TTiD

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Vastaa Viestiin
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Vertailun vuoksi myös:

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006001

1,8t + Hirsch 195hp SSEDAN M5 laatikolla
60-100 km/h IV-vaihteella 5,9 s
80-120 km/h V-vaihteella 9,2 s

Aika laiskalta näyttää siis tuo 2.8T V6 tilastojen valossa! :lol:
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja mike »

Marko A kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Hei, perjantaille 1.2 on sovittu uuden 9-3 SS 1,9TTiD Vector Activen luovutus. Tilasin syyskuussa joten on sitä odotettukin. Toimitus siirtyi kuukauden alkuperäisestä. Pitää palata kokemuksiin kun kilometrejä kertyy.
No myönnetään nyt, että meillekin tulee myöskin Snow silver SC Vector TTiD A. Haetaan liikkeestä huomenna :mrgreen: Tilattu syyskuun ekaviikolla, joten melkein 5 kuukautta on odoteltu. Ymmärtänette siis varmaan miksi tässä on tuskailtu kaikkea tuohon moottoriin liittyvää niin runsaasti....
Ostitkos auton Oulusta vai jostain läheltä Deltalta? Ei muuten mutta aattelin vaan jos sattuis eksymään samaan puljuun ihastelemaan ennen luovutusta :roll:

Minustakaan Aero nimi on menettänyt merkityksensä.
Mutta dieselithän vetristyy melkoisesti kilometrien myötä eli tuollaisten pari tonnia ajettujen kellottaminen ei varmaan tuota aivan parasta tulosta. Eipä sillä kyllä kauheasti ole väliäkään mutta kuitenkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti: ps. Urheiluautossa ei ole automaattivaihteita..
Eikä takaoveja. Eikä sen nimi ole Saab :lol:
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Tuohon kun vielä lisää hirschin arvot, niin aina vaan paranee: 1,9 tid manual:
vakio hirsch
0- 100 9.5 8,3
60 - 100 nelonen 7,6 6,1
80 - 120 viitonen 9,5 7,7

mitenkähän kun hirsch saa ttid virisarjan kuntoon,silloin voi jo puhua aerosta aerona.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Ristom kirjoitti:Vertailun vuoksi myös:

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006001

1,8t + Hirsch 195hp SSEDAN M5 laatikolla
60-100 km/h IV-vaihteella 5,9 s
80-120 km/h V-vaihteella 9,2 s

Aika laiskalta näyttää siis tuo 2.8T V6 tilastojen valossa! :lol:
Aika laiskalta tosiaan. Mun vakio 9000 aero menee 60-100km/h optimivaihteella 2.9sek :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Henkka #2283 kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Vertailun vuoksi myös:

http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006001

1,8t + Hirsch 195hp SSEDAN M5 laatikolla
60-100 km/h IV-vaihteella 5,9 s
80-120 km/h V-vaihteella 9,2 s

Aika laiskalta näyttää siis tuo 2.8T V6 tilastojen valossa! :lol:
Aika laiskalta tosiaan. Mun vakio 9000 aero menee 60-100km/h optimivaihteella 2.9sek :D
Nämä kaverukset haluaa ajella mahdollisimman vähän oikeaa kättä rasittaen... :)
Tuohon ylemmäs viitaten, ei taida olla hirveesti yleisessä tiedossa olevia kokemuksia tuosta 6v laatikon kestävyydestä? Jos sitä 400 lupaillaan tehtaan puolesta, niin kyllähän siinä sitten on varmaan pelivaraa nostaa paukkuja TTiD:ssäkin.
Kyllähän tuo 5v lootakin/kytkin kestää kuulemma aika hyvin lähemmäs 400 vääntöjä... :mrgreen:
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Henkka #2283 kirjoitti: Aika laiskalta tosiaan. Mun vakio 9000 aero menee 60-100km/h optimivaihteella 2.9sek :D
Nii-in. Teki sen jo vuonna 1993. Ja oikeastaan 9000 2.3T (edit: siis M91-93) Saabin 220hp sarjalla tais olla nopein tonnari 0-100kmh arvoissa. Mitään faktaa en muista, mutta jostain Ruotsalaisista autolehdistä on luettu melkoisia haamuaikoja 0-100kmh:lle sekä 0-400m.

Silti väittäisin, että ajokokemuksena vanha kunnon satku (ja se hieno potku!) on ehkä jopa suurempi elämys.
Viimeksi muokannut Marko A, Ke Tammi 30, 2008 21:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Raimo Miettinen
"Hölösuu"
Viestit: 1723
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:45
Paikkakunta: Raum
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Henkka #2283 kirjoitti: Aika laiskalta tosiaan. Mun vakio 9000 aero menee 60-100km/h optimivaihteella 2.9sek :D
Optimivaihde: Keppiä kakkoseen ja sata lasissa 2.9 sekunnissa. :D Eipä ole tullut mitattua omalla, mutta kyllä se tuonne 100km/h menee.
#3058 | Auto: k u v a t | v i d e o t
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Marko A kirjoitti: Nii-in. Teki sen jo vuonna 1993. Ja oikeastaan 9000 2.3T Saabin 220hp sarjalla tais olla nopein tonnari 0-100kmh arvoissa. Mitään faktaa en muista, mutta jostain Ruotsalaisista autolehdistä on luettu melkoisia haamuaikoja 0-100kmh:lle sekä 0-400m.

Silti väittäisin, että ajokokemuksena vanha kunnon satku (ja se hieno potku!) on ehkä jopa suurempi elämys.
Jep, on on. Eikä minimiajalla oikeasti niin väliksi, piti vaan jotain jorista illan ratoksi. Käyttövääntö kunniaan :D Ja onnea hyvästä hankinnasta!
Raimo Miettinen kirjoitti:Optimivaihde: Keppiä kakkoseen ja sata lasissa 2.9 sekunnissa. :D Eipä ole tullut mitattua omalla, mutta kyllä se tuonne 100km/h menee.
Kyl kyl :D
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Marko A kirjoitti:No myönnetään nyt, että meillekin tulee myöskin Snow silver SC Vector TTiD A. Haetaan liikkeestä huomenna :mrgreen: Tilattu syyskuun ekaviikolla, joten melkein 5 kuukautta on odoteltu. Ymmärtänette siis varmaan miksi tässä on tuskailtu kaikkea tuohon moottoriin liittyvää niin runsaasti...
Onnea uuden auton johdosta. Minusta hyvä värivalinta 2008:iin.

Muuhun keskusteluun: Haittaako se, jos Aerosta tulee varustetaso? Itse olisin voinut Aeroon kallistua, jos sen olisi aikanaan saanut neloskoneella. Aero-varusteet on nimittäin aika kivat, muuta V6 on minulle liiottelua.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Karitammin kanssa(kin) samaa mieltä, eli toisaalta kun Saab ei koskaan ole ollut mikään rataohjus, vaan äärimmäisen mukava ns pitkänmatkan urheilija, jos näin voi sanoa. Uusi Aero jatkaa samalla linjalla vaikka olisikin Dieseli. Alusta on jämäkkä ja silti miellyttävä eikä pintakova. Jarrut on huippuluokkaa, esim verrattuna aero tonnariin josta parannusta on tapahtunut. Eli sporttisuutta on jokatapauksessa enemmän, vaikka suoran tien suorituskyky ei olisikaan samaa luokkaa. Mulla on vertailupohjaa, kun entinen oli 9000 Aero (250hv/400Nm) ja nykyinen on sporttialustalla oleva SC + pirteä 1.8t. Kyllä tonnari jää, jos mutkaista tietä mennään. Ja Aerossa kun on vielä paremmat jarrut niin kyllä se hieno paketti on.

Vastausta tuonne hieman aiempiin kommentteihin. Auto tulee Kajaanista. Eikä varmaan ehdi olla juurikaan sisällä näytillä vaan lähtee hetimiten luovutushuollon valmistuttua liikenteeseen :D ..hieman malttamattomana odottelen ikäänkuin...

Joo, ja ne cittari kokeilut. Hyviä autoja ovat, ei siinä mitään. Silti en (ainakaan vielä) ole valmis tinkimään Saabin äärimmäisen hyvistä ajo-ominaisuuksista ja ehdottomasta viihtyvyydestä myöskin pitkällä matkalla. Cittareita testattiin ja ajettiin aika paljon. Mielikuva niistä jäi ihan positiivinen. Mutta ei silti mun auto.

Uudesta, Snow silver on väri ja sisustus on musta niillä Vectorin perus puolinahkapenkeillä. Varustuksessa ei mitään erityistä, Pilot paketti ja vähän jotain tummennosta ikkunoihin yms. Laitan kyllä kuvaa autosta kunhan ehdin.
Ja tiukka vertailu M07 SC 1.8t Vector vs M08 SC 1.9TTiD A Vector.
Muita eroja; sportti alustan jätin pois ja samaten kattokaiteet. Ihan omista syistäni. Kattoluukkua ei edelleenkään raaskinut ostaa, vaikka valtavasti ois haluttanut!

Nykyisestä tykkään kuin hullu puurosta, joten uutukaisella on iso paikka täytettävänä. Vaihdon pääsyynä Automaatti sekä siitä johtuen Diesel. Ja vielä kun TTiD antaa mukana kohtuu hyvän suorituskyvyn.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Bob »

Ristom kirjoitti:
Petter kirjoitti:Minusta Aero nimi kärsii inflaatiota, kun se yhdistetään TTiD. Minusta suorituskyky ei oikeuta nimeen. 0-100 km/h 9,1 s on korkeintaan hyvää perheauto tasoa.
Jos sinulle on tärkeää kiihtyvyys 0-100km/h, niin veikkaanpa että useimmille Saabisteille se on se 60 - 100km/h nelosella. Luulen myös, että harvempi kuski ottaa jatkuvasti kaikkea irti vehkeistään, ei nämä mitään kilpa-autoja ole.
Ei ainakaan omalla SS:lla tulisi mieleenkään yrittää kiihdyttää 60-100:een nelosella - nopeutta sillä toki voi lisätä. Kiihdytyksen voi sitten tehdä kolmosella tai ehkä jopa kakkosella. Nelonen on kyllä täysin väärä vaihde moiseen, koska välitys on aivan liian pitkä, eivätkä kierrokset pääse nousemaan 2500 pintaan, jolloin oltaisiin väännöissä koko ajan päälle 300Nm. Dieselille tuo nelosella kiihdyttely varmaan sopiikin, mutta ei pitäisi verrata bensoja dieseleiden ehdoilla, eikä toisinpäin - vertailumielessä 0-100km/h kiihdytys on kaikille tasapuolinen, kuka siihen ensin ehtii keinot ja vaihteet vapaat - automaatitkin vertailukelpoisia. 0-100 km/h kiihdytys ei varmaankaan ole järkevä "ominaisuus", mutta vertailuna järkevämpi kuin tuollaiset "yhden sallitun vaihteen kiihdytykset".
Bob
"Hölösuu"
Viestit: 2222
Liittynyt: Ma Syys 20, 2004 19:56

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Bob »

Marko A kirjoitti:Karitammin kanssa(kin) samaa mieltä, eli toisaalta kun Saab ei koskaan ole ollut mikään rataohjus, vaan äärimmäisen mukava ns pitkänmatkan urheilija, jos näin voi sanoa. Uusi Aero jatkaa samalla linjalla vaikka olisikin Dieseli. Alusta on jämäkkä ja silti miellyttävä eikä pintakova. Jarrut on huippuluokkaa, esim verrattuna aero tonnariin josta parannusta on tapahtunut. Eli sporttisuutta on jokatapauksessa enemmän, vaikka suoran tien suorituskyky ei olisikaan samaa luokkaa. Mulla on vertailupohjaa, kun entinen oli 9000 Aero (250hv/400Nm) ja nykyinen on sporttialustalla oleva SC + pirteä 1.8t. Kyllä tonnari jää, jos mutkaista tietä mennään. Ja Aerossa kun on vielä paremmat jarrut niin kyllä se hieno paketti on.

Vastausta tuonne hieman aiempiin kommentteihin. Auto tulee Kajaanista. Eikä varmaan ehdi olla juurikaan sisällä näytillä vaan lähtee hetimiten luovutushuollon valmistuttua liikenteeseen :D ..hieman malttamattomana odottelen ikäänkuin...

Joo, ja ne cittari kokeilut. Hyviä autoja ovat, ei siinä mitään. Silti en (ainakaan vielä) ole valmis tinkimään Saabin äärimmäisen hyvistä ajo-ominaisuuksista ja ehdottomasta viihtyvyydestä myöskin pitkällä matkalla. Cittareita testattiin ja ajettiin aika paljon. Mielikuva niistä jäi ihan positiivinen. Mutta ei silti mun auto.

Uudesta, Snow silver on väri ja sisustus on musta niillä Vectorin perus puolinahkapenkeillä. Varustuksessa ei mitään erityistä, Pilot paketti ja vähän jotain tummennosta ikkunoihin yms. Laitan kyllä kuvaa autosta kunhan ehdin.
Ja tiukka vertailu M07 SC 1.8t Vector vs M08 SC 1.9TTiD A Vector.
Muita eroja; sportti alustan jätin pois ja samaten kattokaiteet. Ihan omista syistäni. Kattoluukkua ei edelleenkään raaskinut ostaa, vaikka valtavasti ois haluttanut!

Nykyisestä tykkään kuin hullu puurosta, joten uutukaisella on iso paikka täytettävänä. Vaihdon pääsyynä Automaatti sekä siitä johtuen Diesel. Ja vielä kun TTiD antaa mukana kohtuu hyvän suorituskyvyn.
Onnea uudelle pelille! Väri sopii tod. hyvin. Pitäisi itsekin saada dieseli vaihdettua.
Viimeksi muokannut Bob, To Tammi 31, 2008 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Bob kirjoitti:Ei ainakaan omalla SS:lla tulisi mieleenkään yrittää kiihdyttää 60-100:een nelosella - nopeutta sillä toki voi lisätä. Kiihdytyksen voi sitten tehdä kolmosella tai ehkä jopa kakkosella. Nelonen on kyllä täysin väärä vaihde moiseen, koska välitys on aivan liian pitkä, eivätkä kierrokset pääse nousemaan 2500 pintaan, jolloin oltaisiin väännöissä koko ajan päälle 300Nm.
Ollaan täysin käyttökelpoisella alueella 1500 - niin bensalla kuin dieselillä. Kakkosvaihteen silmään iskeminen 60:stä ei ole "normaalia arkiliikennettä", kolmonen on sitten jo ripeää menoa. Kukin ajakoon kuinka tykkää, itse käytän mieluiten alle 2500 kierroksia.
Bob kirjoitti:Dieselille tuo nelosella kiihdyttely varmaan sopiikin, mutta ei pitäisi verrata bensoja dieseleiden ehdoilla, eikä toisinpäin - vertailumielessä 0-100km/h kiihdytys on kaikille tasapuolinen, kuka siihen ensin ehtii keinot ja vaihteet vapaat - automaatitkin vertailukelpoisia. 0-100 km/h kiihdytys ei varmaankaan ole järkevä "ominaisuus", mutta vertailuna järkevämpi kuin tuollaiset "yhden sallitun vaihteen kiihdytykset".
Kukin verratkoon kuinka tykkää, itselleni juuri 60-100 kertoo paljon koneen arkikäytöstä. 0-100 arvoja tuijottaen voidaan todeta, 2.8T ja 1,8t+Hirsch ja TTiD ovat random-kuskeilla tasavertaiset, se voittaa kenellä on nopeammat vaihdot ja tarpeeksi tyhmyyttä kiljuttaa kone punaiselle.. Automaatista en viitsi edes puhua. 0-100 vertailu ei tällaiselle alle 2500rpm kuskille kerro siis hevon peetä.

Vertaan vielä ajokokemustani TiDS vs. 1,8t+Hirsch:
Näiden välillä bensakone on erittäin paljon pirteämpi ja käyttökelpoisempi alle 2000 kierroksilla! TiDS:n turbo ei tunnu heräävän kovin äkkiä alle 2000rpm kierroksilla. Bensaa dieselin ehdoilla!
saab93f
"Aero"
Viestit: 448
Liittynyt: Pe Elo 15, 2003 11:49
Paikkakunta: Oulu

Re: TTiD

Viesti Kirjoittaja saab93f »

Marko A kirjoitti:
jouniaslak kirjoitti:Hei, perjantaille 1.2 on sovittu uuden 9-3 SS 1,9TTiD Vector Activen luovutus. Tilasin syyskuussa joten on sitä odotettukin. Toimitus siirtyi kuukauden alkuperäisestä. Pitää palata kokemuksiin kun kilometrejä kertyy.
No myönnetään nyt, että meillekin tulee myöskin Snow silver SC Vector TTiD A. Haetaan liikkeestä huomenna :mrgreen: Tilattu syyskuun ekaviikolla, joten melkein 5 kuukautta on odoteltu. Ymmärtänette siis varmaan miksi tässä on tuskailtu kaikkea tuohon moottoriin liittyvää niin runsaasti...

Kuva

Viivästys autoissa johtui alihankkijan toimittamasta osasta laaduntarkastuksessa löydetystä virheestä. Kaikki autot joihin kyseinen osa oli asennettu (TTiD:t) jäi tehtaalle "jumiin" ja odotti tarkistusta/korjausta. Asia siis kunnossa niiltä osin.

Olen samaa mieltä tuosta diesel Aerosta. Suorituskyky (siis kiihtyvyys) on hieman vaisu ollakseen Aero, varsinkin jos vertaa 2.8t ja 1.9ttid koneita keskenään. Muutenhan auto on varmasti kykenevämpi kuin esim vanhemmat Aero mallit. Nimenomaan alustan toiminnan osalta, sekä jarrujen tehokkuus.
Vau ja onnea!!
Meillä on auton vaihto myös ajankohtainen - itse olisin kovinkin paljon TTiD SC:n kannalla, Jet Black Vector Active on rakennettu Saabin sivuille mutta rouva haluaa Freelander 2:en. Tahtojen taistelu on käynnissä ;)
#115
-60 93 F
-08 9-3 SC TTiD Vector Active
-99 M-B SLK 230K
Vastaa Viestiin