Haikara kirjoitti:Antakaapa myös siloittelematonta kommenttia, millainen -07 mallinen 9-5 on autona.
Vuosi on takana 2007-mallisella 9-5 Aero Wagonilla. Valitin jo vuosi sitten asioista, jotka mielestäni ovat tässä mallissa huonommin kuin viisi vuotta vanhemmassa. Mitään lisättävää listaan ei oikeastaan ole. Osaan asioista on tottunut (nopeusmittari, ratti) ja osa ärsyttää edelleen (karsitut varusteet, kuten takaovien ja tavaratilan oven valaistus).
Auto on pelannut hyvin, huollossa ei ole tarvinnut käydä ennen vuosihuoltoa eikä huollossakaan tarvinnut tehdä mitään ylimääräistä. Hyvä ajaa, valoilla näkee (jos vain pitää ne puhtaina) jne. Rengasmelua saisi olla vähemmän tämän luokan autoksi. Stereoissa tympii se, että moottorin käynnistäminen katkaisee virrat stereoilta, jolloin mp3-CD:n toisto pomppaa jopa koko levyn alkuun. Tätäkään vikaa ei ollut 2002-mallissa (no eipä ollut mp3-toistoakaan).
Tämä on kolmas 9-5 Wagonini ja toinen Aeroni (kaikki automaatteja), joten mitään kovin yllättävää autossa ei ole ollut. Seuraavan autonvaihdon tullessa ajankohtaiseksi harkitsen vakavasti jotain muuta merkkiä, ellei uusi 9-5 ole saapunut tai se ei vastaa odotuksiani. En siksi, että 9-5 olisi huono auto (kaikkea muuta), mutta en oikein tiedä, olisiko järkeä ostaa neljäs "samanlainen". 9-3:een en aio vapaaehtoisesti siirtyä, koen sen eri luokan autoksi - olkoonkin, että neliveto ja tehokkaampi moottori kiinnostaisivat.
Lähinnä saattaisi kiinnostaa 5-sarjan nelivetoinen bemari Aeroa tehokkaammalla moottorilla (noiden kulutushan on paperilla pieni eli hinta on veromuutosten takia jopa laskussa, toisin kuin 9-5:n). Tosin vuosi sitten saamani tarjous bemarista oli noin 50% Aeron hintaa korkeampi, että on siinä varaa laskeakin. En sitten tiedä, vieläkö vanha koira oppisi uusille tavoille, kun olen liikkunut Saabilla matkustajana tai kuskina jo yli 30 vuotta.