Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä
Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä
Olen seurannut mielenkiinnolla palstalla käytyjä keskusteluja liittyen tasapainoakselien ketjun irrottamiseen. SIIS YMMARTÄÄKSENI KETJUN VOI SURUTTA JÄTTÄÄ POIS, KUNHAN JÄTTÄÄ PAIKOILLEEN TASAPAINOAKSELIT.
Jotkin asiat vielä kaipaisivat tarkennusta ja toivonkin, että asiasta tietävät kommentoisivat.
Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.
Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.
Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.
Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?
Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?
Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.
Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Jotkin asiat vielä kaipaisivat tarkennusta ja toivonkin, että asiasta tietävät kommentoisivat.
Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.
Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.
Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.
Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?
Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?
Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.
Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Itse nappasin pääsiäisenä ketjun pois. Lokarin kautta lähti pelkkä jakopään kotelo enkä muuta irroittanut, eikä ollut tarpeenkaan. Kansipahvin jakopään puoli näytti hyvältä, joten ei tarttenut kantta nostaa. Moottorin yläpään tukikumin kannessa oleva rauta piti irroittaa, kun siinä oli ohjuriholkki ja se aiheutti pään vaivaa, kun kotelo lähtenyt ilman sitä irti. Öljypohjaa raotin sen verran että kotelo lähti irti.
Laahaimen vois ottaa pois, mut mä jätin sen sisään. Lukitsin sen vaan paikalleen. mitään muuta ei koneesta pois tullu kuin ketju.
Perus tiivisteliimaa käytin --> kansipahviin, jakopäänkoteloon ja öljypohjaan.
Rempan jälkeen ajanu 7000 km, eikä vuoda öljyä yhtään.
Ei ainakaan mun mielestä tarvi kantta suoristella, eikä kumeja vaihtaa. Paitsi jos raha taskussa polttaa.
Raakaa purkua ja kiroilua.'
Niin kampiakselin stefa kannattanee vaihtaa samalla ja tieltä siirrettävän vesipumpun putken o-rengas.
Laahaimen vois ottaa pois, mut mä jätin sen sisään. Lukitsin sen vaan paikalleen. mitään muuta ei koneesta pois tullu kuin ketju.
Perus tiivisteliimaa käytin --> kansipahviin, jakopäänkoteloon ja öljypohjaan.
Rempan jälkeen ajanu 7000 km, eikä vuoda öljyä yhtään.
Ei ainakaan mun mielestä tarvi kantta suoristella, eikä kumeja vaihtaa. Paitsi jos raha taskussa polttaa.
Raakaa purkua ja kiroilua.'
Niin kampiakselin stefa kannattanee vaihtaa samalla ja tieltä siirrettävän vesipumpun putken o-rengas.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Mitenkäs sait laahaimen lukittua paikoilleen?Sabo kirjoitti:
Laahaimen vois ottaa pois, mut mä jätin sen sisään. Lukitsin sen vaan paikalleen. mitään muuta ei koneesta pois tullu kuin ketju.
Perus tiivisteliimaa käytin --> kansipahviin, jakopäänkoteloon ja öljypohjaan.
Tarkoitako tiivisteliimalla sitä silikonin tapaista tuubissa olevaa tiivistekumia?
Pitääko kaikki öljypohjan ruuvit löysätä, eipä taida muuten raottua tarpeeksi. On vaan inhottavassa paikassa ne laatikon ja vetoakselin puoleiset?
Kiitokset kullanarvoisista vinkeistä

Eli mitä kaikkea joutuu purkamaan jotta saa tasapainoakselin ketjun pois ? Eli miten tämä operaation tapahtuu. Oma pirssi on 2.0t Tomaatti vm.98Sabo kirjoitti:Ei ole mitään vaikutusta koneen tärinään. En huomannut mitään ero ketjulla tai ilman, paitsi ei ole koko ajan pelko perseessä koska menee koko jakopää pa..ksi.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Sen laahaimen voi ottaa pois. Mä en tienny sitä ja lukitsin sen vaan rautalangalla.
Liima oli ihan perus tiivisteliimaa varaosaliikkeestä.
Kaikki öljypohjan ruuvit löysälle. Jakopäästä enemmän kuin vaihteiston puolelta. Tiivistettä en sinne vaihtanu, kun olis pitäny nostaa moottoria, mut ei ole ruvennut vuotaan. Öljypohjan pultit on pienin murhe purussa. Iso homma ite tehdä, mut ilmanen.
Purkamaan joutuu mm. vas. sisälokari, laturi, ohjaustehostin, öljy/vesi putkia, moniurahihnan, pyörijöitä... paljon tavaraa ja ahdasta on. Aikaa meni multa 12 tuntia kahteen mieheen, mut tuumailua oli nelisen tuntia.
Liima oli ihan perus tiivisteliimaa varaosaliikkeestä.
Kaikki öljypohjan ruuvit löysälle. Jakopäästä enemmän kuin vaihteiston puolelta. Tiivistettä en sinne vaihtanu, kun olis pitäny nostaa moottoria, mut ei ole ruvennut vuotaan. Öljypohjan pultit on pienin murhe purussa. Iso homma ite tehdä, mut ilmanen.
Purkamaan joutuu mm. vas. sisälokari, laturi, ohjaustehostin, öljy/vesi putkia, moniurahihnan, pyörijöitä... paljon tavaraa ja ahdasta on. Aikaa meni multa 12 tuntia kahteen mieheen, mut tuumailua oli nelisen tuntia.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Re: Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä
Kansi on tarpeen irroittaa, tai sitten öljypohja, mutta kansi on ainakin mun mielestä helpompi.pevi kirjoitti:Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.
Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.
Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.
Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?
Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?
Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.
Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Noita kumia en ehkä noilla kilsoilla vaihtaisi, mutta sehän on ihan miltä itsestää tuntuu. Mä käytin ihan tavallista pikaliimaa noiden kumien liimaukseen.
Semmoista liimaa tungin sinne, kuin hylomar, vaikuttaa hyvältä aineelta ainakin

Poraamalla sen katkenneen pois, hyvin yksinkertaista

Loppujen lopuksi se on vaan raakaa purkua ja kasausta. Mihin voi päivän kaksi varata. jos tekee ekaa kertaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Tasapainoakselien ketjuun liittyviä kysymyksiä
Jamppa kirjoitti:Kansi on tarpeen irroittaa, tai sitten öljypohja, mutta kansi on ainakin mun mielestä helpompi.pevi kirjoitti:Onko tarpeen irrottaa kansi, kun avaa koneen päädyn tasapainoakselien irrottamista varten? Kansipahvihan saattaa vahingoittua ellei kantta irroteta vaihdon yhteydessä. Lisäksi ei öljypohjan irrottaminen vaihtoehtona paljoa helpommalta toimenpiteeltä vaikuta.
Kun ketju irrotetaan mitä muita osia tulee irrottaa ketjun lisäksi? Ketjun laahaimet ainakin, entäs kiristin ja ratas, joka vaikuttaa etummaisen ketjun pyörimissuuntaan.
Onko tarpeen työstää samassa yhteydessä alle 200 tkm ajetun auton kantta ja vaihtaa myöskin venttiilinvarsien kumit? Entäs miten on jakopään ketjun vaihdon kanssa.
Mulla oli ajettu 260000 kun ketju katkes, siinä yhteydessä tehtiin myös kansi ja venttiili remontti ja ny on yläpää niin tiukka et öljyä on ruvennu meneen litra per 2 tkm, et silleen.
Mitä olette käyttäneet anaerobisena liimana ( joka mainitaan korjaamokäsikirjassa ) koneen päädyn tiivistämiseksi?
Mitenkäs olette saaneet ehjänä avattua pakosarjan kiinnitysruuvit ja vaihtoehtoisesti katkenneen vaarnaruuvin pois kannesta?
Onko hommassa ylipäänsä mitään vaikeata toimenpidettä tai jippoa joka olisi hyvä tietää ennen työhön ryhtymistä vai onko se pelkkää raakaa purku hommaa. Ei vaikuta ihan simppeliltä hommalta, kun PCS:kin laskuttavat hommasta 1000 euroa.
Tarvitseeko hommaa varten mitään erikoistyökaluja pl. kiristimen lukitustyökalu.
Noita kumia en ehkä noilla kilsoilla vaihtaisi, mutta sehän on ihan miltä itsestää tuntuu. Mä käytin ihan tavallista pikaliimaa noiden kumien liimaukseen.
Semmoista liimaa tungin sinne, kuin hylomar, vaikuttaa hyvältä aineelta ainakinläpikuultavaa sinistä tahnaa. löytyy esim laakerikaupoista.
Poraamalla sen katkenneen pois, hyvin yksinkertaista![]()
Loppujen lopuksi se on vaan raakaa purkua ja kasausta. Mihin voi päivän kaksi varata. jos tekee ekaa kertaa
