xenoneista
Re: xenoneista
Mulla palanut mittaristossa pari päivää xenonien säätövalo. Onkos tietoo, mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään??
9-5 AERO Wagon 2005
Re: xenoneista
Omassani paloi viime talvena tuo valo. En halunnut maksaa merkkiliikkeen ryöstöhintoja vaan käytin anturin irti paikoiltaan. Liikuttelin säätövipua ees sun taas monta kertaa ja pitempiä liikeratoja mitä vipu normaalisti alustassa tekee.saablari kirjoitti:Mulla palanut mittaristossa pari päivää xenonien säätövalo. Onkos tietoo, mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään??
Sitten vielä liittimen tarkistus ja anturi paikoilleen. Sen koommin ei ole vikavaloa näkynyt eli melkein vuoden on toiminut tuon "herkistelyn" jäljiltä.
Suosittelen kokeilemaan. Eturengas vaan pois tieltä niin pääsee hyvin käsiksi. Niin ja tätäkään hommaa ei sitten kannata tehdä tunkin varassa olevan auton alla...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: xenoneista
Minullakin 9-5 poltti pari vuotta sitten mittaristossa tuota valoa. Syynä hapettunut liitos etupyöräkotelossa olevassa anturissa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Re: xenoneista
Kiitos vaan kaikille, jotka ovat täällä neuvoja antaneet.
Näiden ohjeiden perusteella ja rohkaisemana tilasin meronetista 2 kpl xenon-polttimoita kun toinen oli alkanut värisemään ja sammuikin toisinaan. Vaihdoin ensin sen huonomman. Väriero toiseen oli niin suuri, että vaihdoin toisenkin seuraavana päivänä. Ei sitä värieroa kuskinpaikalta huomaa, mutta vastaantulijat näkee selvästi. Ulkonäkökysymys siis.
Auto on 4 vuotta vanha ja ajettu 110 tkm. Saksan tuonti, joten valoja on ehkä käytetty vähemmän kuin Suomessa on tapana.
Eipä ollut paha homma tuo vaihtotyö. Ehkä vartti siihen meni tällaiselta kädettömältä. Tuli säästettyä monta satasta (4-5) verrattuna merkkiliikkeen palveluihin!
Näiden ohjeiden perusteella ja rohkaisemana tilasin meronetista 2 kpl xenon-polttimoita kun toinen oli alkanut värisemään ja sammuikin toisinaan. Vaihdoin ensin sen huonomman. Väriero toiseen oli niin suuri, että vaihdoin toisenkin seuraavana päivänä. Ei sitä värieroa kuskinpaikalta huomaa, mutta vastaantulijat näkee selvästi. Ulkonäkökysymys siis.
Auto on 4 vuotta vanha ja ajettu 110 tkm. Saksan tuonti, joten valoja on ehkä käytetty vähemmän kuin Suomessa on tapana.
Eipä ollut paha homma tuo vaihtotyö. Ehkä vartti siihen meni tällaiselta kädettömältä. Tuli säästettyä monta satasta (4-5) verrattuna merkkiliikkeen palveluihin!
Re: xenoneista
farkku kirjoitti:Kiitos vaan kaikille, jotka ovat täällä neuvoja antaneet.
Näiden ohjeiden perusteella ja rohkaisemana tilasin meronetista 2 kpl xenon-polttimoita kun toinen oli alkanut värisemään ja sammuikin toisinaan. Vaihdoin ensin sen huonomman. Väriero toiseen oli niin suuri, että vaihdoin toisenkin seuraavana päivänä. Ei sitä värieroa kuskinpaikalta huomaa, mutta vastaantulijat näkee selvästi. Ulkonäkökysymys siis.
Auto on 4 vuotta vanha ja ajettu 110 tkm. Saksan tuonti, joten valoja on ehkä käytetty vähemmän kuin Suomessa on tapana.
Eipä ollut paha homma tuo vaihtotyö. Ehkä vartti siihen meni tällaiselta kädettömältä. Tuli säästettyä monta satasta (4-5) verrattuna merkkiliikkeen palveluihin!
Tilasin myös uudet polttimot meronetista ja nopeasti tulivat mutta vielä kun jaksaisi vaihtaa ne sillä ei ne kaapissa paljon valoa anna.
Irroititko umpiot kun vaihdoit polttimot ?? jos et niin kuinka hyvin mahtuu iso sorminen vaihtamaan ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Re: xenoneista
En irrottanut umpioita. Vaatii se ehkä hieman gynekologin kykyjä mutta kyllä sinne isommatkin sormet mahtuu. Varovainen vaan pitää olla ettei kolhi niitä uusia Xenon-polttimoita. Ne on kai aika herkkiä. Mutta oikeasti: jos mä pystyin tekemään sen niin kuka tahansa pystyy tekemään sen.valtteri kirjoitti: Tilasin myös uudet polttimot meronetista ja nopeasti tulivat mutta vielä kun jaksaisi vaihtaa ne sillä ei ne kaapissa paljon valoa anna.
Irroititko umpiot kun vaihdoit polttimot ?? jos et niin kuinka hyvin mahtuu iso sorminen vaihtamaan ??
Re: xenoneista
On kyllä todella hankalaa vaihtaa lamppuja tuohon uuteen 9-5:een. Olisin vaihtanut pitkiin paremmat kynttilät, mutta vaihtamatta jäi, kun ei jaksanut irroittaa akkua ja immun ilmaputkea... Miten umpio muuten irtoaa, päällä on yksi ruuvi, jonka irroittamisesta huolimatta umpio istui paikallaan ihan yhtä tiukassa..?
Eski
Eski
Re: xenoneista
Tuossa 2.2 mallissa onnistuu xenonien vaihto kyllä melko helposti kohtuu kokosilla käsillä. Ainoastaan akun suojakannen olen irrottanut umpion kansien lisäksi.
Vois melkein väittää että xenonit vaihtaa nopeammin kuin halogenit.
Bensavehkeissä on vissiin sitten enemmän härpättimiä tiellä.
Vois melkein väittää että xenonit vaihtaa nopeammin kuin halogenit.
Bensavehkeissä on vissiin sitten enemmän härpättimiä tiellä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: xenoneista
Kummalla puolella tuo sijaitsee, kun ei kuvasta enää tässä vaiheessa iltaa ota selvää, vaikka monitoria kuinka kääntelee9-5T kirjoitti:tech2 on kova sana mutta veikkauksena etumainen anturi.

9-5 2.2tid -03
Re: xenoneista
Etuanturi on vänkärin puolella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: xenoneista
Hankalaksi on mennyt tuon uuden keulan kanssa. M2000:ssa sai H7-lamput vaihdettua ilman mitään purkamista ja umpiot irti viidessä minuutissa... Minulla ei ole teinivaloja ollenkaan, mutta täytyy harkita xenon-lisäpitkiä... Kyllähän noilla orggis-xenoneillakin pärjää, mutta H7-lisäpitkistä tulee keltainen läntti keskelle valokuviota...
Eski
Eski
Re: xenoneista
Nyt sain inpiraationMimmi kirjoitti:Valtteri: Umpioita ei tarvitse irrottaa ja akun siirto (ainakin sulaketeline kannattaa siirtää) pois edestä auttaa.


Pienen tutkiskelun jälkeen päätin tehdä työn pidemmän kaavan kautta eli valaisimet irti ja pöydälle.
Kyllä oli helppo vaihtaa kaikki polttimot mitä valaisimesta löytyi.
Pitkille etsin huonolla menestyksellä 70W H7:ja,kun ei löytynyt sellaisia niin hain TÄLLÄISET ja pitkät vaikuttaa ainakin kaupunkiolosuhteissa selvästi paremmilta kuin ennen.(oli näköjään Minimanissa halvemmat(23.90 2 kpl) kuin Motonetissä !)
edit;;
Tuli ajettua eilen pimeällä ja kyllä noista Osramin+90% H7 poltimoista on todellakin hyötyä ! Vaikka ovatkin aika kalliita niin tällä kertaa ei ollut"susi ostos".
Kyllä xenonitkin parani huomattavasti uusilla polttimoilla ja värinä hävisi toisesta poltimosta.
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Tammi 01, 2008 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Re: xenoneista
Jaa.... kukahan se oliMimmi kirjoitti:Muistaakseni eräs nimeltämainitsematon sanoi, ettei niitä kannata vaihtaavaltteri kirjoitti:Kyllä xenonitkin parani huomattavasti uusilla polttimoilla ja värinä hävisi toisesta poltimosta.![]()

Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Re: xenoneista
Laittaskos joku kuvaa kehiin että näkisin mitä eroa on bensamallin ja dieselin keulassa tuon umpion takana. Ja tämä kuvatoive koskee siis ensimmäistä xenon-keulaa.
Aattelin vaan kun tuohon omaan autoon onnistui hyvin vaihtaa polttimot umpio paikallaan ainoastaan akun kotelointimuovi poistamalla.
Noi maskin osat tuntuu olevan aika hepposta tavaraa tai sitten omassani ovat käytössä rispaantuneet.
Aattelin vaan kun tuohon omaan autoon onnistui hyvin vaihtaa polttimot umpio paikallaan ainoastaan akun kotelointimuovi poistamalla.
Noi maskin osat tuntuu olevan aika hepposta tavaraa tai sitten omassani ovat käytössä rispaantuneet.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Re: xenoneista
Sainpas vaihdettua H7-lisäpitkät. Eipä tosin selvinnyt edes vaihtaessa miten ne polttimot on kiinni siellä umpiossa, mutta tuntuivat tarttuvan kiinni, kun sopivassa asennossa tökkäsi paikalleen... Helkutan ahdastakin oli varsinkin kuskin puolella ja apukuskin puolelta oli pakko irroittaa immulta lähtevä kumiletku jotta pääsee edes käsiksi siihen umpioon. Vaihdoin alkuperäisen kynttiöiden tilalle Osramin NightBreakerit ja vaikuttaisi, että häiritsevä keltainen läntti poistui valokuvion keskeltä... (kyseessä on siis M2007 9-5 bi-xenoneilla).
Eski
Eski