Heips! Isä tuossa kyseli, että mitä pitää vaihtaa, että mallivuoden 1988 OG900c (kaasarimalli, uudemmat jarrut tms. ja pystykeula) saadaan vastaamaan 8-venttiilistä ruiskumallia???
Itsellä ei oo oikeestaan mitään hajua OGsatasen kaasari- ja ruiskumallien eroavuuksista, joten viisammat neuvoja. Eli, mistä kohdista mallit eroavat = mitä osia pitää hommata, jotta muutoksen voi tehdä?
EDIT: Muuttelin hiukan...
OG900c => OG900i
OG900c => OG900i
Viimeksi muokannut dimebak, Pe Kesä 18, 2004 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
En ole tehnyt hommaa, mutta äkikseltään vaihdettavien listalle laittaisin seuraavat osat:
-imusarja
-bensapumppu tankkiin tai jopa ruiskumallin koko tankki (kaasarissa mekaaninen pumppu venttiilikannessa)
-bensalinjojen muutos ja ruiskun bensaputkitus konehuoneeseen
-ruiskun tarvittavat osat, eli määräjakaja, suuttimet, imutorvi, ilmansuodatinkotelo, lämpöaikakytkin, ohjauspainesäädin, lisäilmaluisti, ryyppysuutin, bensasuodatin, bensapumpun rele, sähköjohdot tietysti koko hoitoon (ei mikään paha nakki sähköistää)
-uusia tiivisteitä esim suuttimiin ja imusarjaan jne
Jarrut, alusta jne on ihan samaa kamaa, joten niihin ei tarvii kajota.
-imusarja
-bensapumppu tankkiin tai jopa ruiskumallin koko tankki (kaasarissa mekaaninen pumppu venttiilikannessa)
-bensalinjojen muutos ja ruiskun bensaputkitus konehuoneeseen
-ruiskun tarvittavat osat, eli määräjakaja, suuttimet, imutorvi, ilmansuodatinkotelo, lämpöaikakytkin, ohjauspainesäädin, lisäilmaluisti, ryyppysuutin, bensasuodatin, bensapumpun rele, sähköjohdot tietysti koko hoitoon (ei mikään paha nakki sähköistää)
-uusia tiivisteitä esim suuttimiin ja imusarjaan jne
Jarrut, alusta jne on ihan samaa kamaa, joten niihin ei tarvii kajota.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itse vaihdoin 99 kaasariin LH2.2 sähköruiskun seuraavasti:
Tankki ruiskusta.
Bensalinjojen molemmissa päissä on kumiletkua joista jatkoin.
Sähköt ruiskulle.
Bensansuodatin konehuoneeseen.
Teräspunosletku suodatin -> jakotukki.
Tietty koko kansi vaihtui.
Jos 8-venasen k-jetittää niin kannesta se pa-pumpun varsi pois ja vaihtaa imusarjan. Muuta ei nyt tule mieleen.
T. Pasi
Tankki ruiskusta.
Bensalinjojen molemmissa päissä on kumiletkua joista jatkoin.
Sähköt ruiskulle.
Bensansuodatin konehuoneeseen.
Teräspunosletku suodatin -> jakotukki.

Tietty koko kansi vaihtui.
Jos 8-venasen k-jetittää niin kannesta se pa-pumpun varsi pois ja vaihtaa imusarjan. Muuta ei nyt tule mieleen.
T. Pasi
Termostaattikotelo kiinnityspultteineen ja mahdollisesti ylävesiletku ja muitakin letkuja luovuttaja-autosta jos läppäkotelon vesikierto halutaan toimintaan.
Paineenvaraajakin olisi hyvä olla K-jettiä laittaessa.
Ja ryyppyvipu "pitää" sitten purkaa pois ohjaamosta
Paineenvaraajakin olisi hyvä olla K-jettiä laittaessa.
Ja ryyppyvipu "pitää" sitten purkaa pois ohjaamosta

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voihan siihen ryyppyvipuun jättää jonkun jousen toiseen päähän, niin voi menneiden kunniaksi nykäistä ryyppyä lähtiessään 
Joo, tosiaan painevaraaja jäi unohduksiin siitä mun listasta.

Joo, tosiaan painevaraaja jäi unohduksiin siitä mun listasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900c => OG900i
Riippuu mitä kaikkee osaa tarviit, mulla ainaki yks ruisku ja pumppu tankkiin ylimääräsiä.dimebak kirjoitti:
Lisäksi vinkkejä työn teosta ja onko kellään tarvittavat osat tarpeettomana?
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
Itselläni on omaan autoon suoritettu tämä sama operaatio, eli kaasari 900:sta (pelkkä 900, ei 900c) ruiskuksi muuttaminen. En ole itse hommaa tehnyt, joten en kaikkia yksityiskohtia tiedä.. 
Joten tähän liittyen pari kysymystä. Autossa on alkuperäinen mittaristo, jossa on pelkkä kello eikä kierroslukumittaria. Kiinnostaisi nimittäin vaihtaa tilalle aidosta 900i:stä mittaristo kierroslukumittareineen. Onnistuuko kuinka kivuttomasti? Tarvitaanko kierroslukuinformaation saamiseen jotain nippeliä/anturia moottorin puolella mitä ei kaasutinversiosta muuten löydy?
Jos onnistuu ja joltain löytyy purettuna tai muuten ylimääräisenä kyseistä mittaristoa/mahdollista muuta tarvittavaa osaa, niin saa tarjota. Ja tietysti myös 900i logon vaihtaminen takaluukkuun voisi olla mukava lisädetalji. 

Joten tähän liittyen pari kysymystä. Autossa on alkuperäinen mittaristo, jossa on pelkkä kello eikä kierroslukumittaria. Kiinnostaisi nimittäin vaihtaa tilalle aidosta 900i:stä mittaristo kierroslukumittareineen. Onnistuuko kuinka kivuttomasti? Tarvitaanko kierroslukuinformaation saamiseen jotain nippeliä/anturia moottorin puolella mitä ei kaasutinversiosta muuten löydy?


#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com