Öljyvuodon hätäkorjaus??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Jarruviallinen
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 04, 2007 23:08

Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja Jarruviallinen »

Olisiko hyviä ja helposti tehtävien korjausten neuvoja
kun 900i 2,1 16venttiilisen vm1993 öljypohja on ilmeisesti ajettu kiveen?öljynlasku tulpan kohdalta ja siitä kierteen kohdalta on halkeama josta tippuu moottoriöljyä ulos?

Öljypohja on ilmeisesti valualumiinia ja hitsaus tai pohjan vaihto on aika isotöinen tehdä talvella ulkosalla.

Millaisia muita korjaus neuvoja tulisi mieleen kenelläkään?

Yksi mahdollisuus on laskea öljyt pois ja puhdistaa ko. paikka sekä kuumentaa jonkin verran ja "kitata" esim. polyuretaanikitillä tiiviiksi?

Jos keksitte parempia pikakorjaus/tilapäiskorjaus menetelmiä niin tekstiä vain tänne.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Parempi veikkaus on, että öljyproppua on kiritetty liikaa ja sen takia haljennut,
näitä sattuu/on sattunut aika paljon.

"Pohjan"vaihto on sinänsä kovatöinen, koska se on vaihdelaatikko :D

Voisihan sitä vuotoa yrittää hillitä vaikka putsauksen jälkeen sotkemalla halkeaman päälle kemiallista metallia tms.

Ainoat oikeat vaihtoehdot kuitenkin ovat laatikonvaihto
tai öljyt pois, auto kyljelleen pariksi päiväksi ja sitten tigillä hitsaten.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tuo kemiallinen metalli on ihan hyvä hätä korjaus mulla öljyt pitää laskea pois ja pinnat putsata rasvast huolellisesti muuten ei pidä.

tuolla saa korjattua sen niin että ei juurikaan vuoda.

niin kuin edellä jo todettiin liiallinen kiristys halkaisee vaihteiston kuoren.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mikko_H
"Hölösuu"
Viestit: 1018
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Mulla on ng:n öljypohja jo vuosia sitten paikattu Belzonalla, mikä on kanssa "kemiallista metallia". Hyvin se siinä on pysynyt. Osui asfaltoidun kadun pintaan Äänekosken kaupunkialueella ja reilusti alle neljänkympin vauhdissa :evil:
Saabin omilla opetusvideoilla 80-luvun alusta on opastettu korjaus hitsaamalla, mutta eipä siitä paljon hyötyä ole, jos ei pysty alumiinia hitsaamaan.
Onkohan Vesapolla vielä nauhat tallessa? Digitaalisesti remasteroituina? :mrgreen:
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja 900i »

Tuollaisia videoita ois muuten hauska katsoa. :)
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja stara »

miehet, jotka ajelevat omia polkujaan, ottavat ne hiivatin henkselit hetsilleen pois ja panevat kunnon pohjapanssarin. Sillä kelpaa tuupata pienessä naftassakin vierailla vesillä, ei haittaa vaikka köli vähän raapiikin pohjaa.
Omassa lie joku orkkiskama, jotain 4 mm alumiinia ja automaattiin olen hitsannut siihen pellinhärpäkkeseen vähän extraa. olikohan 6 mm rosteria :mrgreen:
Öljynvaihdossa jätkä totesi : tämä ei olekaan mikään ruohonlevitin .
Motonetin ns. panssari on muuten juurikin tuo automaatin peltihärpäke, siihen kun hitsailee n.7 kg lisää kamaa, niin alkaa olemaan hehtaarilla.
On yhtä juhlaa kun jämäköidyillä vietereillä vetasen noita makkaroita sileeksi tai otan navigointia uusiksi "apukaistan " kautta, ei tarvitse huolta kantaa pohjakosketuksista.
Saapas on ihmistä varten, ei päinvastoin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jupejo
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Pe Marras 30, 2007 17:31

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja jupejo »

Kiersin itse liian tiukkaan pohjapropun joten tapahtui halkeaminen

Korjasin vian KENT tuulilasiliimalla (Sain sitä Ford korjaamolta)

Öljyt pois ja auto vinoon tunkilla, asetonilla öljyn jämät pois ja hiekkapaperilla karheaksi. Lämpöpuhaltimella hieman lämpöä ja sitten ainetta halkeamaan.

Kuivuu muistaakseni tunnissa ja hyvin on kestänyt monta vuotta...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Öljyvuodon hätäkorjaus??

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Bilteman epoksihartsikitti (tjms) toimii, sitä tuli vetäistyä mm. Honda Cb3350:n tulikuumana käyvän lohkon kylkeen, ja piti ja kesti ;)
Siis sellainen alumiinifoliossa oleva pötkäle jossa kovetin ja kitti vierekkäin, pitää mötikkää hieroa vaikka pöydällä pyöritellen niin alkaahan toimia :D
Eli luulisi kestävän Saabissa ainakin yhtä hyvin.
Vastaa Viestiin