitsämäntoista vuotiaaseen autoon :?: :idea: :?:
Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".
9000 CS 2.3t
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

mikvil kirjoitti: Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".
Onkos hyviä ideoita mihin sen huohotusöljyn voisi sitten tunkea?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jatkoin tyhjäkäyntiongelmani selvittelyä.
-Laitoin uudet sytytysjohdot, vaihdoin toisen sytytysyksikön ja puolan
-irrotin ja tutkin by-passin, koeponnistin ahtosysteemin (tulppasin turbolta ja läppäkotelolta, painetta ahtoputkeen by-passin letkusta) -> ei vuotoja
-ihmettelin suuttimien asentoa, ykkössylinterin suutin paineensäätimen luona ei ole niin syvällä imusarjan reiässä kuin nelossylinterin. Bensakiskon kiinnitys tosin ei mahdollista syvemmälle asentamista.

Mieleen tuli, että välittömästi laturirempan jälkeen toissa vuonna oli hetken vaivana käynnistymättömyys/kolmellakäynti, mutta meni ohi suuttimien johtoja heiluttelemalla. Voisikohan tämä liittyä siihen?

Oireena nyt on siis kansirempan jälkeen ilmestynyt vaihtelevasti ontuva/röpöttävä/pätkivä tyhjäkäynti kun ajovaihde eikä kompressori ei ole päällä. Jos kierrosluvun korotus on päällä, tyhjäkäyntikin on kelvollista. Lisäksi moottorijarrutuksissa ja esim. risteyksiin jarruttaessa tuntuu lievästi häiritsevää nykimistä.

Ahtopainemittari taisi ennen kansiremppaa näyttää tyhjäkäynnillä pari kymmenystä enemmän alipainetta kuin nyt.

EGR on ollut koko ajan poistettu (liitetty umpitiivisteellä imusarjaan, letkut purettu ja ylijääneet lähdöt tulpattu).

Käynnistyy normaalisti, ja kun kylmänä muutenkin kierrokset on korkeammat, seos rikkaampi eikä heti startin jälkeen käynti kuulosta mitenkään huonolta.

Muuten normaaliajossa tuntuu toimivan ok, kulkee ja ahtaa hyvin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

mcfeast kirjoitti:
mikvil kirjoitti: Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".
Onkos hyviä ideoita mihin sen huohotusöljyn voisi sitten tunkea?
Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.
9000 CS 2.3t
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

mikvil kirjoitti:Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.
Siis ilmeisesti letku puskee höyryt nyt ilmaan jos tajusin oikein? Eikös kone vaan tuppaa vetämään sitten tyhjäkäynnillä mittaamatonta ilmaa pienemmän letkun kautta koneeseen mikäli sellainen autossa on? Jonkinlaisen takaiskuvenan kanssa isoon putkeen luulisi toimivan...
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

mcfeast kirjoitti:
mikvil kirjoitti:Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.
Siis ilmeisesti letku puskee höyryt nyt ilmaan jos tajusin oikein? Eikös kone vaan tuppaa vetämään sitten tyhjäkäynnillä mittaamatonta ilmaa pienemmän letkun kautta koneeseen mikäli sellainen autossa on? Jonkinlaisen takaiskuvenan kanssa isoon putkeen luulisi toimivan...
Elikkäs se pienempi letku jää paikoilleen(missä on se takaiskuventtili), mutta se isompi puhaltaa höyryt suoraan ulkoilmaan.
9000 CS 2.3t
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

mikvil kirjoitti:Elikkäs se pienempi letku jää paikoilleen(missä on se takaiskuventtili), mutta se isompi puhaltaa höyryt suoraan ulkoilmaan.

Mutta tällöinhän pikkuletkulla, eli imusarjalla on suora yhteys ulkoilmaan alipaineilla = ilmavuoto. Ahdoilla homma taas pelaa kun pikkuletkussa oleva takaiskuventtiili estää ilman menon pikkuputkeen. Vai olenkohan tajunnut jotain väärin...
Vastaa Viestiin