Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen seurannut mielenkiinnolla palstalla käytyjä keskusteluja liittyen tasapainoakselien ketjun irrottamiseen. SIIS YMMARTÄÄKSENI KETJUN VOI SURUTTA JÄTTÄÄ POIS, KUNHAN JÄTTÄÄ PAIKOILLEEN TASAPAINOAKSELIT.

Jotkin asiat vielä kaipaisivat tarkennusta ja toivonkin, että asiasta tietävät kommentoisivat.

Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.

Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.

Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.

Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?

Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?


Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.

Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Itse nappasin pääsiäisenä ketjun pois. Lokarin kautta lähti pelkkä jakopään kotelo enkä muuta irroittanut, eikä ollut tarpeenkaan. Kansipahvin jakopään puoli näytti hyvältä, joten ei tarttenut kantta nostaa. Moottorin yläpään tukikumin kannessa oleva rauta piti irroittaa, kun siinä oli ohjuriholkki ja se aiheutti pään vaivaa, kun kotelo lähtenyt ilman sitä irti. Öljypohjaa raotin sen verran että kotelo lähti irti.

Laahaimen vois ottaa pois, mut mä jätin sen sisään. Lukitsin sen vaan paikalleen. mitään muuta ei koneesta pois tullu kuin ketju.

Perus tiivisteliimaa käytin --> kansipahviin, jakopäänkoteloon ja öljypohjaan.

Rempan jälkeen ajanu 7000 km, eikä vuoda öljyä yhtään.

Ei ainakaan mun mielestä tarvi kantta suoristella, eikä kumeja vaihtaa. Paitsi jos raha taskussa polttaa.

Raakaa purkua ja kiroilua.'

Niin kampiakselin stefa kannattanee vaihtaa samalla ja tieltä siirrettävän vesipumpun putken o-rengas.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Itseänikin kiinnostaa toi ketjun poisto/vaihto, kun meiaan rallatta jo sen verran. Elikkäs miten SABO se kone tärisee vai oliko ketjun poistolla mitään vaikutusta.

Jakopää tosiaankin lähtee pois ilman kannen irroitusta.
9000 CS 2.3t
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ei ole mitään vaikutusta koneen tärinään. En huomannut mitään ero ketjulla tai ilman, paitsi ei ole koko ajan pelko perseessä koska menee koko jakopää pa..ksi.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sabo kirjoitti:
Laahaimen vois ottaa pois, mut mä jätin sen sisään. Lukitsin sen vaan paikalleen. mitään muuta ei koneesta pois tullu kuin ketju.

Perus tiivisteliimaa käytin --> kansipahviin, jakopäänkoteloon ja öljypohjaan.
Mitenkäs sait laahaimen lukittua paikoilleen?

Tarkoitako tiivisteliimalla sitä silikonin tapaista tuubissa olevaa tiivistekumia?

Pitääko kaikki öljypohjan ruuvit löysätä, eipä taida muuten raottua tarpeeksi. On vaan inhottavassa paikassa ne laatikon ja vetoakselin puoleiset?


Kiitokset kullanarvoisista vinkeistä :D
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Sabo kirjoitti:Ei ole mitään vaikutusta koneen tärinään. En huomannut mitään ero ketjulla tai ilman, paitsi ei ole koko ajan pelko perseessä koska menee koko jakopää pa..ksi.
Eli mitä kaikkea joutuu purkamaan jotta saa tasapainoakselin ketjun pois ? Eli miten tämä operaation tapahtuu. Oma pirssi on 2.0t Tomaatti vm.98
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Sen laahaimen voi ottaa pois. Mä en tienny sitä ja lukitsin sen vaan rautalangalla.

Liima oli ihan perus tiivisteliimaa varaosaliikkeestä.


Kaikki öljypohjan ruuvit löysälle. Jakopäästä enemmän kuin vaihteiston puolelta. Tiivistettä en sinne vaihtanu, kun olis pitäny nostaa moottoria, mut ei ole ruvennut vuotaan. Öljypohjan pultit on pienin murhe purussa. Iso homma ite tehdä, mut ilmanen.

Purkamaan joutuu mm. vas. sisälokari, laturi, ohjaustehostin, öljy/vesi putkia, moniurahihnan, pyörijöitä... paljon tavaraa ja ahdasta on. Aikaa meni multa 12 tuntia kahteen mieheen, mut tuumailua oli nelisen tuntia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Jeps! Ei muuta kun hilut hittoon! :twisted:

Onneksi naapurissa asuu Saabi-Guru, kuka hoitaa homman edullisesti. :lol:
9000 CS 2.3t
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

pevi kirjoitti:Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.

Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.

Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.

Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?

Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?


Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.

Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Kansi on tarpeen irroittaa, tai sitten öljypohja, mutta kansi on ainakin mun mielestä helpompi.

Noita kumia en ehkä noilla kilsoilla vaihtaisi, mutta sehän on ihan miltä itsestää tuntuu. Mä käytin ihan tavallista pikaliimaa noiden kumien liimaukseen.


Semmoista liimaa tungin sinne, kuin hylomar, vaikuttaa hyvältä aineelta ainakin :) läpikuultavaa sinistä tahnaa. löytyy esim laakerikaupoista.

Poraamalla sen katkenneen pois, hyvin yksinkertaista :wink:

Loppujen lopuksi se on vaan raakaa purkua ja kasausta. Mihin voi päivän kaksi varata. jos tekee ekaa kertaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
ek6149
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 06:03

Re: Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ek6149 »

Jamppa kirjoitti:
pevi kirjoitti:Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.

Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.

Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.

Mulla oli ajettu 260000 kun ketju katkes, siinä yhteydessä tehtiin myös kansi ja venttiili remontti ja ny on yläpää niin tiukka et öljyä on ruvennu meneen litra per 2 tkm, et silleen.

Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?

Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?


Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.

Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Kansi on tarpeen irroittaa, tai sitten öljypohja, mutta kansi on ainakin mun mielestä helpompi.

Noita kumia en ehkä noilla kilsoilla vaihtaisi, mutta sehän on ihan miltä itsestää tuntuu. Mä käytin ihan tavallista pikaliimaa noiden kumien liimaukseen.


Semmoista liimaa tungin sinne, kuin hylomar, vaikuttaa hyvältä aineelta ainakin :) läpikuultavaa sinistä tahnaa. löytyy esim laakerikaupoista.

Poraamalla sen katkenneen pois, hyvin yksinkertaista :wink:

Loppujen lopuksi se on vaan raakaa purkua ja kasausta. Mihin voi päivän kaksi varata. jos tekee ekaa kertaa
:D
Vastaa Viestiin