OG900c => OG900i

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

OG900c => OG900i

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Heips! Isä tuossa kyseli, että mitä pitää vaihtaa, että mallivuoden 1988 OG900c (kaasarimalli, uudemmat jarrut tms. ja pystykeula) saadaan vastaamaan 8-venttiilistä ruiskumallia???

Itsellä ei oo oikeestaan mitään hajua OGsatasen kaasari- ja ruiskumallien eroavuuksista, joten viisammat neuvoja. Eli, mistä kohdista mallit eroavat = mitä osia pitää hommata, jotta muutoksen voi tehdä?

EDIT: Muuttelin hiukan...
Viimeksi muokannut dimebak, Pe Kesä 18, 2004 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En ole tehnyt hommaa, mutta äkikseltään vaihdettavien listalle laittaisin seuraavat osat:

-imusarja
-bensapumppu tankkiin tai jopa ruiskumallin koko tankki (kaasarissa mekaaninen pumppu venttiilikannessa)
-bensalinjojen muutos ja ruiskun bensaputkitus konehuoneeseen
-ruiskun tarvittavat osat, eli määräjakaja, suuttimet, imutorvi, ilmansuodatinkotelo, lämpöaikakytkin, ohjauspainesäädin, lisäilmaluisti, ryyppysuutin, bensasuodatin, bensapumpun rele, sähköjohdot tietysti koko hoitoon (ei mikään paha nakki sähköistää)
-uusia tiivisteitä esim suuttimiin ja imusarjaan jne

Jarrut, alusta jne on ihan samaa kamaa, joten niihin ei tarvii kajota.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Itse vaihdoin 99 kaasariin LH2.2 sähköruiskun seuraavasti:

Tankki ruiskusta.
Bensalinjojen molemmissa päissä on kumiletkua joista jatkoin.
Sähköt ruiskulle.
Bensansuodatin konehuoneeseen.
Teräspunosletku suodatin -> jakotukki. ;)
Tietty koko kansi vaihtui.

Jos 8-venasen k-jetittää niin kannesta se pa-pumpun varsi pois ja vaihtaa imusarjan. Muuta ei nyt tule mieleen.

T. Pasi
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Termostaattikotelo kiinnityspultteineen ja mahdollisesti ylävesiletku ja muitakin letkuja luovuttaja-autosta jos läppäkotelon vesikierto halutaan toimintaan.

Paineenvaraajakin olisi hyvä olla K-jettiä laittaessa.

Ja ryyppyvipu "pitää" sitten purkaa pois ohjaamosta :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voihan siihen ryyppyvipuun jättää jonkun jousen toiseen päähän, niin voi menneiden kunniaksi nykäistä ryyppyä lähtiessään :)

Joo, tosiaan painevaraaja jäi unohduksiin siitä mun listasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jarski
"Aero"
Viestit: 312
Liittynyt: Su Touko 16, 2004 13:45
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: OG900c => OG900i

Viesti Kirjoittaja Jarski »

dimebak kirjoitti:
Lisäksi vinkkejä työn teosta ja onko kellään tarvittavat osat tarpeettomana?
Riippuu mitä kaikkee osaa tarviit, mulla ainaki yks ruisku ja pumppu tankkiin ylimääräsiä.
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Itselläni on omaan autoon suoritettu tämä sama operaatio, eli kaasari 900:sta (pelkkä 900, ei 900c) ruiskuksi muuttaminen. En ole itse hommaa tehnyt, joten en kaikkia yksityiskohtia tiedä.. :oops:

Joten tähän liittyen pari kysymystä. Autossa on alkuperäinen mittaristo, jossa on pelkkä kello eikä kierroslukumittaria. Kiinnostaisi nimittäin vaihtaa tilalle aidosta 900i:stä mittaristo kierroslukumittareineen. Onnistuuko kuinka kivuttomasti? Tarvitaanko kierroslukuinformaation saamiseen jotain nippeliä/anturia moottorin puolella mitä ei kaasutinversiosta muuten löydy?

:idea: Jos onnistuu ja joltain löytyy purettuna tai muuten ylimääräisenä kyseistä mittaristoa/mahdollista muuta tarvittavaa osaa, niin saa tarjota. Ja tietysti myös 900i logon vaihtaminen takaluukkuun voisi olla mukava lisädetalji. ;)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin