Pitkä vieteri käynnistyksessä ?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Pitkä vieteri käynnistyksessä ?

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Sain vihdoin CE-valon pysymään aisoissa. Kaiken ongelman aiheutti viallinen ruiskupumppu. Siinä rytäkässä vaihtui mm. ilmamassamittari, mutta mitäs siitä.

Ruiskupumpun vaihdon jälkeen olen vain kiinnittänyt huomiota käynnistyvyyteen. Juu, ekalla lähtee, aina. Mutta, kylmänä tarvitsee vain parin-kolmen sekunnin käynnistyksen (joka sekin on puolet pitempi kuin aikaisemmin), mutta puolilämpimänä pitää sahata 6-7 sekuntia, ennenkuin käynnistyy. Hommassa on kyllä logiikkansa, pitkän käynnistyksen vaatii. Joka kerta.

Kun nyt muut ongelmat poistuivat, auto pelittää todella mainiosti, niin mistä johtuu toi pitkä käynnistysvieteri. Onko kellään selitystä ?

Ei muuten harmita, mutta tänäänkin kun pojan ristiäisten jälkeen käynnistin Saabia Porvoon tuomiokirkon viereltä, turistit kääntyivät katsomaan, että kukas se siinä puku päällä sahaa Saabiaan käyntiin, ja lähteekös. Kun käynnistyi, käänsivät katseensa onneksi muualle 8O
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Onkos tuossa jo EZK?
Jos on, niin sehän vaatii aika pitkän vieterin että antaa kipinää.
Tietääkseni se menee niin että EZK:n täytyy huomata että moottori pyörii ennenkuin se antaa kipinän.
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Tuo pitkä vieteri oli minunkin T16 autossani, eikä kuulema mikään harvinainen ilmiö.
Huvittavaa oli, että talvellakin, reilussa pakkasessa tärähti käyntiin paremmin kuin palmun alta, jos oli muistanut jättää lohkolämmittimen pois. Jos taas oli laittanut johton päähän niin sahata sai sen 5-10s. Tarkkaa aikaa en koskaan ottanut, mutta häiritsevän pitkään.
Koitin vaihtaa lämpöanturin, mutta tämä ei ainakaan vaikuttanut...

Kyseessä siis oli 900T16 -88 LH 2.2 lambdalla.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tämä tuli Saab-asentajan suusta, "16-venttiilisissä Saabeissa on pitkä-startti". Pakko oli kysyä, että ei kai se starttimoottori ole normaalia pidempi :oops: Onneksi sain selventävän vastauksen asiaan, starttiaika oli siis pidempi. Ja on ihan toimivissa autoissakin. Tämä selvisi, kun alettiin tutkimaan veljen "Kuularuiskun" pitkää starttia. Verrattiin tosin minun "Anniin", joka lähtee kelillä kuin kelillä käyntiin ku palmun alta (~1-2 sek.).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Re: Pitkä vieteri käynnistyksessä ?

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Itse olen huomannut, että ilmamassamittarin säädöt vaikuttavat vieterin pituuteen, rikkaampi nopeampi, mutta ei ole kyllä tuollaisia 6-7s käynnistyksiä ollut.

Lämpöanturia kannattaa tosiaan kokeilla vaihtaa, on ollut jonkin verran vikoja niissä ja osa on halpa. Bensapumpun vaihdon jälkeen ilmaantuneet ongelmat laittaisivat myös epäilemään pumpun luona olevaa takaiskuventtiiliä (onhan siellä sellainen?), ainakin joskus muistaisin lukeneeni rikkinäisen venttiilin aiheuttaneen pitkiä startteja.

Oma T16 (LH2.2 ei kylmäsuutinta) lähtee kylmänä heti, 0.5-2 pyöräytystä ja lämpimänä vaatii jotain 3-4 pyöräytystä. K-jet ja kaasarisaappini ovat tosiaan lähteneet nopeammin.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Maallikkona heittäisin tämmösen ehdotuksen:

Kun ensi kerran starttaat, niin pidä virtoja päällä muutama sekunti ennen kuin väännät starttiasentoon (pitkäänhän niitä ei saa pitää päällä jos kone ei käy).
Jos startti on nyt lyhyempi, niin vika on varmaankin painevaraajassa, kuten mcfeast ehdottikin.

Bensapumppuhan pyörii heti kun virrat laittaa päälle.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
mcfeast
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: La Syys 13, 2003 22:08
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja mcfeast »

Hmm, olen elänyt siinä uskossa, että tuo hetkellinen bensapumpun pyöriminen olisi vain k-jetin ominaisuus eikä sitä 16v malleissa olisi, osaakohan joku varmaksi sanoa?

Tuo "check valve" ei ole varmaankaan mikään varsinainen painevaraaja jollainen löytyy kyllä k-jetistä, tuolta löytyy infoa: http://68.18.191.141/engine_folder/engi ... gvalve.pdf
http://68.18.191.141/engine_folder/fuelpumpindex.htm

PDF alkaa ainakin lupaavasti:
"On some cars equipped with the positive feed pump, the check valve may stick, resulting in longer engine cranking on restart because of the loss of fuel system rest pressure."

Townsendin linkit eivät kyllä ole kovin pitkäikäisiä muuttuvan osoitteen takia :/
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Kiitoksia toverit kommenteista, sain paljon mietittävää. Sinänsähän tuo ei ole vika, kun kerran käyntiin lähtee. Häiritsee vain tuollainen sahaaminen, aikaisemmissa Saabeissa ainoastaan nuo 8v K-Jetronicit pottuilivat välillä lämpimänä pitkällä vieterillä.

Tänään juuri käynnistelin aika paljon tuossa kaupunkikierroksella. Mitä nopeammin edellisen sammutuksen jälkeen käynnistät, sitä lyhyempi on startti. Jos moottori on ajettu lämpimäksi ja menen vaikka 10 minuutiksi kauppaan, auto starttaa parin sekunnin jälkeen. Jos olen anoppilassa kaksi tuntia ja käynnistän, taas saa sahata huomattavan pitkään. Kylmänä lähtee pyöräyttää useamman kerran, mutta starttaa kohtuullisessa ajassa.

Viallisella ruiskupumpulla tämä pärähti käyntiin käytännössä aina samalla tavalla, melkoisen nopeasti. Rupesi vain loppuaikoina käynnistymään kolmella pytyllä aina silloin tällöin, joka ominaisuus katosi tyystin ruiskupumpun vaihdon myötä. Kunhan saan Volvon konerempasta, paneudun tähän ominaisuuteen, katsotaan mitä löytyy. Ja muuten, mulla on kyllä tapana käynnistäessä antaa ruiskupumpun hurahtaa ja vasta sitten vääntää avaimesta, uusi pumppu on kyllä hipi hiljaa vanhaan verrattuna, mutta liian nopeassa avaimenväännössä tuskin on syytä.
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin