Nopassa kylmä
Nopassa kylmä
Olen vaihtanut termostaatin, ja ilmannut järjestelmän, mutta puhaltaa haaleaa aina vaan, olisko vesipumppu seuraavaksi vaihdettava?
Re: Nopassa kylmä
En usko että vesipumpulla olisi vaikutusta asiaan.
Oletko avannut lämmittimen kotelon ja putsannut neulaset pois kennolta? Hanakin (tai hanalle menevä vaijeri) saattaa jumitella, ei aukea täysin.
Oletko avannut lämmittimen kotelon ja putsannut neulaset pois kennolta? Hanakin (tai hanalle menevä vaijeri) saattaa jumitella, ei aukea täysin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 964
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Nopassa kylmä
Itselläni oli aikanaan 99:ssä tuo lämppärin kenno ihan neulasten/moskan peitossa. Puhdistaminen auttoi hieman, muttei siltikään lämminnyt kunnolla. Kennon vaihto auttoi, ilmeisesti vaan vuosien saatossa hapettunut sisältä ja ulkoa niin pahaksi ettei lämmittänyt. Tuo puhdistaminen ei paha operaatio ole, kannattaa tarkistaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Nopassa kylmä
Lämppärinkotelosta se etuseinä irti, taisi olla kiinni 4kpl ruuveja, niin pääsee imuroimaan liat pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Nopassa kylmä
Jep... aukaisin tuon levyn ja se oli ihan tukossa , mutta lämpöä ei tule samallalailla kun satkussa, ajattelin vielä kokeilla tuon hanan vaihtoa.
Paisarin nesteen lämpötila oli 85 astetta .
Paisarin nesteen lämpötila oli 85 astetta .
Re: Nopassa kylmä
Mulla ei 99 lämpene lähellekään yhtä kuumaksi kuin satkut lämpenee. Vaikka siihen on vaihdettu korjattu lämppärin kenno, kotelo on putsattu ja vesihana on laitettu uusi.
Satkuun teetätin viime keväänä sen Forte-jäähdytysjärjestelmäpesun. Samalla vaihtoivat ne vanhemman malliset lämppärin letkut (ilman sitä heater-by-passia) ja se kyllä lämpenee. Sitäkin voisi kokeilla myös vanhempaankin, kun se putsaa tosi hyvin, paisarikin putsaantui yllättävän paljon.
Satkuun teetätin viime keväänä sen Forte-jäähdytysjärjestelmäpesun. Samalla vaihtoivat ne vanhemman malliset lämppärin letkut (ilman sitä heater-by-passia) ja se kyllä lämpenee. Sitäkin voisi kokeilla myös vanhempaankin, kun se putsaa tosi hyvin, paisarikin putsaantui yllättävän paljon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Nopassa kylmä
Joskus taannoin putsasin Taunuksen jäähdytysjärjestelmän konetiskitabletilla koska neste oli hiukan ruosteisen näköistä. Sivutuotteena lämpimän ilman tulo parani huomattavasti, joten kyllä sieltä kennon sisältä voi irrota eristävää sakkaa aika tavallakin.
Re: Nopassa kylmä
Tekis mieli putsata tuo kenno, mutta en hokannu kuinka lähtee irti, siinä kennon päällä meni jokin ohut kupari putki tms.
Re: Nopassa kylmä
Se putki tulee hanalta. On jonkin sortin termoelementti tai vastaavaa. Se on pienillä muovisilla kennoon painetuilla pidikkeillä kiinni. Letkut on siellä hanan puolella ihan tavis klemmareilla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Nopassa kylmä
Nyt kenno pudistettu, ehkä parani .....tarkemmin selvinnee kun ajaa pitemmästi.
Re: Nopassa kylmä
Oliko eristeet kotelon ja kennon välissä kunnossa,ettei valskaa väärästä välistä!Reetu kirjoitti:Nyt kenno pudistettu, ehkä parani .....tarkemmin selvinnee kun ajaa pitemmästi.

Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Nopassa kylmä
Jep. Tuo se oli. Mulla vuoti tuon putken liitoskohta hanassa ja isä otti koko putken pois ja tulppasi sen liitoskohdan. Sen jälkeen piti myötään säätää lämpöjä talvella juurikin em. vuoksi. Lämppärin siis toimi manuaalisella p-säädölläMimmi kirjoitti:Se ohut kupariputki on kapillaaritermostaatin putki ja se sisältää ammoniakkia.
Ilman sitä sisääntulevan ilman lämpötila heittelehtii, kun termostaatti ei enää säädä (veden) lämpötilaa ilman lämpötilan mukaan automaattisesti.


Uudessa hanassa tulee tuokin nippeli uusi, luonnollisesti, ja on ollut lysti ajella ku 99:ssä on tarjennut. Niin ja onhan tuohon mun 99:iin vaihdettu korjattu kennokin, että sillä kans luulisi olevan vaikutusta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Nopassa kylmä
No niin... nyt on termari vaihdettu kenno kotelo putsattu ja kenno myös astianpesukone aineella, ja jopa hana poistettu letkut suoraan kennolle...haaleaa vain puhaltaa.