Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

ng900aero kirjoitti:
jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi?
Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Noniin, katsoin Mertmin kuvasta väärinpäin sen loppupätkän + vaimentimen, hämäsi kun loppuputki oli niin pitkä.
Eli turbon vaimennin ja loppuputki hankintaan.
Tommonen paketti vaparissa muutes saa sitten aikaan melko "sporttisen" saundin. Pari sellaista saabia tiedän, joihin tommonen on tehty ja saundi on selvästi kovempi kuin turbossa ja paljon kovempi, kuin vaparissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Mertmi kirjoitti: Tommonen paketti vaparissa muutes saa sitten aikaan melko "sporttisen" saundin. Pari sellaista saabia tiedän, joihin tommonen on tehty ja saundi on selvästi kovempi kuin turbossa ja paljon kovempi, kuin vaparissa.
Ai pahus, ei millään pörinäsaapilla kehtaa ajaa, taidan vain harsia migillä vanhan putkiston kuntoon, ja vaihdetaan sitten turbon putkisto jos joskus tulee turbokonekin (jota vähän epäilen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Mertmi kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:
jus kirjoitti: Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Noniin, katsoin Mertmin kuvasta väärinpäin sen loppupätkän + vaimentimen, hämäsi kun loppuputki oli niin pitkä.
Eli turbon vaimennin ja loppuputki hankintaan.
Tommonen paketti vaparissa muutes saa sitten aikaan melko "sporttisen" saundin. Pari sellaista saabia tiedän, joihin tommonen on tehty ja saundi on selvästi kovempi kuin turbossa ja paljon kovempi, kuin vaparissa.
Grrr.... Menee kai hieman OT:ksi, mutta mie tahtosin tohon i8 -satkuun vähän murisevampaa ääntä (ääni on woimaa? :D ). En silti tahtois sinne mitään pilipali-blingbling-tuuning -takapönttöä asentaa vaan mieluummin ylläpitäisin tuota orkkiskuosia. Tuossako mulle ratkasu olisi?
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ng900aero kirjoitti:Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Sori pienoinen viive (tietokone työssä suoritusvälineenä joten kotona evpn/k käyttää konetta).

Koukut on Simonsin tarvikaosista kasattu ja "mitoiteltu". Koukut on korissa miggiliimalla kiinni. Putkea asentaessa tehty lopullinen taivuttelu sopivaan kulmaan ja koukkujen asennus sopivaan pituuteen.

Putki on Bosal-valmiste. Sen verran voin valaista noista osista, että etuputki on 99:n, keskiputki ja etupönttö käyvät 99:n ja 900:n kaasari- ja ruiskumalleihin, takapönttö on 900:n kaasari- ja ruiskumalleissa käytetty ja takaputki on tehty niin, että 900:n vaparin pöntöttömästä takaputkesta on sahattu tuo lähtö kohta joka on hitsattu pätkäistyyn turbo-mallin häntäputkeen. Racemmat äänet taitanee saada sillä, että ottaa turbo-mallin häntäputken ja takaäänenvaimentimen ja laittaa änkkärin eteen sovituksen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jorppe kirjoitti:
Grrr.... Menee kai hieman OT:ksi, mutta mie tahtosin tohon i8 -satkuun vähän murisevampaa ääntä (ääni on woimaa? :D ). En silti tahtois sinne mitään pilipali-blingbling-tuuning -takapönttöä asentaa vaan mieluummin ylläpitäisin tuota orkkiskuosia. Tuossako mulle ratkasu olisi?
Kyl toi on siis siedettävä, mutta ei se mikään orggis hiljainen missään tapauksessa ole. Onhan turbonkin kera äänet hieman kovemmat, kuin vaparissa. Vaparikoneen kera tolla turbon putkistolla esim. moottorijarrutuksella kuuluu selvään, että bensa palaa pakoputkessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Svc »

dimebak kirjoitti:Putki on Bosal-valmiste...
Bosalin-vaimentajat ainakin omalla kokemuksella tuntuvat yleensäkin antavan murakammat äänet.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Svc kirjoitti:
dimebak kirjoitti:Putki on Bosal-valmiste...
Bosalin-vaimentajat ainakin omalla kokemuksella tuntuvat yleensäkin antavan murakammat äänet.
Eka putki 99:ssä oli Walker. Siitä semmoinen hinttimäinen surina, kun taas toinen putki oli Bosalin tekemä ja siinä oli paljon miehekkäämmät äänet. Käytännössä Bosalia pystyy sanomaan hiljaiseksi Walkerin rinnalla. Nykyinen "ranetusputki" Bosalin osista on hiljaisempi kuin vakio mutta kierroksilla alkaa ärjymään :lol:

Tuosta kokemuksesta "osasin" sitten turboonkin valita Bosalin ja olen kyllä tyytyväinen sen hiljaisuuteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

Osaisko joku sanoa, käykö toi mun vm. 78 ysiysiin?

http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=67848865
"Uusi calix lohkolämmitin. sopii saab 99, 900 ->1984. 99 turbo, 900 turbo ->1984."

Jos nyt oikein tulkitsen, niin pitäisihän sen käydä, jos kerran käy 99 turboonkin. Eikö? Niin, ja mitä noi lohkolämmittimet liikkeessä maksaa, kun en oo jaksanu käydä vielä kyselemässä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jus »

jariha kirjoitti:Osaisko joku sanoa, käykö toi mun vm. 78 ysiysiin?"
Varmaankin sopii.
Niin, ja mitä noi lohkolämmittimet liikkeessä maksaa, kun en oo jaksanu käydä vielä kyselemässä?
Motonet: MOOTTORINLÄMMITTIMET SAAB 99
99 Calix (Turbo: lämpösuojalla). . . . . . . . . . . . . . 45-4112 40.00
99 Calix-vaihtovastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45-6075 42.90
99 Defa-vaihtovaastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45-9202 62.90
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

jus kirjoitti:
jariha kirjoitti:Osaisko joku sanoa, käykö toi mun vm. 78 ysiysiin?"
Varmaankin sopii.
Niin, ja mitä noi lohkolämmittimet liikkeessä maksaa, kun en oo jaksanu käydä vielä kyselemässä?
Motonet: MOOTTORINLÄMMITTIMET SAAB 99
99 Calix (Turbo: lämpösuojalla). . . . . . . . . . . . . . 45-4112 40.00
99 Calix-vaihtovastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45-6075 42.90
99 Defa-vaihtovaastus. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45-9202 62.90
Kiitos. Katos vain, kun en osannut löytää hakusanoja motonetinkään sivulle. Ehkä lienee järkevin odottaa, että Motonet avaa ovensa täälläkin. Rahdin kanssa tuo huuto.net:n lämppäri menee melkein samoihin... :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja onhanse »

Saimpas tuossa otettua muutaman kuvan ku oli joutoaikaa.Oli muuten aikomus ajella talvi tolla satkulla, no pari kolome viikkoa meni ja piti vaihtaa talvirenkaat ysi ysiin. On sillä vaan niin mukava ajaa.

http://www.aijaa.com/v.php?i=1340854.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1340892.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1340905.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1340912.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1340923.jpg
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

onhanse kirjoitti:Saimpas tuossa otettua muutaman kuvan ku oli joutoaikaa.
Onpas upea! Aivan kuin eri auto, kuin siinä vanhassa peltokuvassa. Kyllä tuolla kelpaa. Harvinaiset ja hienot vanteetkin :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja onhanse »

Tällä hetkellä talvi vanteilla, kesällä GB tykkivanteet. Tosiaan kävin rengas hommia teettämässä niin paikallinen SAABin mies möi nuo vanteet mulle, oli ollu sillä parissa satkussa. Ajattelin että paampa perkele talvi renkaisiin nuo.
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
onhanse
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 20:34
Paikkakunta: Oulainen

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja onhanse »

Niin, nuo vanteet on jotkut Fondmetalit. En tiiä sen enempää
-96 9000 CSE 2.3TA
-76 99 GL(s)
mart96
"Viggen"
Viestit: 527
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

osaako joku kertoa muuten käykö tonnarin vm 88 ratti 99-iin (vm 82)????
olis tiedossa yksi semmoinen nahkaratti :D
Vastaa Viestiin