3,0 TiD kiihdytysnykiminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Hei !

Autossani Saab 9-5 3,0 TiD 2002 esiintyi ensimmäisen kerran outo vaiva; ajoon lähdettyä kaikilla vaihteilla reippaasti kiihdytettäessä kone nyki kiihdytyksen keskenja tuntui että tehot puutuivat. Hitaasti kiihdytettäessä vaivaa ei ilmennyt. Seuraavan kerran ajoon lähtiessä vaiva oli kadonnut, kiihtyy normaalisti ja veto säilyy katkomatta. Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta ja mihin liittyy ? Kiitos vastauksista etukäteen !
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Eipä mitään merkkivaloa syttynyt. Checking oli ok. Auto menossa huoltoon ensi viikolla, pitänee pyytää tsekkaamaan ! Onko näissä ollut yleensä ilmavaivoja polttoainepuolella ? Auto on minulle uusi
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Taas aamulla nyki. Kun kiihdyttää reippaasti painamalla poljinta reilusti kone alkaa nytkyttää 2000-3000 rpm välillä. Jos kiihdyttää pelkällä pintakaasulla ei nytkystä tule. Vapaalla kaasutettaessa ei nytkyttämistä esiinny, vaikka kuinka poljinta polkisi. Voiko vika olla kytkimessä ?
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Mimmi ! kiitos erittäin selkeästä vastauksesta, mutta voisitko perustella, miksei ?
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

voiko IMM vuoroin toimia ja vuoroin ei ? Koska tänään aamulla auto nykytti, mutta iltapäivällä ei ?
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Kiitos Mimmi ! Voitko vähän kuvailla mistä ko. IMM:n löydän ?. Auto on minulle uusi, enkä olen ehtinyt konepellin alle paljoakaan vilkuilla. Luin jostakin, että ensimmäinen korjaus on ko. mittarin liittimien puhdistus, pitää kokeilla.
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Vaikuttaa siltä, että tämä nykytysongelma katoaa kun auto/moottori lämpenee eli pienen ajon jälkeen. Viittaako edelleen IMM:iin ??
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Koskas on polttoainesuodatin vaihdettu? Saattaa olla suttarissa kondenssivettä yli normien --> hyhmää polttoaineen --> nytkyti --> lämmettyään toimii OK. Tuo diagnoosi kyllä aiheuttaisi myös vaikeaa käynnistymistä kylmänä...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Suotimen vaihtoajasta ei ole mitään tietoa, mutta vaihdetaan ensi viikolla.
pipsa09
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 10:22

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja pipsa09 »

Vahvistaakohan IMM diagnoosin se tosiseikka, että vaihtaessa kone ei pudota kierroksia heti kun kytkimen painaa pohjaan ? Jää hetkeksi kieppumaan 2000 rpm tasolle !
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Re: 3,0 TiD kiihdytysnykiminen

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

pipsa09 kirjoitti:Vahvistaakohan IMM diagnoosin se tosiseikka, että vaihtaessa kone ei pudota kierroksia heti kun kytkimen painaa pohjaan ? Jää hetkeksi kieppumaan 2000 rpm tasolle !
Ei. Normaali toiminto.
Edit: Kiekkojen pitäisi jäädä pariksi sekunniksi n. 1500rpm kiekkeille.
Vastaa Viestiin