99 GT

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pekka Valtanen kirjoitti: Tehoista:
Yksi keino nipistää se ylimääräinen 175. hevonen pois on asentaa ruiskun imunokka. Alakierrosvääntö paranee, mutta leikkaa yläpäästä tehoa. Ja sitten dynon kautta leimalle "itserakennetulla" koneella.
Tämäkin on yksi mahdollisuus. Katsari ei ala nokan asteita mittaamaan.
Jos muutoskatsastuksessa ilmoittan, että moottoria on muutettu, esim juuri nokat vaihtamalla, katsastajalla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin vaatia dynolappua.
Jos minulla on toimittaa dynolappu max 128 kilowatista, niin se on siinä.
AKE:n tarkastaja katsastuskirjoja selaillessaan on myös tyytyväinen, koska moottorista on vaadittavat dokumentit.

Siksi toisekseen, olen melko varma, että jos 275000 ajetun auton veisi dynoon ihan sellaisenaan, sieltä tuskin enää löytyisi sitä 129 kilowattia...
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Muistathan aina varautua pahimpaan, eli siihen, että pystyt näyttämään toteen, että moottori ei ole alkuperäinen (eli todistat että esim. nokat on vaihdettu). Koskaan ei tiedä, mitä se katsastussetä tahtoo. Siksi itse tyydyin maksamaan 900 ässän koneesta, kun sen saa ainakin sinne lykättyä ihan suoraan, ja ic:n myös lisättyä koska sitä ei originaalina ole, ja sen tuomaa tehon lisää ei voi mitata kuin dynossa. Kunhan rajat pitää.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Projekti nytkähti hieman eteenpäin, kun T16 nousi tänään pois satkun keulalta.
Seuraavaksi alkaakin sitten moottorin purku.

Positiivisia yllätyksiä olivat autosta löytyneet uudehkot peruskorjatut etujarrusatulat sekä vetonivelet, jotka kiiltävät vielä uutuuttaan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Jope »

Svc kirjoitti:Onko muuten -85 turbotonnarissa sama laippa turbon DP:ssä kuin satkussa?
Tonnarissa kartiosovitus downpipeen, satkussa litteä dp:n lähtö.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jope kirjoitti:
Svc kirjoitti:Onko muuten -85 turbotonnarissa sama laippa turbon DP:ssä kuin satkussa?
Tonnarissa kartiosovitus downpipeen, satkussa litteä dp:n lähtö.
Eli tonnarin putkea ei saa muokattua sopimaan satkun ryssänmutkan tilalle?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Jope »

Svc kirjoitti:tonnarin putkea ei saa muokattua sopimaan satkun ryssänmutkan tilalle?
Jos hitsaat siihen litteän laipan päähän sopivaan asentoon, niin mikä ettei.

Tietty voit hankkia sopivan hukkaporttikotelon siihen garrettiin, se on viidellä mutterilla kiinni pakopesässä..

Tosin niiden mutterien aukaiseminen ja kotelon irroittaminen voi olla helpommin sanottu kuin tehty. Pilli kuumaksi ja mutterit punaisiksi..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

900turbo3d kirjoitti:Niin, lähetkö, Saab 99 GT vs Saab 99 S, ehtona suljettu rata?
Katsotaan nyt ainakin ensin, mitä tuosta tulee. Kun itse tekee, niin tulee sellainen kun sattuu tulemaan. :lol:

Jos molempien moottorit vastaisivat satkun vakioita, niin sanoisin, että tuon kisan tulos taitaisi enemmän riippua kuskista ja alustasta, kuin itse moottorista.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jälleen vanhan purkamista. Satkun johtosarjoista täytyy erotella APC:n, sähkölasien ja -peilien, sekä keskuslukon johdot. Ruiskun johtosarja onkin erillinen.

Seuraavaksi pitää vielä ottaa talteen jarrut yms. pientä alustan puolelta, niin Satku alkaa ollakin valmis viimeiselle matkalleen Koverharin pataan.

Samalla on tullut kerättyä talteen melkoinen läjä ruuveja, muovinastoja, ym. pikkutavaraa, jota aina tarvitsee rakentelussa.

Hauska huomata, miten samanlaiset 99 ja 900 ovat kabiinin puolelta kun verhoilut on purettu.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Mulla oli puoli kesää satkun turbo litteällä dp:n liitoksella tonnarin dp:n laipassa kiinni motonetistä ostetulla pakoputken tiivisteellä. Toinen puoli tiivisteestä oli littana ja toinen kartio :). Hintaa tuli n. 5e, ei paras mutta toimi.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lämmin päivä tuli hyödynnettyä. Erottelin sähkölasien, -peilien, keskuslukon ja APC:n johtosarjat omiksi nipuikseen.Tuon ikäisessä satkussakin on johtoa arviolta parisen sataa metriä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Moottori osina, kansi koneistamolla, osat pesukoneessa. Jälleen firman Teijo 1200 hyötykäytössä.

Tajusin juuri, että katsastus ei tuota ongelmia tehon suhteen. Moottoria on muutettu tarpeeksi, koska LH-boksin lastu on vaihdettu. Riittää, kun ilmoitan totuudenmukaisesti, että moottorin ohjausyksikköä on muutettu jolloin katsari joutuu vaatimaan dynolappua. Auto on riittävän vanha, että päästöt todetaan katsastuksessa.

Sitten pitäisi päättää laitanko #6 vai #7 enskalla olevan vaihteiston.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Tervehdys Saabistit!

Köh, nyt menee pilkun viilauksen puolelle - eikös 1984 ollut viimeinen 99:n tuotantovuosi? (vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin)

Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Pitää paikkansa. Tuo minun autoni on kuitenkin rekisteröity vasta kesäkuussa 1985, mutta valmistusvuosi on tosiaan -84. Auto on muutenkin yksi viimeisiä valmistettuja.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Lohko pestynä:
Kuva

Kuva

Puoli tuntia 60 asteisessa lipeäpesussa vei vanhat maalitkin mennessään.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 GT

Viesti Kirjoittaja Svc »

Moottori on valmis ja odottaa keulalle nostamista. Hieman noiden ranskanpatonkien rutiinihuollot ovat viivästyttäneet 99 projektia.

Tänään lähti myös elintenluovuttajasatku paikallisen romu-Roopen kuorma-auton lavalla viimeiselle matkalleen kohti Koverharin terästehtaan pataa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Vastaa Viestiin