Milloin tuli Di/apc motit?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

jus kirjoitti:Vm 1988 esiteltiin CD-korimallissa DI+APC
Vm 1989 oli DI/APC kaikissa korimalleissa
Tämä koskee turbomalleja.
Ruiskumalleihin suorasytytyskasetti tuli vasta 94 trionicin myötä, kun CC-korimallin valmistus oli jo loppunut?

Jos DI+APC-järjestelmän ahtopaineita haluaa korottaa, pitää muokata APC-boksia.
Jos DI/APC-järjestelmän ahtopaineita haluaa korottaa, pitää laittaa lastu DI/APC-boksiin.

Jos haluaa APC, DI+APC- tai DI/APC-autossa samalla lisätä polttoaineensuihkutusta, pitää muuttaa ruiskuboksin (Jetronic) lastua.
Näin minäkin olen luullut tuon CD mallin kohdalla, jopa käyttöohjekirja näin kertoo. MUTTA, allekirjoituksen tonnari on virranjakajalla :roll: eli rekisteröity joskus maalis-huhtikuussa ja turbo löytyy tietenkin. Olisko niin että on lähtenyt tehtaalta ensimmäisten joukossa ja näin saanut virranjakajan :?:
ps. isällä oli -89 cc ja oli DI/APC poksilla
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Jos on CD- kori ja Turbo, on lähtenyt tehtaalta DI:n kanssa, ilman virranjakajaa. Kakskymmentä vuotta on kulunut, jälkeenpäin on voitu tehdä vaikka mitä muutoksia.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja jus »

suapas kirjoitti:http://kuvablogi.com/nayta/iso/img870072.jpg Tänään laitoin "uudet" hämähäkit
Toivottavasti meni oikein päin :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

f-19 kirjoitti:
a9000 kirjoitti:kun nyt nämä di:t on keskustelussa niin kysynpä ohimennen: mitä järkeä on nähdä kauhia vaiva ja vaihtaa vanhempaan virranjakajalla olevaan (esim. cc-tonnari) koneeseen Saabin DI-sytkä, jos kerta saman asian (?) ajaa sytytyksen hoitaminen tarvikkeena saatavalla hukkakipinäpuolalla (opin juuri että sellaisia on :) ) joka on minun käsitykseni mukaan kestävämpi ratkaisu kuin vaihtaa sitä penteleen punaista 200-300euron hintaista di-boksia joka toinen vuosi, tai milloin se nyt sattuukin menemään rikki...

Vai liittyykö tuo Saadin DI:n asennus sitten siihen että laitetaan ko. autoon trionic ohjaus? mutta eikö senkin voisi hoitaa ohjelmoitavalla ruiskulla? jaa mutta ruisku ei ota nakutusta ainakaan huomioon joo... ja taas olis pois se punaisen di:n murhe... onneks ei ole omissa ko. kapinetta, kun ei ole tonnaria enää!

saa selventää harhaisia käsityksiäni asioista
Et tee sillä pelkällä hukkakipinäpuolalla mitään.

Hukkakipinäsytytys kun vaati myös vähän älyä toimiakseen. Ei riitä että kytket tulpanjohdot hukkakipinäpuolaan ja näin pääset eroon virranjakajasta... Vaatii kaveriksi hestecin/haltechin/vemssin/megan/tai jonkun vehkeen joka osaa kipinää ohjata. Ja lisäksi hukkakipunakin vaatii sen triggeröinnin...

Saabin "stand-alone" DI ei vaadi Trioniccia.

Kyllä Saabin DI taitaa olla se vähätöisin ja halvin jakajaton ratkaisu kunhan sopivan DI-paketin vaan löytää.
joo kyllä minä sen tiedän jo (opin kun ostinlaajakaista-lambaada-anturisetin kontrollerilla) että hukkakipinäpuola ei pelkästään riitä.

voitko selventää mitä tarkoitat stand-alone DI:llä? sanot siis että DI-boksi on jollain johtosarjalla saatettavissa käyttöön virranjakajalla olevaan autoon ilman että trionicia tarvitaan mukaan? sehän kuulostaa hyvältä se, modulaarisuutta nääs. kunhan kansi vaihtuu samalla että DI:llä on lämmin makuupaikka :) saa korjata jos olen taas ymmärtänyt jotain väärin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja jus »

a9000 kirjoitti:saa korjata jos olen taas ymmärtänyt jotain väärin
Niin, ei tarvita trionic-boksia jos vanha ruisku kelpaa, mutta DI/APC- tai DI-boksi ja johtosarja ja sytkäkasetti ja kampiakselin asentoanturi hihnapyörän taakse yms. pientä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

jus kirjoitti:
a9000 kirjoitti:saa korjata jos olen taas ymmärtänyt jotain väärin
Niin, ei tarvita trionic-boksia jos vanha ruisku kelpaa, mutta DI/APC- tai DI-boksi ja johtosarja ja sytkäkasetti ja kampiakselin asentoanturi hihnapyörän taakse yms. pientä.
no sitä minäkin että ei se nyt niin kovin yksinkertaista ja helppoa ole tuo di-sytkän aikaansaaminen saabin omista osista. ehkä enemmänkin saabiosa-fanaattisuutta jos sanotaan että se olis paras tai helpoin tapa?

yleensähän, jos sytkää lähdetään vaihtamaan niin yleensähän kai ollaan jo siinä vaiheessa tuninkitietä menossa että bensansyöttöä pitää saada isommalle.

eli ruisku vaihtuu. jos saman lopputuoksen saa hukkakipinäpuolalla, laajakaistalambdalla ja ohjelmoitavalla ruiskulla (vrt. trionic jota ei niin vaan ohjelmoida/kalliit staget) niin miksi? laittaa saabin di-suorasytkä?

ohjelmoitava ruisku käytettynä on jopa halvempi kuin trionic boksin päivitys esim. maptun/jne.

taas saa perustella miksi ja miksi ei
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kyllä se DI:n asentaminen aika helppoa ja yksinkertaista on LH2.2-autoon. Vaatii vähän ruuvaamista ja johtojen kytkemistä.

Tonnarissa ei tarvitse edes tuota hihnapyörän muutosta tehdä, kun luovuttaja-auto on myös tonnari.

http://www.900aero.com/main/diy_main_di.htm

DI/APC voi vaatia enemmän näpräystä, mutta pääpiirteittäin sekin pelaa aika samalla tavalla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
arttu
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 22:15

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja arttu »

a9000 kirjoitti: niin miksi? laittaa saabin di-suorasytkä?
Jos akseli vuotaa öljyä virranjakajaan ja haluaa rempan suorittaa vaikeimman kautta... :)
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Toivottavasti meni oikein päin :-)[/quote]

Arvasin että joku huomaa... Kolot oli kuvassa eri suuntiin :D
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Non nii. Nyt on uus kenno paikallaan ja kävin testaamassa "hämähäkkejä". Ei tuossa mitään eroa huomaa vakioon, vaikka pitäis olla 45 hp enemmän.....Varmaan pitäis häkit sopeuttaa, mutta mites talviliukkailla ja rajoituksilla ja kameroilla ja jne.... onnistuu :( Mitä on alan miehet (naiset) mieltä jos sopeuttaa jarruja hyväksikäyttäen ? Vai pitääkö ootella kesäkelejä ja poliisien vappujuhlia :lol:
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Juha96 kirjoitti:Jos on CD- kori ja Turbo, on lähtenyt tehtaalta DI:n kanssa, ilman virranjakajaa. Kakskymmentä vuotta on kulunut, jälkeenpäin on voitu tehdä vaikka mitä muutoksia.
Niin ymmärrän tuon, mutta auto on ollu itelläkin jo useamman vuoden ja historiakin tiedossa vaikka onkin tuontiauto. Tuojan emäntä sukua ja asuu saksassa jossa ollut emännällä käytössä. Toinen omistaja joku vanhempi herrasmies...oliko nyt jotain 1920-luvulla syntynyt. Ensimmäinen omistaja ollut saab liike, jossa ollut esittely autona.
ps. sen verran on tutkittu että autoa ei ole kolaroitu ja jos on vaihdettu niin sitten on kaapeli sarjatkin vaihdettu....
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kipe_9000 kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Jos on CD- kori ja Turbo, on lähtenyt tehtaalta DI:n kanssa, ilman virranjakajaa. Kakskymmentä vuotta on kulunut, jälkeenpäin on voitu tehdä vaikka mitä muutoksia.
Niin ymmärrän tuon, mutta auto on ollu itelläkin jo useamman vuoden ja historiakin tiedossa vaikka onkin tuontiauto. Tuojan emäntä sukua ja asuu saksassa jossa ollut emännällä käytössä. Toinen omistaja joku vanhempi herrasmies...oliko nyt jotain 1920-luvulla syntynyt. Ensimmäinen omistaja ollut saab liike, jossa ollut esittely autona.
ps. sen verran on tutkittu että autoa ei ole kolaroitu ja jos on vaihdettu niin sitten on kaapeli sarjatkin vaihdettu....
Mystinen juttu, ei tosin olisi ensimmäinen mystinen juttu. Mutta melkein kaikkihan on mahdollista.

Kummallista erityisesti se, että kun ihan ekoissa on tottakai ollut DI, sehän oli CD-korisen ainoa merkittävä tekninen uutuus, niin miksi olisi jossain vaiheessa ekojen jälkeen tehty pieni sarja ilman DI:tä olevia ja sitten taas palattu takaisin DI-kantaan? Ja miksi kaikista maailman maista tuollainen erä olisi viety juuri tekniikasta kiinnostuneille saksalaisille? Tai miksi esittelymalliin olisi tilattu 'sonderausstattungina' vanhan mallin vermeet? Ja jos syynä olisi ollut DI-järjestelmän tuotannon pullonkaulat (jollaisia en tiedä olleen, kunhan spekuloin), miksei sitten olisi lykätty DI:n käyttöönottoa CC-korisessa myöhemmäksi?

Oletko kokeillut, mitä sytytysjärjestelmää EPC tuolle tarjoaa, kun näpyttelet valmistusnumeron kokonaisuudessaan?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Juha96 kirjoitti:
Kipe_9000 kirjoitti:
Juha96 kirjoitti:Jos on CD- kori ja Turbo, on lähtenyt tehtaalta DI:n kanssa, ilman virranjakajaa. Kakskymmentä vuotta on kulunut, jälkeenpäin on voitu tehdä vaikka mitä muutoksia.
Niin ymmärrän tuon, mutta auto on ollu itelläkin jo useamman vuoden ja historiakin tiedossa vaikka onkin tuontiauto. Tuojan emäntä sukua ja asuu saksassa jossa ollut emännällä käytössä. Toinen omistaja joku vanhempi herrasmies...oliko nyt jotain 1920-luvulla syntynyt. Ensimmäinen omistaja ollut saab liike, jossa ollut esittely autona.
ps. sen verran on tutkittu että autoa ei ole kolaroitu ja jos on vaihdettu niin sitten on kaapeli sarjatkin vaihdettu....
Mystinen juttu, ei tosin olisi ensimmäinen mystinen juttu. Mutta melkein kaikkihan on mahdollista.

Oletko kokeillut, mitä sytytysjärjestelmää EPC tuolle tarjoaa, kun näpyttelet valmistusnumeron kokonaisuudessaan?
Eipä tuo epc totuutta kerro, se nyt vaan näyttää mitä näyttää. Jostain syystä nuo mitkään ohjelmat eivät osaa tunnistaa tuontiautojen varusteita. Mullakin on jakajasytkä -89cc:ssä ja tiedän varmuudella, että sitä ei ole jälkeenpäin vaihdettu, vaan on lähtenyt tehtaalta niin. Joten kyllä se on aivan mahdollista.
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
a9000
"Hirsch"
Viestit: 976
Liittynyt: La Touko 22, 2004 14:15
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja a9000 »

näissä vanhemman luokan saabeissa on kyllä osia ihan miten sattuu, laitettu mitä millonkin hyllyssä ollut... sellanen olo on ittelle tullut. nimim fiilispohjalta.
kuten todettua, miten syntyi 90-malli: 99:n keula ja 900:takapää... huhhei.
aero
-
Viestit: 9125
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Milloin tuli Di/apc motit?

Viesti Kirjoittaja aero »

a9000 kirjoitti:no sitä minäkin että ei se nyt niin kovin yksinkertaista ja helppoa ole tuo di-sytkän aikaansaaminen saabin omista osista. ehkä enemmänkin saabiosa-fanaattisuutta jos sanotaan että se olis paras tai helpoin tapa?
No tuota... Siinä on etunsa. Jos ei ole virittämässä autoa, on vaikea keksiä syytä jollekin muulle:

1) DI toimii suoraan, kun vaan pulttaa palikat paikoilleen. Kartat on tehtaalta valmiina ja luotettavina.

2) DI omaa kylmäkäynnistysboostin. Ellei auto lähde ekalla ja tekniikka on kylmä, hakataan seuraavalla startilla joka pyttyyn iskun aikana yhden kipinän sijasta kipinäsarja. Ellei tällä lähde, on jo oikeasti ongelma.

3) DI istuu ympäristöönsä ollen alkuperäisen näköinen ja oloinen, vaikka sen istuttaisi B202 -satkuun :D.

Virimies on erimies. Virimies punnitsee aina (tai ainakin pitäisi) itselleen sopivimman vaihtoehdon ja toteuttaa sen. Vakiokuntoisen (tai miedosti viritetyn) käyttöauton rakentajalle DI on hyvä valinta. Eikä niitä kasetteja paukahtele joka toinen vuosi, ellei käteen osu valmistusviallinen yksilö (jolla silläkin on takuu voimassa vielä parin vuoden päästä paukahtaessaan).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin