Automaatti vikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Noniin tulipahan jokunen viikko ostettua turbo tonnaria vuodelta 89- laatikko vika oli tiedossa ja toinen laatikko tuli mukana mutta se on väärä. oiskohan jollain tietoa että saisko tuon vielä korjattua. oireena on se että liikkeelle joutuu lähtemään pakko ykkösen kautta tai laatikko rupeaa lyömään tyhjää samaa tekee myös välillä kun kick down vaihtaa pienemmälle mutta sillon "tyhjä" on hetkellista ja rykäsee sitten vaihteen silmään.hakua on käytetty mutta vastaavaa vikaa ei oo tullu vastaan,matolaatikon jousia ei vielä ole tarkistettu enkä oikein usko edes niitten olevan vialliset.sitten päästään siihen toiseen laatikkoon,onko tonnareissa ollut tollasia laatikoita mistä tulee pätkät vetareita ulos ja tripod liitetään siihen,nykyisessä vetarit nimittäin on sellaiset missä tripod ja pätkä vetaria tulee laatikon sisälle.
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

KoDe kirjoitti:onko tonnareissa ollut tollasia laatikoita mistä tulee pätkät vetareita ulos ja tripod liitetään siihen,nykyisessä vetarit nimittäin on sellaiset missä tripod ja pätkä vetaria tulee laatikon sisälle.
Kaikki tonnarin vaihteistot pitäisi olla vetoakselien suhteen samannäköisiä päällepäin. Kuskinpuolella laatikossa kiinni sisemmän vetonivelen malja ja vänkärinpuolelle liittyy väliakseli. Tonnarin vaihteiston tyyppikilvessä lukee 4HP-18. Tuon tyypin alla on useita eri versioita vuosimallista ja moottorista riippuen, mutta erot on laatikon sisällä (ja kiinnityspisteissä), vetoakseleihin se ei vaikuta.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... kilpi.html
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... hteet.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

onkos tuo tyyppikilpi missä?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

KoDe kirjoitti:onkos tuo tyyppikilpi missä?
On.

Tyyppikilpi on momentinmuunninkotelon päällä, ylävesiletkun ja lämppärinkennolle lähtevän letkun alla.
http://www.pihl.fi/panu/auto/wis/Kuva029.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Juu kiitoksia.. Kun joku vielä osais tohon laatikko vikaan jotain sanoa niin tietäs laittaa laatikon hakuun tai korjata vanhan..
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pieni korjaus...
Iivareissa ja turboissa on erilaiset vetoakselit, tarkoitan nyt sitä "holkkia" väliakselia jossa on boorit molemmissa päissä.
Iivarin akseli on pitempi ja ulkohalkaisija on ohuempi, kun taas turbon akseli on lyhyempi ja ulkohalkaisija on paksumpi.

KoDe kokeile sitä toisen laatikon matolaatikkoa siihen joka on autossa kiinni.
Niin ja ne öljyt kannattaa tarkastaa aina aluksi.
Ja muista että tikun värillä on väliä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Juu öljyt on kyllä katottu ja vaihdettu,minkäs värinen tikun pitäs olla? jos sen nyt vielä tarkistas.Ei mahda toisesta laatikosta matolaatikko käydä kun ei taida edes tonnarin loota olla,tuossa siis laatikossa on kiinni vaan vetarin pärkät joihin malja tulee sitten kiinni toisinkuin tossa nykyisessä eli malja on laatikossa kiinni.saiko tuosta nyt mitään selvää? :D
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

KoDe kirjoitti:minkäs värinen tikun pitäs olla?
Tuolla keskustelua automaattivaihteistoöljyn mittatikun nupin väristä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 88#p164388

Olethan katsonut öljyn määrän oikein, ajolämpimänä, moottori tyhjäkäynnillä, tarkistusta ennen R:llä ja D:llä hetki jne...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Eipä pidä muut vaihteet paikoillaan ollessa kun 1 ja R eli 2,3 ja D luistaa.
KoDe
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Joulu 18, 2007 22:59
Paikkakunta: Kerava

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja KoDe »

Niin ja tyhkäkäyntikin on lähempänä 1500 kun 750.. mahtaiskohan jarrupannan kiristys auttaa tuohon luisto ongelmaan?
Saab 9-3 -99 2.0T
Ex:4xog900 2xog9000 ja 99
Hurm0s
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 23:39
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja Hurm0s »

Itellä kanssa samantyyppistä vikaa automaatissa, auto siis 9000i -90. Kun laittaa P:ltä tai N:ltä D:lle niin kolahtaa ja nykäisee, ei kuitenkaan kolahda uudestaan ennenkuin käyttää P:llä tai N:llä uudestaan. Ajossa kuitenkin toimii ja vaihtaa nätisti, paitsi kickdownilla "hukkaa" vaihteen hetkeksi ja sitten kolauttaa päälle. Sain auton hiljattain, eikä mitään hajua esim. laatikkoöljyjen vaihdosta. Mahtaisiko öljynvaihto auttaa tuohon yhtään, vai mikä tuossa voisi olla vikana, pyörintänopeusanturi...?
9000i A -90 Myyty
Volvo V70R -98
Volvo Amazon b18 2d -68
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Matolaatikon jousilta kuulostaa...
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Hurm0s
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 23:39
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja Hurm0s »

Mawerick kirjoitti:Matolaatikon jousilta kuulostaa...
Aiheuttaako noi jouset moista, että tosiaan paukahtaa kun laittaa D:n päälle. Ite oon käsittäny että jouset vaikuttaa vaan vaihtamiseen ja sen pehmeyteen yms.
9000i A -90 Myyty
Volvo V70R -98
Volvo Amazon b18 2d -68
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jouset vaikuttaa ainakin mm. D:n kytkeytymisen viiveeseen sekä 4 -> 3 vaihdon viiveeseen. Saattaa mennä pari-kolme sekuntiakin ennen kuin vaihde kytkeytyy.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Hurm0s
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Tammi 08, 2008 23:39
Paikkakunta: Lieto
Viesti:

Re: Automaatti vikaa

Viesti Kirjoittaja Hurm0s »

Mawerick kirjoitti:Jouset vaikuttaa ainakin mm. D:n kytkeytymisen viiveeseen sekä 4 -> 3 vaihdon viiveeseen. Saattaa mennä pari-kolme sekuntiakin ennen kuin vaihde kytkeytyy.
Ja kun 4. polkaisee kickdownin ja pitäisi 3. vaihde löytyä, niin ei heti löydykään ja kestää hetken kunnes kolahtaa, ainakin näin itellä tapahtuu, eli saattaisi tosiaan ollakin noista jousista kyse.. Tuo vielä kuitenki hämää, että voisiko ne jouset tosiaan tehdä tuon pamauksen D:tä kytkettäessä, sekin kytkeytyy pienellä viiveellä kun nyt alkaa miettimään ja sitte jysähtää päälle... Voisi alkaa kuulostaa loogiselta :wink:
9000i A -90 Myyty
Volvo V70R -98
Volvo Amazon b18 2d -68
Vastaa Viestiin