Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja pevi »

Pitäisi kaverin tonnarin penkin vastus laittaa kuntoon, mutta miten irroitetaan sähköpenkin säätimien nupit??

Sivussa oleva levyhän pitää irroittaa, jotta pääsee käsiksi turvavyön kiinnitykseen. Lähteekö muistinapit sivulevyn mukana vai pitääkö siinäkin jotain vippaskonsteja tehdä.

Uskon ja toivon etteivät ne sähkömoottorit ole tiellä, kun istuimen verhoilua irroittaa, eihän :roll:
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Kerroppa sitten, miten homma onnistui! Tarviis kans yhden kaverin autoon tehdä sama juttu.
Muuten, edelleen on hakusessa tonnarin sähköpenkin muistiboxi... -Jos jollain ois tietoa moisesta..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Onnistuhan se

Viesti Kirjoittaja pevi »

Juuri sain homman tehtyä ja kirjoittelen tätä hyvin ansaittua kaljaa siemaillen.

Sähköpenkin irrotus on loppujen lopuksi helpompaa kuin tavallisen, koska sen saa säädettyä korkeammalle ja näin ollen etummaiset torx ruuvit pääsee avamaan räikällä helpommin.
Penkin sivuosakin on helpompi irroittaa kunhan uskaltaa vetää sähkönupit reippaasti irti.

Eli penkin pultit irti, penkin sivu irti, jotta saa turvavyön irti. Liittimet auki ja penkki kantoon.

Penkin istuinosa irtoaa, kun ottaa alapuolelta kaksi takapään rauta lenkkiä irti.

Kaksi lenkkiä penkin takaosasta ja keskeltä. Lisäksi edestä kolme lenkkiä.
Samalla tavalla kuin tavallisessa penkissä. Sähköpenkissä vain moottorit on pirusti tiellä. :evil:

Niitä etupään pyöreitä rautalankakieppejä ei tarvitse irroittaa koska penkin päällisen voi kääntää ympäri etuosaan nähden. Katkenneen vastuksen kohdan voi helposti paiknataa palojäljen perusteella, vähän niinkuin tupakalla tumpattu. Sitten juottmaan ja kutistesukkaa/teippiä reilusti ympäri ettei katkea heti uudestaan jäykästä juotoskohdasta.

JIPPO:

Ne penkinpäällisen kiinnityslenkit kannattaa korvata pitkillä nippusiteillä, koska lenkien takaisin pujottaminen on mielettömän hankalaa.

Ja sitten penkki paikoilleen...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oliskohan kannattanut lukea tämäkin viesti ennen eilistä penkkitreeniä...

..noh, nyt kuitenkin selluliitti lämpiää.

Varsinkin tuo katkeamiskohdan paikallistaminen palojäljen perussteella olisi kannattanut suorittaa, ettei olisi tarvinnut kuoria koko lämmitinelementtiä auki. Nythän tuo katkeamiskohta löytyi Murphyn lain perusteella juuri sen viimeisen puretun neliösenttimetrin alta... :| :roll: :evil: 8O oppia ikä kaikki :) Sanotaan vaikka puolustukseksi, että se oli sauman sisässä.

Kuva

Lisäksi tuli pantua merkille "hieman virttynyt" juuttikangas. Tämän tehtävänä oli lienee pitää istuinta jotenkuten ryhdissään. Revin enimmät palaset pois ja länttäsin rutkan kontaktiliiman avulla sopivan kokoisen farkkukankaan juutin tilalle. Denim on in! :)

Kuva
Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:ettei olisi tarvinnut kuoria koko lämmitinelementtiä auki
Kokolailla eri näköistä on tuo sinun lämmityselementtisi kuin minun näkemäni. Ei ilmeisesti ollut kovin tiukkaan liimattu tai käytit hyvää liuotinta?

Vrt.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/133_3333_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/133_3330_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Mimmi kirjoitti:Katkospaikka on tyypillinen paikka ja minä aloitan vianetsinnän ko. paikasta 8harvoin tarvitsee edetä enempää).
Muuten, teithän "karvaperseliitoksen" (kuorit johdonpäät n. 5mm ja työnnät säikeet toistensa lomiin ja liimallisella kutistesukalla sitten varmistus.
Näin tehden liitoskohta joustaa.
Kyllä tuon pepun lämmittimen katkoskorjaus on hyvä suorittaa JUURI niinkuin Mimmi tuossa edellä mainitsi elikkä kuoritut päät "karvat" sen pienimmän lämpösukan sisään ja lämmitys/ näin syntyy kestävä liitos!
Ei synny kovetettua tinattua kohtaa joka tietysti sekin kestää riippuen siihen kohdistuvan pe***en painosta?!
Kumma kun näinkin uusiin autoihin syntyy tällaisia kulumavikoja! :!: :?: :lol:
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mimmi kirjoitti:Katkospaikka on tyypillinen paikka ja minä aloitan vianetsinnän ko. paikasta 8harvoin tarvitsee edetä enempää).
Muuten, teithän "karvaperseliitoksen" (kuorit johdonpäät n. 5mm ja työnnät säikeet toistensa lomiin ja liimallisella kutistesukalla sitten varmistus.
Näin tehden liitoskohta joustaa.
Laitoin tietysti rosvoliittimellä johdot kiinni toisiinsa! :)

Aikuisten oikeesti en limittänyt karvoja, vaan kiersin 2cm kuoritut johdot "palmikolle" ja juotin yhteen. Sen jälkeen taitoin juotetun palmikon johdonmyötäisesti ja kutistin sukan ympärille. Sitä paitsi homma oli niin kivaa, että sen voisi tehdä joka toinen lauantaiaamu ennen vauvauintia ihan huvikseen...luulis tuon nyt kuitenkin pettävän ensin muualta kuin tuosta. Taitaa olla nuo paksummat johdot syyllisiä katkeiluun.
Viimeksi muokannut peinu, Pe Joulu 07, 2007 23:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja peinu »

jus kirjoitti:
peinu kirjoitti:ettei olisi tarvinnut kuoria koko lämmitinelementtiä auki
Kokolailla eri näköistä on tuo sinun lämmityselementtisi kuin minun näkemäni. Ei ilmeisesti ollut kovin tiukkaan liimattu tai käytit hyvää liuotinta?

Vrt.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/133_3333_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/133_3330_1.JPG
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/CS/
Se onkin pakko olla vähän erilainen, kun sulla on neliön muotoinen keskiosa istuimessa ja mulla on puolipyöreä, oisko "contour pattern"?

Vastukset ovat ohuen vaahtomuovipatjan sisällä. Vaahtomuovipatjan päällä on ohut harso. Tiukasti nuo pitää liimata takaisin kyllä :) Ei tullut bostikkia säästeltyä tuulettamattomassa tallissa. :roll: 8O

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja jus »

peinu kirjoitti:Se onkin pakko olla vähän erilainen, kun sulla on neliön muotoinen keskiosa istuimessa ja mulla on puolipyöreä, oisko "contour pattern"?
En tarkoittanut verhoilun muotoa ja kiristysruotoja varten olevia uria pehmusteessa, vaan noita vaahtomuoveja vastuksen alla ja päällä. Sinulla ei näyttänyt olevan juurikaan liimattu kiinni tuossa kuvassa, etkä kertonut miten tuohon tilanteeseen pääsit, ihan vaan repimälläkö vai uititko penkin jollain liuottimella jotta liima antoi periksi? Ninun näkemistäni ei ole päällimäinen harso mitenkään ollut revittävissä irti ehjänä, ei ainakaan ilman liuottimien käyttöä.

Nahkapenkkejä en ole askarrellut, pelkästään kangasverhoilullisia.

Oli 87-contour-penkissäkin "muutama" katkos:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... nkki3.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Sähköpenkin nuppien irroitus ??

Viesti Kirjoittaja peinu »

Kyllä tuo lähti parina-kolmena kappaleena ihan käsin varovasti kuorimalla ilman mitään apuvälineitä taikka -aineita. Elikkäs vastukset olivat kahden kevyesti liimatun vaahtomuovin välissä. Ainakin ylemmän vaahtomuovin yläpinnassa oli vaahtomuovia kasassa pitävä harso.

Tässä vielä kuva ennen kuorintaa. Pikkasen erilainen on tämäkin elementti.

Aika kevyesti lämmittävä malli tämä kyllä on - ennen hajoamista ja jälkeen korjauksen. Kyllä hyvin verta kierrättävä ahteri lämmittää viileät nahat ennen vastuksia. Mahtaisiko olla menettänyt jo tehoaan. Uudella vastuksella saisi kaiketi lisää tehoa?

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin