99 ei starttaa?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Rakkaat saabistiystävät. Nyt on sellainen tilanne, että vanha 99 ei lähde käyntiin. Tilanne on jotakuinkin tällainen. Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin. Käynnistyskaapeleita apuna käyttäen auto starttasi ja toimi moitteettomasti. Joka päivä tuli ajeltua ja käynnistyksessä ei ollut vaikeuksia. Sitten tuli loppiainen. Loppiaisena kävin yhden kerran käynnistämässä auton, mutta en ajanut sillä yhtään. Perjantaiaamuna toistui sama tarina kuin edellisenä sunnuntaina, eli kuului vain "surinaa" eikä auto startannut. Akku on uusi, vielä takuuta jäljellä pari kuukautta. Akun navat putsasin ja tarkistin akkuvedet ja kaikki näyttää päällisinpuolin hyvältä. Eli epäilykseni kohdistuu akkulaturiin. Mutta toisaalta jos teettäisin laturirempan ja ongelma olisikin akku, niin tietysti se vähän harmittaisi jos tulisi ns. "ennenaikainen" remppa tehtyä. Eli miten kannattaisi toimia. Vaihtaa akku, jossa on vielä takuuta vai vaihtaa kylmästi uusi akkulaturi? :D
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jos starttaa lisäakulla, epäilen vahvasti "uuden" akun kuntoa.
jos et pysty mittaamaan akkua, veisin sen takuuvaihtoon.

Tuo "surina" tulee startin pyörimisestä, kun solenoidi ei vedä kiinni.
Starttaa pitkät valot päällä, näet meneekös valot samalla. Silloin akku lopussa.
Voihan olla että starttimoottori kannattaisi huollattaa. Putsata ainakin solenoidin kontaktit.


Jos on ostettu ammattiliikkeestä, mittaavat sen kummiskin ennen vaihtoa.

Pelkästä myymälästä ostetun akun vaihtavat kyllä, tarkistamatta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja jus »

Henna Makkonen kirjoitti:Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin.
Minkälaista tuo surina on? Onko ääni sellainen, joka kuuluu kun starttimoottori pyörii tyhjää ilman että moottori pyörii mukana? Tällöin laturirempan asemesta voisi valmistautua starttirempaan tai ainakin solenoidin testaamiseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

jus kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin.
Minkälaista tuo surina on? Onko ääni sellainen, joka kuuluu kun starttimoottori pyörii tyhjää ilman että moottori pyörii mukana? Tällöin laturirempan asemesta voisi valmistautua starttirempaan tai ainakin solenoidin testaamiseen.
Eihän startti pyöritä jos solenoidi ei vedä,eli ei se soleinoidin takia huuda tyhjää,bendix laite voi luistaa ja sillon se pyörii tyhjää.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja jus »

YKÄ kirjoitti:Eihän startti pyöritä jos solenoidi ei vedä,eli ei se soleinoidin takia huuda tyhjää,bendix laite voi luistaa ja sillon se pyörii tyhjää.
Hyvä, nyt on termitkin oikein, kiitoksia oikaisusta!
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tällaista matskua löytyy motonetista vielä hyllystä starttiin liittyen


BENDIXLAITE/KÄYNNISTINRATAS SAAB 99
99 8.74--84 (64.5 mm pitkä). . . . . . . . . . . . . . . . 11-7108 14.50

SOLENOIDI SAAB 99
99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-5289 22.00

STARTIN HIILET SAAB 99
99 68--76 Bosch (7x16mm/johdoilla). . . . . . . . . . . . . 11-8106 2.90
99 76--84 Bosch (7x16mm/irtohiilet). . . . . . . . . . . . 11-8124 5.40

STARTIN LAAKERIT SAAB 99
99 72--84 Bosch-startin helat:
Vetopää (Ø12/16x16mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-8811 1.00
Hiilipää (Ø12,5/16,5x11,5mm). . . . . . . . . . . . . . . 11-8801 1.00


olisiko minun tapauksessa hankintalistalla bendixlaite vai solenoidi, vai molemmat?

oire on siis, ja tämä vain kun auto on seissyt pitempään JA/TAI on kylmä (esim nolla astetta)
eli pelkkä pitkä seisonta riittää lämpimässä, tai sitten pelkkä kylmä sää riittää:

käännän avaimesta, kuuluu vain NAKS, ja sellainen vaimea "surrrr", mutta ei starttaa oikeasti. tätä saattaa tapahtua montakin kertaa, mutta tähän päivään asti on viimeistään kuudennella kerralla startannut kunnolla.

jos vien startin huollattavaksi (bendix tai solenoidi), meneekö samalla vaivalla nuo hiilien ja laakerien vaihdot vai vaatiiko ne enemmän työtä. meinaan vaan että kannattaako mun ostaa sellaisetkin samalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tutkipa maadoitusten kunto.

Omassa 99:ssä viallinen akun miinuskaapeli aiheutti samanlaista oireilua. Se punottu lattakaapeli näytti ehjältä, mutta oli kuitenkin murtunut aivan kaapelikengän tyvestä.
Toisinaan startti pyöritti hyvin vaivalloisesti, toisinaan sähköt katosivat täysin. Toisinaan meni pitkä aika ilman mitään vikoja.

Apukaapeleilla auto käynnistyi kuitenkin normaalisti, sillä laitoin apukaapelin aina kiinni moottorin nostokorvakkeeseen, enkä akun miinusnapaan.

Löysin vian vasta, kun mittasin jännitettä moottorin ja akun miinusnavan väliltä. Lukema, jonka normaalisti pitäisi olla 0V, näyttikin täyttä akkujännitettä.

Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Svc kirjoitti:Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.
kiitos tämä oli hyvä vinkki minulle jolla ei pysy päässä nuo sähkötekniikan perusteet ei sitten millään. eli ennen kun likaan käsiäni akun ja kaapeleiden kanssa, tartun yleismittariin :)

virtalukon pohjaa en ole epäillyt kun minulla ei ikinä yhdessäkään tupliksessa ole reistannut se. ja syynkin tiedän: ekaa tuplista ostaessani vuonna 1996, minua peloteltiin tuosta virtalukon pohjasta niin paljon että ostin varuiksi uuden sellaisen. eipä ole ollut ikinä käyttöä sille, on vieläkin kaapissa. varmin tapa säästyä remonteilta on ostaa varaosat ennakkoon :D
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja Svc »

lucaf kirjoitti:
Svc kirjoitti:Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.
kiitos tämä oli hyvä vinkki minulle jolla ei pysy päässä nuo sähkötekniikan perusteet ei sitten millään. eli ennen kun likaan käsiäni akun ja kaapeleiden kanssa, tartun yleismittariin :)
Eipä kestä. :wink:
Mittaus kannattaa sitten tehdä nimenomaan akun navasta, ei siis kaapelikengästä.
Tällöin tulee mukaan myös mahdollinen huono kosketus kaapelikengän ja navan välillä.

Mistä tahansa kohdasta voi mitata jännitehäviön samalla tavalla. Esim akun plus-navasta startin napaan tai vaikkapa sulakerasian syöttöliittimeen.
Jos napojen välillä on huomattavaa jännite-eroa, niin silloin jossain on vikaa, eli käytännössä huono liitos.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Svc kirjoitti:Tutkipa maadoitusten kunto....
Joo, kannattaa tosiaan tarkistaa. Entisessä ysinopassa oli moottorin ja rungon välisessä maadoitusjohdossa vikaa, jonka seurauksena sain eristeet palamaan parista muusta johdosta.
Eli siis startin virrat kulkivat paria ihan tavallista pienvirtajohtoa pitkin. Startti pyöri todella heikosti, mutta lähti silti käyntiin. Viikon aikana eristeet sulivat, ja oli vähällä ettei palanut koko johtosarja 8O
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

bendix laite oli sökö startissa, nyt toinen startti tilalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 99 ei starttaa?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

joopajoo, avaimesta kun kääntää, niin satunnaisesti naksuu edelleen :x :x :x

uusi huomio on se, että nyt molemmilla kerroilla kun on naksahtanut, niin kun avaimen on kääntänyt takaisin alkuasentoon startti on hieman pyörähtänyt. eli virtalukkovika?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin