Ostinpa 900 ässän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eski kirjoitti:Eipä siellä mattojen alla tarvitse veden seisoa käyttöautossakaan. Vaikkei nyt heti ruostuisikaan puhki, niin ikävästi tekee huurua ikkunoiden sisäpintoihin talvella, kun auto on sisältä märkä... Eipä niitä äänieristysmattoja kannata laittaa ollenkaan paikalleen ennen kuin veden tulo on estetty.

Eski
Kastuuko ikkunan tiiviste sisäpuolelta alareunasta kun esim. letkulla lorottaa?
Sen puoleen kannattaa kattoa, meinaan itse tuota vähän lykkäsin kun eihän se kesällä haittaa ku muistaa vaan kumimaton välillä kuivata. :roll: Ei niin haitannu ei kunnes lakkas keskuslukko ja varashäly toimimasta. :cry:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täytyy testata huomenna tuo ikkunantiiviste. Mielestäni ikkunan nurkat oli sisältä kosteat... niin ja keskuslukkokin tuntuu välillä lakkoilevan. Mites tuo ikkunantiiviste tilkitään, jos se vuotaa?

Minullakin sekä Aero, että ässä tekevät tuon saman tempun kuin Martin Aero, eli kun pesun tai sateen jälkeen kun avaa auton ovet, tulee vettä reilusti ulos oven vedenpoistoreijästä...

Eski
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7682
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eski kirjoitti:Täytyy testata huomenna tuo ikkunantiiviste. Mielestäni ikkunan nurkat oli sisältä kosteat... niin ja keskuslukkokin tuntuu välillä lakkoilevan. Mites tuo ikkunantiiviste tilkitään, jos se vuotaa?

Eski
Ei tilkitä vaan putsataan vedenpoistoaukko siitä uralistan kulmapalan alta ja samoin mahdollisesti tiivisteen alle kerääntyny "multa".
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, täytyy tutkia ne tiivisteen nurkat. Autossa oli sisälämppäri eilisen päivän ja viime yön käynnissä, joten lattia on nyt kuiva ja etulattiaverhoilu ja äänieristematot edelleen pannuhuoneessa kuivumassa...

Eski
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Ihme juttu,että on takajalkotilan matotkin vettyneet.Tuossa kun kävin kuukausi sitten vaihdattamassa tuulilasin käyttösatkuuni niin asentaja tokasi että onneksi on ikkunan ympärykset,(siis se pelti johon tiiviste tulee kiinni) aivan ruosteeton alareunastaan.On kuulemma nähnyt monta satkua jossa alareunasta pelti on mädäntynyt ja vesi on karannut sitä kautta sisään.Vesi valuu kojelaudan takaa joten vaikea etsiä kun päällepäin ehjän näköinen.
On kuulemma monen satkun etulattioiden vettyminen selvinnyt omistajalle.Näin hän mulle tarinoi lasia vaihtaessaan.

Ja olen eskin kanssa samaa mieltä että myös käyttöauton on oltava kunnossa,ei mene överiksi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Pesin ässän tänään ja pesun jälkeen vettä löytyi takapenkin sivuverhoilun alareunasta kynnykseltä, eli tuolta: http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... G_1662.jpg

Tutkin hieman tilannetta ja vaikuttaisi, että b-pilarin yläpäästä on katto märkänä, eli lienee kattoluukku joka vuotaa... Pitänee seuraavaksi tutkia luukun vedenpoistot. Pakkanen alkoi kiristymään ja luukku ehti jäätymään kiinni.

Etuosassa oli ruiskuboksin päällä ja kynnyksellä vettä, mahdollisesti ovitiiviste vuotaa... Tuulilasin tiiviste ei kastunut sisältä.

Kävin ajamassa auton lämpimäksi ennen pesua ja huomasin, että vaihteisto rusahteli kylmänä, joten mineraaliöljyt menee vaihtoon. Kokeilen seuraavaksi suosiolla Nesteen 75W hypoidia, joilla rusahtelevat laatikot on ennenkin hiljentyneet...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Näköjään tunti lohkolämppärillä lämmitystä pikkupakkasella poistaa kylmäkankeuden laatikosta ja vaihteet toimivat heti rusahtelematta... Kovemmilla pakkasilla tuskin riittää, joten öljyt menee vaihtoon joka tapauksessa.

Irroitin akun ja latasin sen ctekin laturilla täyteen (mittari näytti liki 13V heti latauksen jälkeen). Pistin akun kiinni autoon ja lataus hiipui 12,2 volttiin parissa päivässä (auto seisoi pihassa). Latausjännite näytti edelleen olevan alle 14V. Tänä aamuna myös latausvalo jäi palamaan ja sammui vasta reilummalla kaasuttelulla. Olisikohan laturista hiilet lopussa..?

Eski
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eski kirjoitti:Näköjään tunti lohkolämppärillä lämmitystä pikkupakkasella poistaa kylmäkankeuden laatikosta ja vaihteet toimivat heti rusahtelematta... Kovemmilla pakkasilla tuskin riittää, joten öljyt menee vaihtoon joka tapauksessa.

Irroitin akun ja latasin sen ctekin laturilla täyteen (mittari näytti liki 13V heti latauksen jälkeen). Pistin akun kiinni autoon ja lataus hiipui 12,2 volttiin parissa päivässä (auto seisoi pihassa). Latausjännite näytti edelleen olevan alle 14V. Tänä aamuna myös latausvalo jäi palamaan ja sammui vasta reilummalla kaasuttelulla. Olisikohan laturista hiilet lopussa..?

Eski
Palaako valo yläkierroksilla himmeästi ??

Hiilet tai hiilisilta kulunut....epäilen jälkimmäistä :mrgreen: :mrgreen:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

900 I 16 Kat kirjoitti:
Eski kirjoitti:Näköjään tunti lohkolämppärillä lämmitystä pikkupakkasella poistaa kylmäkankeuden laatikosta ja vaihteet toimivat heti rusahtelematta... Kovemmilla pakkasilla tuskin riittää, joten öljyt menee vaihtoon joka tapauksessa.

Irroitin akun ja latasin sen ctekin laturilla täyteen (mittari näytti liki 13V heti latauksen jälkeen). Pistin akun kiinni autoon ja lataus hiipui 12,2 volttiin parissa päivässä (auto seisoi pihassa). Latausjännite näytti edelleen olevan alle 14V. Tänä aamuna myös latausvalo jäi palamaan ja sammui vasta reilummalla kaasuttelulla. Olisikohan laturista hiilet lopussa..?

Eski
Palaako valo yläkierroksilla himmeästi ??

Hiilet tai hiilisilta kulunut....epäilen jälkimmäistä :mrgreen: :mrgreen:
Joko laturi vaihdettu ???
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Enpä ole ehtinyt vielä laturia vaihtamaan. Toistaiseksi on virta riittänyt, akkukin näytti jo parempia lukemia kun viimeksi mittasin, joten tiedäppä hänestä... Onpahan nyt varalaturi valmiina, jos oireet pahenee :D Maskin sain jo vaihdettua.

Kävin PCS:llä vaihdattamassa laatikkoon 75W hypoidit ja tuntui jo lämpimänäkin laatikko toimivan jouheammin... En ikinä enää laita moottoriöljyä vaihdelaatikkoon, mutta tulipahan sekin testattua. Vaihdettiin samalla myös bensansuodatin.

Virranjakajan kansi, pyörijä ja ilmansuodatin pitäisi vielä saada vaihdettua (osat on hankittu) sitten alkaisi olla talvihuolto tehty. Niin ja jarrunesteet vielä jarruremontin yhteydessä... Hieman käytetyt Bilsteinin iskarit tuli myös hankittua, mutta täytyy vielä harkita laitanko ne ässään vai Aeroon...
http://i63.photobucket.com/albums/h149/ ... lstein.jpg

Sain myös kattoluukun auki ja tutkin, että etunurkkien vedenpoistot kyllä toimivat, mutta eihän niitä luukun takaosassa olevia vedenpoistoreikiä pääse tuosta ronkkimaan... Pitääköhän tuosta purkaa vielä sisäkattokin :evil:

Eski
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja HM »

Se veden kertyminen voi olla monen asian summa ja se vesi ei sieltä mattojen alta ikävä kyllä haihdu yhtään minnekkään edes kesällä. Kulahtaneet ovitiivisteet (ylä etukulmat) ja puhaltimen "kuupan" kautta sisään ilmakanavaan roiskunut vesi pilasi ainakin oman elämän.

Selveskö se etupään kolina? Itsellä ei myöskään koskaan ole löytynyt mitään välystä ripustuksista vaikka miten on väännelty, mutta nyttemmin on selvennyt että johtuu mahdollisesti raidetangon välyksestä. Parkissa rattia nykiessä kuuluu vaimea, kumea kolina ja kuoppiin ajaessa se kumea kolahdus.
#2274
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassa og satkussa raidetankojen sisäpäiden välys ei tuntunut kuin pyörien ollessa maassa. Mitään ei tuntunut keulan ollessa ilmassa.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja HM »

900i kirjoitti:Omassa og satkussa raidetankojen sisäpäiden välys ei tuntunut kuin pyörien ollessa maassa. Mitään ei tuntunut keulan ollessa ilmassa.
Mulla tuo välys todettiin viimeisessä katsastuksessa ja auton ollessa nosturissa.

Haittana sivutuuliherkkyys varsinkin kun alla on maajussijouset.
#2274
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, katsotaan jos kolina jatkuu vielä iskarien vaihdon jälkeen, niin tutkitaan lisää... Vetarissa ei ainakaan tuntunut väljää nosturilla. Vettä tulee sisään ainakin kattoluukusta, koska katto oli pesun jälkeen märkä b-pilarin yläpäästä ja sieltähän se vesi valui takajalkatilaan. Nyt sain ässän talliin, joten on mukavampi rassata kuin lumisateessa taivasalla :D

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eski kirjoitti:Kävinpä kysymässä ässään Laakkosen marmoritiskiltä virranjakajan kantta ja pyörijää. Kansi piti laittaa tilaukseen, mutta pyörijää ei kuulemma saa ollenkaan, vaan pitäisi vaihtaa koko virranjakaja (850 euroa). Onko noissa uudemmissa satkuissa tosiaan sellainen virranjakaja, ettei pyörijä ole vaihdettavissa? Vanhempaan Aeroon ainakin sai vaihdettua. En ole vielä ehtinyt edes avata vj-kantta ja tarkistaa asiaa...

Eski
Kyllä se pyörijä sieltä lähtee. Itsekin olen kaksi kertaa vaihtanut. Kokkolan autohuollosta osasivat viisata, että se pyörijä voi olla liimattu kiinni joten eka vaihdolla sitä piti vetää melko lujaa ja pyörijän sisällä oli jotain kovettunutta "ainetta" (kaiketi liimaa). Jos ei irtoa niin nätisti painat pihdeillä pyörijän akselilta poikki/palasiksi.

Tässä pari osanumeroa Boscilta (katoin Boschin e-Catista ja omista kuiteista, että samaa näyttävät molemmat):

http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/

1 235 522 056 jakajan kansi
1 234 332 370 pyörijä
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin