Alatukivarren vaihto Oulussa?
Alatukivarren vaihto Oulussa?
Katsastuksesta pomppas ja alapallonivel väljä. (Saab9-3)
Tämähän nyt ei mikään ihmekään, kun autolla jo rymistelty 250tkm.
Mutta näin kun en ole autoihin tottunut rahaa pistämään remontteihin(siksi ajankin saapilla)niin kyselenkin, missä Oulussa alatukivarsi vaihtuu edullisimmin?(yksityisviestiä saa laittaa) tutkin tuota tukivartta, senhän kyllä vaihtais itsekin, muttei ole kuin Anttilan työkaluja
Kiitoksia vastanneille!!
T.
Tepa
Tämähän nyt ei mikään ihmekään, kun autolla jo rymistelty 250tkm.
Mutta näin kun en ole autoihin tottunut rahaa pistämään remontteihin(siksi ajankin saapilla)niin kyselenkin, missä Oulussa alatukivarsi vaihtuu edullisimmin?(yksityisviestiä saa laittaa) tutkin tuota tukivartta, senhän kyllä vaihtais itsekin, muttei ole kuin Anttilan työkaluja
Kiitoksia vastanneille!!
T.
Tepa
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Oulun asennuspaikoista en tiedä, mutta tukivarsi kannattaa tilata PCS:ltä tai Motonetistä, on meinaan noin puolet halvempi kuin Saabilla...
Eski
Eski
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Motonetis alle 100e nykyisin. Saabilla muistaakseni oli jotain 300e+- jotain.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Liittyy nyt hieman alatukivarsiin enkä viitsi uutta ketjua aloittaa, niin olisikos kenelläkään vinkkejä mistä saisi tuohon NG900-OG9-3 alapallolle sopivan ulosvetäjän?
Yleisesti myytävä malli Motonet/Biltema on liian vahva eikä mahdu painamaan kartiotappia pyörännavan/vetonivelen ollessa vastassa, ja ohennettuna ulosvetäjä ei kestänyt, kokeiltu on tuossa TP-ketjun poistossa jossa lopulta jouduin jättämään apurungon roikkumaan tunkkien ja alapallojen varaan toimenpiteen ajaksi. Perinteinen kahdella pajavasaralla kartion/olkavarren kylkiin paukuttelukaan ei tuottanut mitään tulosta.
Nyt kuitenkin tulevana viikonloppuna täytyisi vaihtaa M-98 NG900:seen etujouset sekä iskarit, joustintukien ylälaakerit sekä reaktiotankojen takapään runkoon vastaavat puslat, eli jos en millään ilveellä saa alapalloja irti niin onnistuuko iskarien vaihtaminen irroittamalla tolppien mukana myös alatukivarret jos ei muu auta? Kun ei vieläkään ole sitä korjausopasta, eikä ole tullut tutustuttua tarkemmin tähän rakenteeseen..
Yleisesti myytävä malli Motonet/Biltema on liian vahva eikä mahdu painamaan kartiotappia pyörännavan/vetonivelen ollessa vastassa, ja ohennettuna ulosvetäjä ei kestänyt, kokeiltu on tuossa TP-ketjun poistossa jossa lopulta jouduin jättämään apurungon roikkumaan tunkkien ja alapallojen varaan toimenpiteen ajaksi. Perinteinen kahdella pajavasaralla kartion/olkavarren kylkiin paukuttelukaan ei tuottanut mitään tulosta.
Nyt kuitenkin tulevana viikonloppuna täytyisi vaihtaa M-98 NG900:seen etujouset sekä iskarit, joustintukien ylälaakerit sekä reaktiotankojen takapään runkoon vastaavat puslat, eli jos en millään ilveellä saa alapalloja irti niin onnistuuko iskarien vaihtaminen irroittamalla tolppien mukana myös alatukivarret jos ei muu auta? Kun ei vieläkään ole sitä korjausopasta, eikä ole tullut tutustuttua tarkemmin tähän rakenteeseen..
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
2kg:n iso vasara on toiminut noin 30 tapauksessa 30:stä, eli ihan joka kerta. Harvemmin on tarvinnut yli 5 iskua. Pahimmat sen 15, josta muutama lyötynä pari kertaa takapuolelta etuviiston lisäksi.
Hommaa olen avittanut apumiehen kera ~1.5m sorkkaraudalla, jolla olen kammennut apu alatukivarta apurunkoa vasten "kevyesti" alaspäin joka tällöin painaa palloniveltä alaspäin, samalla kun koputellut. Mutterin olen jättänyt muutaman kierroksen jengoille, eli kun irtoaa, niin putoaa hallitusti sen ~1cm alaspäin.
ps. Kilonen ei riitä kun hyttysten tappoon.
Hommaa olen avittanut apumiehen kera ~1.5m sorkkaraudalla, jolla olen kammennut apu alatukivarta apurunkoa vasten "kevyesti" alaspäin joka tällöin painaa palloniveltä alaspäin, samalla kun koputellut. Mutterin olen jättänyt muutaman kierroksen jengoille, eli kun irtoaa, niin putoaa hallitusti sen ~1cm alaspäin.
ps. Kilonen ei riitä kun hyttysten tappoon.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Just sain omaani alatukivarren vaihdettua. Näillä keleillä onnistui helposti katoksessa. Irroitus hoitui sillä bilteman murtohaarukalla, sillä tosin pallonivelen kumista tulee lopullisesti entinen. Ja kokeilin myös, se pallonivelen ulosvetäjä ei mahdu
Oulusta tuo osa löytyi Tarviketorilta, 128e (valmistaja Ruotsalainen Scan-Tech tjms).
Seikkaperäiset ohjeet etupään vaihtoon löytyy tuolta:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
Oulusta tuo osa löytyi Tarviketorilta, 128e (valmistaja Ruotsalainen Scan-Tech tjms).
Seikkaperäiset ohjeet etupään vaihtoon löytyy tuolta:
http://photo.platonoff.com/Auto/2005021 ... uspension/
R900 1996, 96 Super 1977
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Kiitos neuvoista, alapallo lähtikin mutta ei kuitenkaan lyömällä vaikka kuinka paukutin. Lopulta lähti niin että muutenvaan kiroillessa ja nujutessa huomasin että kun napamutteri on irrotettuna niin vetoakselia saakin työnnettyä senverran vaihdelaatikkoon päin että modattu Biltema/Motonet- mallin ulosvetäjä mahtuukin, tällä kertaa "Evo II".Hook kirjoitti:2kg:n iso vasara on toiminut noin 30 tapauksessa 30:stä, eli ihan joka kerta. Harvemmin on tarvinnut yli 5 iskua. Pahimmat sen 15, josta muutama lyötynä pari kertaa takapuolelta etuviiston lisäksi.
Hommaa olen avittanut apumiehen kera ~1.5m sorkkaraudalla, jolla olen kammennut apu alatukivarta apurunkoa vasten "kevyesti" alaspäin joka tällöin painaa palloniveltä alaspäin, samalla kun koputellut. Mutterin olen jättänyt muutaman kierroksen jengoille, eli kun irtoaa, niin putoaa hallitusti sen ~1cm alaspäin.
ps. Kilonen ei riitä kun hyttysten tappoon.
No, katkenneen jousen sain vaihdettua mutta iskarien osalta homma tyssäsi jälleen kerran työkalujen puutteeseen. Tolpan ylämutteri (iskaripatruunan "tulppa") oli niin jumissa että ei auennut sitten millään vaan muljaantui vain kelvottomaksi. Käytössä oli 60mm:n(!) avainvälillä oleva jakoavain, kehno ruuvipenkki sekä rutkasti polttoöljyä sekä aseöljyä ruostuneitten kierteitten kanssa tappelemiseen, sekä pienoiskaasupoltin kierteiden herättelemiseen.
Mutta, kun ei niin ei, vaikka manasin varmasti kaikki maailman jumalat & epäsellaiset, eli kyläseppä sai sitten toimeksiannon. Jos olisi ollut sellaista herkkua itsellä käytössä kuin vaikka MIG, niin mutteriin vaikkapa parin metrin lattaraudan vääntimeksi hitsaaminen olisi varmasti tuottanut tuloksen, mutta kun ei ollut..
Ja kohta ON mikki perskele..
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 3201284059
Tuo toimii. Käy myös bilstainien ja konien sileille erikoismuttereille, jos ei löydy niille erikoistyökaluja.
Tuo toimii. Käy myös bilstainien ja konien sileille erikoismuttereille, jos ei löydy niille erikoistyökaluja.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Oli kyllä isot putkipihditkin, mutta silti auttamatta liian pienet koska mutterin avainväli oli älytön 60mm. Yritin myös niin että kiinnitin tolpan ruuvipenkkiin ylösalaisin mutterista, ja väänsin puolitoistametrisellä kallioporan varrella pyörännavan boorireiästä, ja mutteri vain muljaantui. No, herne meni nenään jo eli muut hoitakoot.
Re: Alatukivarren vaihto Oulussa?
Kiitokset kaikille neuvoista! Nyt on Saabissa uusi tukivarsi ja leima
Tarviketorilta tukivarsi(saksalainen) 130e ja Haukiputaalla edullinen korjaamo,
joka vaihtoi tukivarren 30e(ei kannata käsiä sotkia kun hintaan sai kahvitkin
Rahat kun ei riitä ajamaan Audilla, on Saab oikea vaihtoehto..
T:
ex Audi A6 2,5TDI V6
ex Audi 80
Ex Audi 80
....
Tarviketorilta tukivarsi(saksalainen) 130e ja Haukiputaalla edullinen korjaamo,
joka vaihtoi tukivarren 30e(ei kannata käsiä sotkia kun hintaan sai kahvitkin
Rahat kun ei riitä ajamaan Audilla, on Saab oikea vaihtoehto..
T:
ex Audi A6 2,5TDI V6
ex Audi 80
Ex Audi 80
....