2.0 matalapaineiseen puhallusta

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Frostgrey kirjoitti:Mutta kummassa on kovemmat pakopaineet/lämmöt pitemmässä vedossa, steg1 vai steg3, onko noita ketään mittaillut?

Tuntuu nuo Steg3 tehot vaan aika kovilta vakio pillereille, joten pelastaako se avarampi putkisto mitään :roll:
Niin. Sitä tehoa on saatavissa kohtuullisen lyhyt aika. Pilleri muuttuu lämpöpumpuksi hyvin äkkiä ja siinä ne tehotkin sitten nyykähtää. Mut tuntuuhan se äreeltä ku pari sekunttia rääkäsee.
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Italian Aero on normaali täyspaineinen B204 (136kW).
Stage 1 on vaarallisin stage, koska koneen rauta on vakio, mutta sitä kiusataan huolella.
Bleederin vaarat on kerrottu, joten se siitä.

Minä hankkisin näistä vaihtoehdoista (ei rautamuutoksia) Aeron boxin ja mankun letkuineen.
Onko tuo 2.0 Aeron boxi ainoa mikä tähän käy? Toimiiko esim. 2.3T:lle tehty stage1-boxi? Sillä kysyin kun aika nopeasti löytyi Ruotsin puolelta myynti-ilmoitus tällaisesta. Tai voiko laittaa pelkän stage2 tai stage3 -boksin ilman näitä pakoputkistomuutoksia, tuleeko niiden kanssa jotain ongelmia?
Onko kukaan kokeillut 2.3:n boxia tällaisessa 2-litraisessa vai suostuuko se edes käynnistymään?

Rami
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti: Ei.
Toimii, mutta varauksella, B234:n ilmamäärät (ja polttoainekartat) eroavat B204:stä.
Voit laittaa, muttet saa kaikkea hyötyä irti ja kuormitat konetta "turhaan".
VSS-malli vaatii TECH:n, muuten käynnistyy kyllä.
Millä tavalla kuormittuu turhaan? Ja tarkoititko nyt 2.3:n lastua yleensä vai näitä stage1-2-3:ia?
Mistäs vielä tunnistan onko autossa VSS:ää? Kaukosäätö on keskuslukitukselle, jos avaan ovet ja menen vasta parin minuutin päästä käynnistämään niin pitää käyttää ovet lukossa/painaa avauspainiketta uudestaan jotta suostuu käynnistymään, starttaa kyllä mutta ei siis käynnisty.

Rami
****
VAG
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja suorsa »

rmeller kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Ei.
Toimii, mutta varauksella, B234:n ilmamäärät (ja polttoainekartat) eroavat B204:stä.
Voit laittaa, muttet saa kaikkea hyötyä irti ja kuormitat konetta "turhaan".
VSS-malli vaatii TECH:n, muuten käynnistyy kyllä.
Millä tavalla kuormittuu turhaan? Ja tarkoititko nyt 2.3:n lastua yleensä vai näitä stage1-2-3:ia?
Mistäs vielä tunnistan onko autossa VSS:ää? Kaukosäätö on keskuslukitukselle, jos avaan ovet ja menen vasta parin minuutin päästä käynnistämään niin pitää käyttää ovet lukossa/painaa avauspainiketta uudestaan jotta suostuu käynnistymään, starttaa kyllä mutta ei siis käynnisty.

Rami
Autossasi on VSS.

2.3Aeron boksi on kokeiltu 2.0t:hen. Lähtee käyntiin, kulkee eteenpäin, mutta muutoin menee seokset aivan metsään.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

suorsa kirjoitti:
Autossasi on VSS.

2.3Aeron boksi on kokeiltu 2.0t:hen. Lähtee käyntiin, kulkee eteenpäin, mutta muutoin menee seokset aivan metsään.
Eli 2-litraisen boksi on siis hommattava. Entäs vielä tämä stage1-2-3 vaihtoehdot, jos on stage2 tai stage3 lastu ja mankkuvena mutta ei muita muutoksia niin miten käy?

Rami
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:Käy, mutta älä tule itkemään konevauriota stage 2-> kanssa, jollet meinaa muutaa rautaa softalle sopivaksi.
Miksi itkisin kun itse ne osat sinne olisin laittanut?
Mutta mikä siellä on syynä paikkojen kilahtamiseen? Pyytääkö boksi liikaa ahtoja ja vakioturbo sulaa vai meneekö seokset persiilleen vai mitä tapahtuu? Eli faktoja Mimmi kiitos. Jotain perustavanlaatuistahan siellä pitää olla kun noin varoittelet.

Rami
****
VAG
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei niitä faktoja löydy, mutua vain. Stage 1 ja 3 ovat lähestulkoon sama softa, ahtopyyntöä on ehkä kolmosessa hitusen enemmän riippuen softan tekijästä. Paperilla oleva tehoero johtuu suurimmaksi osaksi paremmin virtaavasta putkistosta. Eli melkolailla sama laittaako stage 1, 2 vai 3, rautamuutokset ovat triviaaleja eivätkä käytännössä VE-karttaan vaikuta. Eivätkä siis myöskään konetta hajota. Huomattavasti vaarallisempaa olisi laittaa 2.3:n softa 2.0:aan tai toisinpäin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

jcarlson kirjoitti: Huomattavasti vaarallisempaa olisi laittaa 2.3:n softa 2.0:aan tai toisinpäin.
On aina autolle vaarallista noudattaa Mimmin vinkkejä.
Aki Peltola #1132
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Hoi.

Pähkäilin aihetta jonkin aikaa. Lueskelin ja pähkäilin. Mutta en saanut täyttä selvyyttä topicista omaan mahdolliseen "ongelmaan"... ;)

Eli mietin tälläistä autooni... Auto tietenkin 9-3 SE vm2000 Trionic 7 185hp.

Keskustelussa käytiin paljon läpi 150hp matalapaineturboa.

Mutta siis uudestaan... Eli mitäs toi mun auto sanois tuosta? Paljon tossa täyspaineisessa on ahdot? Mikä fuelcut raja? Meneekö joku kolmas, neljäs, viides asia pieleen? Periaatteessa putkiston pitäs kestää sen 220-230hp, koska Stage1 käyttää vielä samaa putkistoa.

No rohkeesti opastakaa tyhmää. Mimmi vielä kertaalleen selitä tyhmälle. :twisted:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 2.0 matalapaineiseen puhallusta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei voi missään nimessä laittaa Trionic 7:aan minkään sortin bleederiä tai ahtopaineen säädintä.
Syynä monimutkainen järjestelmä joka mm. kompensoi ylimääräisen ahtopaineen pois säätämällä kaasuläppää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin