2.0 matalapaineiseen puhallusta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Joskus aiemminkin olen kysellyt mutta kysynpä taas: 150heppainen -96 matalapainetonttu, saako tuosta sen noin 200 hevosta muuten kuin laittamalla stage1:sen ja siihen noin 600e hintaan vai joko ne on ylikin? Esim. jos jostain saisi saman ikäisen täyspaineisen lastun vaikkapa? Ja siihen mankkuvena (tai bleederi?) kaveriksi.

Rami
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Ei turvallisesti.
Ei turvallisesti mitenkään vai vain stage1:llä? Muistelen kyllä että joskus olet sanonut että stage 1 on vaarallisin kun muuttuu pelkkä softa mutta riittääkö tuossa täyspaineisen lastussa kartat vaikkapa 1 bar asti? Vai onko juuri siinä ero virilastun ja täyspaineisen vakiolastussa?

Jotenkin tuntuisi että tämä alkaa olla jo sen ikäinen auto että kai näitä lastuja pitäisi jo jostain ruveta löytymään?

Rami
****
VAG
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

* Bleederi ei välitä kierrosluvusta. (= ahdot koko rekisterin sama, kun taas lastuilla ahdot korkeammat keskirekisterissä, jolla saadaan keskitehoa)
* Bleederi ei välitä nakutuksesta, eikä trionic voi puuttua peliin säätämällä ahtoja.
* Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.

Tuosta saa lastulla sen ~200hp, riippuen ulkolämpötilasta ja imulämmöistä, eikä edelliset ongelma koske lastuviritystä.

Stage 1 softassa on lähinnä nostettu ahtoja vakiosta ja kartta avaruus riittää ~1.5 barin ahdoille. Vakioraudalla ei tietenkään ahdot ole tuota 1.5 baria, vaan keskirekisterissä ~1.2..1.3 ja ylärekisterissä ~0.9..1.0. Stage 3:lla ~0.1 enemmän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Hook kirjoitti:* Bleederi ei välitä kierrosluvusta. (= ahdot koko rekisterin sama, kun taas lastuilla ahdot korkeammat keskirekisterissä, jolla saadaan keskitehoa)
* Bleederi ei välitä nakutuksesta, eikä trionic voi puuttua peliin säätämällä ahtoja.
* Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.

Tuosta saa lastulla sen ~200hp, riippuen ulkolämpötilasta ja imulämmöistä, eikä edelliset ongelma koske lastuviritystä.

Stage 1 softassa on lähinnä nostettu ahtoja vakiosta ja kartta avaruus riittää ~1.5 barin ahdoille. Vakioraudalla ei tietenkään ahdot ole tuota 1.5 baria, vaan keskirekisterissä ~1.2..1.3 ja ylärekisterissä ~0.9..1.0. Stage 3:lla ~0.1 enemmän.
No jos minä haluan tehoa edes sen täyspaineisen verran (175?) niin mitä tähän pitää sitten hankkia? Tuon bleederin vaarat tunnen, jostakin olen ymmärtänyt että tässä nykyisessä vakio kokoonpanossa katkeaa syöttö paljon ennen 1 baria ja kartat loppuvat myös eli laihalle menee. Muuten olisin jo bleederiä kokeillut, varsinkin kun tuon mankkuvenan kestävyydestä on ollut aika paljon juttua. Sen verran urheiluhenkistä meininkiä on työkaverilla, celican (-76 tai jotain) pyöristä noin 250 hepoa eikä käynyt edes kunnolla, veljensä -70 luvun alun coupecorollasta jotain yli 500 hevosta, Lappeenrannan seutuvilla asuvat voivat kyseisen auton tietääkin ja sen että siinä oikeasti on tehoa.
Stage1 antaa tähän ilmeisesti 200-205 hevosta automaatti kun on mutta kiinnostaisi tuoko edes täyspaineisen tehoihin pääsy mitään muutosta, nykyisellään meno on kuitenkin tukkoista.

Rami
****
VAG
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Kartat ja avaruus ei lopu, vaan softassa on erillinen fuelcut raja. Kuten sanoin, niin raja riippuu softaversiosta. Softassasi siis raja alle barissa. Samoin softassa on manuaalivaihteiselle 1 ja 2 vaihteiselle vielä omat ahtorajoittimet. Automaatille vain 1 vaihteelle.

Asentaaksesi 185hp:n purkin tarvitset myös mankuvenan ja letkut, eli samat kun stage 1 purkillekkin.. Voit joutua kooduuttamaan tuon autosi uudelle purkille techillä merkkiliikkeessä, jos on ajonestolla ja eri koodilla. (jollei ole yksi miljoonasta..)

"Oikeassa" täyspaineisessa on vielä eri mittaristo, jossa ahtopaineviisari tankki&lämpöviisarin kaverina. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Hook kirjoitti:Kartat ja avaruus ei lopu, vaan softassa on erillinen fuelcut raja. Kuten sanoin, niin raja riippuu softaversiosta. Softassasi siis raja alle barissa. Samoin softassa on manuaalivaihteiselle 1 ja 2 vaihteiselle vielä omat ahtorajoittimet. Automaatille vain 1 vaihteelle.

Asentaaksesi 185hp:n purkin tarvitset myös mankuvenan ja letkut, eli samat kun stage 1 purkillekkin.. Voit joutua kooduuttamaan tuon autosi uudelle purkille techillä merkkiliikkeessä, jos on ajonestolla ja eri koodilla. (jollei ole yksi miljoonasta..)

"Oikeassa" täyspaineisessa on vielä eri mittaristo, jossa ahtopaineviisari tankki&lämpöviisarin kaverina. :mrgreen:
Joo, tuon viisarin jo tiesinkin :)

Rupesin vain miettimään että hoituuko tuo "päivitys" tehojen osalta ilman tuota stage1 hankintaa, eli halvemmalla jos sattuisi pääsemään. En vain ole saanut vastausta vielä sen osalta että jos sinnikkäästi haluaisin lähteä sille bleederilinjalle niin mikä lastu sinne pitäisi laittaa ja tuleeko se jo lopulta samoihin hintoihin stage1:n kanssa. Tai sitten ajelen edelleen nykyisillä tehoilla ellei joku sitten tarjoa sellaista lastua jolla voisi lähteä kokeilemaan.

Rami
****
VAG
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Jope »

Bleederilinjalla suosittelen nakukuulokkeita. :-)

Fuelcutti tulee aika äkkiä vastaan matalapaineen softalla, luultavasti ennen kuin haluamasi tehotavoite on saavutettu.

Eli jostain sitten italian aeron 2.0T-boksi siihen, purkamolta mankkuvena (89-98 vuosimalleista käy) ja samalla voi bleederin sitten unohtaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Jope kirjoitti:Bleederilinjalla suosittelen nakukuulokkeita. :-)

Fuelcutti tulee aika äkkiä vastaan matalapaineen softalla, luultavasti ennen kuin haluamasi tehotavoite on saavutettu.

Eli jostain sitten italian aeron 2.0T-boksi siihen, purkamolta mankkuvena (89-98 vuosimalleista käy) ja samalla voi bleederin sitten unohtaa.
Miltä osin tuo spagettiaeron boksi eroaa kotimaisesta täyspaineisesta? Vai onko suomiversiot olleet aina 2.3-koneella, miltä osin boksit eroavat näissä? Mankku on kai uutena n. 200 (tarvike) ja siihen boksi päälle, jotenkin tuo Aeron oma boksi tuntuu luotettavammalta kuin viripajojen boksit ainakin omaan korvaan mutta missä tehoissa silloin liikutaan, en tiedä tuon 2-litraisen Aeron tehoja.
Ja nakuhan mulla on jo pihassa :)

Rami
****
VAG
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Hook kirjoitti: * Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.


.
Itseasiassa matalapaineLAHNASSA fuelcutti iskee naaman tuulilasiin jo 0,6 barin kohdalla. Tosin edes tuota ahtoa ei saa irti vaikka ruuvaa hukkiksen tangon ihan loppuun asti , tai sitten jossain on mun laitoksessa vikaa koska 0,45 bariin saa säädettyä hukkiksen tangosta ja siitä ei nouse mihinkään.

Kaide
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mimmi kirjoitti: Stage 1 on vaarallisin stage, koska koneen rauta on vakio, mutta sitä kiusataan huolella.
Nordicilla näyttäisi ainakin olevan vielä stage 3:n kanssa vakiorauta, ainoita vaihtuvia metalliosia pakoputki ja ilmeisesti hukkaportin kello. Jos nuo 50 hv (210 -> 260 hv) revitään pelkällä ahtojen nostolla & tietty asiaankuuluvalla bensansyötön muuntelulla, niin miksi steg 1 on vaarallisempi?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Jope »

rmeller kirjoitti:Miltä osin tuo spagettiaeron boksi eroaa kotimaisesta täyspaineisesta? Vai onko suomiversiot olleet aina 2.3-koneella, miltä osin boksit eroavat näissä?
Ainakin bensakartan ja ahtokartan osalta, todennäköisesti myös muissa kartoissa on eroa. En ole nähnyt italian aeron softan karttoja, joten en voi sanoa tyhjentävästi.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mimmi kirjoitti: Näytähän minullekkin raudan muuttumattomuus stage 2->.
Steg 1 - 220hk 330Nm

* Optimerad Nordic mjukvara

* Magnetventil med slangpaket

* Pris: 7 600 kr

Steg 2 - 240hk 360Nm

* Optimerad Nordic mjukvara

* Magnetventil med slangpaket

* 2,5" Rostfritt sportavgassystem

* 3,5" Runt slutrör

* Pris: 12 220 kr

Steg 3 - 260hk 390Nm

* Optimerad Nordic mjukvara

* Magnetventil med slangpaket

* 2,5" Rostfritt sportavgassystem

* 3,5" Runt slutrör

* 3" Metallisk racekatalysator i rostfritt

* Modifierad wastegate

* K&N bomullsfilter (insats)

* Pris: 22 525 kr
Pakoputken, vapaavirtausilmansuodattimen ja hukkaportin kellon vaihto eivät varmaankaan kovinkaan paljoa moottorin kestävyyteen vaikuta. Korjaa ihmeessä jos tiedät paremmin. Ainakin minun järjenkäyttöni mukaan kone rasittuu sitä enemmän, mitä enemmän voimaa siitä otetaan irti ilman muita, kuin softamuutoksia (eli steg 1 < steg 3, eikö).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Hook »

Isompi putki, parempi mieli. :mrgreen:
Mitä vähemmän koneella vastapainetta, sitä vähemmälle lämpö sekä fyysiselle rasitukselle moottori joutuu. Tietty vakioturbot itselläänkin tulppaa melkoisesti, kun vedetään tappiin.. :roll:
Vapaavirtaussuotimet ovat ihan turhakkeita, jolla ei ole mitään tekemistä tehon kanssa. Rikkovat vain koneita ja ilmamassa mittareita.. Ääniä voi kyllä saada lisää, jos ne joidenkin mielestä tehoihin vaikuttaa.. :mrgreen:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mutta kummassa on kovemmat pakopaineet/lämmöt pitemmässä vedossa, steg1 vai steg3, onko noita ketään mittaillut?

Tuntuu nuo Steg3 tehot vaan aika kovilta vakio pillereille, joten pelastaako se avarampi putkisto mitään :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Mimmi kirjoitti:Niinpä. Pakolämmöthän/paineet ei vaikuta koneen kestävyyteen ollenkaan, eihän?
Vaikuttavat tietysti, mutta 3" putkesta huolimatta pakosarjan päässä on vielä se T25 ahdistamassa...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Vastaa Viestiin