air-to-water intercooler

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

onko kellään kokemuksia näistä vesikiertoon? perustuvista intercoolereista?
http://cgi.ebay.com.au/Air--Water-Inter ... dZViewItem

kertokaahan jos kokemusta/näkemystä aiheesta!

esim. miksi eivät ole niin yleisiä kuin ilman voimin ahtoilmaa jäähdyttelevät serkkunsa? onko toimivuudessa jotain moittimista vai mistä johtuu.. ei nuo nyt ainakaan kai hinnaltaan merkittävästi kalliimpia ole
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5322
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hieman mutkikkaampi asennushan tuon taustalta taitaa löytyä. Kaverikseen kun tuo tarvitsee erillisen nestejäähdyttimen, samoin sähköisen kiertovesipumpun (ellei halua ylimäärästä mekaanista viritellä toimintaa) ja letkuhässäkästäkin tulee melkoinen.

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Jep. Og-satkuun saa pienellä vaivalla ison ic:n keulalle ja todella helposti "riittävän ison". Aika turha säätää ilma-/vesijäähyn kanssa jos perusteena on vain erikoisuudentavoittelu.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

väärinymmärryksien välttämiseksi kerrottakoo, että tämän aiheen aloittamisen tarkoitus on oman ymmärryksen lisääminen otsikon mukaisen vehkeen toimintaperiaatteesta ja yleinen ihmettely ko. sovelluksen vähäisestä käytöstä - ei ole siis kyse siitä, että olisin omaan autooni tuollaista vehjettä laittamassa. Voisihan se toki olla aika erikoista, jos vaikka kattotelineen päälle asentaisi Valtavan kokoisen välijäähdyttimen nestejäähdyttimen :)

B-ryhmäläisissä muuten taidettiin käyttää näitä air-to-water coolereita ja jäähdytysveden jäähdyttimen asennus taisi olla jossain takaluukun tietämillä. josta tulikin mieleeni! Cabrioletin taakkatelinehän olisikin mainio asennusrauta moiselle... ;)
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Vesi-ilma coolerin hyvä puoli on sen parempi hyötysuhde. Eli ilmaa saadaan jäähdytettyä enemmän samalla paine häviöllä verrattuna air to air cooleriin. Tämä taasen johtuu veden paremmasta lämmönsiirtokyvystä verrattuna ilmaan. Tämän johdosta kennon kanavat voidaan mitoittaa suuremmiksi.

Huono puolihan on tietysti sitten tuo monimutkaisempi/painavampi toteutus. Jossain takamoottorisessa vesi-cooleri erittäin hyvä vaihtoehto etumoottorisessa ei niinkään...

Erilaisia käytännön totetuksiahan on maailma täynnä eikä ratkaisuna niin harminainen... esim: kiihdytysautot, Ford GT, AMG meset, pullinki traktorit...
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

no painaahan ne vermeet varmasti enemmän, mutta uskoisinpa että jos tehoja huipputehoja haetaan niin silloin ei vaikka kymmenen kiloakaan tunnu missään jos tehokkaammalla jäähdytystavalla saadaan vaikka 100hv lisää tehoja (luvut hatusta heitettyjä, tuo vaan esiin ajatusta) - esim. jos kesällä lämpötila olis jossain etelän mailla luokkaa 30-40 astetta niin silloin voipi tuolla tuo parempi jäähdytysteho esiin parhaiten. samoin ehkä hiljasemmissa nopeuksissa, vaikka ns. pil*u kartsalla? jossa tunnetusti on tärkeää että saadaan maksimitehot nopeasti käyttöön :lol:
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Vigge »

a9000 kirjoitti:no painaahan ne vermeet varmasti enemmän, mutta uskoisinpa että jos tehoja huipputehoja haetaan niin silloin ei vaikka kymmenen kiloakaan tunnu missään jos tehokkaammalla jäähdytystavalla saadaan vaikka 100hv lisää tehoja (luvut hatusta heitettyjä, tuo vaan esiin ajatusta) - esim. jos kesällä lämpötila olis jossain etelän mailla luokkaa 30-40 astetta niin silloin voipi tuolla tuo parempi jäähdytysteho esiin parhaiten. samoin ehkä hiljasemmissa nopeuksissa, vaikka ns. pil*u kartsalla? jossa tunnetusti on tärkeää että saadaan maksimitehot nopeasti käyttöön :lol:
Totanoin, se nyt ei ole niin simppeliä että jos välijäähy toimii hyvin niin kone antaisi maksimitehot heti kun pedaaliin koskee pil*u tiimellyksessä... sillä kun siellä alkaa heloittamaan niin läppäkotelo, imusarja, kuin myös kaikki muutkin osat...
Mutta jos käyttötarkoitus on normi katuajo, niin riittävän kokokeinen ilma-ilma IC toimii tarpeeksi hyvin ja vesijäähyllä et suoranaisesti mitään etua saavuta. Esmes itselle pyörii lämmöt ajossa ambient +10C ja 20s WOT jälkeen ambient +20C.
Speedpartyissä 40s (0-272km/h) vedon päätteeksi oli lämmöt 40C, kun vetoon lähdettäessä auto varmasti kuuma (MAT = 34C).
Lämpötila käyttäytyy näin
http://www.stcf.net/viggen/heatsoak.pdf
kun läppä aukeaa, jos IC "helottaa".
#1730
500whp.net member
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Muistaakseni jossain amerikan tekeleessä oli laitettu ilmastointi jäähdyttämään imuilmaa.Jäi vähän epäselväksi veikö ilmastoinnin kompuran käyttö enemmän tehoja kuin saatu hyöty.
Ihan tehdas tekele oli,auto ei nyt tule mieleen.
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

moi, kun tulee mieleen niin ilmoitteleppa. olisi kiva tutustua tuohonkin vempeleeseen. kompura tuskin syö koko hyötyä joka lämpötilan laskusta tulee.

meinasin ensin itte patentoida tuon idean mutta löysin ko. aiheesta tehdyn US-patentin... (uups, nyt paljastui tiedonhaun tarkoitus) siis löysin sen patentin jo muutama päivä sitten kun etsintöjä tein. ai seon tullu johonkin käyttöön oikein! ei ollu kyllä montaa vuotta vanha patentti, olis pitänyt aloittaa turboharrrastus aikaisemmin! :)
tomaatti kirjoitti:Muistaakseni jossain amerikan tekeleessä oli laitettu ilmastointi jäähdyttämään imuilmaa.Jäi vähän epäselväksi veikö ilmastoinnin kompuran käyttö enemmän tehoja kuin saatu hyöty.
Ihan tehdas tekele oli,auto ei nyt tule mieleen.
pakinen
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 23:11
Paikkakunta: Tampere

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja pakinen »

a9000 kirjoitti:moi, kun tulee mieleen niin ilmoitteleppa. olisi kiva tutustua tuohonkin vempeleeseen. kompura tuskin syö koko hyötyä joka lämpötilan laskusta tulee.
Taitaa olla kuitenkin sillai, että syö koko hyödyn...vai mikseiköhän ole sitten lajemmin käytössä.
Saab 900S Combicoupe
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja a9000 »

mielenkiintoistapa olisi tuo jotenkin selvittää laskemalla, kuka osaisi laskea? muistan kuulleeni että ilmastoinnin päällä pitäminen vie jotain 10% moottritehosta. jos vaikka vakiotonnarissa se olisi 15hv. jos kompuran koko jäähdytysteho, tai tarkemmin lämmönsiirtoteho, valjastetaan ahtoilman jäähdyttämiseen niin luulenpa että isommalla ehtimella jne. varustettu tonnari tuottaa sen 15hv aika äkkiä takasin - riippuu tietysti coolerin mitoituksesta kuinka hyvin jäähdyttää, kuten aina, mutta muutaman neliömetrin matkustamokopin jäähdyttämiseen mitoitetun kompuran luulis aika tehokkaasti jäähdyttävän coolerin kanavia, joiden tilavuus on varmaankin korkeintaan muutama litra vaikka olisi isokin cooleri kyseessä. vieläpä kun kyse on suljetusta systeemistä, niin ilma saadaan ihan helvetillisen kylmäksi niissä kanavissa, suorastaan jäätäväksi. että luulis jäähdyttelevän aika perkeleellisesti :P jolloin tehonlisäys isommalla ahtimella voi olla vaikka jopa useita kymmeniä heppoja.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.

Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja TuPe »

f-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.

Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.

Eipäs nyt Atte olla noin negatiivisia. :)

Auto oli Ford F150 Lighting ja mainosten mukaan lisätehoa tuli 50hp parinkymmenen sekuntin ajan.

Eli omat viritykset saa kyllä unohtaa. Ei taida olla niin yksinkertainen rakentaa, mutta uskompa tuon toimivan koska kysymyksessä ei ole jatkuva tehonlisäys. Vaan ilmeisesti jollain valmiiksi jäähdytetyllä nesteellä saadaan jäähdytettyä imuilmaa. Mainoksen mukaan imuilma taisi olla peräti hieman pakkasen puolela ne sekunnit, kun sitä kylmää nestettä riitti jostain säiliöstä.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: air-to-water intercooler

Viesti Kirjoittaja Vigge »

f-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.

Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
Sen tehontarpeen vois joku halukas laskea, ettäkö millainen "teollisuushallin" ilmastointilaite saa perävaunussa olla, että jäädytysteho piisaa :mrgreen:
Laskenta-arvoina voi käyttää esim.
massavirta 200g/s
Lämpötila kompuran jälkeen 150C
Haluttu lämpötila jäähdytyksen jälkeen 20C
#1730
500whp.net member
Vastaa Viestiin