Ostinpa 900 ässän

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

dimebak kirjoitti: Nyt uusien talvirenkaiden myötä meno on tullut paljon paremmiksi kuin vanhoilla veltoilla kesärenkailla. Ensi kesäksi pitäneekin ostaa v-luokan nakit, kun h-luokkaiset ei olleet loppuajasta mitkään hyvät.
Tuskinpa tuo nopeusluokka on läheskään niin merkittävä tekijä, kuin renkaan malli. Renkaan ja renkaan välillä osaa olla melkoisia eroja, vaikka merkkikin pysyisi samana. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä,renkaissa on huimia eroja.Hitsi kun en muista mikä oli renkaiden merkki kesällä -06 mutta viime keväänä ostin nankang ultra sport 2:set.Ns.halpis rengashan tuo on mutta suosittelen.Varsinkin märkäpito on todella julma entisiin renkaisiin verrattuna.Mulla on koko 205/55-15 tuossa -90 satkussa.Ei ne edellisetkään renkaat ollut alla kuin kesän joten mistään korppuuntumisesta ei voi puhua.Sama koko niissäkin oli ja aivan eriltä planeetalta.Esim.vanha rengas suti 3 vaihteella kaasusta kuivalla,nyt sutii vain sateella samassa tilanteessa.
Juu,ja "hieman" piristettyhän tuo vekotin on.

Edittiä.Entinen rengas oli merkiltään fate.En todellakaan suosittele kellekään.Nää tuli vaan tingittyä muun autokaupan yhteydessä,ts.olivat ilmaiset.
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 964
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläni satkussa lesjöt/advantage -yhdistelmä ja jotenkin tuntuu tolpat liian löysiltä jousiin nähden... :roll: Kyllähän noilla on kuitenkin toistaiseksi tiellä pysynyt, saatananmoista rynkytystä silti (liian kova). Eihän siinä mitään jos voisi aina ajaa hyväkuntoisia teitä mutta jo tuo alusta yhdistettynä 195/60R15 renkaisiin ja lähiseudun teihin on mielestäni kaukana mukavuudesta.
Meinasin tuossa kesällä saada sydänkohtauksen kun vaihdoin Nokian NRVi:t Misukan Energyihin (H), pitihän uutta rengastusta "kokeilla" ja pari km pääsin kunnes meinasin laukaista lepikkoon. Loivassa kurvissa perä lähti alta pienen väistöliikkeen seurauksena, kun perä otti pitoa niin keulaltakin hävisi kitka. Nopeuttahan tuossa toki oli suurin sallittu (x2... :oops: ).
Vaan ikinä en enää laita autooni tuollaisia rimpuloita alle, luulin siedettäväksi renkaaksi, ja sitä varmaan järkevissä nopeuksissa onkin, mutta en uskonut että ero voisi olla noinkin järkyttävä, tuo Nokialainenkaan tuskin on maailman paras rengas...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yhdet Advantaget kypsyi porukoiden saabissa pariin vuoteen. Eli jos on jo pari vuotta menny, niin kandee harkita uusien ostoa. Erikoista jutussa oli se, että ne oli etuiskarit. omassa 900i:ssä meni takaiskarit jostain syystä nopsempaan sököiksi...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Onko raadilla kokemusta Rikun tarjoamasta paketista, johon kuuluu madallusjouset ja Bilsteinin iskarit? Tulisi satkuun 16" cross spoke vanteiden kaveriksi maltillisilla renkailla varustettuna.
Tahtoo pikkusen jäädä perä alas etenkin kombeissa. Joten pikku fylliä takajousten alle tai palanen etujousesta pois niin on oikeinkin hyvä setti. Takajouset on niin löysät ettei auto kestä kovin kummoista kuormausta ilman että perä tipahtaa.

Muuten ajettavuus oikein hyvä eikä mukavuuskaan kärsi mahdottomasti.
Aki Peltola #1132
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

carimat kirjoitti:
Eski kirjoitti:
Olen hieman ihmetellyt ässän bensankulutusta, joka oli noin 12 litraa satasella. Hieman viritetty 900 Aero vie vastaavassa ajossa korkeintaan kympin. Ässään on uusittu kaikki sytkäpuolen osat ja suodattimet, joten niistä sen ei pitäisi johtua... Tyhjäkäynti putoaa myös välillä niin alas, että auto meinaa sammua. Yleensä kuitenkin toimii normaalisti. Tyhjäkäyntiventtiiliä en ole vielä putsannut, joten sitä voisi kokeilla aluksi...

Eski
Tsekkaa myös se ilmamäärämittarin liitos...omassa tuo aiheutti tyhjäkäynnin laskua, ja tosiaan melkein sammumispisteeseen asti. Käynnissä kun hieman käänsi liitintä ylöspäin varovasti, tyhjäkäynti nousi takaisin normaaliin. Moneen otteeseen tuli liitinpintoja putsattua...
Ja kesällä laittelin yhtä satkua ja siinä suuttimien liitokset oli hapettunu ja aiheutti tyhjäkäynnin seilauksen. Putsaus ja CRC:tä poisti ongelmat. Kaikki liitokset siis vaan läpi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Olisiko vika vain ruiskun lämpöanturissa, ex-aerossani tyhjäkäynti seilasi ja kulutus oli liian suurta, seuraava omistaja sitten oli hoksannut vaihtaa kyseisen anturin :oops:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kävinpä PCS:llä vaihdattamassa jarrunesteet, kun ei kaverin kanssa jarruremontissa uskallettu edes yrittää avata niitä ilmausruuveja. Takasatuloista yllättäen aukesi, mutta etusatuloista meni ruuvit poikki (onneksi eivät kuitenkaan vuoda jarrunesteitä pihalle)... Pitänee hommata ehjät satulat seuraavaksi.

Samalla huomattiin, että imusarjasta lähtevä pieni alipaineletku on irronnut ja laitettiin se paikalleen. Tämän jälkeen hävisikin tyhjäkäynti kokonaan. Kun tuon pikkuletkun otti uudestaan irti, tyhjäkäynti palasi. Auton käydessä laitettiin letku kiinni ja yllättäen auto pysyikin käynnissä. Ajossa kuitenkin tyhjäkäynti putoaa tosi alas aina, kun painaa kytkimen pohjaan, auto melkein sammuu. Kokeilin parkkipaikalla vielä, että kun pikkuletkun irroittaa tyhjäkäynti nousee korkeammalle. Lucasin ruiskuun tuo lämpöanturi on kuulemma kallis, joten turhaan sitä ei viitsi vaihtaa. Immukin maksaa toista tonnia... Enpä ole vielä tosin ehtinyt putsata tyhjäkäyntiventtiiliä enkä immun liitintä. Tätyyy käydä vielä katsomassa mitä pakokaasutesteri näyttää...

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No kallis ja kallis:
Turbo16-moott valvonta SININEN (M12x1.5-kierre). . . . . . 37-3128 9.50 ???
Turbo16-moott valvonta SININEN Bosch-tuote. . . . . . . . . 37-3584 20.50 ???
Muistaakseni Petteri75 oli vaihtanut Aeroon tuon Boschilaisen (ja autossa oli Lucaksen ruisku myöskin).
Itse puhdistelin tyhjäkäyntimoottoria eikä se mitään auttanut, taitaa aika harvoin mennä niin pikeen että jumii kunnolla?
Viimeksi muokannut ng900aero, Pe Marras 30, 2007 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, eli Lucasin oma anturi on kallis, mutta jos Boschin anturi toimii myös pimeyden ruhtinaan ruiskussa, niin sitten ei.

Eski
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Itsellä on Lucasin CU14.1 ruisku ja hyvin pelittää tuo Boschin anturi ja arvoissa on hiuksen ero!

Eski: minulla on tulossa purkuun nuo Lucasin osat, kun saan itselleni Vemsin asennetuksi että siitä irtoisi osia jos tarvitset..

mm. uusi kaasuläpän asentoanturi

- Matti
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jees, ässän tyhjäkäyntikin löytyi. PCS:n Riku keksi, että ruiskuboksi saattaa kaivata boottausta, eli akkukaapeli irti. Se imuilmavuoto oli ilmeisesti ajanut ruiskun ohjelman ihan sekaisin ja vaati kunnollisen nollauksen, kun ilmavuoto tukittiin.

Eski
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Simppeli hommahan tuo on. Lämpöanturi on tismalleen sama Lucaksessa kuin Boschissakin. Ja koska Lucaksessa tyhjäkäyntimoottorin säätö on adaptiivinen, niin kestää aikansa että se palaa takaisin normaalitoimintaan adaptoituaan tyhjäkäyntimoottorin avautuman pieneksi/nollille imuvuodon takia. Nopeitenhan tuo tapahtuu akkukaapelin irrottamalla kyllä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jaa, PCS:llä Boschin lämpöanturi noin 20e ja Lucas 80e. Tuskin on sama osa.

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ostinpa 900 ässän

Viesti Kirjoittaja jus »

Eski kirjoitti:Jaa, PCS:llä Boschin lämpöanturi noin 20e ja Lucas 80e. Tuskin on sama osa.
Mutta vastusarvot ilmeisesti kuitenkin riittävän lähellä toisiaan, että Bosch-anturi kelpaa Lucasille.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 86#p263086
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin