t8 kirjoitti:kokeilin omasta immusta mitata vastusta ja sitä löytyikin äärettömästi. 6 nastassa näyttäs olevan häikkää, muitten nastojen välillä löytyi vastusta.
kyllä mittasin. 6 nastasta ei ole yhteyttä mihinkään toiseen nastaan, ääretöntä vastusta näytti mittari. Auto kuitenkin toimii, paitsi bensaa palaaja tehot hukassa.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8 kirjoitti:ei pala, sitä olen ihmetellyt. Auto muuten toimii hyvin. Keskiviikkona ajelen etelään päin, jos samalla pyörähtäs pcs:ssä lukemassa vikakoodit.
Palaako edes silloin kun käännät virtalukon testiasentoon (juuri ennen starttiasentoa)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8 kirjoitti:ei pala, sitä olen ihmetellyt. Auto muuten toimii hyvin. Keskiviikkona ajelen etelään päin, jos samalla pyörähtäs pcs:ssä lukemassa vikakoodit.
Palaako edes silloin kun käännät virtalukon testiasentoon (juuri ennen starttiasentoa)?
mielestäni palaa tuolloin, valo sammuu normaalisti kun auton käynnistää.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8 kirjoitti:kokeilin omasta immusta mitata vastusta ja sitä löytyikin äärettömästi. 6 nastassa näyttäs olevan häikkää, muitten nastojen välillä löytyi vastusta.
t8 kirjoitti:Löytyi tällainen kuva, tuon mukaan kutosnasta ei olisi kytketty mihinkään.
Korjaamokirja puhuu tuosta 380 ohmin mittaamisesta ainoastaan LH2.2 ja LH2.4.2 ilman katalysaattoria. Sinulla taitaa tuossa olla LH2.4.2 katalysaattorilla.
Ruiskun kytkentäkaaviossa Saab 9000 -91 DI/APC LH2.4.2 ilman ETS on johto ruiskuboksin navan 23 ja ilmamassamittarin navan 6 välillä.
Ruiskun kytkentäkaaviossa Saab 9000 -91 DI/APC LH2.4.2 ETS (elektroninen kaasuläpän ohjaus) ilmamassamittarin napa 6 ei ole kytketty.
Minähän en näistä mitään tiedä, yritän vaan kirjoittaa tänne jotain mitä kirjassa lukee ja tuntuu hyödylliseltä...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Edelleen bensa maistuu ja tehot osittain hukassa. Paikaltaan kun lähtee, niin polttaa kyllä kumia tarvittaessa. Kiihtyy ihan kohtalaisesti (täyskaasulla) kunnes loota vaihtaa kolmoselle, sitten meno rauhottuu kummasti. Jos lähtee ohittamaan 80 vauhdista rauhallisesti, niin auto kiihtyy kuin kaasarisatku vitosella vaikka paineet nousee kelta-punarajalle. Jos taas painaa tallan pohjaan, niin johan alkaa maisema vaihtumaan.
Kulutusmittarin mukaan bensaa palaa päälle 40l/100km rauhallisen 0-60km/h kiihdytyksen aikana. Muutaman tuhannen kilometrin ajan keskikulutus on edun mukaan ollut 10,8-11l/100km riippuen ajosta.
Olen huomannut että paineet ei putoa vaikka painaisi jarrua täyskiihdytyksen aikana, ei myöskään naksahda kun virrat laittaa päälle. Välillä toimi ok. Voisiko olla johdossa vika?
Vaihdettuja osia bensapumppu ja suodatin, di-kasetti, bensanpaineen säädin, by-pass, magneettiventtiili, lämpöanturi imusarjan alle
Lisätään vielä että jos pystyy ajamaan tasakaasulla, niin kulutus pysyy hyvin hanskassa, esim 60km/h 7-8l, mutta heti jos joutuu painamaan vähänkin kaasua niin kulutus nousee reilusti. Kun ahdot laskee kaasua nostettaessa, kuuluu ihmeellinen ulahdus juuri ennen valkoisen rajaa. Mitä hitaammin ahdot laskee, sitä pidempi ääni on.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
t8 kirjoitti:
Lisätään vielä että jos pystyy ajamaan tasakaasulla, niin kulutus pysyy hyvin hanskassa, esim 60km/h 7-8l, mutta heti jos joutuu painamaan vähänkin kaasua niin kulutus nousee reilusti. Kun ahdot laskee kaasua nostettaessa, kuuluu ihmeellinen ulahdus juuri ennen valkoisen rajaa. Mitä hitaammin ahdot laskee, sitä pidempi ääni on.
Tuosta ulahduksesta, se todennäköisesti liittyy by-passiin, samaa oli itellä ennen mutta sitten vaihdoin by-passin ja se ääni käytännössä katosi.
Bensankulutuksen osalta on tällä hetkellä kyllä vähän samaa ongelmaa. Normaali kyläpörräys nostaa (-90, 2.0CDTA) EDU:n mukaan kulutuksen jonnekin 14 - 14.5:n paikkeille vaikka mukana on muutaman kilometrin suoranpätkiäkin. Eli joku on pielessä, ei se ennen ihan noin paljoa vienyt. Jos ajaa kiltisti pidempää matkaa niin pääsee satasen nopeuksissa 7.7 - 8 lukemiin.
Pitää kattoa mitä asialle saisi tehtyä. Auto saattaa kyllä lähtä muutenkin vaihtoon tässä joskus.
Omassa 1989 CD, ei ajotietokone osaa erotella paikallaan seisottavaa aikaa ajoajasta, eli kun mittarissa on sillon 99.9l/100km, nousee keskikulutus äkkiä esimerkiksi liikennevaloissa.
Audi urS4 kevyt huora 9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998
kena kirjoitti:Omassa 1989 CD, ei ajotietokone osaa erotella paikallaan seisottavaa aikaa ajoajasta, eli kun mittarissa on sillon 99.9l/100km, nousee keskikulutus äkkiä esimerkiksi liikennevaloissa.
Jos kokonaiskulusta lasketaan niin se valoissa seisominen kyllä menee ihan samaan piikkiin kuin muukin ajo eli ei siinä mitään virhettä varsinaisesti tapahdu. Joissain autoissa kai paikallaan seisottaessa moinen näyttö alkaa kertomaan että paljonko se auto syö tunnissa bensaa mutta yhtälailla sitä bensaa kuluu siellä risteyksessä / keskimäärin ajettu kilometri.
Joka tapauksessa, tuohon viitaten, se että vaikka EDU sanoo 99.9l/sataselle lukemaa, kahden 99,9:n ja 99,9:n välillä voi olla iso ero, kuten tuli tässä taas todistettua. Vaihdoin omaani kokeilun vuoksi toisen IMM:n, teippasin vulkaanisella teipillä pari letkua parempaan kuntoon, tiivistin yhden vähän löystyneen klemmarin ja käytin akun irti lopuksi - kulutukseen tuli selkeä ero. Siinä missä aikaisemmin muutama kilometri EDU:n nollauksen jälkeen risteyksessä seisominen nosti keskikulutusta ihan hullua tahtia muutaman kilometrin ajon jälkeen, nyt se nousee huomattavasti maltillisemmin ja 14,5 lukemien sijaan kaupungissa pääsee realistisesti jonnekin 10-12 nurkille. Laajempi testaaminen yhä tekemättä joten hankala sanoa varmuudella mikä lopullinen ero todellakin on.
Millään algoritmillä et voi laskea kilometrikohtaista keskikulutusta, mikäli tyhjäkäynnin kulutus lasketaan tähän yhtälöön. Kilometrikohtainen keskikulutus paikallaan seistessä kun on kuitenkin sen ääretön litraa kilometriä kohti.
edit: siis muuttamatta sitä kulutukseksi tuntia kohden.
Audi urS4 kevyt huora 9000 CD TA 1989 - R.I.P. (rotting in paali)
Volvo C70 T5 GT 1998