DP.n rakentelua

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Nyt kun edes mig pysyy kädessä niin ajattelin alkaa "räkimään" tonnariin uutta DP.tä . Hitsarigurut vois kuitenkin vastailla pariin juttuun:

- Kelpaako tuon tekemiseen Motonetistä saatava 3" ränni joka lienee sinkittyä tms. Onnnistuuko tuollaisen hitsaus migillä ?

- Pysyykö yleensäkään migillä hitsattu sauma kasassa noin kuumassa paikassa ? Toinen vaihtoehto on se, että pistehitsailen tuon putken kasaan ja sitten annan kaverille joka vetää sen puikolla nippuun
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja xjford »

Kaide kirjoitti:Nyt kun edes mig pysyy kädessä niin ajattelin alkaa "räkimään" tonnariin uutta DP.tä . Hitsarigurut vois kuitenkin vastailla pariin juttuun:

- Kelpaako tuon tekemiseen Motonetistä saatava 3" ränni joka lienee sinkittyä tms. Onnnistuuko tuollaisen hitsaus migillä ?

- Pysyykö yleensäkään migillä hitsattu sauma kasassa noin kuumassa paikassa ? Toinen vaihtoehto on se, että pistehitsailen tuon putken kasaan ja sitten annan kaverille joka vetää sen puikolla nippuun

voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Kaide »

xjford kirjoitti:
voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
Nyt ois aika tehdä tämä juttu, mutta: En ainakaan Onnisen sivuilta löytänyt paikkaa josta tavan tumpelu voi suoraan käydä ostamassa tuota ränniä. Oisko jotain ideaa ?
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Kaide kirjoitti:
xjford kirjoitti:
voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
Nyt ois aika tehdä tämä juttu, mutta: En ainakaan Onnisen sivuilta löytänyt paikkaa josta tavan tumpelu voi suoraan käydä ostamassa tuota ränniä. Oisko jotain ideaa ?
Joo, ei saa kadun mies Onniselta mitään.
Meet paikalliseen putkifirmaan ja otat sitä kautta.

Nm. 20v jo Onnisella ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Kaide »

93t sport kirjoitti:
Joo, ei saa kadun mies Onniselta mitään.
Meet paikalliseen putkifirmaan ja otat sitä kautta.

Nm. 20v jo Onnisella ;)

Noni, sinne siis ! Tuo 3" putki lienee aika standardia kamaa putkilliikkeessä ? Ja eikös se näin ollut että mielellään sellaista kamaa joka ei ole sinkittyä tms käsiteltyä niin on helpompi/turvallisempi hitsailla ? Napsin tuo tosiaa mig pisteillä kasaan ja kaveri vetää sitten tigillä kunnon saumat perään.

Laipat varmaan kannattaa rälläköidä aluperäisestä putkesta irti turbon ja katin päästä ja hitsuutella ne kiinni tohon uuteen alkuränniin ?

No, montas tehdän tässä samalla kun aletaan tekemään ? :twisted:
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Hallu »

Itse jos tekisin niin:

MEIJERIPUTKI AISI 304 76,1X2,0 - Koodi 1112100 (6m per kanki)
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 90 AST - Koodi 1144100
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 45 AST - Koodi 1144600

Vesijohtokama tuppaa olemaan aikast painavaa, toi on kevyttä ja kestää isiltä pojalle :)
Kaikkia noita löytyy Onnisen varastosta, hinnoittelusta en osaa sanoa...

Ruostumattomat ja haponkestävät meijeriputket
materiaali AISI 304 ja AISI 316 L DIN 11850 .Päältä hiottu Grid 320 ,sisäpinnan
hitsaussauma sileä, hehkutettu ja peitattu.


EDIT:
Ja tää on kiillotettua valmiiksi ;)
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kaide kirjoitti: Noni, sinne siis ! Tuo 3" putki lienee aika standardia kamaa putkilliikkeessä ? Ja eikös se näin ollut että mielellään sellaista kamaa joka ei ole sinkittyä tms käsiteltyä niin on helpompi/turvallisempi hitsailla ? Napsin tuo tosiaa mig pisteillä kasaan ja kaveri vetää sitten tigillä kunnon saumat perään.

Laipat varmaan kannattaa rälläköidä aluperäisestä putkesta irti turbon ja katin päästä ja hitsuutella ne kiinni tohon uuteen alkuränniin ?

No, montas tehdän tässä samalla kun aletaan tekemään ? :twisted:
LOL! Jos sarjatuotantoon menee niin toivottavasti sopii paremmin ja on halvempi kuin edellinen tonnarin DP-kimppavalmistusviritelmä :D :D

Putkesta; aika sama se on onko sinkkiä pinnassa, toki käryttää ja myrkytys on lähellä jos paljon niitä sinkkikaasuja hengittelee ilman suojaimia. Sinkittyyn ei oikein lanka pala hyvin jos ei sinkkiä hio pois ennen hitsaamista. Taitaa kuitenkin mennä siihen että pitää noista meijerikäyristä tehdä koska motonetin valmismutkissa taivutussäde on vähän turhan suuri tonnarin konehuoneeseen.

Aika sama vetääkö sauman migillä vai tigillä vai puikoilla loppujen lopuksi. Migillä aloittelija saa ehkä sen siisteimmän näköisen sauman itsekin, tosin on sitä nähty kyllä järkyttävän rumiakin migillä tehtyjä saumoja. Mutta hyvä vaihtoehto on tosiaan hepata kasaan itse migillä ja antaa luokkahitsarin vetää saumat parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos tuosta jalosta meijerikamasta tekee niin tiggi lienee helpoiten löydettävä vaihtoehto saumojen tekemiseen.

Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Hapokasta on ainakin aika helppo hitsata siihen kuuluvalla puikolla invertterillä, ainakin tällä kokemuksella. Itse on tullut tuo opeteltua, kun tein itse tuohon femmaan koko putkiston, ahtoputkiston, houhotuksen öljynerotus säiliön + kaikke muuta pientä. Seuraavaksi vuorossa poikkituki konehuoneeseen.

Tuon pakoputkiston jälkeen rupesi saumat olemaan jo mielestäni aika hyviä, eikä tarvinnut enään paljoa huokosia paikkailla.
Siihen kannattaa panostaa että hitsattavat osat sopivat hyvin yhteen, niin ei tarvi niin paljoa hitsaamalla koloja täyttää.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Puikolla on kyllä hapokasta tosissaan yllättävän helppo hitsailla.
Tässä omia tuotoksia pikkuharjoittelun jälkeen.

Kuva
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=98&pos=1

Kun hommaa vaan ohuita puikkoja niin hyvin onnistuu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..
Onko ruostunut?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

SonmH kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..
Onko ruostunut?
Mullakin on ihan migillä vedetty hapokkaan päälle, tosin ruiskusin vähän hopeata spraytä ettei nyt ihan ruostuisi siihen paikkaan.. Ainakin hitsari sanoi että on mahdollista että alkaa ruostumaan saumasta. Tiedä sitten miten kemiat reagoi :|
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Suppari »

SonmH kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..
Onko ruostunut?
Sauma ja ympäristö pakoputkessa tietty kukkii pinnoittamattomana mutta maalattu ahtoputki virheetön.Pitäs kuulema helpostikkin ruostua puhki sauman vierestä?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Mulle sano jotkut isot pojat, ettei se rst-putki kestäisi kasassa (jotain rasituksesta/tärinästä ja saumojen kestosta höpisi) vaikka hitsaisi asiaankuuluvalla materiaalilla. Miun putki kesti ainakin ihan hyvin, vieläkin kasassa, joskin rst putki on hitsailtu kasaan rst-langalla ja migillä. toki kirpaiseehan tuo, kun 5kg rst lanka paikallisessa paikallisessa putiikissa n. 150 €, ja putket+vaimentimet sun muut osaset päälle, mutta kylläpä tuollakin määrällä melko monta putkea kasaan liittää, se on se eka joka tahtoo maksaa. Onneksi ei tuosta kerästä ihan tuota listahintaa joutunut pulittamaan. Kestääpähän ainakin putki autossa loppuun asti... Ja samasta kamasta ahtoputket, vielä kun jaksaisi kiillottaa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
mikaels
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: DP.n rakentelua

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa "heftata" tuo DP kasaan. Olen hankkinut 3" meijerimutkat. Päädyin niihin koska taivutussäde on 1xD, eikä 1,5xD, kuten normi mutkissa. Lopulliset saumat hitsautan ammattilaisella, niin ei toivottavasti tarvitse putken kanssa jumpata vähään aikaan.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Vastaa Viestiin