2.0 matalapaineiseen puhallusta
2.0 matalapaineiseen puhallusta
Joskus aiemminkin olen kysellyt mutta kysynpä taas: 150heppainen -96 matalapainetonttu, saako tuosta sen noin 200 hevosta muuten kuin laittamalla stage1:sen ja siihen noin 600e hintaan vai joko ne on ylikin? Esim. jos jostain saisi saman ikäisen täyspaineisen lastun vaikkapa? Ja siihen mankkuvena (tai bleederi?) kaveriksi.
Rami
Rami
****
VAG
VAG
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Ei turvallisesti mitenkään vai vain stage1:llä? Muistelen kyllä että joskus olet sanonut että stage 1 on vaarallisin kun muuttuu pelkkä softa mutta riittääkö tuossa täyspaineisen lastussa kartat vaikkapa 1 bar asti? Vai onko juuri siinä ero virilastun ja täyspaineisen vakiolastussa?Mimmi kirjoitti:Ei turvallisesti.
Jotenkin tuntuisi että tämä alkaa olla jo sen ikäinen auto että kai näitä lastuja pitäisi jo jostain ruveta löytymään?
Rami
****
VAG
VAG
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
* Bleederi ei välitä kierrosluvusta. (= ahdot koko rekisterin sama, kun taas lastuilla ahdot korkeammat keskirekisterissä, jolla saadaan keskitehoa)
* Bleederi ei välitä nakutuksesta, eikä trionic voi puuttua peliin säätämällä ahtoja.
* Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.
Tuosta saa lastulla sen ~200hp, riippuen ulkolämpötilasta ja imulämmöistä, eikä edelliset ongelma koske lastuviritystä.
Stage 1 softassa on lähinnä nostettu ahtoja vakiosta ja kartta avaruus riittää ~1.5 barin ahdoille. Vakioraudalla ei tietenkään ahdot ole tuota 1.5 baria, vaan keskirekisterissä ~1.2..1.3 ja ylärekisterissä ~0.9..1.0. Stage 3:lla ~0.1 enemmän.
* Bleederi ei välitä nakutuksesta, eikä trionic voi puuttua peliin säätämällä ahtoja.
* Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.
Tuosta saa lastulla sen ~200hp, riippuen ulkolämpötilasta ja imulämmöistä, eikä edelliset ongelma koske lastuviritystä.
Stage 1 softassa on lähinnä nostettu ahtoja vakiosta ja kartta avaruus riittää ~1.5 barin ahdoille. Vakioraudalla ei tietenkään ahdot ole tuota 1.5 baria, vaan keskirekisterissä ~1.2..1.3 ja ylärekisterissä ~0.9..1.0. Stage 3:lla ~0.1 enemmän.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
No jos minä haluan tehoa edes sen täyspaineisen verran (175?) niin mitä tähän pitää sitten hankkia? Tuon bleederin vaarat tunnen, jostakin olen ymmärtänyt että tässä nykyisessä vakio kokoonpanossa katkeaa syöttö paljon ennen 1 baria ja kartat loppuvat myös eli laihalle menee. Muuten olisin jo bleederiä kokeillut, varsinkin kun tuon mankkuvenan kestävyydestä on ollut aika paljon juttua. Sen verran urheiluhenkistä meininkiä on työkaverilla, celican (-76 tai jotain) pyöristä noin 250 hepoa eikä käynyt edes kunnolla, veljensä -70 luvun alun coupecorollasta jotain yli 500 hevosta, Lappeenrannan seutuvilla asuvat voivat kyseisen auton tietääkin ja sen että siinä oikeasti on tehoa.Hook kirjoitti:* Bleederi ei välitä kierrosluvusta. (= ahdot koko rekisterin sama, kun taas lastuilla ahdot korkeammat keskirekisterissä, jolla saadaan keskitehoa)
* Bleederi ei välitä nakutuksesta, eikä trionic voi puuttua peliin säätämällä ahtoja.
* Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.
Tuosta saa lastulla sen ~200hp, riippuen ulkolämpötilasta ja imulämmöistä, eikä edelliset ongelma koske lastuviritystä.
Stage 1 softassa on lähinnä nostettu ahtoja vakiosta ja kartta avaruus riittää ~1.5 barin ahdoille. Vakioraudalla ei tietenkään ahdot ole tuota 1.5 baria, vaan keskirekisterissä ~1.2..1.3 ja ylärekisterissä ~0.9..1.0. Stage 3:lla ~0.1 enemmän.
Stage1 antaa tähän ilmeisesti 200-205 hevosta automaatti kun on mutta kiinnostaisi tuoko edes täyspaineisen tehoihin pääsy mitään muutosta, nykyisellään meno on kuitenkin tukkoista.
Rami
****
VAG
VAG
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Kartat ja avaruus ei lopu, vaan softassa on erillinen fuelcut raja. Kuten sanoin, niin raja riippuu softaversiosta. Softassasi siis raja alle barissa. Samoin softassa on manuaalivaihteiselle 1 ja 2 vaihteiselle vielä omat ahtorajoittimet. Automaatille vain 1 vaihteelle.
Asentaaksesi 185hp:n purkin tarvitset myös mankuvenan ja letkut, eli samat kun stage 1 purkillekkin.. Voit joutua kooduuttamaan tuon autosi uudelle purkille techillä merkkiliikkeessä, jos on ajonestolla ja eri koodilla. (jollei ole yksi miljoonasta..)
"Oikeassa" täyspaineisessa on vielä eri mittaristo, jossa ahtopaineviisari tankki&lämpöviisarin kaverina.
Asentaaksesi 185hp:n purkin tarvitset myös mankuvenan ja letkut, eli samat kun stage 1 purkillekkin.. Voit joutua kooduuttamaan tuon autosi uudelle purkille techillä merkkiliikkeessä, jos on ajonestolla ja eri koodilla. (jollei ole yksi miljoonasta..)
"Oikeassa" täyspaineisessa on vielä eri mittaristo, jossa ahtopaineviisari tankki&lämpöviisarin kaverina.

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Joo, tuon viisarin jo tiesinkinHook kirjoitti:Kartat ja avaruus ei lopu, vaan softassa on erillinen fuelcut raja. Kuten sanoin, niin raja riippuu softaversiosta. Softassasi siis raja alle barissa. Samoin softassa on manuaalivaihteiselle 1 ja 2 vaihteiselle vielä omat ahtorajoittimet. Automaatille vain 1 vaihteelle.
Asentaaksesi 185hp:n purkin tarvitset myös mankuvenan ja letkut, eli samat kun stage 1 purkillekkin.. Voit joutua kooduuttamaan tuon autosi uudelle purkille techillä merkkiliikkeessä, jos on ajonestolla ja eri koodilla. (jollei ole yksi miljoonasta..)
"Oikeassa" täyspaineisessa on vielä eri mittaristo, jossa ahtopaineviisari tankki&lämpöviisarin kaverina.

Rupesin vain miettimään että hoituuko tuo "päivitys" tehojen osalta ilman tuota stage1 hankintaa, eli halvemmalla jos sattuisi pääsemään. En vain ole saanut vastausta vielä sen osalta että jos sinnikkäästi haluaisin lähteä sille bleederilinjalle niin mikä lastu sinne pitäisi laittaa ja tuleeko se jo lopulta samoihin hintoihin stage1:n kanssa. Tai sitten ajelen edelleen nykyisillä tehoilla ellei joku sitten tarjoa sellaista lastua jolla voisi lähteä kokeilemaan.
Rami
****
VAG
VAG
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Bleederilinjalla suosittelen nakukuulokkeita. :-)
Fuelcutti tulee aika äkkiä vastaan matalapaineen softalla, luultavasti ennen kuin haluamasi tehotavoite on saavutettu.
Eli jostain sitten italian aeron 2.0T-boksi siihen, purkamolta mankkuvena (89-98 vuosimalleista käy) ja samalla voi bleederin sitten unohtaa.
Fuelcutti tulee aika äkkiä vastaan matalapaineen softalla, luultavasti ennen kuin haluamasi tehotavoite on saavutettu.
Eli jostain sitten italian aeron 2.0T-boksi siihen, purkamolta mankkuvena (89-98 vuosimalleista käy) ja samalla voi bleederin sitten unohtaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Miltä osin tuo spagettiaeron boksi eroaa kotimaisesta täyspaineisesta? Vai onko suomiversiot olleet aina 2.3-koneella, miltä osin boksit eroavat näissä? Mankku on kai uutena n. 200 (tarvike) ja siihen boksi päälle, jotenkin tuo Aeron oma boksi tuntuu luotettavammalta kuin viripajojen boksit ainakin omaan korvaan mutta missä tehoissa silloin liikutaan, en tiedä tuon 2-litraisen Aeron tehoja.Jope kirjoitti:Bleederilinjalla suosittelen nakukuulokkeita.
Fuelcutti tulee aika äkkiä vastaan matalapaineen softalla, luultavasti ennen kuin haluamasi tehotavoite on saavutettu.
Eli jostain sitten italian aeron 2.0T-boksi siihen, purkamolta mankkuvena (89-98 vuosimalleista käy) ja samalla voi bleederin sitten unohtaa.
Ja nakuhan mulla on jo pihassa

Rami
****
VAG
VAG
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Itseasiassa matalapaineLAHNASSA fuelcutti iskee naaman tuulilasiin jo 0,6 barin kohdalla. Tosin edes tuota ahtoa ei saa irti vaikka ruuvaa hukkiksen tangon ihan loppuun asti , tai sitten jossain on mun laitoksessa vikaa koska 0,45 bariin saa säädettyä hukkiksen tangosta ja siitä ei nouse mihinkään.Hook kirjoitti: * Matalapaineisen softa katkaisee bensansyötön paineen noustessa tietyn rajan yli. Raja jossain 1-1.15 tietämillä.. Riippuen matalapaine softasta.
.
Kaide
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Nordicilla näyttäisi ainakin olevan vielä stage 3:n kanssa vakiorauta, ainoita vaihtuvia metalliosia pakoputki ja ilmeisesti hukkaportin kello. Jos nuo 50 hv (210 -> 260 hv) revitään pelkällä ahtojen nostolla & tietty asiaankuuluvalla bensansyötön muuntelulla, niin miksi steg 1 on vaarallisempi?Mimmi kirjoitti: Stage 1 on vaarallisin stage, koska koneen rauta on vakio, mutta sitä kiusataan huolella.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Ainakin bensakartan ja ahtokartan osalta, todennäköisesti myös muissa kartoissa on eroa. En ole nähnyt italian aeron softan karttoja, joten en voi sanoa tyhjentävästi.rmeller kirjoitti:Miltä osin tuo spagettiaeron boksi eroaa kotimaisesta täyspaineisesta? Vai onko suomiversiot olleet aina 2.3-koneella, miltä osin boksit eroavat näissä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Mimmi kirjoitti: Näytähän minullekkin raudan muuttumattomuus stage 2->.
Pakoputken, vapaavirtausilmansuodattimen ja hukkaportin kellon vaihto eivät varmaankaan kovinkaan paljoa moottorin kestävyyteen vaikuta. Korjaa ihmeessä jos tiedät paremmin. Ainakin minun järjenkäyttöni mukaan kone rasittuu sitä enemmän, mitä enemmän voimaa siitä otetaan irti ilman muita, kuin softamuutoksia (eli steg 1 < steg 3, eikö).Steg 1 - 220hk 330Nm
* Optimerad Nordic mjukvara
* Magnetventil med slangpaket
* Pris: 7 600 kr
Steg 2 - 240hk 360Nm
* Optimerad Nordic mjukvara
* Magnetventil med slangpaket
* 2,5" Rostfritt sportavgassystem
* 3,5" Runt slutrör
* Pris: 12 220 kr
Steg 3 - 260hk 390Nm
* Optimerad Nordic mjukvara
* Magnetventil med slangpaket
* 2,5" Rostfritt sportavgassystem
* 3,5" Runt slutrör
* 3" Metallisk racekatalysator i rostfritt
* Modifierad wastegate
* K&N bomullsfilter (insats)
* Pris: 22 525 kr
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Isompi putki, parempi mieli.
Mitä vähemmän koneella vastapainetta, sitä vähemmälle lämpö sekä fyysiselle rasitukselle moottori joutuu. Tietty vakioturbot itselläänkin tulppaa melkoisesti, kun vedetään tappiin..
Vapaavirtaussuotimet ovat ihan turhakkeita, jolla ei ole mitään tekemistä tehon kanssa. Rikkovat vain koneita ja ilmamassa mittareita.. Ääniä voi kyllä saada lisää, jos ne joidenkin mielestä tehoihin vaikuttaa..

Mitä vähemmän koneella vastapainetta, sitä vähemmälle lämpö sekä fyysiselle rasitukselle moottori joutuu. Tietty vakioturbot itselläänkin tulppaa melkoisesti, kun vedetään tappiin..

Vapaavirtaussuotimet ovat ihan turhakkeita, jolla ei ole mitään tekemistä tehon kanssa. Rikkovat vain koneita ja ilmamassa mittareita.. Ääniä voi kyllä saada lisää, jos ne joidenkin mielestä tehoihin vaikuttaa..

ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Mutta kummassa on kovemmat pakopaineet/lämmöt pitemmässä vedossa, steg1 vai steg3, onko noita ketään mittaillut?
Tuntuu nuo Steg3 tehot vaan aika kovilta vakio pillereille, joten pelastaako se avarampi putkisto mitään
Tuntuu nuo Steg3 tehot vaan aika kovilta vakio pillereille, joten pelastaako se avarampi putkisto mitään

Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta
Vaikuttavat tietysti, mutta 3" putkesta huolimatta pakosarjan päässä on vielä se T25 ahdistamassa...Mimmi kirjoitti:Niinpä. Pakolämmöthän/paineet ei vaikuta koneen kestävyyteen ollenkaan, eihän?
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti