Ylipaineventtiilin tiivistepinnan väliin oli jäänyt törkyä. Purin korkin ja putsasin paikat, nyt on tiivis eikä tirise.jus kirjoitti:Kun tuohon 2) tiivistelevyn nystyrän aukkoon puhaltaa, tuntuu virtaavan läpi turhan kevyesti, ei varmaankaan pysty pidättelemään speksin mukaista ~0,9 - 1,2 bar painetta.
Kannentiiviste vuotaa/kansi halki???
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tätä on nyt liikkeellä näköjään. Mulla todettiin 9kT -86 kannentiivisteen vuotavan eilen
kun olin 350km päässä kotoa eli Jyväskylässä PCS:n pihalla. Vesihöyryä tuli putkesta.
Sain vesikanisterin mukaan ja paisuntasäiliön korkki jätettiin vähän auki. Pääsin hyvin
eilen Tampereelle asti ja tänään kotiin, hiukan lisäsin vettä parissa kohtaa matkan
varrella. Aika rauhallisesti tuli ajeltua. Aamulla kävi muutaman hetken kolmella, joten
oireet ovat aika selvät. Nyt on auto omassa tallissa ja kohta tarkoitus aloittaa
kannen irroitus.
- Petteri #507
kun olin 350km päässä kotoa eli Jyväskylässä PCS:n pihalla. Vesihöyryä tuli putkesta.
Sain vesikanisterin mukaan ja paisuntasäiliön korkki jätettiin vähän auki. Pääsin hyvin
eilen Tampereelle asti ja tänään kotiin, hiukan lisäsin vettä parissa kohtaa matkan
varrella. Aika rauhallisesti tuli ajeltua. Aamulla kävi muutaman hetken kolmella, joten
oireet ovat aika selvät. Nyt on auto omassa tallissa ja kohta tarkoitus aloittaa
kannen irroitus.
- Petteri #507
Sammahteluongelmaan etsin apua tänään näin:
- vaihdoin uudet tulpat BCP7ES 0,6mm kärkivälillä
- pyörijä, vj-kansi, puolan johto uusi
- alipainevuotojen etsintä starttisuihkeella ja vesisumuttimella
- huohotusletkun liitos turbon imuputkeen tiivistetty (onkos teillä joku klemmari siinä, mulla ei ollut)
- tyhjäkäyntimoottorin ja läppäkotelon puhdistus
- kaasuläpän asentokytkimen tarkastus, kytkimen sisältä löytyi vettä ja kylmä juotos täyskaasurikastuksen koskettimen juuresta. Kummallakaan ei silti liene ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, koska vaivat jatkuivat liittimestä tyhjäkäyntikoskettimet hyppylangalla sillattuna.
- kaasuläpän perussäätö
Luulisin että tuo viimeinen auttoi ainakin sammahteluun, perusasento oli sellainen että kone sammui kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytisti tai maadoitti testipistokkeesta yksinäisen navan. Nyt kone pysyy käynnissä ilman tk-moottoriakin, eikä siten notkahtele niin alas eilen kiusaa tuottaneissa tilanteissa (kompura pysähtyy, vaihde D:ltä P:lle).
Edelleenkin on kyllä mysteeri miksi tyhjäkäynti on noin epätasainen.
Nyt kaatosateen jälkeen tuli putken päästä paljon höyryä.
- vaihdoin uudet tulpat BCP7ES 0,6mm kärkivälillä
- pyörijä, vj-kansi, puolan johto uusi
- alipainevuotojen etsintä starttisuihkeella ja vesisumuttimella
- huohotusletkun liitos turbon imuputkeen tiivistetty (onkos teillä joku klemmari siinä, mulla ei ollut)
- tyhjäkäyntimoottorin ja läppäkotelon puhdistus
- kaasuläpän asentokytkimen tarkastus, kytkimen sisältä löytyi vettä ja kylmä juotos täyskaasurikastuksen koskettimen juuresta. Kummallakaan ei silti liene ollut vaikutusta tyhjäkäyntiin, koska vaivat jatkuivat liittimestä tyhjäkäyntikoskettimet hyppylangalla sillattuna.
- kaasuläpän perussäätö
Luulisin että tuo viimeinen auttoi ainakin sammahteluun, perusasento oli sellainen että kone sammui kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytisti tai maadoitti testipistokkeesta yksinäisen navan. Nyt kone pysyy käynnissä ilman tk-moottoriakin, eikä siten notkahtele niin alas eilen kiusaa tuottaneissa tilanteissa (kompura pysähtyy, vaihde D:ltä P:lle).
Edelleenkin on kyllä mysteeri miksi tyhjäkäynti on noin epätasainen.
Nyt kaatosateen jälkeen tuli putken päästä paljon höyryä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllä se minusta pitäisikin sammua jos letkua lytistetään. Itsellä ei tyhjäkäyntimoottoria ole mutta tietääkseni oikeaoppinen säätö on seuraavanlainen, korjatkaa jos väärässä:jus kirjoitti:- kaasuläpän perussäätö
Luulisin että tuo viimeinen auttoi ainakin sammahteluun, perusasento oli sellainen että kone sammui kun tyhjäkäyntimoottorin letkun lytisti tai maadoitti testipistokkeesta yksinäisen navan. Nyt kone pysyy käynnissä ilman tk-moottoriakin, eikä siten notkahtele niin alas eilen kiusaa tuottaneissa tilanteissa (kompura pysähtyy, vaihde D:ltä P:lle).
Edelleenkin on kyllä mysteeri miksi tyhjäkäynti on noin epätasainen.
Nyt kaatosateen jälkeen tuli putken päästä paljon höyryä.
1. Löysätään asentoanturin pultit, kaasuläpän hidastin ja kaasuvaijeri tarvittaessa jotteivat ne rajoita läpän sulkeutumista. Tämän jälkeen käännetään läpän säätö täysin kiinni säätöruuvista. Tästä asetuksesta pyöräytetään säätöruuvista läppää auki n. 2/3 kierrosta tai enemmänkin jos läppä takertelee.
2. Säädetään kaasuläpän hidastin niin pitkälle kuin se menee, ilman että se rupeaa avaamaan kaasuläppää. Jos hidastin on rikki (melkein aina ovat) ja ei pidättele kaasuläpän sulkeutumista n. 3-6s, auto tuppaa sammuilemaan kaasulta päästettäessä.
3. Säädetään asentoanturin asento siten, että siitä kuuluu napsahdus kun kaasuläppä on kiinni jolloin pinnien 1 ja 2 pitäisi olla oikosulussa. Tarkastetaan vielä, että täyskaasulla 2 ja 3 välillä on oikosulku.
Esa
Korjaamokäsikirja käskee säätämään tyhjäkäyntikierrosluvun läpän säätöruuvista 750-775 r/min testipistokkeen liitin maadoitettuna, minkä vaikutus on ilmeisesti sama kuin tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistäminen.
Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria=joutokäynninsäätöventtiiliä, vaan lisäilmaventtiili, läpän perussäätö tehdään kuten mcfeast kuvasi. Tuolloin läppäkotelossa on myös ohivirtauskanava, josta tyhjäkäynnin saa säädettyä, minulla ei ole.
Kaasuläpän hidastin minulla on uusi ja hyvissä voimissa, säädettynä muutaman sekunnin viiveelle.
Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria=joutokäynninsäätöventtiiliä, vaan lisäilmaventtiili, läpän perussäätö tehdään kuten mcfeast kuvasi. Tuolloin läppäkotelossa on myös ohivirtauskanava, josta tyhjäkäynnin saa säädettyä, minulla ei ole.
Kaasuläpän hidastin minulla on uusi ja hyvissä voimissa, säädettynä muutaman sekunnin viiveelle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Hmm, onkohan näin, kahdesta LH-käsikirjasta katsoin niin missään ei ole puhuttu läpän rajoittimen aukaisuista sen enempää kuin se joku 1/3 kierrosta. Mutta tosiaan, ainakin niissä autoissa missä on tyhjäkäyntimoottori ja ohivirtauskanava, säädetään tyhjäkäynti 750-775rpm:n tyhjäkäyntimoottori suljettuna.jus kirjoitti:Korjaamokäsikirja käskee säätämään tyhjäkäyntikierrosluvun läpän säätöruuvista 750-775 r/min testipistokkeen liitin maadoitettuna, minkä vaikutus on ilmeisesti sama kuin tyhjäkäyntimoottorin letkun lytistäminen.
Jos ei ole tyhjäkäyntimoottoria=joutokäynninsäätöventtiiliä, vaan lisäilmaventtiili, läpän perussäätö tehdään kuten mcfeast kuvasi. Tuolloin läppäkotelossa on myös ohivirtauskanava, josta tyhjäkäynnin saa säädettyä, minulla ei ole.
http://laivuri.homedns.org/mcfeast/SAAB ... 1838_2.jpg
Noihin kierroslukumittareihin ei sitten voi luottaa yhtään, kierrokset pitäisi katsoa jollain testerillä, heittävät 250rpm helposti sinne ja tänne.
Esa
Tuota samaa ohjetta luin minäkin.
Ymmärrän tuon kohdan 8 tekstin niin, että jos nyt sattuisi samassa autossa olemaan sekä tyhjäkäyntisäätöruuvi ohivirtauskanavassa, että tyhjäkäyntimottori, säädetään se ruuvi täysin kiinni, jolloin tilanne vastaa ilman ohivirtauskanavaa olevaa (kuten minulla).
Kohta 9 sitten neuvoo joka tapauksessa autossa, jossa on tyhjäkäyntimoottori, ruuvaamaan läpän säätöruuvista tyhjäkäyntimoottori suljettuna tyhjäkäyntikierrosluvuksi tuon 750.
Kierrosluvut katselin digimittarista, jossa on kierroslukunäyttö. Se lienee ainakin keskimäärin jonkin verran luotettavampi kuin auton oma mittari.
Ajelut tänään sujuivat ilman sammahteluja, mutta tyhjäkäynti on epätasainen, ihan kuin sytytyksessä olisi vielä jotakin epämääräistä. Seosmittaus ei ainakaan paljastanut ongelmaa. CO 1,77% CO cor. 1.8% CO2 13.01%, HC 266 ppm, 02 0,8%, lambda 0,973, rpm 893
Ymmärrän tuon kohdan 8 tekstin niin, että jos nyt sattuisi samassa autossa olemaan sekä tyhjäkäyntisäätöruuvi ohivirtauskanavassa, että tyhjäkäyntimottori, säädetään se ruuvi täysin kiinni, jolloin tilanne vastaa ilman ohivirtauskanavaa olevaa (kuten minulla).
Kohta 9 sitten neuvoo joka tapauksessa autossa, jossa on tyhjäkäyntimoottori, ruuvaamaan läpän säätöruuvista tyhjäkäyntimoottori suljettuna tyhjäkäyntikierrosluvuksi tuon 750.
Kierrosluvut katselin digimittarista, jossa on kierroslukunäyttö. Se lienee ainakin keskimäärin jonkin verran luotettavampi kuin auton oma mittari.
Ajelut tänään sujuivat ilman sammahteluja, mutta tyhjäkäynti on epätasainen, ihan kuin sytytyksessä olisi vielä jotakin epämääräistä. Seosmittaus ei ainakaan paljastanut ongelmaa. CO 1,77% CO cor. 1.8% CO2 13.01%, HC 266 ppm, 02 0,8%, lambda 0,973, rpm 893
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".Ansis kirjoitti:Omassa tonnarissa vesilämmitetty huohotinputki alkoi vuotamaan vettä turboon, ihmettelin kaikkien tulppien puhtautta ja meni hetki ennen kun tajusin syyn nestehukkaan. Ilmeisesti valmistaja on halunnut vanhankin tonnarin kirmaavan uuden lailla ajoittamalla automaattisesti syntyvän vesiruiskutuksen seitsämäntoista vuotiaaseen autoon![]()
![]()
9000 CS 2.3t
Onkos hyviä ideoita mihin sen huohotusöljyn voisi sitten tunkea?mikvil kirjoitti: Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".
Jatkoin tyhjäkäyntiongelmani selvittelyä.
-Laitoin uudet sytytysjohdot, vaihdoin toisen sytytysyksikön ja puolan
-irrotin ja tutkin by-passin, koeponnistin ahtosysteemin (tulppasin turbolta ja läppäkotelolta, painetta ahtoputkeen by-passin letkusta) -> ei vuotoja
-ihmettelin suuttimien asentoa, ykkössylinterin suutin paineensäätimen luona ei ole niin syvällä imusarjan reiässä kuin nelossylinterin. Bensakiskon kiinnitys tosin ei mahdollista syvemmälle asentamista.
Mieleen tuli, että välittömästi laturirempan jälkeen toissa vuonna oli hetken vaivana käynnistymättömyys/kolmellakäynti, mutta meni ohi suuttimien johtoja heiluttelemalla. Voisikohan tämä liittyä siihen?
Oireena nyt on siis kansirempan jälkeen ilmestynyt vaihtelevasti ontuva/röpöttävä/pätkivä tyhjäkäynti kun ajovaihde eikä kompressori ei ole päällä. Jos kierrosluvun korotus on päällä, tyhjäkäyntikin on kelvollista. Lisäksi moottorijarrutuksissa ja esim. risteyksiin jarruttaessa tuntuu lievästi häiritsevää nykimistä.
Ahtopainemittari taisi ennen kansiremppaa näyttää tyhjäkäynnillä pari kymmenystä enemmän alipainetta kuin nyt.
EGR on ollut koko ajan poistettu (liitetty umpitiivisteellä imusarjaan, letkut purettu ja ylijääneet lähdöt tulpattu).
Käynnistyy normaalisti, ja kun kylmänä muutenkin kierrokset on korkeammat, seos rikkaampi eikä heti startin jälkeen käynti kuulosta mitenkään huonolta.
Muuten normaaliajossa tuntuu toimivan ok, kulkee ja ahtaa hyvin.
-Laitoin uudet sytytysjohdot, vaihdoin toisen sytytysyksikön ja puolan
-irrotin ja tutkin by-passin, koeponnistin ahtosysteemin (tulppasin turbolta ja läppäkotelolta, painetta ahtoputkeen by-passin letkusta) -> ei vuotoja
-ihmettelin suuttimien asentoa, ykkössylinterin suutin paineensäätimen luona ei ole niin syvällä imusarjan reiässä kuin nelossylinterin. Bensakiskon kiinnitys tosin ei mahdollista syvemmälle asentamista.
Mieleen tuli, että välittömästi laturirempan jälkeen toissa vuonna oli hetken vaivana käynnistymättömyys/kolmellakäynti, mutta meni ohi suuttimien johtoja heiluttelemalla. Voisikohan tämä liittyä siihen?
Oireena nyt on siis kansirempan jälkeen ilmestynyt vaihtelevasti ontuva/röpöttävä/pätkivä tyhjäkäynti kun ajovaihde eikä kompressori ei ole päällä. Jos kierrosluvun korotus on päällä, tyhjäkäyntikin on kelvollista. Lisäksi moottorijarrutuksissa ja esim. risteyksiin jarruttaessa tuntuu lievästi häiritsevää nykimistä.
Ahtopainemittari taisi ennen kansiremppaa näyttää tyhjäkäynnillä pari kymmenystä enemmän alipainetta kuin nyt.
EGR on ollut koko ajan poistettu (liitetty umpitiivisteellä imusarjaan, letkut purettu ja ylijääneet lähdöt tulpattu).
Käynnistyy normaalisti, ja kun kylmänä muutenkin kierrokset on korkeammat, seos rikkaampi eikä heti startin jälkeen käynti kuulosta mitenkään huonolta.
Muuten normaaliajossa tuntuu toimivan ok, kulkee ja ahtaa hyvin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.mcfeast kirjoitti:Onkos hyviä ideoita mihin sen huohotusöljyn voisi sitten tunkea?mikvil kirjoitti: Ottakaa hittoon se huohotinputki sieltä turbon imuputkesta. Syytää vaan oljyä turhanpäiten sinne imuputkeen. Oman auton turbo ja imuputki suorastaan kylpi oljyssä kun ekan kerran sinne kurkkasin minkä jälkeen kyseinen viritys lensi romukoppaan(öljyä oli suodatin kotelolla asti). Ja samalta on näyttänyt kaikkien muidenkin saabien imupuolet missä on sama systeemi. Ei voi olla hirveen terveellistä tolle turbolle. Oon vaan kuullu että "öljy on turbon surma".
9000 CS 2.3t
Siis ilmeisesti letku puskee höyryt nyt ilmaan jos tajusin oikein? Eikös kone vaan tuppaa vetämään sitten tyhjäkäynnillä mittaamatonta ilmaa pienemmän letkun kautta koneeseen mikäli sellainen autossa on? Jonkinlaisen takaiskuvenan kanssa isoon putkeen luulisi toimivan...mikvil kirjoitti:Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 193
- Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
- Paikkakunta: Nastola
- Viesti:
Elikkäs se pienempi letku jää paikoilleen(missä on se takaiskuventtili), mutta se isompi puhaltaa höyryt suoraan ulkoilmaan.mcfeast kirjoitti:Siis ilmeisesti letku puskee höyryt nyt ilmaan jos tajusin oikein? Eikös kone vaan tuppaa vetämään sitten tyhjäkäynnillä mittaamatonta ilmaa pienemmän letkun kautta koneeseen mikäli sellainen autossa on? Jonkinlaisen takaiskuvenan kanssa isoon putkeen luulisi toimivan...mikvil kirjoitti:Itse työnsin huohotinletkun imusarjan ali koneen takapuolelle puhaltamaan. Vaihdoin vain sopivan kokoisen ja pituisen letkun vanhan tilalle. Entisen huohotin putken sisällä oleva vesiputki pois ja sen tilalle letku niin ei ne entiset rojut ole tiellä. 8mm kupariputkesta tein pienen mutkan väliin, ettei letku jää liian tiukalle mutkalle.
9000 CS 2.3t
mikvil kirjoitti:Elikkäs se pienempi letku jää paikoilleen(missä on se takaiskuventtili), mutta se isompi puhaltaa höyryt suoraan ulkoilmaan.
Mutta tällöinhän pikkuletkulla, eli imusarjalla on suora yhteys ulkoilmaan alipaineilla = ilmavuoto. Ahdoilla homma taas pelaa kun pikkuletkussa oleva takaiskuventtiili estää ilman menon pikkuputkeen. Vai olenkohan tajunnut jotain väärin...