Pientä kriisiapua kaivataan (ei käynnisty -ongelma)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Pientä kriisiapua kaivataan (ei käynnisty -ongelma)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Potilaana -94 Aero, ei lähtenyt aamulla käyntiin eikä toisellakaan DI:llä. Siihen vaihdettu bensapumppu puolisen vuotta sitten. Pumppu EI käy startattaessa.

Kuuluuko se olla niin jos asentoanturi olisi rikki? :?

(edit: otsikko)
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Pe Joulu 21, 2007 16:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja hma »

Tri-Lo kirjoitti:Potilaana -94 Aero, ei lähtenyt aamulla käyntiin eikä toisellakaan DI:llä. Siihen vaihdettu bensapumppu puolisen vuotta sitten. Pumppu EI käy startattaessa.

Kuuluuko se olla niin jos asentoanturi olisi rikki? :?
Jos on Trionic, niin pumppu pyörähtää hetken aikaa kun virrat kytketään päälle. Alkaa pyörimään jatkuvasti startatessa (mikäli VSS ei ole aktivoituneena).
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

hma kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Potilaana -94 Aero, ei lähtenyt aamulla käyntiin eikä toisellakaan DI:llä. Siihen vaihdettu bensapumppu puolisen vuotta sitten. Pumppu EI käy startattaessa.

Kuuluuko se olla niin jos asentoanturi olisi rikki? :?
Jos on Trionic, niin pumppu pyörähtää hetken aikaa kun virrat kytketään päälle. Alkaa pyörimään jatkuvasti startatessa (mikäli VSS ei ole aktivoituneena).
Kuuluu siis pyöriä anturinkin ollessa kaputt? Eikun pumpusta mittaamaan jännitettä sitten..
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

- Pumppu ei saa virtaa startattaessa.

- Toisella releellä myös kokeiltu, tulos sama.(sulake ehjä)

- Asentoanturi otettu irti ja pyyhitty puhtaaksi, ei vaikutusta.

Olisiko kellään ohjeita antaa tuon toiminnaan mittaamiseen T5:ssa, mistä, ja oikeita arvoja?
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Muistaakseni moottori tarvitsee pyörintä tiedon kampiakselin asentotunnistimelta moottorin pyörimisestä, jotta bensapumppu lähtee pyörimään.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tri-Lo kirjoitti:
hma kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Potilaana -94 Aero, ei lähtenyt aamulla käyntiin eikä toisellakaan DI:llä. Siihen vaihdettu bensapumppu puolisen vuotta sitten. Pumppu EI käy startattaessa.

Kuuluuko se olla niin jos asentoanturi olisi rikki? :?
Jos on Trionic, niin pumppu pyörähtää hetken aikaa kun virrat kytketään päälle. Alkaa pyörimään jatkuvasti startatessa (mikäli VSS ei ole aktivoituneena).
Kuuluu siis pyöriä anturinkin ollessa kaputt? Eikun pumpusta mittaamaan jännitettä sitten..
Virtalukon pohja porsinu?
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Virtalukonpohja sanoi irti työsopimuksen tuossa mun tonnarissa ja "oireet" täsmäävät tuohon sun ongelmaan.
Ei tullut kipinää ei!
Voit saada auton käyntiin vääntämällä virta-avaimesta käsittämättömän monta kertaa!!??
Mutta uskon vakaasti vian löytyvän sieltä virtalukonpohjasta kuten JouniCSE tuossa edellä arvaili.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

J.V.A kirjoitti:Virtalukonpohja sanoi irti työsopimuksen tuossa mun tonnarissa ja "oireet" täsmäävät tuohon sun ongelmaan.
Ei tullut kipinää ei!
Voit saada auton käyntiin vääntämällä virta-avaimesta käsittämättömän monta kertaa!!??
Mutta uskon vakaasti vian löytyvän sieltä virtalukonpohjasta kuten JouniCSE tuossa edellä arvaili.
Kävikö bensapumppu kun yritti startata?
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Mulla ainakin bensapumppu lähtee surisemaan heti kun laittaa virrat päälle. Ei tarvi ensin startata.
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Kun tuosta tapauksesta on aikaa yli viisi vuotta niin varmaa vastausta on vaikea antaa.
Mutta jos jotain pitäisi vastata niin sanoisin ei.
Koska olin naapurikaupungissa myöhään illalla ja en olisi raaskinnut jättää kulkinetta oman onnensa nojaan niin huomattuani sytytyskipinän puuttuvan aloin "pritkuttelemaan" startilla.
Kun olin kymmeniä kertoja startannut, välillä taukoja pitäen Saabi yllättäen hörähti käyntiin!!!
Kyseltyäni "asintuntijoilta" mitä mieltä moisesta viasta niin tuo virtalukonpohja oli vastauksissa päällimmäisenä vian aiheuttajana.
Tutusta purkaamosta hain edullisesti käytetyn pohjan jonka ruuvvasin paikoilleen/ Tämän jälkeen ei ole mitään ongelmia ollut!
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Raser »

Meneekö kaikista tonnareista tuo virtalukonpohja jossain vaiheessa, vai vain tietyistä vuosimalleista tms.???

Purkamojen tonnarit ovat ajokilometrimäärältään noin 300.000 - 500.000 kilometriä ajettuja, miksi niiden virtalukonpohjat olisivat paremmassa kunnossa, eli miksi tilata purkamolta käytetty (loppuunkulunut) osa?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Raser kirjoitti:Meneekö kaikista tonnareista tuo virtalukonpohja jossain vaiheessa, vai vain tietyistä vuosimalleista tms.???

Purkamojen tonnarit ovat ajokilometrimäärältään noin 300.000 - 500.000 kilometriä ajettuja, miksi niiden virtalukonpohjat olisivat paremmassa kunnossa, eli miksi tilata purkamolta käytetty (loppuunkulunut) osa?

Onhan käytetyn varaosan hankinta aina sellaista "arpapeliä" ainakin osissa joiden kuntoa et "näe".
Itse tein hankintani syystä: Alkuperäisosa järjettömän kallis joten turvauduin kolaroidusta purkuautosta otettuun virtalukonpohjaan jonka hinta oli sellaisella tasolla että olisi vaihtanut lähes kymmenenkertaa alkuperäisosan hinnalla.
Tuohon kysymykseen KAIKKIEN tonnareiden pohjien porsimisesta en voi vastata kun olen vain tällä yhdellä ajellut ja siitähän se porsi.
Vähän ajettuja tonnareita purussa on esimerkiksi Kokkolassa, veljekset Mäntykorvella jossa hinnat on kohdallaan ja toimitukset pelaa ja NOPEASTI! :D
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
Ken-1
"Ruisku"
Viestit: 117
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 13:35
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Ken-1 »

Niin, mutta jos sanotaan että virtalukossa sitten on jotain vähän pielessä. Niin se on kai helposti mitattavissa? Jos virtalukko toimii niin virta pääsee sinne minne pitää kun kääntää avaimen ja jos ei toimi niin virta ei pääse kulkemaan.

Kun tuo pohja on hajonnut kavereitten autoissa niin sen on huomannut siitä että virtalukko on pyörinyt paljon helpommin kun ennen ja ollut muuten vähän "oudon" tuntuinen. Ja ennen totaalista hajoamista auto on lähtenyt käyntiin kääntämälla avainta useita kertoja peräkkäin.

Virtalukon pohja on kyllä paljon mukavampi vaihtaa kuin tuo asentoanturi joten siinä mielessä olisi mukava uutinen jos vika piilee siellä :)
9-5 -00, Aero
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Raser »

J.V.A kirjoitti:
Raser kirjoitti:Meneekö kaikista tonnareista tuo virtalukonpohja jossain vaiheessa, vai vain tietyistä vuosimalleista tms.???

eli miksi tilata purkamolta käytetty (loppuunkulunut) osa?


Itse tein hankintani syystä: Alkuperäisosa järjettömän kallis joten turvauduin kolaroidusta purkuautosta otettuun virtalukonpohjaan jonka hinta oli sellaisella tasolla että olisi vaihtanut lähes kymmenenkertaa alkuperäisosan hinnalla.

Tuohon kysymykseen KAIKKIEN tonnareiden pohjien porsimisesta en voi vastata kun olen vain tällä yhdellä ajellut ja siitähän se porsi.
Kysyin tuota virtalukonpohjanhajoamistiheyttä yleisesti sen takia, että jonkinlainen tyyppivikahan se foorumin keskustelujen perusteella on, mutta ovatko jotkut tietyt mallit erityisen herkkiä sen suhteen?

Tuokin lienee ns. mekaanisesti kuluva osa (ei kemiallisesti; ruostuminen / ei sähköisesti vioittuva; kosteus, virtapiikit, loppuunpalaminen tms.) eli purkamoilta kannattaisi tuon logiikan mukaan tilata esim. jarrupalat ja -levyt...?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pientä kriisiapua kaivataan :)

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Ken-1 kirjoitti:Kun tuo pohja on hajonnut kavereitten autoissa niin sen on huomannut siitä että virtalukko on pyörinyt paljon helpommin kun ennen ja ollut muuten vähän "oudon" tuntuinen. Ja ennen totaalista hajoamista auto on lähtenyt käyntiin kääntämälla avainta useita kertoja peräkkäin.

Virtalukon pohja on kyllä paljon mukavampi vaihtaa kuin tuo asentoanturi joten siinä mielessä olisi mukava uutinen jos vika piilee siellä :)
Niin, mun autohan täällä koko hommassa on kyseessä.. siis, joka ei lähde käyntiin..
Ja, virtalukko ei oo mitenkään "oudon" tuntuinen, ainakin en oo huomannut mitään eroa. :|
Ja, ja on myöskin toinen kerta ollut starttaamatta, mut silloin se kyllä lähti käyntiin loppujen lopuksi.. ja silloin kun se lähti käyntiin, se lähti heti.!
Niin, itsekin toivon että on virtalukon pohja, eikä mitään muuta.. 8)
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Vastaa Viestiin