Saabin kierroslukumittarista
Saabin kierroslukumittarista
Tarviis tietää, saako tonnarin (vanhemmat kuin trionic-mallit) mittari kierroslukutiedon pulssin maan vai plussan kautta?
Foxbody turbo
Re: Saabin kierroslukumittarista
Ei kummankaan noista, vaan sytytyspääteasteelta erillisenä signaalina, vuosimallista riippuen mahdollisesti vielä sytytyspulssivahvistimen suodattamana.Japso kirjoitti:saako tonnarin (vanhemmat kuin trionic-mallit) mittari kierroslukutiedon pulssin maan vai plussan kautta?
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000sahko ... a87-88.pdf
Vai tarkoititko kuitenkin DI/APC-autoa, niissä pulssi tulee DI/APC-boksilta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saabin kierroslukumittarista
Minä tahtoisin tietää juurikin di/apc nopeusmittarista. Japsolla lienee vanhempi mittari.jus kirjoitti:Vai tarkoititko kuitenkin DI/APC-autoa?
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Saabin kierroslukumittarista
Oma on -86 ja pitäisi saada kierroslukumittari toimimaan säädettävän ruiskun kanssa. Säädettävä järjestelmä antaa +5V signaalia ja ilmeisesti tuo vanhemman tonnarin mittari vaatii 12V pulssi-signaalin? Hukkakipinäpuolalta tai sytytyslähdöstä olisi mahdollista ottaa -12v lähtö, mutta kelpaako se orkkismittarille?
Foxbody turbo
Re: Saabin kierroslukumittarista
No miten?Japso kirjoitti:Joo tää selvis jo.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saabin kierroslukumittarista
Eli VEMSissä olisi periaatteessa mahdollista ottaa kierrostieto kahdella tapaa: joko suoraan purkin 5V lähdöstä, joka antaisi yhden pulssin per kampikierros. Tämä ei riitä ainakaan tuolle -86 mittarille vaan se vaatisi jonkinlaisen vahvistimen väliin.
Toinen tapa on ryöstää signaali purkilta hukkakipinäpuolalle menevästä herätteestä (12V), tässä ongelma on taas tuplakipinä,eli kaksi pulssia per kampikierros jolloin orkkismittari näyttäisi tuplakierrokset.
Kun tuo orkkismittari tuntuu olevan hankala saada pelittämään, niin ajattelin ratkaista ongelman laittamalla kiinni tarvikemallin monsterin mallia Biltema tai vaihtoehtoisesti Motonetin HUD paketin, ensin mainitussa on 8cyl asetus, jolla saa näyttämän oikein tuplakipinästä huolimatta. Motonetin setissä olisi taasen kalibrointimahdollisuus. Kummassakin paketissa on mukava vaihtovalo, minkä totesin aikas tarpeelliseksi viime kesän vartti -ja huippunopeuskarkeloissa. Silloin sen virkaa hoiti pieni, mutta pippurinen ledi
.
Toki orkkismittarikin käy, jos joku keksii helpon keinon vahvistaa tuota 5V lähtöä riittävästi, tai miten 12V tuplapulssista saisi otettua vain yhden pulssin per kierros.
Toinen tapa on ryöstää signaali purkilta hukkakipinäpuolalle menevästä herätteestä (12V), tässä ongelma on taas tuplakipinä,eli kaksi pulssia per kampikierros jolloin orkkismittari näyttäisi tuplakierrokset.
Kun tuo orkkismittari tuntuu olevan hankala saada pelittämään, niin ajattelin ratkaista ongelman laittamalla kiinni tarvikemallin monsterin mallia Biltema tai vaihtoehtoisesti Motonetin HUD paketin, ensin mainitussa on 8cyl asetus, jolla saa näyttämän oikein tuplakipinästä huolimatta. Motonetin setissä olisi taasen kalibrointimahdollisuus. Kummassakin paketissa on mukava vaihtovalo, minkä totesin aikas tarpeelliseksi viime kesän vartti -ja huippunopeuskarkeloissa. Silloin sen virkaa hoiti pieni, mutta pippurinen ledi

Toki orkkismittarikin käy, jos joku keksii helpon keinon vahvistaa tuota 5V lähtöä riittävästi, tai miten 12V tuplapulssista saisi otettua vain yhden pulssin per kierros.
Foxbody turbo
Re: Saabin kierroslukumittarista
itse ajattelin di/apc pommin kiekkamittaria testata tuolla Vemssin 5v ulostulolla josko toimis. Raportoin jos se sattus vaikka pelaamaanki sillä.
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Remonttiapua saabisteille!
Re: Saabin kierroslukumittarista
-87 tonnarin sytytyspulssivahvistin voisi ajaa asian..?Japso kirjoitti: Toki orkkismittarikin käy, jos joku keksii helpon keinon vahvistaa tuota 5V lähtöä riittävästi, tai miten 12V tuplapulssista saisi otettua vain yhden pulssin per kierros.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saabin kierroslukumittarista
Pitäisi tuo vahvistin olla 86-autonkin reletaulussa.jcarlson kirjoitti:-87 tonnarin sytytyspulssivahvistin voisi ajaa asian..?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00