Ikävä Saabia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

[quote="IsolohkoNiin ja onhan OG900 vielä auto, johon voi reilusti istua - auto
johon ei tarvitse pujottautua ja josta pääsee poiskin.

.[/quote]

Itseasiassa satkuun on aika hankala mennä, ainaskin neliovisen etupenkille. Yllättävän pieni on se rako penkin ja oven karmin välissä. Siinä olisi kyllä ollut parantamisen varaa. On tullut huomattua varsinkin silloin, kun kyytiini on tullut huonompijalkaisia ihmisiä (lue vanhempaa väkeä). Sisätiloissa sensijaan ei ole mitään pahaa sanottavaa. No, toisaalta kukaan ei ole vielä valittanut, että pitäis päästä jaloittelemaan, tai että puutuu jäsenet. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kottero
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 14:48
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja kottero »

En nyt yritä sen enempää mainostaa/tyrkyttää ostamaan uutta Japski-autoa, mutta omasta kokemuksestani voin vain todeta, että kyllähän vanhan mallinen 900:n on nykyautoihin verrattuna todella vanhanaikainen. itselläni on ollut Saabit 96, 99 ja 900. Nyt vain kävi keväällä niin, että vanha mies tömäytti pihaan uudella Corollalla (ajeli sitä ennen 900:lla yli 10 vuotta) ja täytyi vain todeta, että kyllä ne Japsitkin alkaa pikku hiljaa oivaltamaan minkälaisia ne kotterot pitää eurooppalaisille autoilijoille olla. Jos nimenomaan haluaa ajella omanleimaisella autolla, jonka tunnistaa jo kaukaa tietynmerkkiseksi, niin silloin ei montaa uutta automallia kyllä tule kyseeseen. Enkä suosittele kenellekään käydä liikkeissä koeajamassa uusia autoja sillä silloin on vaarana, että pankkitili pienenee, mutta se etu siitä on, että ei ihan tietämättään mene haukkumaan vääränmerkkisiä. Huh huh. jokohan verenvuoto alkaa tyrehtyä vai alkaako sitä lotisemaan entistä enemmän? Mutta ajellaan me vaan Saabeilla. Kehutaan niitä toisien Saabistien kanssa ja jätetään muiden mollaamiset. Hyvää kesää vain kaikille autoilijoille merkistä riippumatta...
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Omenoita ja appelsiineja

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Japanilaiset autot noin yleensä ottaen ovat laadukkaasti tehtyjä; ovat olleet sitä varmasti alusta alkaen. Miksi muutenkaan englantilainen autoteollisuus olisi kuollut 70-luvulla ja amerikkalainen korisemassa vieläkin? Luotettavuutta ja laatua keskivertokuluttajalle - tätä lisää!

Satkun tekeminen lopetettiin -93, siis yli vuosikymmen sitten. Ehkä olisi reilumpaa verrata tätä samanikäisiin ja ehkä -tasoisiinkin autoihin, joilla nyt voi kulkemisensa hoitaa? Itse ainakin olen pitänyt kaikista neljästä satkustani, jopa siitä onnettomasta -83 turboprojektista. Mutta kuljenkin työmatkani julkisilla (sai tänä aamuna melkein torkuttua kymmenisen minuuttia) ja ajelut muutenkin ovat tarpeett..harrastuspohjaisia. Tilanne voisi muuttua, jos työmatka pitenisi tai muuten hankaloituisi tms. Käyttöauto joka on yli (reilustikin) yli kymmenenvuotias ja ajettu useampi sata tuhatta alkaa olemaan ns. sisäänajettu.

Mutta. Jotain og900 herättää, eihän merkkikerhokaan varmasti olisi samassa vahvuudessa kuin nyt. Jotain siinä vekottimessa on, kun siihen on koko ajan työntämässä rahaa & aikaa, varsinkin kun oma alkuni saabistina oli melko puhtaasti sattumanvarainen - olisikohan johonkin normaaliin käyttöjapsiin tullut laitettua yhtä paljon kiinni kuin Aeroon?

Olisi mielenkiintoista tietää, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ehkä parin vuoden kuluttua on pakko alkaa haaveilemaan turbotonnareista, kun ne olivat tuotannossa vuoteen -98 asti..:)
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Njaa, satkun vanhanaikaisuudesta voi olla monta mieltä: onhan siinä tehostin, 4-pisteruisku, vakaajat, 133/140 hp ja 16-V kone. Osassa autoissa ABS ja turbokin. Tavarankuljetustilaakin on enemmän kuin monessa "farmarissa".

Väitän, että noita puuttuu ainakin niistä "hinnat alkaen"- malleista.
Vieläkin myydään 8 venttiilisiä koneita. Ja yksipisteruiskuja.

Tokihan satku on vanha auto ja siitä puuttuu paljon kaikenlaista widgetintä mitä on uusissa ja muotoilukin on varmasti monen mielestä vanhanaikainen. Mutta kun katsoo "OG-lasien" läpi, niin satkuhan näyttää niin vimmatun hyvältä 8) 8)

En väitä etteikö japanilaiset autot olisi laadukkaita tai hyviä. Varmasti jonkun mielestä ne ovat tyylikäitäkin. Minua vaan ei oikeen yksikään niistä sytytä.

Tiedetään, tuli taas vuodatettua. Mielipiteetkin ovat aika puolueellisia kun itse satun omistamaan OG satkun... :wink:
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
roilo
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Ti Huhti 20, 2004 11:46

Viesti Kirjoittaja roilo »

Saabisti (og900&99) voi aina laittaa rollailijoille jauhot suuhun tokaisemalla esim. "mites toi etutuennan kinematiikka - päällekkäiset kolmiotuethan hakkaa perssonit - kummat sun rollossa on?".

Pääosa autotekniikasta on keksitty viimeistään jo 60-luvulla (pl. elektroniikkaheebelit) - sen jälkeen autotehtaat ovat yrittäneet tehdä kustannustehokkaita ratkaisuja, vaikka tinkien suorituskyvystä.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Teemu kirjoitti:Tokihan satku on vanha auto ja siitä puuttuu paljon kaikenlaista widgetintä mitä on uusissa ja muotoilukin on varmasti monen mielestä vanhanaikainen. Mutta kun katsoo "OG-lasien" läpi, niin satkuhan näyttää niin vimmatun hyvältä 8) 8)
Widgettimellä tarkoitat varmaan jotain sellaista osaa, jota ei voi kotikonstein korjata ja huollossa sen korjaaminen maksaa hunajaa, vai?

Mä oon miettinyt näitä nykyautoja, joiden konepellin alle saa sentään vielä katsoa, muttei koskea, että kuka niitä silloin huoltaa ja korjaa, kun niiden markkina-arvo on tippunut tuonne tonnin luokkaan. Satku (ja tuplis) on sentään tonnin hintaluokassakin ihan ehta käyttöpeli, jota kannattaa korjatakin...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Vastaa Viestiin