900 turbon -88 tulpat ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Mitä sytytystulppia olette käyttäneet 900 T8 :ssa? NGK, ND, bosch, vai peräti biltema :) . Tulpanmyyjät suosittelee mitä sattuu.

Ongelmana on nykiminen normaali ajolla ja se tulee aika-ajoin, kiihyttäessä, ylämäkeen ajettaessa (moottori joutuu vedätykselle). Lisäksi auto pysyy huonosti käynnissä kylmänä.
Onko virta vai bensapuolen vika? On aika ärsyttävä vika >:(
uusin hetimiten nuo tulpat ja johdot ainakin.


saako saabin virtalukkoa uusittua vanhalle avaimelle? Kävisi sama yksi avain myös oviin.

Paljonko muuten T8:n bensankulutus on? Oma vie 11,5 l/100km normaali 90km/h ajolla. Mielestäni kulutus on aika reipas, sillä kaasarisatku vie 8,3l/100km

tässäpä oli muutama tyhmä kysymys.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja muppelo »

NGK:n tulppia on miulle tutut suositellu.

E: puusilmä
Viimeksi muokannut muppelo, Ke Marras 21, 2007 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1141
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Virranjakajan kansi ja pyörijä?
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

smalla kannattaa tarkastaa myös virranjakajan alipaine säädin, sytytyksen ajoitus ja seokset (tarvittaessa säättää)

noilla kulutusta alaspäin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Niin auto menee säädätykseen ensi viikolla. laitan myös pyörijän ja jakajan uuden. Onpahan sitten sytkäpuolella kaikki uutta. Bougicordin tulpanjohdot on mitkä kannattaa laittaa? Mistä halvimmin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Viesko kirjoitti:saako saabin virtalukkoa uusittua vanhalle avaimelle?
Saa. Otat lukkosylinterin irti ja viet sen lukkosepälle sarjoitettavaksi. Ellet tee itse.
Lukkosylinterin irrottamisesta mm tuolla:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 90#p395190

Alkuperäiset tulpanjohdot on Bougicordilta. Jos nykyiset johdot on jo Bougicordit, ja johdoissa on vastusarvot kohdallaan (Tulpanjohdot 2 - 4 kOhm, puolanjohto 0,5 - 1,5 kOhm), niin ei niitä tarvitse vaihtaa.

Tulpanjohdoiksi käy Bougicordin sarja 6521.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 09#p269909
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

No niin.
Satku lähti nyt käyntiin kun laitoin ngk:n tulpat :D . Bougicordeja ei ollut paikallisessa tarvikeliikkeessä, eivätkä suostuneet tilaamaan. Saako Bougeja netistä tms. tilaamalla?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

muppelo kirjoitti:NGK:n tulppia on miulle tutut suositellu.
NGK:n tulppia suosittiin myöskin Saabin merkkikorjaamoilla silloin kun nämä autot olivat uusia. Itse olen käyttänyt kaikissa Saabeissa ja olen ollut tyytyväinen.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

noita Bougeja tais saada motonetin hyllyltä kun osas pyytää.

kyllä noita tarvike liikkeistäkin pitäis saada ainakin ad: varaosa myymälöistä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

antti.hakamaa kirjoitti:noita Bougeja tais saada motonetin hyllyltä kun osas pyytää.
Ei tarvinnut edes osata Bougeja pyytää kun vaan valitsi johtosarjoista sen kalleimman vaihtoehdon. Huhtikuun 2004 hinnastossa 11-2104 oli ihan nimettykin Bougicord-valmisteeksi ja SAAB 8817520 vastaavaksi. Hinta 178 mk. Vuoden 2000 99/90/900-hinnastossa ei nimiä mainita, kallein 16V-johtosarja 189 mk.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Bougit maksoi 50 euroa Oulun sähködieselillä. Kallis vai halpa , en tiedä. Pääasia että löytyy ja saabin saa toimiin kunnolla.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Nyt on jotain häikkää turbosabassa. Ei käynnisty , pikkusen hörähtää. Sähköosat uutta( tulpat,johdot,kansi,pyörijä).

Mikähän lie?
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja JL »

Pyöriikö bensapumppu?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Mahdollisen bensapumpun releen ongelman voi poissulkea laittamalla releen tilalle hyppylangan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tulppina on tullut käytettyä Nippon Densoja. 8-tappisissa kun tuo seossäätö ei ole niin tarkka (kiitos k-jetin) niin NGK:t voivat kokea äkkikuoleman kastumisen seurauksena. Nippon Densot eivät ole läheskään niin herkkiä tommosille.

Jos haluat korvaavan johdon Bougicordille, niin sellaista tuotemerkkiä, kun Eurowires löytyy myöskin. Johtimet on aivan saman näköiset, kuin Bougit, samanlaiset tulpanhatut ja lisäksi tuo resistanssi on oikea. Olennaisintahan tulpanjohdoissa on johtimien resistanssi, elikkä sen pitää olla Näissä og900 ja sen sukuisissa 5,6kilo ohmia / metriä kohti. Monissa yleismallisissa silikoonijohtimissa arvo on 20kohm/m ja se on liikaa tolle sytytysjärjestelmälle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin