air-to-water intercooler
air-to-water intercooler
onko kellään kokemuksia näistä vesikiertoon? perustuvista intercoolereista?
http://cgi.ebay.com.au/Air--Water-Inter ... dZViewItem
kertokaahan jos kokemusta/näkemystä aiheesta!
esim. miksi eivät ole niin yleisiä kuin ilman voimin ahtoilmaa jäähdyttelevät serkkunsa? onko toimivuudessa jotain moittimista vai mistä johtuu.. ei nuo nyt ainakaan kai hinnaltaan merkittävästi kalliimpia ole
http://cgi.ebay.com.au/Air--Water-Inter ... dZViewItem
kertokaahan jos kokemusta/näkemystä aiheesta!
esim. miksi eivät ole niin yleisiä kuin ilman voimin ahtoilmaa jäähdyttelevät serkkunsa? onko toimivuudessa jotain moittimista vai mistä johtuu.. ei nuo nyt ainakaan kai hinnaltaan merkittävästi kalliimpia ole
Re: air-to-water intercooler
Hieman mutkikkaampi asennushan tuon taustalta taitaa löytyä. Kaverikseen kun tuo tarvitsee erillisen nestejäähdyttimen, samoin sähköisen kiertovesipumpun (ellei halua ylimäärästä mekaanista viritellä toimintaa) ja letkuhässäkästäkin tulee melkoinen.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: air-to-water intercooler
Jep. Og-satkuun saa pienellä vaivalla ison ic:n keulalle ja todella helposti "riittävän ison". Aika turha säätää ilma-/vesijäähyn kanssa jos perusteena on vain erikoisuudentavoittelu.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Re: air-to-water intercooler
väärinymmärryksien välttämiseksi kerrottakoo, että tämän aiheen aloittamisen tarkoitus on oman ymmärryksen lisääminen otsikon mukaisen vehkeen toimintaperiaatteesta ja yleinen ihmettely ko. sovelluksen vähäisestä käytöstä - ei ole siis kyse siitä, että olisin omaan autooni tuollaista vehjettä laittamassa. Voisihan se toki olla aika erikoista, jos vaikka kattotelineen päälle asentaisi Valtavan kokoisen välijäähdyttimen nestejäähdyttimen
B-ryhmäläisissä muuten taidettiin käyttää näitä air-to-water coolereita ja jäähdytysveden jäähdyttimen asennus taisi olla jossain takaluukun tietämillä. josta tulikin mieleeni! Cabrioletin taakkatelinehän olisikin mainio asennusrauta moiselle...

B-ryhmäläisissä muuten taidettiin käyttää näitä air-to-water coolereita ja jäähdytysveden jäähdyttimen asennus taisi olla jossain takaluukun tietämillä. josta tulikin mieleeni! Cabrioletin taakkatelinehän olisikin mainio asennusrauta moiselle...

Re: air-to-water intercooler
Vesi-ilma coolerin hyvä puoli on sen parempi hyötysuhde. Eli ilmaa saadaan jäähdytettyä enemmän samalla paine häviöllä verrattuna air to air cooleriin. Tämä taasen johtuu veden paremmasta lämmönsiirtokyvystä verrattuna ilmaan. Tämän johdosta kennon kanavat voidaan mitoittaa suuremmiksi.
Huono puolihan on tietysti sitten tuo monimutkaisempi/painavampi toteutus. Jossain takamoottorisessa vesi-cooleri erittäin hyvä vaihtoehto etumoottorisessa ei niinkään...
Erilaisia käytännön totetuksiahan on maailma täynnä eikä ratkaisuna niin harminainen... esim: kiihdytysautot, Ford GT, AMG meset, pullinki traktorit...
Huono puolihan on tietysti sitten tuo monimutkaisempi/painavampi toteutus. Jossain takamoottorisessa vesi-cooleri erittäin hyvä vaihtoehto etumoottorisessa ei niinkään...
Erilaisia käytännön totetuksiahan on maailma täynnä eikä ratkaisuna niin harminainen... esim: kiihdytysautot, Ford GT, AMG meset, pullinki traktorit...
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Re: air-to-water intercooler
no painaahan ne vermeet varmasti enemmän, mutta uskoisinpa että jos tehoja huipputehoja haetaan niin silloin ei vaikka kymmenen kiloakaan tunnu missään jos tehokkaammalla jäähdytystavalla saadaan vaikka 100hv lisää tehoja (luvut hatusta heitettyjä, tuo vaan esiin ajatusta) - esim. jos kesällä lämpötila olis jossain etelän mailla luokkaa 30-40 astetta niin silloin voipi tuolla tuo parempi jäähdytysteho esiin parhaiten. samoin ehkä hiljasemmissa nopeuksissa, vaikka ns. pil*u kartsalla? jossa tunnetusti on tärkeää että saadaan maksimitehot nopeasti käyttöön 

Re: air-to-water intercooler
Totanoin, se nyt ei ole niin simppeliä että jos välijäähy toimii hyvin niin kone antaisi maksimitehot heti kun pedaaliin koskee pil*u tiimellyksessä... sillä kun siellä alkaa heloittamaan niin läppäkotelo, imusarja, kuin myös kaikki muutkin osat...a9000 kirjoitti:no painaahan ne vermeet varmasti enemmän, mutta uskoisinpa että jos tehoja huipputehoja haetaan niin silloin ei vaikka kymmenen kiloakaan tunnu missään jos tehokkaammalla jäähdytystavalla saadaan vaikka 100hv lisää tehoja (luvut hatusta heitettyjä, tuo vaan esiin ajatusta) - esim. jos kesällä lämpötila olis jossain etelän mailla luokkaa 30-40 astetta niin silloin voipi tuolla tuo parempi jäähdytysteho esiin parhaiten. samoin ehkä hiljasemmissa nopeuksissa, vaikka ns. pil*u kartsalla? jossa tunnetusti on tärkeää että saadaan maksimitehot nopeasti käyttöön
Mutta jos käyttötarkoitus on normi katuajo, niin riittävän kokokeinen ilma-ilma IC toimii tarpeeksi hyvin ja vesijäähyllä et suoranaisesti mitään etua saavuta. Esmes itselle pyörii lämmöt ajossa ambient +10C ja 20s WOT jälkeen ambient +20C.
Speedpartyissä 40s (0-272km/h) vedon päätteeksi oli lämmöt 40C, kun vetoon lähdettäessä auto varmasti kuuma (MAT = 34C).
Lämpötila käyttäytyy näin
http://www.stcf.net/viggen/heatsoak.pdf
kun läppä aukeaa, jos IC "helottaa".
#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: air-to-water intercooler
Muistaakseni jossain amerikan tekeleessä oli laitettu ilmastointi jäähdyttämään imuilmaa.Jäi vähän epäselväksi veikö ilmastoinnin kompuran käyttö enemmän tehoja kuin saatu hyöty.
Ihan tehdas tekele oli,auto ei nyt tule mieleen.
Ihan tehdas tekele oli,auto ei nyt tule mieleen.
Re: air-to-water intercooler
moi, kun tulee mieleen niin ilmoitteleppa. olisi kiva tutustua tuohonkin vempeleeseen. kompura tuskin syö koko hyötyä joka lämpötilan laskusta tulee.
meinasin ensin itte patentoida tuon idean mutta löysin ko. aiheesta tehdyn US-patentin... (uups, nyt paljastui tiedonhaun tarkoitus) siis löysin sen patentin jo muutama päivä sitten kun etsintöjä tein. ai seon tullu johonkin käyttöön oikein! ei ollu kyllä montaa vuotta vanha patentti, olis pitänyt aloittaa turboharrrastus aikaisemmin!
meinasin ensin itte patentoida tuon idean mutta löysin ko. aiheesta tehdyn US-patentin... (uups, nyt paljastui tiedonhaun tarkoitus) siis löysin sen patentin jo muutama päivä sitten kun etsintöjä tein. ai seon tullu johonkin käyttöön oikein! ei ollu kyllä montaa vuotta vanha patentti, olis pitänyt aloittaa turboharrrastus aikaisemmin!

tomaatti kirjoitti:Muistaakseni jossain amerikan tekeleessä oli laitettu ilmastointi jäähdyttämään imuilmaa.Jäi vähän epäselväksi veikö ilmastoinnin kompuran käyttö enemmän tehoja kuin saatu hyöty.
Ihan tehdas tekele oli,auto ei nyt tule mieleen.
Re: air-to-water intercooler
Taitaa olla kuitenkin sillai, että syö koko hyödyn...vai mikseiköhän ole sitten lajemmin käytössä.a9000 kirjoitti:moi, kun tulee mieleen niin ilmoitteleppa. olisi kiva tutustua tuohonkin vempeleeseen. kompura tuskin syö koko hyötyä joka lämpötilan laskusta tulee.
Saab 900S Combicoupe
Re: air-to-water intercooler
mielenkiintoistapa olisi tuo jotenkin selvittää laskemalla, kuka osaisi laskea? muistan kuulleeni että ilmastoinnin päällä pitäminen vie jotain 10% moottritehosta. jos vaikka vakiotonnarissa se olisi 15hv. jos kompuran koko jäähdytysteho, tai tarkemmin lämmönsiirtoteho, valjastetaan ahtoilman jäähdyttämiseen niin luulenpa että isommalla ehtimella jne. varustettu tonnari tuottaa sen 15hv aika äkkiä takasin - riippuu tietysti coolerin mitoituksesta kuinka hyvin jäähdyttää, kuten aina, mutta muutaman neliömetrin matkustamokopin jäähdyttämiseen mitoitetun kompuran luulis aika tehokkaasti jäähdyttävän coolerin kanavia, joiden tilavuus on varmaankin korkeintaan muutama litra vaikka olisi isokin cooleri kyseessä. vieläpä kun kyse on suljetusta systeemistä, niin ilma saadaan ihan helvetillisen kylmäksi niissä kanavissa, suorastaan jäätäväksi. että luulis jäähdyttelevän aika perkeleellisesti
jolloin tehonlisäys isommalla ahtimella voi olla vaikka jopa useita kymmeniä heppoja.

Re: air-to-water intercooler
Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.
Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
Re: air-to-water intercooler
f-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.
Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.
Eipäs nyt Atte olla noin negatiivisia.

Auto oli Ford F150 Lighting ja mainosten mukaan lisätehoa tuli 50hp parinkymmenen sekuntin ajan.
Eli omat viritykset saa kyllä unohtaa. Ei taida olla niin yksinkertainen rakentaa, mutta uskompa tuon toimivan koska kysymyksessä ei ole jatkuva tehonlisäys. Vaan ilmeisesti jollain valmiiksi jäähdytetyllä nesteellä saadaan jäähdytettyä imuilmaa. Mainoksen mukaan imuilma taisi olla peräti hieman pakkasen puolela ne sekunnit, kun sitä kylmää nestettä riitti jostain säiliöstä.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
Porsche Cayman
Re: air-to-water intercooler
Sen tehontarpeen vois joku halukas laskea, ettäkö millainen "teollisuushallin" ilmastointilaite saa perävaunussa olla, että jäädytysteho piisaaf-19 kirjoitti:Ei elämä, taasko tämä meni tähän. Nämä aiheet nyt on käyty ajat sitten loppuun. Ilmastoinnin teho ei riitä ahtoilman jäähdyttämiseen mitekään päin, kabiinin tuleva jäähdytety ilmamäärä on vain murto-osa siitä mitä moottori haukkaa.
Ilmastoinnin teho ei riitä ja vesi-ilma-jäähy ei maksa vaivaa. Patenttijuttuja voi jatkaa jossain pellopelottomien foorumilla vaikka. evvk.

Laskenta-arvoina voi käyttää esim.
massavirta 200g/s
Lämpötila kompuran jälkeen 150C
Haluttu lämpötila jäähdytyksen jälkeen 20C
#1730
500whp.net member
500whp.net member