Tänään huomasin,että tuon Saabini öljytikun päässä ja koko tikun pituudella on vaaleaa mönjää.Koneessa on melko uudet öljyt (Diamont 5/40) Huomasin tämän mönjän jo edellisten öljyjen aikana ja ajattelin silloin että koneessa on vääräntyyppiset öljyt. Nyt tätä vaahtoa on huomattavasti enemmän Asentaja,joka vaihtoi joku aika sitten tuon jakopään stefan ja käyttöhihnan,sanoi että huohotinjärjestelmä on kunnossa. Jäähdytinneste on normaalin väristä,eikä sitä näytä häviävän.Pakokaasu näyttää aika tummanharmaalta,en osaa sanoa savuttaako moottori normaalia enempää. Ihmetyttää ja keljuttaa,tämä alkaa näyttää jo huolestuttavalta. Möivätkö ne minulle Paskan
Tunsikohan asentaja T7 huohotusjärjestelmää? Onko asennettuna varmasti uusin huohotinpäivitys? Mulla oli vanhemmalla päivityksellä myöskin reippaasti tuota "smetanan" muodostumista. Se kuitenkin muodostuu lähinnä vain siihen täyttöputkeen ja tikkuun, eli näyttää pelottavammalta kuin mitä todellisuudessa on.
Näillä kosteilla ja nollan molemminpuolin seilaavilla keleillä tuo kondenssiveden sekaisen öljyvaahdon muodostus lisääntyy, etenkin jos ajelee pätkäajoa tai rauhallista matka-ajoa. Kovemmassa poletuksessa tuntuu katoavan.
Samaa Diamond 5w40 öljyä itsekin käytän, ja on laadukasta ja sopivaa tavaraa koneeseen. Eiköhän tuo ongelma poistu tai häviä lähes täysin kunhan huohotusjärjestelmä on varmasti kunnossa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tämän vaivanko pitäisi korjaantua vaihtamalla nuo kolme järjestelmän letkua Pitäiskö vaihtotyön aikana ottaa huomioon muita tarkistettavia juttuja asian tiimoilta Luuulenpa, että osaan vaihtaa nuo letkut ilman korjaamon apuakin
ekark1 kirjoitti:Tämän vaivanko pitäisi korjaantua vaihtamalla nuo kolme järjestelmän letkua Pitäiskö vaihtotyön aikana ottaa huomioon muita tarkistettavia juttuja asian tiimoilta Luuulenpa, että osaan vaihtaa nuo letkut ilman korjaamon apuakin
Vaivan korjaantumisesta ei ole 100% takeita, mutta todennäköisyys on kuitenkin suuri. Kannattaa hommata Saabilta huohotinsatsi (mm. letkuja + uusi öljyloukko) ja lisänä vielä kolme letkunpätkää. Sittenpä on koko huohotinsysteemi laitettu uusiksi...
Tässä osanumerot:
är.jii kirjoitti: Samaa vikaa mullakin, pieni nokare smetanaa tikun päällä. Sattuiskohan löytymään kuvia tai jonkinmoista asennuskaaviota tosta päivitysletkusarjasta
Siinä näkyis olevan asennusohje,kun vaan olis Suomeksi Mulla tuo Englannin kielen lukutaito on suoraan sanoen kehno,eikä noista kuvistakaan oikein tolkkua saa. Näyttää aika isolta savotalta Kuvittelin,että se on siinä kun uusii vaan kolme letkua Eikös noita öljyn röhkiä voi esim. bensiinillä sulatella letkujen sisuksista, jos letkut eivät muuten näytä olevan uusimisen tarpeessa.
ekark1 kirjoitti:Siinä näkyis olevan asennusohje,kun vaan olis Suomeksi Mulla tuo Englannin kielen lukutaito on suoraan sanoen kehno,eikä noista kuvistakaan oikein tolkkua saa. Näyttää aika isolta savotalta Kuvittelin,että se on siinä kun uusii vaan kolme letkua Eikös noita öljyn röhkiä voi esim. bensiinillä sulatella letkujen sisuksista, jos letkut eivät muuten näytä olevan uusimisen tarpeessa.
Oleellisintahan tuossa päivityksessä on uudenlainen öljyloukko (avarammat aukot) & erilainen letkusysteemi kuin orkkisjärjestelmässä.
93 2.0T SE -01 (2000-2017)
900i 16 -89 (1994-2000)
Alkuperäisessä täyttöputkessa ei tosiaan ole haaraa. Yhdessä aikaisemmassa päivityksessä (jonka nykyinen korvaa), on täyttöputkeen porattu reikä jossa on pieni nippa johon puolestaan menee huohotuksen alipaineletku, "pikkuletku". Tämän päivityksen isoimpana ongelmana oli liian tehokas öljyn imurointi täyttöputken kautta moottoriin ja tätä kautta öljynkulutus, huohotus kyllä sinänsä toimi paremmin kuin alkuperäisellä. Öljyloukko muuten on tässä päivityksessä sama kuin uusimmassa.
Uusimmassa päivityksessä täyttöputken yläpää korvataan uudella jossa on valussa jo valmiina iso nippa huohotusletkulle (johon tulee imu T-kappaleella ahtimen imupuolelta, kolmas haara menee öljyloukkolle), pikkuletkun siirtyessä alkuperäiselle paikalleen venttiilikopan nippaan.
PCS:ltä muistaakseni tuo setti maksoi jotain viitisenkymppiä. Ei sisällä yleensä pehmentynyttä pitkää huohotinletkua venttiilikopalta öljyloukolle eikä öljyloukon paluuletkua öljypohjaan (joka oli minulla uudenveroinen vielä, tosin saattoi olla vaihdettu aiemman päivityksen yhteydessä). Myöskään pikkuletkun takaiskuventtiili ei sisälly, itselläni oli sekin hajonnut.
10000km/vuosi kuulostaa ihan hyvältä vaihtoväliltä, paitsi jos ajo on kaikki lähinnä nurkka-ajoa, jolloin vaihtoväliä voisi vieläkin tihentää. Öljynä kannattaa käyttää jotain laadukasta 5w40 täyssynteettistä (esim. Teboil Diamond tai Castrol Magnatec GTX, näitä olen itse suosinut turbosaabeissa) longlife-kuran sijasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Teboilin Diamodia olen itsekin käyttänyt edellisissä kulkineissa. Ajo on pääosin matka-ajoa ja äärettömän harvoin alle 10 km kaupunkiajoa, joten tuo vuosi ja vaihto riittänee.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Huohotinletkut on nyt vaihdettu ja enää ei huohota kuin kuski tietyissä tapauksissa Ylin pääletku oli kuin purukumia ja melkein umpitukossa! Vissiin tämän takia jakopään stefa oli räjähtänyt aikaisemmin. Muita vaurioita moottorissa ei ainakaan viekä näy ja öljykin on nyt normaalin näköistä.Onneksi löytyi kaveri,joka oli rassannut "huohotinvammaisia" Saappeja aikaisemminkin