Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Moi,

Talvinäpertelyä pitäisi aloitella ennen kuin on taas kesä niskassa.

Trippimittari ei toimi ja vaihdan koko mittariston. Kuinkas tuo nyt olikaan? Onko ratti pakko irroittaa? Airbag hiukan pelottaa ja jättäisin siksi ratin paikalleen.

Sitten toinen homma on sähköpenkin selkänojan kallistuksen nappulan vaihto. Vanha on murtunut ja uusi on nyt olemassa. Lähteekö tuo ihan vetämällä irti ja uusi painetaan tilalle vai pitääkö katkaisijakokonaisuus purkaa irti jakkarasta?

Yritin hakea, mutten osannut/löytänyt :P

-T
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Huikko kirjoitti:Onko ratti pakko irroittaa? Airbag hiukan pelottaa ja jättäisin siksi ratin paikalleen.
Ainakaan bägitöntä rattia ei tarvitse irrottaa jotta kojetaulun naamalevyn saa kääntymään sivuun mittariston edestä.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 22#p347722
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nuppi lähtee kylmästi vetämällä suoraan. Älä väännä/kierrä ettei akseli katkea.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Huikko »

ok, kiitos
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Huikko »

ok, entäs pitääkö varoa jotain, ettei jää se SRS-valo palamaan?
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Huikko kirjoitti:ok, entäs pitääkö varoa jotain, ettei jää se SRS-valo palamaan?
Nyt kun näköjään valmistaudut ratin irrotukseen, niin tässä kokemuksia 9000:n ratin irrotuksesta, soveltunee myös og900:een.

Akku irti 30 minuuttia ennen työn alkua, eikä missään tapauksessa sytytysvirtoja päälle ennen kuin bagi on taas kytketty kiinni, muuten syttyy SRS herja. Bagi on kytketty johdinspiraalin avulla ratin läpi. Spiraali sallii tietyn määrän ratin kierroksia molempiin suuntiin. Huomioi, että pyörät on suorassa aloittaessa työtä ja pidä huoli ettei irtonainen spiraali pääse kiertymään muuten on vaarana että spiraalissa ei ole tarpeeksi johtoa jompaan kumpaan kierrossuuntaan bagin asennuksen jälkeen jolloin johdin katkeaa. Kuten MIMMI mainitsi liittimet aina oikosulkevat itsensä jolloin staattinen sähkö tms ei pääse laukaisemaan irrotettua bägiä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Huikko
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: To Maalis 22, 2007 11:17
Paikkakunta: Tampere

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja Huikko »

Joo on se helpompaa työskennellä jos ottaa ratin pois. En ole ikinä irroittanut rattia airbagillisesta laitteesta, kun on ollut niin vanhoja autoja ajossa.

Onko tuo spiralihärdeli semmoinen, että kun sen näkee niin jopa minä ymmärrän mitä tarkoitit? :P
----- No more Saabs -----
ex 9-5 Wagon 2.0t SP Business A4 Sun Green, 2000
ex 900 Combi Coupe 2.1 16v M5 Carrara White, 1993
ex 900 Cabriolet 2.0t 16v A3 Monte Carlo Blue, 1992
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston irroitus ja sähköpenkin nappuloiden vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Huikko kirjoitti:Joo on se helpompaa työskennellä jos ottaa ratin pois. En ole ikinä irroittanut rattia airbagillisesta laitteesta, kun on ollut niin vanhoja autoja ajossa.

Onko tuo spiralihärdeli semmoinen, että kun sen näkee niin jopa minä ymmärrän mitä tarkoitit? :P

On selkeä paketti, jonka toiminnan ymmärtää, kun ottaa bagin pois. Muista avata myös ko. spiraalin liittimet sieltä ohakusakselin puoleista päästä ennen kuin alat riuhtoa rattia irti. Spiraali lähtee sitten ratin mukana.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin