
99 ei starttaa?
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
99 ei starttaa?
Rakkaat saabistiystävät. Nyt on sellainen tilanne, että vanha 99 ei lähde käyntiin. Tilanne on jotakuinkin tällainen. Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin. Käynnistyskaapeleita apuna käyttäen auto starttasi ja toimi moitteettomasti. Joka päivä tuli ajeltua ja käynnistyksessä ei ollut vaikeuksia. Sitten tuli loppiainen. Loppiaisena kävin yhden kerran käynnistämässä auton, mutta en ajanut sillä yhtään. Perjantaiaamuna toistui sama tarina kuin edellisenä sunnuntaina, eli kuului vain "surinaa" eikä auto startannut. Akku on uusi, vielä takuuta jäljellä pari kuukautta. Akun navat putsasin ja tarkistin akkuvedet ja kaikki näyttää päällisinpuolin hyvältä. Eli epäilykseni kohdistuu akkulaturiin. Mutta toisaalta jos teettäisin laturirempan ja ongelma olisikin akku, niin tietysti se vähän harmittaisi jos tulisi ns. "ennenaikainen" remppa tehtyä. Eli miten kannattaisi toimia. Vaihtaa akku, jossa on vielä takuuta vai vaihtaa kylmästi uusi akkulaturi? 

-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Jos starttaa lisäakulla, epäilen vahvasti "uuden" akun kuntoa.
jos et pysty mittaamaan akkua, veisin sen takuuvaihtoon.
Tuo "surina" tulee startin pyörimisestä, kun solenoidi ei vedä kiinni.
Starttaa pitkät valot päällä, näet meneekös valot samalla. Silloin akku lopussa.
Voihan olla että starttimoottori kannattaisi huollattaa. Putsata ainakin solenoidin kontaktit.
Jos on ostettu ammattiliikkeestä, mittaavat sen kummiskin ennen vaihtoa.
Pelkästä myymälästä ostetun akun vaihtavat kyllä, tarkistamatta.
jos et pysty mittaamaan akkua, veisin sen takuuvaihtoon.
Tuo "surina" tulee startin pyörimisestä, kun solenoidi ei vedä kiinni.
Starttaa pitkät valot päällä, näet meneekös valot samalla. Silloin akku lopussa.
Voihan olla että starttimoottori kannattaisi huollattaa. Putsata ainakin solenoidin kontaktit.
Jos on ostettu ammattiliikkeestä, mittaavat sen kummiskin ennen vaihtoa.
Pelkästä myymälästä ostetun akun vaihtavat kyllä, tarkistamatta.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: 99 ei starttaa?
Minkälaista tuo surina on? Onko ääni sellainen, joka kuuluu kun starttimoottori pyörii tyhjää ilman että moottori pyörii mukana? Tällöin laturirempan asemesta voisi valmistautua starttirempaan tai ainakin solenoidin testaamiseen.Henna Makkonen kirjoitti:Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 ei starttaa?
Eihän startti pyöritä jos solenoidi ei vedä,eli ei se soleinoidin takia huuda tyhjää,bendix laite voi luistaa ja sillon se pyörii tyhjää.jus kirjoitti:Minkälaista tuo surina on? Onko ääni sellainen, joka kuuluu kun starttimoottori pyörii tyhjää ilman että moottori pyörii mukana? Tällöin laturirempan asemesta voisi valmistautua starttirempaan tai ainakin solenoidin testaamiseen.Henna Makkonen kirjoitti:Eräänä sunnuntaiaamuna kun yritin startata autoa, niin sieltä kuului vain sellaista "surinaa" ja eihän se lähtenyt käyntiin.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: 99 ei starttaa?
Hyvä, nyt on termitkin oikein, kiitoksia oikaisusta!YKÄ kirjoitti:Eihän startti pyöritä jos solenoidi ei vedä,eli ei se soleinoidin takia huuda tyhjää,bendix laite voi luistaa ja sillon se pyörii tyhjää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 99 ei starttaa?
tällaista matskua löytyy motonetista vielä hyllystä starttiin liittyen
BENDIXLAITE/KÄYNNISTINRATAS SAAB 99
99 8.74--84 (64.5 mm pitkä). . . . . . . . . . . . . . . . 11-7108 14.50
SOLENOIDI SAAB 99
99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-5289 22.00
STARTIN HIILET SAAB 99
99 68--76 Bosch (7x16mm/johdoilla). . . . . . . . . . . . . 11-8106 2.90
99 76--84 Bosch (7x16mm/irtohiilet). . . . . . . . . . . . 11-8124 5.40
STARTIN LAAKERIT SAAB 99
99 72--84 Bosch-startin helat:
Vetopää (Ø12/16x16mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-8811 1.00
Hiilipää (Ø12,5/16,5x11,5mm). . . . . . . . . . . . . . . 11-8801 1.00
olisiko minun tapauksessa hankintalistalla bendixlaite vai solenoidi, vai molemmat?
oire on siis, ja tämä vain kun auto on seissyt pitempään JA/TAI on kylmä (esim nolla astetta)
eli pelkkä pitkä seisonta riittää lämpimässä, tai sitten pelkkä kylmä sää riittää:
käännän avaimesta, kuuluu vain NAKS, ja sellainen vaimea "surrrr", mutta ei starttaa oikeasti. tätä saattaa tapahtua montakin kertaa, mutta tähän päivään asti on viimeistään kuudennella kerralla startannut kunnolla.
jos vien startin huollattavaksi (bendix tai solenoidi), meneekö samalla vaivalla nuo hiilien ja laakerien vaihdot vai vaatiiko ne enemmän työtä. meinaan vaan että kannattaako mun ostaa sellaisetkin samalla.
BENDIXLAITE/KÄYNNISTINRATAS SAAB 99
99 8.74--84 (64.5 mm pitkä). . . . . . . . . . . . . . . . 11-7108 14.50
SOLENOIDI SAAB 99
99. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-5289 22.00
STARTIN HIILET SAAB 99
99 68--76 Bosch (7x16mm/johdoilla). . . . . . . . . . . . . 11-8106 2.90
99 76--84 Bosch (7x16mm/irtohiilet). . . . . . . . . . . . 11-8124 5.40
STARTIN LAAKERIT SAAB 99
99 72--84 Bosch-startin helat:
Vetopää (Ø12/16x16mm). . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-8811 1.00
Hiilipää (Ø12,5/16,5x11,5mm). . . . . . . . . . . . . . . 11-8801 1.00
olisiko minun tapauksessa hankintalistalla bendixlaite vai solenoidi, vai molemmat?
oire on siis, ja tämä vain kun auto on seissyt pitempään JA/TAI on kylmä (esim nolla astetta)
eli pelkkä pitkä seisonta riittää lämpimässä, tai sitten pelkkä kylmä sää riittää:
käännän avaimesta, kuuluu vain NAKS, ja sellainen vaimea "surrrr", mutta ei starttaa oikeasti. tätä saattaa tapahtua montakin kertaa, mutta tähän päivään asti on viimeistään kuudennella kerralla startannut kunnolla.
jos vien startin huollattavaksi (bendix tai solenoidi), meneekö samalla vaivalla nuo hiilien ja laakerien vaihdot vai vaatiiko ne enemmän työtä. meinaan vaan että kannattaako mun ostaa sellaisetkin samalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 ei starttaa?
Tutkipa maadoitusten kunto.
Omassa 99:ssä viallinen akun miinuskaapeli aiheutti samanlaista oireilua. Se punottu lattakaapeli näytti ehjältä, mutta oli kuitenkin murtunut aivan kaapelikengän tyvestä.
Toisinaan startti pyöritti hyvin vaivalloisesti, toisinaan sähköt katosivat täysin. Toisinaan meni pitkä aika ilman mitään vikoja.
Apukaapeleilla auto käynnistyi kuitenkin normaalisti, sillä laitoin apukaapelin aina kiinni moottorin nostokorvakkeeseen, enkä akun miinusnapaan.
Löysin vian vasta, kun mittasin jännitettä moottorin ja akun miinusnavan väliltä. Lukema, jonka normaalisti pitäisi olla 0V, näyttikin täyttä akkujännitettä.
Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.
Omassa 99:ssä viallinen akun miinuskaapeli aiheutti samanlaista oireilua. Se punottu lattakaapeli näytti ehjältä, mutta oli kuitenkin murtunut aivan kaapelikengän tyvestä.
Toisinaan startti pyöritti hyvin vaivalloisesti, toisinaan sähköt katosivat täysin. Toisinaan meni pitkä aika ilman mitään vikoja.
Apukaapeleilla auto käynnistyi kuitenkin normaalisti, sillä laitoin apukaapelin aina kiinni moottorin nostokorvakkeeseen, enkä akun miinusnapaan.
Löysin vian vasta, kun mittasin jännitettä moottorin ja akun miinusnavan väliltä. Lukema, jonka normaalisti pitäisi olla 0V, näyttikin täyttä akkujännitettä.
Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99 ei starttaa?
kiitos tämä oli hyvä vinkki minulle jolla ei pysy päässä nuo sähkötekniikan perusteet ei sitten millään. eli ennen kun likaan käsiäni akun ja kaapeleiden kanssa, tartun yleismittariinSvc kirjoitti:Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.

virtalukon pohjaa en ole epäillyt kun minulla ei ikinä yhdessäkään tupliksessa ole reistannut se. ja syynkin tiedän: ekaa tuplista ostaessani vuonna 1996, minua peloteltiin tuosta virtalukon pohjasta niin paljon että ostin varuiksi uuden sellaisen. eipä ole ollut ikinä käyttöä sille, on vieläkin kaapissa. varmin tapa säästyä remonteilta on ostaa varaosat ennakkoon

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 ei starttaa?
Eipä kestä.lucaf kirjoitti:kiitos tämä oli hyvä vinkki minulle jolla ei pysy päässä nuo sähkötekniikan perusteet ei sitten millään. eli ennen kun likaan käsiäni akun ja kaapeleiden kanssa, tartun yleismittariinSvc kirjoitti:Mikä tahansa yli 0,1V jännite akun miinusnavasta korin tai moottorin välillä tarkoittaa huonoa maadoitusta.![]()

Mittaus kannattaa sitten tehdä nimenomaan akun navasta, ei siis kaapelikengästä.
Tällöin tulee mukaan myös mahdollinen huono kosketus kaapelikengän ja navan välillä.
Mistä tahansa kohdasta voi mitata jännitehäviön samalla tavalla. Esim akun plus-navasta startin napaan tai vaikkapa sulakerasian syöttöliittimeen.
Jos napojen välillä on huomattavaa jännite-eroa, niin silloin jossain on vikaa, eli käytännössä huono liitos.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: 99 ei starttaa?
Joo, kannattaa tosiaan tarkistaa. Entisessä ysinopassa oli moottorin ja rungon välisessä maadoitusjohdossa vikaa, jonka seurauksena sain eristeet palamaan parista muusta johdosta.Svc kirjoitti:Tutkipa maadoitusten kunto....
Eli siis startin virrat kulkivat paria ihan tavallista pienvirtajohtoa pitkin. Startti pyöri todella heikosti, mutta lähti silti käyntiin. Viikon aikana eristeet sulivat, ja oli vähällä ettei palanut koko johtosarja

- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
Re: 99 ei starttaa?
bendix laite oli sökö startissa, nyt toinen startti tilalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 99 ei starttaa?
joopajoo, avaimesta kun kääntää, niin satunnaisesti naksuu edelleen

uusi huomio on se, että nyt molemmilla kerroilla kun on naksahtanut, niin kun avaimen on kääntänyt takaisin alkuasentoon startti on hieman pyörähtänyt. eli virtalukkovika?



uusi huomio on se, että nyt molemmilla kerroilla kun on naksahtanut, niin kun avaimen on kääntänyt takaisin alkuasentoon startti on hieman pyörähtänyt. eli virtalukkovika?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)