A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Vuonna 2003 esitelty uuden sukupolven 9-3.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Suoraan on laitettu verouudistukseen mukaan automaatti. Nostaa kulutusta, joten paiskataan siihen veroa. Ja se on oikein se! :mrgreen:

Näistä sun kirjoituksista tulee kohta semmonen olo, että tuo tomaatti on mätä.

Kuitenkin itse kun olen semmosella ajellut, niin kovasti olen tykännyt.

nim. automaattifani - motto: "TTiD A, mulle heti!"
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:Suoraan on laitettu verouudistukseen mukaan automaatti. Nostaa kulutusta, joten paiskataan siihen veroa. Ja se on oikein se! :mrgreen:
No eihän tota taas yöllä tajunnut.. :oops:

Tästä pitänee päätellä, että perseen alla olevan kiesin ARVO ON NOUSSUT VASTAAVASSA SUHTEESSA! Saako käytetystä automaatista nyt sitten 10-15% enemmän kuin manuaalista? :lol:
theMarcusso
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 21:23
Paikkakunta: Savo

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja theMarcusso »

Marko A kirjoitti:Tästä pitänee päätellä, että perseen alla olevan kiesin ARVO ON NOUSSUT VASTAAVASSA SUHTEESSA! Saako käytetystä automaatista nyt sitten 10-15% enemmän kuin manuaalista? :lol:
Hjyvä pointti... :wink:

Itse keskusteluun kommentoisin muutaman tomaattipelin aiemmin omistaneena, että tämä Saabin A5 on kuitenkin niihin verrattuna edistystä. Itse asiassa tykkää siitä.

Kulutuksesta on mielestäni turha valittaa, koska sen tietää (?) jo etukäteen ennen ostopäätöksen tekemistä. Itse ainakin maksan mukavuudesta tuossa automaatissa, ikävä homma jos on tomaattien hinnat nousseet (vaikka ymmärtäähän tuon).
- SAAB 9³ SS 1.8t A5 '07 SCH BSR -
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

UUTTA RINTAMALLA:

Maanantaina peli menee Lielahteen 30tkm välihuoltoon, on valoa tunnelin päässä.

Huoltopäällikkö JJ kertoi puhelimessa, että laatikolle voidaan vaihtaa toinen softa vaihtamalla laatikon ohjainboksi "väärän" malliseen, en tiedä mihin.. Myönsi, että Hirsch viritys ei ole päivittänyt laatikon järkeä 150hp:sta ylöspäin, jolloin laatikon vaihtokohdat ovat nykytehoon liian ylhäällä.

Onko kenelläkään hajua:
Saako 2006 9-3SC 1,8t automaatin (A5) ohjainbokseja ostaa jostain? Entäs niitä väärän mallisia, lähinnä kai aeron?
Jos sen boksin tosiaan joutuu vaihtamaan, niin on aika suolaista huvia, puhelimessa arveli 500 euron tietämiä...
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Antaa olla - opetellaan ajamaan

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei nyt sitten ruveta automaatin ohjainbokseja vaihtamaan lotolla, into loppui.

Pitänee sovittaa ajotyyliä enemmän ajokin mukaan, nyt mennään siis 2-3-"3,5"-ehkä-4-D-3-2 kaupungissa. D välillä siksi, ettei masiina suostu kulkemaan 60km/h:n alle nelosella. Matka-ajon voi sitten hoitaa kokonaan manuaalipuolella. Hyvä peli kaikin puolin, en valita.

(Tulee myyntiin vuoden-kahden sisään.) TTiD M6 (4XWD?) kypsyttelee pinnan alla.
uusi93
"Aero"
Viestit: 462
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 09:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja uusi93 »

Ristom kirjoitti:Pitänee sovittaa ajotyyliä enemmän ajokin mukaan, nyt mennään siis 2-3-"3,5"-ehkä-4-D-3-2 kaupungissa.
Tarkoittaako tuo "3,5" vaihdetta 3,5 ? Sellainenhan on vain 2.0TS:n automaattivaihtestossa ja siinäkin toimii vain "kick-downin" yhteydessä. Ihan vain siksi kysyn, kun jäi mietityttämään mitä toi merkintä tuossa listassa tarkoittaa, kaiketi käsivalinnan vaihteita tarkoittaa muuten?

Tuohon kulutukseen 1.8t Hirsch+automaatti en osaa kommentoida, kun ei itsellä ole sellaista koskaan ollut kuin lainassa (ja silloin ei tarvinnut bensoja maksaa). Muutamakin manuaali vastaava ja niissäkin on kaikissa kulutus ollut melkein jatkuvasti reilua 9 litraa, yleensä 9-9,5 litraa sadalla. Pääasiassa tulee ajeltua Kehäteiden sisällä PK-seudulla.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ristom kirjoitti: Onko kenelläkään hajua:
Saako 2006 9-3SC 1,8t automaatin (A5) ohjainbokseja ostaa jostain? Entäs niitä väärän mallisia, lähinnä kai aeron?
Jos sen boksin tosiaan joutuu vaihtamaan, niin on aika suolaista huvia, puhelimessa arveli 500 euron tietämiä...
Satasen pintaan näyttäis Ruotsissa olevan pyynnit:
http://www.lagabasen.se/resultat.aspx?b ... elkod=7468

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

uusi93 kirjoitti: Tarkoittaako tuo "3,5" vaihdetta 3,5 ? Sellainenhan on vain 2.0TS:n automaattivaihtestossa ja siinäkin toimii vain "kick-downin" yhteydessä. Ihan vain siksi kysyn, kun jäi mietityttämään mitä toi merkintä tuossa listassa tarkoittaa, kaiketi käsivalinnan vaihteita tarkoittaa muuten?
En tiedä tarkkaan onko siellä oikeasti sitä 3,5 vaihdetta, vain ottaako vaihteisto vaan lukon tuon kolmosvaihteen kohdalla ja luistaa aiemmin. Foorumilla jo aiemmin ainakin tiedettiin, ettei varsinaista vaihdetta ole tässä mallissa. (Joku autotalon edustaja tiesi tästä mallista, että olisi myös vaihde "2,5", mitä en ole kyllä saanut esiintymään.) Kickdown ei muutenkaan kuulu toivottuihin ominaisuuksiin omassa käytössäni.

"3,5":n esiintyminen tässä karvaisten lakkien A5-mallissa ei vaadi kickdownia, mutta sen huomaa kiihdyttäessä selvänä vaihteiston kiinni tarraamisena ja selvänä väännön kasvuna + kierrokset alenee, eikä enää "luista". Siis ihan normaaliajossa sekä manuaalilla, että D:llä. Selkeä välityksen vaihto ja aivan paras niistä kaikista!
apu,apupoika
"Hölösuu"
Viestit: 2652
Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja apu,apupoika »

Käyppä Ristom ajamassa uutta 9-3:sta tällä "hirssin" uudella 170hp/300nm paketilla.
Treen Metrossa on koeajettavana 9-3SS autom. ko. virillä.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: SC AUTOMAATTI vuodatus jatkuu.. (Kulutus-renkaat-automaatti)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

No Ressi sitä kehui kyllä reilusti, mutta en viitsisi käydä renkumassa, kun ei ole kuitenkaan siihen suuntaan ostoaikeita. TTiD:n olen luvannut ottaa koeajoon, heti kun sellainen sinne saadaan.

Se 170hv yksilö on tietysti pari vuotta tuoreempaa mallia, joten laatikko voi olla päivitetty tojotan järjestä Saabin järkeen. Ennemmin mun tarvis varmaan saada joku liikkeen mies koeajolla toteamaan, ettei oma pakettini toimi tarkoitetulla tavalla..

En tiedä, eniten huolestuttaa se, että välillä tykkään jopa automaatista. Onneksi ne hetket menee nopeasti ohi, esim. eilen kun laatikko otti kickdownin D:llä moottorijarrutuksessa reilussa alamäessä! Luulin, että joku ajoi perään! Sentronicki olis muuten hyvä, jos se toimisi. Tänään vaihteeksi sain ykkösen silmään neljästäkympistä, kun silmässä ei ollutkaan se pyytämäni kolmonen, vaan kakkonen. Parhaiten rattinapit toimii, kun naputtelee kiihdyttäessä koko ajan plussaa - No ehdotukset menee koko ajan 2 vaihdetta ylempänä, kuin toteutus.
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Ei hitto. Viimeaikaisten tapahtumien perusteella oli pakko kaivaa tämä esille.

Nyt täytyy kyllä käydä koe-ajamassa myös se 170hv lastupeli Metrossa. Nimittäin:

On nyt yön yli hoidossa TTiD A6 ja toi 6 vaihteinen automaatti on IHAN eri planeetalta!! (En keskity koneiden eroihin tässä.)

1. A6 toimii, on siis olemassa hyviä automaatteja. Vaihteisto toimii alhaalta vetäen isollakin vaihteella täydellä väännöllä ilman kickdownia. Käsivalinta toimii nopeasti, ei pelkästään ota ehdotusta vastaan ja molemmilla puolilla (M ja D) kaasupolkimella on vetotuntuma! Kaasupolkimella on siis suora vaikutus kiihtymiseen, ei pelkästään kierroksiin! Toimii!!!

Tästä seuraa ongelma:

2. A5 joka itsellä on SC:ssä on sitten ihan P****. Tai jotain täytyy todella olla vialla.
Kaasutuksesta seuraa sama ilmiö kuin moposkootterilla, kierrokset kasvaa ja sitten jotenkin tähän suoraan korreloimatta auto kiihtyy.

Alhaalta käsivalinnalla (4 vaihde ja 60km/h) vetäessä kone jää helposti mouruamaan ilman kiihtymistä 10 sekunniksi kaasu pohjassa ennen kickdownia, joka on sitten kengurun loikka. A6 toimii sulavasti, tällaista tilannetta ei edes synny.
Käsivalinta on vain ehdotus, joka voi toteutua, jos kaasu, nopeus, kierrokset ja kuun asento on oikea. A6:lla vaihdot tapahtuvat nopeasti.
Käsinvaihto 4-5: Vitonen pamahtaa tiskiin, kuin vasara alasimeen, A6:lla vaihdot ovat pehmeämpiä.

Tämmöistä tänään siis, kaikki ei olekaan mustaa tai valkoista.

Perun pahat puheeni, jos ja kun olen yleistänyt A5 lootan ongelmat kaikkia Saabin automaatteja koskeviksi, kun näköjään toimiviakin on.

Uusia kysymyksiä herää:
WIS kertoo: FA57 on SPS ohjelmoitavissa Tech2:lla. Mitä on SPS ohjelmointi?

Voisiko kaasupolkimen kickdown asentoa ohjelmoida uudelleen syvemmälle? (Nyt reilu 60%)

A5:ssä on ilmeisesti jatkuva Sport-mode, voisiko sen poistaa?
(A6:ssa Sport-nappi kojelaudassa, turhake..)

Jos vain joku jaksaisi vielä paneutua tähän, niin olisin kiitollinen.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Ristom kirjoitti:Kaasupolkimella on siis suora vaikutus kiihtymiseen, ei pelkästään kierroksiin! Toimii!!!
Tähän pikainen kommentti. Tuossa A6:ssa on ainakin M asennolla 3-6 vaihteet momentinmuunnin lukittu. Ja samalta se tuntuu D:lläkin. Oisko se siinä suurin syy, miksi on juuri sitä "vedontunnetta"?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1715
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja Ristom »

Marko A kirjoitti:Tähän pikainen kommentti. Tuossa A6:ssa on ainakin M asennolla 3-6 vaihteet momentinmuunnin lukittu. Ja samalta se tuntuu D:lläkin. Oisko se siinä suurin syy, miksi on juuri sitä "vedontunnetta"?
"Lock Up:
Momentinmuuntimen kytkin aktivoidaan tasaisella nopeudella, kun tarvetta momentin vahvistamiseen ei ole. Jos painetaan jarrua tai kaasunpainallus kasvaa, toiminto kytketään päältä." AF40-6

Tasaisella nopeudella, eli ei yhtäkuin tasaisella kiihtyvyydellä. Ei selitä mielestäni.

FA57:ssa on myös ko. toiminto.
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja karitammi »

On noissa 5-vaihteisissakin lukitut vaihteet (3-5). Aerossa on kaikki lukittu (1-6), TTiD:stä en tiedä. Lukituksen huomaa joskus kun siirtää M:ltä D:lle tai päinvastoin.

Tuo kick-down 60% kaasulla kuullosta tosi erikoiselta. Mulla pitää olla jalka konehuoneessa, että saa kick-downin. Siellä tuntuu selkeä jäykempi jousi samalla, kuten automaateissa yleensä. En ole koskaan saanut kickdownia vahingossa. Korjaamolle vaan.

Tämän automaatti-vuodatuksen seurauksena olen seuraillut oman lootan vaihtokohtia ja minusta 3000 rpm:ää tulee ylitettyä todella harvoin. Jos kierrokset nousee 4000 rpm:ään, mennään jo aika reippaasti meikäläisen skaalalla.

Auto siis 2.0T Aut (5-vaihteinen). Loota (tai ainakin logiikka) on vissiin hiukan eri kuin Riston autossa. Laatikko ei vaihda muuten alaspäin helpolla. Tämän Markokin taisi mainita TTid-threadissä. Isot mäet (=paljon isommat kuin Suomesta löytyy) mennään vitosella ylös, turbomittari menee vaan tappiin.
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: A5 automaatti vuodatus jatkuu.. (Otsikkoa korjattu)

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Onhan tästä aiemminkin puhuttu jo.. Oudolta minusta kuullostaa tuommoinen luistaminen. Aika nöyrästi tuo omani pitää vaihteen, pitää neulaa punaisella. kunhan vain oppii ne rajat, missä vaihtaa ja ei tee äkkiliikkeitä polkimella. Alas vaihto ei ole sama kuin kickdown. Eron kyllä huomaa kun se piru pompauttaa punarajalle. Täyskaasu jurnutus 1000rpm alkaen isoimmalla ei tietenkään onnistu. Olisi se aika persiistä jos todella tarvisi lähteä, niin miten ihmeessä se tietäisi silloin vaihtaa alas? 4000 kierroksen ei minulla mene kuin todella nopeasti polkaistaessa ohi (kirjaimellisesti polkaistaessa).

Ehkä ajotyylini on sitten niin erilainen. Kulutus on ollut viimeisen 6kk ajan 8.7l/100km jokainen tankkaus laskettu ja kilsoja tulee 80km/päivä. Asun helsingissä (ruuhkaa) ja moottoritietä ajetaan välillä lujaakin. Eikä tuo maantiellä vie hirveästi. 6.9l/100km näytti viimeksi Roi-Hki väli ja varmasti mentiin kaikki mahdollinen ohi. Minulla on kyllä täysin erillainen kokemus automaatista. Ei ole pahaa sanomista ollenkaan. Kaikkea ei voi saada.
Vastaa Viestiin