bensaa palaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:kokeilin omasta immusta mitata vastusta ja sitä löytyikin äärettömästi. 6 nastassa näyttäs olevan häikkää, muitten nastojen välillä löytyi vastusta.
Mittasitko 2 ja 6 välistä, kuten tuonikäisessä kuuluu?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 83#p427283
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

kyllä mittasin. 6 nastasta ei ole yhteyttä mihinkään toiseen nastaan, ääretöntä vastusta näytti mittari. Auto kuitenkin toimii, paitsi bensaa palaaja tehot hukassa. 8)
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:Auto kuitenkin toimii, paitsi bensaa palaaja tehot hukassa.
Tuo sama onnistuu, vaikka jätät ilmamassamittarin liittimen kokonaan irti.

Eikö check engine -valo pala?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

jus kirjoitti:
t8 kirjoitti:Auto kuitenkin toimii, paitsi bensaa palaaja tehot hukassa.
Tuo sama onnistuu, vaikka jätät ilmamassamittarin liittimen kokonaan irti.

Eikö check engine -valo pala?
ei pala, sitä olen ihmetellyt. Auto muuten toimii hyvin. Keskiviikkona ajelen etelään päin, jos samalla pyörähtäs pcs:ssä lukemassa vikakoodit.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:ei pala, sitä olen ihmetellyt. Auto muuten toimii hyvin. Keskiviikkona ajelen etelään päin, jos samalla pyörähtäs pcs:ssä lukemassa vikakoodit.
Palaako edes silloin kun käännät virtalukon testiasentoon (juuri ennen starttiasentoa)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

jus kirjoitti:
t8 kirjoitti:ei pala, sitä olen ihmetellyt. Auto muuten toimii hyvin. Keskiviikkona ajelen etelään päin, jos samalla pyörähtäs pcs:ssä lukemassa vikakoodit.
Palaako edes silloin kun käännät virtalukon testiasentoon (juuri ennen starttiasentoa)?
mielestäni palaa tuolloin, valo sammuu normaalisti kun auton käynnistää.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

jus kirjoitti:
t8 kirjoitti:kokeilin omasta immusta mitata vastusta ja sitä löytyikin äärettömästi. 6 nastassa näyttäs olevan häikkää, muitten nastojen välillä löytyi vastusta.
Mittasitko 2 ja 6 välistä, kuten tuonikäisessä kuuluu?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 83#p427283
Löytyi tällainen kuva, tuon mukaan kutosnasta ei olisi kytketty mihinkään.
Kuva
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ettei vain olis mennyt tuossa kuvassa nastajärjestys peilikuvaksi, numeroiden suhteen.

Mittaa piruuttain nastojen 5 ja 1 väliä , säätämällä säätöruuvia
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja jus »

t8 kirjoitti:Löytyi tällainen kuva, tuon mukaan kutosnasta ei olisi kytketty mihinkään.
Korjaamokirja puhuu tuosta 380 ohmin mittaamisesta ainoastaan LH2.2 ja LH2.4.2 ilman katalysaattoria. Sinulla taitaa tuossa olla LH2.4.2 katalysaattorilla.

Ruiskun kytkentäkaaviossa Saab 9000 -91 DI/APC LH2.4.2 ilman ETS on johto ruiskuboksin navan 23 ja ilmamassamittarin navan 6 välillä.

Ruiskun kytkentäkaaviossa Saab 9000 -91 DI/APC LH2.4.2 ETS (elektroninen kaasuläpän ohjaus) ilmamassamittarin napa 6 ei ole kytketty.

Minähän en näistä mitään tiedä, yritän vaan kirjoittaa tänne jotain mitä kirjassa lukee ja tuntuu hyödylliseltä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja t8 »

Edelleen bensa maistuu ja tehot osittain hukassa. Paikaltaan kun lähtee, niin polttaa kyllä kumia tarvittaessa. Kiihtyy ihan kohtalaisesti (täyskaasulla) kunnes loota vaihtaa kolmoselle, sitten meno rauhottuu kummasti. Jos lähtee ohittamaan 80 vauhdista rauhallisesti, niin auto kiihtyy kuin kaasarisatku vitosella vaikka paineet nousee kelta-punarajalle. Jos taas painaa tallan pohjaan, niin johan alkaa maisema vaihtumaan.
Kulutusmittarin mukaan bensaa palaa päälle 40l/100km rauhallisen 0-60km/h kiihdytyksen aikana. Muutaman tuhannen kilometrin ajan keskikulutus on edun mukaan ollut 10,8-11l/100km riippuen ajosta.
Olen huomannut että paineet ei putoa vaikka painaisi jarrua täyskiihdytyksen aikana, ei myöskään naksahda kun virrat laittaa päälle. Välillä toimi ok. Voisiko olla johdossa vika?
Vaihdettuja osia bensapumppu ja suodatin, di-kasetti, bensanpaineen säädin, by-pass, magneettiventtiili, lämpöanturi imusarjan alle

Lisätään vielä että jos pystyy ajamaan tasakaasulla, niin kulutus pysyy hyvin hanskassa, esim 60km/h 7-8l, mutta heti jos joutuu painamaan vähänkin kaasua niin kulutus nousee reilusti. Kun ahdot laskee kaasua nostettaessa, kuuluu ihmeellinen ulahdus juuri ennen valkoisen rajaa. Mitä hitaammin ahdot laskee, sitä pidempi ääni on.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja fatal »

t8 kirjoitti: Lisätään vielä että jos pystyy ajamaan tasakaasulla, niin kulutus pysyy hyvin hanskassa, esim 60km/h 7-8l, mutta heti jos joutuu painamaan vähänkin kaasua niin kulutus nousee reilusti. Kun ahdot laskee kaasua nostettaessa, kuuluu ihmeellinen ulahdus juuri ennen valkoisen rajaa. Mitä hitaammin ahdot laskee, sitä pidempi ääni on.
Tuosta ulahduksesta, se todennäköisesti liittyy by-passiin, samaa oli itellä ennen mutta sitten vaihdoin by-passin ja se ääni käytännössä katosi.

Bensankulutuksen osalta on tällä hetkellä kyllä vähän samaa ongelmaa. Normaali kyläpörräys nostaa (-90, 2.0CDTA) EDU:n mukaan kulutuksen jonnekin 14 - 14.5:n paikkeille vaikka mukana on muutaman kilometrin suoranpätkiäkin. Eli joku on pielessä, ei se ennen ihan noin paljoa vienyt. Jos ajaa kiltisti pidempää matkaa niin pääsee satasen nopeuksissa 7.7 - 8 lukemiin.

Pitää kattoa mitä asialle saisi tehtyä. Auto saattaa kyllä lähtä muutenkin vaihtoon tässä joskus.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla palaa/paloi satasenkin nopeudessa yli 10 litraa vaikka vaihdoin IMMun ja lämpötila-anturin yms.

Nyt ei vie yhtään kun on seisonnassa ja ajelen BX:llä joka vie 7 litraa keskimäärin... :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja kena »

Omassa 1989 CD, ei ajotietokone osaa erotella paikallaan seisottavaa aikaa ajoajasta, eli kun mittarissa on sillon 99.9l/100km, nousee keskikulutus äkkiä esimerkiksi liikennevaloissa.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
fatal
"Tuplakaasari"
Viestit: 90
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 17:14
Paikkakunta: Oulu

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja fatal »

kena kirjoitti:Omassa 1989 CD, ei ajotietokone osaa erotella paikallaan seisottavaa aikaa ajoajasta, eli kun mittarissa on sillon 99.9l/100km, nousee keskikulutus äkkiä esimerkiksi liikennevaloissa.
Jos kokonaiskulusta lasketaan niin se valoissa seisominen kyllä menee ihan samaan piikkiin kuin muukin ajo eli ei siinä mitään virhettä varsinaisesti tapahdu. Joissain autoissa kai paikallaan seisottaessa moinen näyttö alkaa kertomaan että paljonko se auto syö tunnissa bensaa mutta yhtälailla sitä bensaa kuluu siellä risteyksessä / keskimäärin ajettu kilometri.

Joka tapauksessa, tuohon viitaten, se että vaikka EDU sanoo 99.9l/sataselle lukemaa, kahden 99,9:n ja 99,9:n välillä voi olla iso ero, kuten tuli tässä taas todistettua. Vaihdoin omaani kokeilun vuoksi toisen IMM:n, teippasin vulkaanisella teipillä pari letkua parempaan kuntoon, tiivistin yhden vähän löystyneen klemmarin ja käytin akun irti lopuksi - kulutukseen tuli selkeä ero. Siinä missä aikaisemmin muutama kilometri EDU:n nollauksen jälkeen risteyksessä seisominen nosti keskikulutusta ihan hullua tahtia muutaman kilometrin ajon jälkeen, nyt se nousee huomattavasti maltillisemmin ja 14,5 lukemien sijaan kaupungissa pääsee realistisesti jonnekin 10-12 nurkille. Laajempi testaaminen yhä tekemättä joten hankala sanoa varmuudella mikä lopullinen ero todellakin on.
#1557
2011 9-3SC 2.0T BioPower XWD
1984 99 ("pientä laittoo" = kylki sisässä)
2005 9-3SS 2.0t (ex), 1990 9000 2.0 CDTA (ex), 1981 99 (ex)
kena
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Ti Elo 15, 2006 18:30
Paikkakunta: Joensuu

Re: bensaa palaa

Viesti Kirjoittaja kena »

Millään algoritmillä et voi laskea kilometrikohtaista keskikulutusta, mikäli tyhjäkäynnin kulutus lasketaan tähän yhtälöön. Kilometrikohtainen keskikulutus paikallaan seistessä kun on kuitenkin sen ääretön litraa kilometriä kohti. :)

edit: siis muuttamatta sitä kulutukseksi tuntia kohden.
Audi urS4 kevyt huora
9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
Vastaa Viestiin