xenoneista

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
saablari
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: To Maalis 30, 2006 10:12
Paikkakunta: Espoo

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja saablari »

Mulla palanut mittaristossa pari päivää xenonien säätövalo. Onkos tietoo, mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään??
9-5 AERO Wagon 2005
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja mike »

saablari kirjoitti:Mulla palanut mittaristossa pari päivää xenonien säätövalo. Onkos tietoo, mistä kannattaa lähteä vikaa etsimään??
Omassani paloi viime talvena tuo valo. En halunnut maksaa merkkiliikkeen ryöstöhintoja vaan käytin anturin irti paikoiltaan. Liikuttelin säätövipua ees sun taas monta kertaa ja pitempiä liikeratoja mitä vipu normaalisti alustassa tekee.

Sitten vielä liittimen tarkistus ja anturi paikoilleen. Sen koommin ei ole vikavaloa näkynyt eli melkein vuoden on toiminut tuon "herkistelyn" jäljiltä.

Suosittelen kokeilemaan. Eturengas vaan pois tieltä niin pääsee hyvin käsiksi. Niin ja tätäkään hommaa ei sitten kannata tehdä tunkin varassa olevan auton alla...
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Minullakin 9-5 poltti pari vuotta sitten mittaristossa tuota valoa. Syynä hapettunut liitos etupyöräkotelossa olevassa anturissa.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
farkku
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 11:51
Paikkakunta: Turku

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja farkku »

Kiitos vaan kaikille, jotka ovat täällä neuvoja antaneet.

Näiden ohjeiden perusteella ja rohkaisemana tilasin meronetista 2 kpl xenon-polttimoita kun toinen oli alkanut värisemään ja sammuikin toisinaan. Vaihdoin ensin sen huonomman. Väriero toiseen oli niin suuri, että vaihdoin toisenkin seuraavana päivänä. Ei sitä värieroa kuskinpaikalta huomaa, mutta vastaantulijat näkee selvästi. Ulkonäkökysymys siis.

Auto on 4 vuotta vanha ja ajettu 110 tkm. Saksan tuonti, joten valoja on ehkä käytetty vähemmän kuin Suomessa on tapana.

Eipä ollut paha homma tuo vaihtotyö. Ehkä vartti siihen meni tällaiselta kädettömältä. Tuli säästettyä monta satasta (4-5) verrattuna merkkiliikkeen palveluihin!
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja valtteri »

farkku kirjoitti:Kiitos vaan kaikille, jotka ovat täällä neuvoja antaneet.

Näiden ohjeiden perusteella ja rohkaisemana tilasin meronetista 2 kpl xenon-polttimoita kun toinen oli alkanut värisemään ja sammuikin toisinaan. Vaihdoin ensin sen huonomman. Väriero toiseen oli niin suuri, että vaihdoin toisenkin seuraavana päivänä. Ei sitä värieroa kuskinpaikalta huomaa, mutta vastaantulijat näkee selvästi. Ulkonäkökysymys siis.

Auto on 4 vuotta vanha ja ajettu 110 tkm. Saksan tuonti, joten valoja on ehkä käytetty vähemmän kuin Suomessa on tapana.

Eipä ollut paha homma tuo vaihtotyö. Ehkä vartti siihen meni tällaiselta kädettömältä. Tuli säästettyä monta satasta (4-5) verrattuna merkkiliikkeen palveluihin!

Tilasin myös uudet polttimot meronetista ja nopeasti tulivat mutta vielä kun jaksaisi vaihtaa ne sillä ei ne kaapissa paljon valoa anna.

Irroititko umpiot kun vaihdoit polttimot ?? jos et niin kuinka hyvin mahtuu iso sorminen vaihtamaan ??
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
farkku
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 11:51
Paikkakunta: Turku

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja farkku »

valtteri kirjoitti: Tilasin myös uudet polttimot meronetista ja nopeasti tulivat mutta vielä kun jaksaisi vaihtaa ne sillä ei ne kaapissa paljon valoa anna.

Irroititko umpiot kun vaihdoit polttimot ?? jos et niin kuinka hyvin mahtuu iso sorminen vaihtamaan ??
En irrottanut umpioita. Vaatii se ehkä hieman gynekologin kykyjä mutta kyllä sinne isommatkin sormet mahtuu. Varovainen vaan pitää olla ettei kolhi niitä uusia Xenon-polttimoita. Ne on kai aika herkkiä. Mutta oikeasti: jos mä pystyin tekemään sen niin kuka tahansa pystyy tekemään sen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja Eski »

On kyllä todella hankalaa vaihtaa lamppuja tuohon uuteen 9-5:een. Olisin vaihtanut pitkiin paremmat kynttilät, mutta vaihtamatta jäi, kun ei jaksanut irroittaa akkua ja immun ilmaputkea... Miten umpio muuten irtoaa, päällä on yksi ruuvi, jonka irroittamisesta huolimatta umpio istui paikallaan ihan yhtä tiukassa..?

Eski
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja mike »

Tuossa 2.2 mallissa onnistuu xenonien vaihto kyllä melko helposti kohtuu kokosilla käsillä. Ainoastaan akun suojakannen olen irrottanut umpion kansien lisäksi.
Vois melkein väittää että xenonit vaihtaa nopeammin kuin halogenit.

Bensavehkeissä on vissiin sitten enemmän härpättimiä tiellä.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Pampoi
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Joulu 19, 2007 21:51
Paikkakunta: Helsinki

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja Pampoi »

9-5T kirjoitti:tech2 on kova sana mutta veikkauksena etumainen anturi.
Kuva
Kummalla puolella tuo sijaitsee, kun ei kuvasta enää tässä vaiheessa iltaa ota selvää, vaikka monitoria kuinka kääntelee :D
9-5 2.2tid -03
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja mike »

Etuanturi on vänkärin puolella.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Hankalaksi on mennyt tuon uuden keulan kanssa. M2000:ssa sai H7-lamput vaihdettua ilman mitään purkamista ja umpiot irti viidessä minuutissa... Minulla ei ole teinivaloja ollenkaan, mutta täytyy harkita xenon-lisäpitkiä... Kyllähän noilla orggis-xenoneillakin pärjää, mutta H7-lisäpitkistä tulee keltainen läntti keskelle valokuviota...

Eski
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mimmi kirjoitti:Valtteri: Umpioita ei tarvitse irrottaa ja akun siirto (ainakin sulaketeline kannattaa siirtää) pois edestä auttaa.
Nyt sain inpiraation :idea: ja vaihdoin noi polttimot.

Kuva

Pienen tutkiskelun jälkeen päätin tehdä työn pidemmän kaavan kautta eli valaisimet irti ja pöydälle.

Kyllä oli helppo vaihtaa kaikki polttimot mitä valaisimesta löytyi.

Pitkille etsin huonolla menestyksellä 70W H7:ja,kun ei löytynyt sellaisia niin hain TÄLLÄISET ja pitkät vaikuttaa ainakin kaupunkiolosuhteissa selvästi paremmilta kuin ennen.(oli näköjään Minimanissa halvemmat(23.90 2 kpl) kuin Motonetissä !)

edit;;
Tuli ajettua eilen pimeällä ja kyllä noista Osramin+90% H7 poltimoista on todellakin hyötyä ! Vaikka ovatkin aika kalliita niin tällä kertaa ei ollut"susi ostos".


Kyllä xenonitkin parani huomattavasti uusilla polttimoilla ja värinä hävisi toisesta poltimosta.
Viimeksi muokannut valtteri, Ti Tammi 01, 2008 16:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Mimmi kirjoitti:
valtteri kirjoitti:Kyllä xenonitkin parani huomattavasti uusilla polttimoilla ja värinä hävisi toisesta poltimosta.
Muistaakseni eräs nimeltämainitsematon sanoi, ettei niitä kannata vaihtaa :roll: :lol:
Jaa.... kukahan se oli :lol: mutta edelleen pysyn siinä väittämässä että vm.98-01 9-5:sen valot on hel...tin hyvät ja ei ne kyllä noille xenonille paljon häviä jos ollenkaan.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja mike »

Laittaskos joku kuvaa kehiin että näkisin mitä eroa on bensamallin ja dieselin keulassa tuon umpion takana. Ja tämä kuvatoive koskee siis ensimmäistä xenon-keulaa.
Aattelin vaan kun tuohon omaan autoon onnistui hyvin vaihtaa polttimot umpio paikallaan ainoastaan akun kotelointimuovi poistamalla.
Noi maskin osat tuntuu olevan aika hepposta tavaraa tai sitten omassani ovat käytössä rispaantuneet.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: xenoneista

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sainpas vaihdettua H7-lisäpitkät. Eipä tosin selvinnyt edes vaihtaessa miten ne polttimot on kiinni siellä umpiossa, mutta tuntuivat tarttuvan kiinni, kun sopivassa asennossa tökkäsi paikalleen... Helkutan ahdastakin oli varsinkin kuskin puolella ja apukuskin puolelta oli pakko irroittaa immulta lähtevä kumiletku jotta pääsee edes käsiksi siihen umpioon. Vaihdoin alkuperäisen kynttiöiden tilalle Osramin NightBreakerit ja vaikuttaisi, että häiritsevä keltainen läntti poistui valokuvion keskeltä... (kyseessä on siis M2007 9-5 bi-xenoneilla).

Eski
Vastaa Viestiin