DP.n rakentelua
DP.n rakentelua
Nyt kun edes mig pysyy kädessä niin ajattelin alkaa "räkimään" tonnariin uutta DP.tä . Hitsarigurut vois kuitenkin vastailla pariin juttuun:
- Kelpaako tuon tekemiseen Motonetistä saatava 3" ränni joka lienee sinkittyä tms. Onnnistuuko tuollaisen hitsaus migillä ?
- Pysyykö yleensäkään migillä hitsattu sauma kasassa noin kuumassa paikassa ? Toinen vaihtoehto on se, että pistehitsailen tuon putken kasaan ja sitten annan kaverille joka vetää sen puikolla nippuun
- Kelpaako tuon tekemiseen Motonetistä saatava 3" ränni joka lienee sinkittyä tms. Onnnistuuko tuollaisen hitsaus migillä ?
- Pysyykö yleensäkään migillä hitsattu sauma kasassa noin kuumassa paikassa ? Toinen vaihtoehto on se, että pistehitsailen tuon putken kasaan ja sitten annan kaverille joka vetää sen puikolla nippuun
Re: DP.n rakentelua
Kaide kirjoitti:Nyt kun edes mig pysyy kädessä niin ajattelin alkaa "räkimään" tonnariin uutta DP.tä . Hitsarigurut vois kuitenkin vastailla pariin juttuun:
- Kelpaako tuon tekemiseen Motonetistä saatava 3" ränni joka lienee sinkittyä tms. Onnnistuuko tuollaisen hitsaus migillä ?
- Pysyykö yleensäkään migillä hitsattu sauma kasassa noin kuumassa paikassa ? Toinen vaihtoehto on se, että pistehitsailen tuon putken kasaan ja sitten annan kaverille joka vetää sen puikolla nippuun
voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
Re: DP.n rakentelua
Nyt ois aika tehdä tämä juttu, mutta: En ainakaan Onnisen sivuilta löytänyt paikkaa josta tavan tumpelu voi suoraan käydä ostamassa tuota ränniä. Oisko jotain ideaa ?xjford kirjoitti:
voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
Re: DP.n rakentelua
Joo, ei saa kadun mies Onniselta mitään.Kaide kirjoitti:Nyt ois aika tehdä tämä juttu, mutta: En ainakaan Onnisen sivuilta löytänyt paikkaa josta tavan tumpelu voi suoraan käydä ostamassa tuota ränniä. Oisko jotain ideaa ?xjford kirjoitti:
voi migillä hyvin hitsata. kannattaa jättää pieni rako esim.1mm putkien väliin heppaillessa.
kelpaa toi motoneti ränni ja sitäkin voi migillä vetää. suosittelen silti että haet esim. onniselta 3" vesijohtokäyriä. noista tein itse tonnariin.
Meet paikalliseen putkifirmaan ja otat sitä kautta.
Nm. 20v jo Onnisella

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: DP.n rakentelua
93t sport kirjoitti:
Joo, ei saa kadun mies Onniselta mitään.
Meet paikalliseen putkifirmaan ja otat sitä kautta.
Nm. 20v jo Onnisella
Noni, sinne siis ! Tuo 3" putki lienee aika standardia kamaa putkilliikkeessä ? Ja eikös se näin ollut että mielellään sellaista kamaa joka ei ole sinkittyä tms käsiteltyä niin on helpompi/turvallisempi hitsailla ? Napsin tuo tosiaa mig pisteillä kasaan ja kaveri vetää sitten tigillä kunnon saumat perään.
Laipat varmaan kannattaa rälläköidä aluperäisestä putkesta irti turbon ja katin päästä ja hitsuutella ne kiinni tohon uuteen alkuränniin ?
No, montas tehdän tässä samalla kun aletaan tekemään ?

Re: DP.n rakentelua
Itse jos tekisin niin:
MEIJERIPUTKI AISI 304 76,1X2,0 - Koodi 1112100 (6m per kanki)
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 90 AST - Koodi 1144100
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 45 AST - Koodi 1144600
Vesijohtokama tuppaa olemaan aikast painavaa, toi on kevyttä ja kestää isiltä pojalle
Kaikkia noita löytyy Onnisen varastosta, hinnoittelusta en osaa sanoa...
Ruostumattomat ja haponkestävät meijeriputket
materiaali AISI 304 ja AISI 316 L DIN 11850 .Päältä hiottu Grid 320 ,sisäpinnan
hitsaussauma sileä, hehkutettu ja peitattu.
EDIT:
Ja tää on kiillotettua valmiiksi
MEIJERIPUTKI AISI 304 76,1X2,0 - Koodi 1112100 (6m per kanki)
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 90 AST - Koodi 1144100
MEIJERIKÄYRÄ AISI 304 76,1X2,0 45 AST - Koodi 1144600
Vesijohtokama tuppaa olemaan aikast painavaa, toi on kevyttä ja kestää isiltä pojalle

Kaikkia noita löytyy Onnisen varastosta, hinnoittelusta en osaa sanoa...
Ruostumattomat ja haponkestävät meijeriputket
materiaali AISI 304 ja AISI 316 L DIN 11850 .Päältä hiottu Grid 320 ,sisäpinnan
hitsaussauma sileä, hehkutettu ja peitattu.
EDIT:
Ja tää on kiillotettua valmiiksi

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: DP.n rakentelua
LOL! Jos sarjatuotantoon menee niin toivottavasti sopii paremmin ja on halvempi kuin edellinen tonnarin DP-kimppavalmistusviritelmäKaide kirjoitti: Noni, sinne siis ! Tuo 3" putki lienee aika standardia kamaa putkilliikkeessä ? Ja eikös se näin ollut että mielellään sellaista kamaa joka ei ole sinkittyä tms käsiteltyä niin on helpompi/turvallisempi hitsailla ? Napsin tuo tosiaa mig pisteillä kasaan ja kaveri vetää sitten tigillä kunnon saumat perään.
Laipat varmaan kannattaa rälläköidä aluperäisestä putkesta irti turbon ja katin päästä ja hitsuutella ne kiinni tohon uuteen alkuränniin ?
No, montas tehdän tässä samalla kun aletaan tekemään ?


Putkesta; aika sama se on onko sinkkiä pinnassa, toki käryttää ja myrkytys on lähellä jos paljon niitä sinkkikaasuja hengittelee ilman suojaimia. Sinkittyyn ei oikein lanka pala hyvin jos ei sinkkiä hio pois ennen hitsaamista. Taitaa kuitenkin mennä siihen että pitää noista meijerikäyristä tehdä koska motonetin valmismutkissa taivutussäde on vähän turhan suuri tonnarin konehuoneeseen.
Aika sama vetääkö sauman migillä vai tigillä vai puikoilla loppujen lopuksi. Migillä aloittelija saa ehkä sen siisteimmän näköisen sauman itsekin, tosin on sitä nähty kyllä järkyttävän rumiakin migillä tehtyjä saumoja. Mutta hyvä vaihtoehto on tosiaan hepata kasaan itse migillä ja antaa luokkahitsarin vetää saumat parhaaksi katsomallaan tavalla. Jos tuosta jalosta meijerikamasta tekee niin tiggi lienee helpoiten löydettävä vaihtoehto saumojen tekemiseen.
Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Re: DP.n rakentelua
Hapokasta on ainakin aika helppo hitsata siihen kuuluvalla puikolla invertterillä, ainakin tällä kokemuksella. Itse on tullut tuo opeteltua, kun tein itse tuohon femmaan koko putkiston, ahtoputkiston, houhotuksen öljynerotus säiliön + kaikke muuta pientä. Seuraavaksi vuorossa poikkituki konehuoneeseen.
Tuon pakoputkiston jälkeen rupesi saumat olemaan jo mielestäni aika hyviä, eikä tarvinnut enään paljoa huokosia paikkailla.
Siihen kannattaa panostaa että hitsattavat osat sopivat hyvin yhteen, niin ei tarvi niin paljoa hitsaamalla koloja täyttää.
Tuon pakoputkiston jälkeen rupesi saumat olemaan jo mielestäni aika hyviä, eikä tarvinnut enään paljoa huokosia paikkailla.
Siihen kannattaa panostaa että hitsattavat osat sopivat hyvin yhteen, niin ei tarvi niin paljoa hitsaamalla koloja täyttää.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Re: DP.n rakentelua
Puikolla on kyllä hapokasta tosissaan yllättävän helppo hitsailla.
Tässä omia tuotoksia pikkuharjoittelun jälkeen.

http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=98&pos=1
Kun hommaa vaan ohuita puikkoja niin hyvin onnistuu.
Tässä omia tuotoksia pikkuharjoittelun jälkeen.
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=98&pos=1
Kun hommaa vaan ohuita puikkoja niin hyvin onnistuu.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: DP.n rakentelua
Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Re: DP.n rakentelua
Onko ruostunut?Suppari kirjoitti:Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: DP.n rakentelua
Mullakin on ihan migillä vedetty hapokkaan päälle, tosin ruiskusin vähän hopeata spraytä ettei nyt ihan ruostuisi siihen paikkaan.. Ainakin hitsari sanoi että on mahdollista että alkaa ruostumaan saumasta. Tiedä sitten miten kemiat reagoiSonmH kirjoitti:Onko ruostunut?Suppari kirjoitti:Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?

#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: DP.n rakentelua
Sauma ja ympäristö pakoputkessa tietty kukkii pinnoittamattomana mutta maalattu ahtoputki virheetön.Pitäs kuulema helpostikkin ruostua puhki sauman vierestä?SonmH kirjoitti:Onko ruostunut?Suppari kirjoitti:Kyl vaa,mulla oli pakoputki ja ahtoputket rosteria ja ihan migillä ja normilankoilla ja kaasuilla polteltu,eikä ainakaan viimekesänä ehtiny mistään ratkeilla..f-19 kirjoitti: Polttaako ja tarttuuko migin Fe-lanka rosteriin sen verran että rakennelma pysyy kasassa?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Re: DP.n rakentelua
Mulle sano jotkut isot pojat, ettei se rst-putki kestäisi kasassa (jotain rasituksesta/tärinästä ja saumojen kestosta höpisi) vaikka hitsaisi asiaankuuluvalla materiaalilla. Miun putki kesti ainakin ihan hyvin, vieläkin kasassa, joskin rst putki on hitsailtu kasaan rst-langalla ja migillä. toki kirpaiseehan tuo, kun 5kg rst lanka paikallisessa paikallisessa putiikissa n. 150 €, ja putket+vaimentimet sun muut osaset päälle, mutta kylläpä tuollakin määrällä melko monta putkea kasaan liittää, se on se eka joka tahtoo maksaa. Onneksi ei tuosta kerästä ihan tuota listahintaa joutunut pulittamaan. Kestääpähän ainakin putki autossa loppuun asti... Ja samasta kamasta ahtoputket, vielä kun jaksaisi kiillottaa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: DP.n rakentelua
Nyt viikonloppuna olisi tarkoitus koittaa "heftata" tuo DP kasaan. Olen hankkinut 3" meijerimutkat. Päädyin niihin koska taivutussäde on 1xD, eikä 1,5xD, kuten normi mutkissa. Lopulliset saumat hitsautan ammattilaisella, niin ei toivottavasti tarvitse putken kanssa jumpata vähään aikaan.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224