Huolestuttavaa!!
Huolestuttavaa!!
Tänään huomasin,että tuon Saabini öljytikun päässä ja koko tikun pituudella on vaaleaa mönjää.Koneessa on melko uudet öljyt (Diamont 5/40) Huomasin tämän mönjän jo edellisten öljyjen aikana ja ajattelin silloin että koneessa on vääräntyyppiset öljyt. Nyt tätä vaahtoa on huomattavasti enemmän
Asentaja,joka vaihtoi joku aika sitten tuon jakopään stefan ja käyttöhihnan,sanoi että huohotinjärjestelmä on kunnossa. Jäähdytinneste on normaalin väristä,eikä sitä näytä häviävän.Pakokaasu näyttää aika tummanharmaalta,en osaa sanoa savuttaako moottori normaalia enempää. Ihmetyttää ja keljuttaa,tämä alkaa näyttää jo huolestuttavalta. Möivätkö ne minulle Paskan

Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Huolestuttavaa!!
Tunsikohan asentaja T7 huohotusjärjestelmää? Onko asennettuna varmasti uusin huohotinpäivitys? Mulla oli vanhemmalla päivityksellä myöskin reippaasti tuota "smetanan" muodostumista. Se kuitenkin muodostuu lähinnä vain siihen täyttöputkeen ja tikkuun, eli näyttää pelottavammalta kuin mitä todellisuudessa on.
Näillä kosteilla ja nollan molemminpuolin seilaavilla keleillä tuo kondenssiveden sekaisen öljyvaahdon muodostus lisääntyy, etenkin jos ajelee pätkäajoa tai rauhallista matka-ajoa. Kovemmassa poletuksessa tuntuu katoavan.
Samaa Diamond 5w40 öljyä itsekin käytän, ja on laadukasta ja sopivaa tavaraa koneeseen. Eiköhän tuo ongelma poistu tai häviä lähes täysin kunhan huohotusjärjestelmä on varmasti kunnossa.
Näillä kosteilla ja nollan molemminpuolin seilaavilla keleillä tuo kondenssiveden sekaisen öljyvaahdon muodostus lisääntyy, etenkin jos ajelee pätkäajoa tai rauhallista matka-ajoa. Kovemmassa poletuksessa tuntuu katoavan.
Samaa Diamond 5w40 öljyä itsekin käytän, ja on laadukasta ja sopivaa tavaraa koneeseen. Eiköhän tuo ongelma poistu tai häviä lähes täysin kunhan huohotusjärjestelmä on varmasti kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huolestuttavaa!!
Tämän vaivanko pitäisi korjaantua vaihtamalla nuo kolme järjestelmän letkua
Pitäiskö vaihtotyön aikana ottaa huomioon muita tarkistettavia juttuja asian tiimoilta
Luuulenpa, että osaan vaihtaa nuo letkut ilman korjaamon apuakin 
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
-
ysikolmonen
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Huolestuttavaa!!
Vaivan korjaantumisesta ei ole 100% takeita, mutta todennäköisyys on kuitenkin suuri. Kannattaa hommata Saabilta huohotinsatsi (mm. letkuja + uusi öljyloukko) ja lisänä vielä kolme letkunpätkää. Sittenpä on koko huohotinsysteemi laitettu uusiksi...ekark1 kirjoitti:Tämän vaivanko pitäisi korjaantua vaihtamalla nuo kolme järjestelmän letkuaPitäiskö vaihtotyön aikana ottaa huomioon muita tarkistettavia juttuja asian tiimoilta
Luuulenpa, että osaan vaihtaa nuo letkut ilman korjaamon apuakin
Tässä osanumerot:
55561200: huohotinsatsi
55560445: letku öljyloukusta öljypohjaan
55560463: letku öljyloukusta venttiilikoppaan
9399973: letku ja takaiskuventtiili venakopalta läppäkotelolle
Hintaa koko systeemille tulee hiukan päälle 100e, riippuen kuinka kova olet tinkimään
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: Huolestuttavaa!!
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
-
ysikolmonen
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Huolestuttavaa!!
Tässä kuva huohotinpäivityksestä (55561200):är.jii kirjoitti:Samaa vikaa mullakin, pieni nokare smetanaa tikun päällä. Sattuiskohan löytymään kuvia tai jonkinmoista asennuskaaviota tosta päivitysletkusarjasta
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=41731
- tosta kuvasta puuttuu ne kolme letkua, joiden koodit löytyy ylempää tästä viestiketjusta.
Täältä löytyy asennusohje huohotinpäivitykselle:
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... hp?t=82999
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: Huolestuttavaa!!
Siinä näkyis olevan asennusohje,kun vaan olis Suomeksi
Mulla tuo Englannin kielen lukutaito on suoraan sanoen kehno,eikä noista kuvistakaan oikein tolkkua saa. Näyttää aika isolta savotalta
Kuvittelin,että se on siinä kun uusii vaan kolme letkua
Eikös noita öljyn röhkiä voi esim. bensiinillä sulatella letkujen sisuksista, jos letkut eivät muuten näytä olevan uusimisen tarpeessa.
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)
Re: Huolestuttavaa!!
Kiitoksia kuvista ja kaavioist
Tietää ny ainaski mitä osia on odotettavissa, kun käy metrossa. "tinkaamassa" Kas kun ei hullon aikana vihjassu mitään.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
-
ysikolmonen
- "Turbo"
- Viestit: 262
- Liittynyt: To Huhti 15, 2004 11:33
- Paikkakunta: Vahto
Re: Huolestuttavaa!!
Oleellisintahan tuossa päivityksessä on uudenlainen öljyloukko (avarammat aukot) & erilainen letkusysteemi kuin orkkisjärjestelmässä.ekark1 kirjoitti:Siinä näkyis olevan asennusohje,kun vaan olis SuomeksiMulla tuo Englannin kielen lukutaito on suoraan sanoen kehno,eikä noista kuvistakaan oikein tolkkua saa. Näyttää aika isolta savotalta
Kuvittelin,että se on siinä kun uusii vaan kolme letkua
Eikös noita öljyn röhkiä voi esim. bensiinillä sulatella letkujen sisuksista, jos letkut eivät muuten näytä olevan uusimisen tarpeessa.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
900i 16 -89 (1994-2000)
Re: Huolestuttavaa!!
9-5 -osastolle oli postattu asennusohjeet suomeksi:
9-5/2,3LPT kirjoitti:Sain päivityspussin mukana seuraavat ohjeet:
http://i209.photobucket.com/albums/bb155/raha1551/1.jpg
http://i209.photobucket.com/albums/bb155/raha1551/2.jpg
http://i209.photobucket.com/albums/bb155/raha1551/3.jpg
http://i209.photobucket.com/albums/bb15 ... 51/4-1.jpg
Re: Huolestuttavaa!!
Omaa autoa pimeässä tutkin ja yritin selvittää, että onko tuommoinen päivitys asennettu. En oikeen valaistunut.
Eli onko niin, että alkuperäisessä öljyn täyttöputkessa ei ole tuota haaraa?
Eihän tuo kallis setti ole, joten ilman muuta kannattaa asentaa, mutta olisi kiva tietää ettei tekisi turhaa työtä.
Itselläni tulee ajoa n. 10 000km vuodessa, ajattelin vaihtaa öljyn ja suodattimen vuoden välein. Mitä mieltä tästä?
Eli onko niin, että alkuperäisessä öljyn täyttöputkessa ei ole tuota haaraa?
Eihän tuo kallis setti ole, joten ilman muuta kannattaa asentaa, mutta olisi kiva tietää ettei tekisi turhaa työtä.
Itselläni tulee ajoa n. 10 000km vuodessa, ajattelin vaihtaa öljyn ja suodattimen vuoden välein. Mitä mieltä tästä?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Huolestuttavaa!!
Alkuperäisessä täyttöputkessa ei tosiaan ole haaraa. Yhdessä aikaisemmassa päivityksessä (jonka nykyinen korvaa), on täyttöputkeen porattu reikä jossa on pieni nippa johon puolestaan menee huohotuksen alipaineletku, "pikkuletku". Tämän päivityksen isoimpana ongelmana oli liian tehokas öljyn imurointi täyttöputken kautta moottoriin ja tätä kautta öljynkulutus, huohotus kyllä sinänsä toimi paremmin kuin alkuperäisellä. Öljyloukko muuten on tässä päivityksessä sama kuin uusimmassa.
Uusimmassa päivityksessä täyttöputken yläpää korvataan uudella jossa on valussa jo valmiina iso nippa huohotusletkulle (johon tulee imu T-kappaleella ahtimen imupuolelta, kolmas haara menee öljyloukkolle), pikkuletkun siirtyessä alkuperäiselle paikalleen venttiilikopan nippaan.
PCS:ltä muistaakseni tuo setti maksoi jotain viitisenkymppiä. Ei sisällä yleensä pehmentynyttä pitkää huohotinletkua venttiilikopalta öljyloukolle eikä öljyloukon paluuletkua öljypohjaan (joka oli minulla uudenveroinen vielä, tosin saattoi olla vaihdettu aiemman päivityksen yhteydessä). Myöskään pikkuletkun takaiskuventtiili ei sisälly, itselläni oli sekin hajonnut.
10000km/vuosi kuulostaa ihan hyvältä vaihtoväliltä, paitsi jos ajo on kaikki lähinnä nurkka-ajoa, jolloin vaihtoväliä voisi vieläkin tihentää. Öljynä kannattaa käyttää jotain laadukasta 5w40 täyssynteettistä (esim. Teboil Diamond tai Castrol Magnatec GTX, näitä olen itse suosinut turbosaabeissa) longlife-kuran sijasta.
Uusimmassa päivityksessä täyttöputken yläpää korvataan uudella jossa on valussa jo valmiina iso nippa huohotusletkulle (johon tulee imu T-kappaleella ahtimen imupuolelta, kolmas haara menee öljyloukkolle), pikkuletkun siirtyessä alkuperäiselle paikalleen venttiilikopan nippaan.
PCS:ltä muistaakseni tuo setti maksoi jotain viitisenkymppiä. Ei sisällä yleensä pehmentynyttä pitkää huohotinletkua venttiilikopalta öljyloukolle eikä öljyloukon paluuletkua öljypohjaan (joka oli minulla uudenveroinen vielä, tosin saattoi olla vaihdettu aiemman päivityksen yhteydessä). Myöskään pikkuletkun takaiskuventtiili ei sisälly, itselläni oli sekin hajonnut.
10000km/vuosi kuulostaa ihan hyvältä vaihtoväliltä, paitsi jos ajo on kaikki lähinnä nurkka-ajoa, jolloin vaihtoväliä voisi vieläkin tihentää. Öljynä kannattaa käyttää jotain laadukasta 5w40 täyssynteettistä (esim. Teboil Diamond tai Castrol Magnatec GTX, näitä olen itse suosinut turbosaabeissa) longlife-kuran sijasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Huolestuttavaa!!
Kiitos neuvoista, täytyypä tutkia asiaa tarkemmin
Teboilin Diamodia olen itsekin käyttänyt edellisissä kulkineissa. Ajo on pääosin matka-ajoa ja äärettömän harvoin alle 10 km kaupunkiajoa, joten tuo vuosi ja vaihto riittänee.
Teboilin Diamodia olen itsekin käyttänyt edellisissä kulkineissa. Ajo on pääosin matka-ajoa ja äärettömän harvoin alle 10 km kaupunkiajoa, joten tuo vuosi ja vaihto riittänee.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: Huolestuttavaa!!
Huohotinletkut on nyt vaihdettu ja enää ei huohota kuin kuski tietyissä tapauksissa
Ylin pääletku oli kuin purukumia ja melkein umpitukossa! Vissiin tämän takia jakopään stefa oli räjähtänyt aikaisemmin. Muita vaurioita moottorissa ei ainakaan viekä näy
ja öljykin on nyt normaalin näköistä.Onneksi löytyi kaveri,joka oli rassannut "huohotinvammaisia" Saappeja aikaisemminkin 
Saab 9-3 Turbo Jubilee 170hv.-02(Musta)