9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

oisi kannattanut viedä se heti tuonne kansityölle. Sen verran siitä paikasta olen hyvää kuullut:) JA sieltä saa ihan sopivaan hintaa osia. Pari saabin koneen laakerisarjaa olen sieltä ostellutkin. ja kohta taas pitäisi käydä hakemassa yksi sarja ng satkuun.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kyllä vaan mun tontussa oli runkolinjakin kiero, kun kakkosrunkolaakeri oli leiponut kiinni. No runkolinjahan tietysti oikaistiin ja myös kampiakseli hakattiin suoraksi.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Kyllä tosta lohkosta saa vielä koneen. Kaks sylinteriä oli 0.05 väljiä ja kaks 0.1. Kansityön mukaan ainut vika lohkossa, eli ei ollut kiero eikä muutakaan omituista. Porailevat kun kerkiivät niin pääsee kasaileen.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Kansityöllä ollut kova ruuhkan purku menossa ja nyt on selvinny koneen perimmäinen vika. Kakkospytyn runkolaakerinpukki on epälinjassa muihin nähden. Hämeen D ei joko ole oikohionut ollenkaan taikka sitten eivät vaan ole osanneet tehdä sitä oikein. Rahat kyllä kelpas....

Sitten piti tilata uusi setti mäntiä, koska vanhat uudet eivät kuulemma ole hyvät katuautoon. Uusilla männillä puristus nousee kovemmaksi eikä tartte kierroksilla vedättää tehoa. Tämähän oli sitten kansityön miesten ehdotus/suositus. Minähän en ole oikein noihin perehtynyt, eli tehköön miten parhaaksi näkevät.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Älä nyt ihmeessä anna nostaa ahdetun moottorin puristuksia.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Nyt haiskahtaa kusetukselta... Vaikken mistään mitään tiedäkään, kovemmat puristukset turbossa ei ole erityisen positiivinen asia...

Jos sinulla on uudet vakiomännät, sano kansityölle että laittavat koneen läjään niillä, eikä millään vapareihin tarkoitetuilla helvetin kalliilla "kisamännillä".

suosittelen myös hieman perehtymään asioihin vaikka lukemalla alfamerin öljynvaihto-opasta tai tätä foorumia (kaikkea ei kannata silti uskoa), niin ei ihan silmään pissitä.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

no tuo mun artikulaatio tais hämätä liikaa. Nehän oli ne "kisamännät" mitkä tossa keväällä ostin. Niillä puristukset olis ollu jotain 7.5 tai jotai. Näillä nyt tilatuilla se oli olis muistaakseni jossai 9.0 nurkilla tais olla vielä päällekkin.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

tuo 9 kuulostaa ihan hyvältä. eikös alkuperäisenäkin ole samaa luokkaa
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Tapsa84
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 21:45
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Tapsa84 »

Kannattaa myös muistaa että on olemassa geometrinen puristussuhde ja tehollinen puristussuhde.
Saab 9000 2.0 T -88 med Garrett GT40 Scania
Saab 9000 2.0 T -88 purku
Saab 900 2.1 16v -92 purku
Saab 99 -84 hitsattu
Volvo 142 -74 2,0l suunnitelmissa GT42
Volvo 242 -78 2,5l med liten mitsu
Volvo 740 -88 2,3l med Garrett GT40 hybrid 60/60
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja manneri »

Laitetaas tännekki taas jotain. Elikkä homma seisoo, kaikki on valmiina muuten, mutta ei saa laakereita koneeseen. Motti on ollu kansityöllä siittä asti kun laitoin tänne, että se viedään sinne. Maahantuojien saldot on punasella.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja peinu »

Jos en väärin muista, niin mun tonttuun ei myöskään meinannut löytyä ylikoon laakeria, mutta tilattiin vanhempia ylikoon runkolaakereita ja porattiin niihin öljyreijät. Koko alakerran setti ylikokokona ei ollut kuin reilun satasen.

Muistaakseni se oli niin, että -92 ja vanhemmissa koneissa ei ole kolmea reikää laakereissa, niin kuin uudemmissa...mene tiedä...vanhaa ja muistinvaraista tietoa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja manneri »

Juu olet oikeassa. Vanhempia laakereita olis tyrkyllä ja Kansityölläkin jo ehdoteltiin, että porataan loput reiät, mutta ei nyt vielä olla lähdetty sille tielle. Katsotaan ja kuunnellaan.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla lähdettiin sille tiellä ja onhan toi kone sen 20tkm pysynyt kasassa sen jälkeen :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Vai että kestää mahlen kisamännät 1.8 kiloa... Minusta kun ne tonnarin vakiomännät kestää näissä isojen poikien laitteissa kunnon puhaltimillakin hienosti siellä 2 bar nurkilla, niin miksi ei ne vakiomännät riitä? :o
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Re: 9000 2.3T Aeron kone ->Korjaus... tonnarissa oleva B235R

Viesti Kirjoittaja manneri »

Kyllä tää edistyy taas. Koneistamon lasku oli aikamoinen, mutta siihen kuului
poraus, linjahoonaus + muut hinkkaukset, laakerit ja männät.

Laakereita ei saa valmiina, joten ne porattiin. Jos tässä kerkeis joskus niputtamaan
koneen, että sais savut siittä. Mutta katsellaan, jos vaikka tän vuoden puolella.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Vastaa Viestiin